LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Helft bijstandtrekkers kan niet werken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Dilbert29

Helft bijstandtrekkers kan niet werken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Sociale diensten worstelen met een vaste groep arbeidsongeschikten in de bijstand. Net als vorig jaar schatten de gemeentelijke instellingen in dat circa de helft van de mensen in de bijstand daar nooit aan de slag komt in een 'normale' baan. Op een aantal van 328.000 bijstandsuitkeringen eind 2005 komt dat neer op ruim 160.000 mensen.

Voorzitter Tof Thissen van de vereniging van directeuren van sociale diensten (Divosa) zal donderdag staatssecretaris Henk van Hoof van Sociale Zaken vragen te helpen zoeken naar een oplossing. In de monitor Wet werk en bijstand (WWB) 'Meer perspectief voor mensen' van Divosa blijken gemeenten er voor het tweede achtereenvolgde jaar erin geslaagd het beroep op de inkomenssteun laag te houden. Maar er tekent zich wel een tweedeling af.

Ruim 40 procent van het totale bijstandsbestand heeft een ontheffing van de arbeidsplicht. Het merendeel, 60 procent, van deze ontheffingen zijn verstrekt op basis van medische gronden, zowel fysiek als psychisch. Thissen wil nader onderzoek naar deze groep en zonodig een aparte status voor deze mensen in de bijstand of daarbuiten. "Arbeidsongeschikten horen net zo min in de bijstand thuis als verborgen werkloosheid in de WAO", stelt hij.

Levensonderhoud

De Divosa-voorzitter wijst erop dat de WWB ervan uitgaat dat ieder mens in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien. De klassieke sociale dienst bestaat niet meer. Sinds de invoering van de WWB in 2004 zijn gemeenten financiëel verantwoordelijk en is het aantrekkelijk om de kosten zo laag mogelijk te houden en zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen.

"Maar de bijstand is tegelijkertijd wel het laatste sociale vangnet", stelt Thissen. Hij vraagt de landelijke politiek duidelijkheid over wat er moet gebeuren met mensen in de bijstand die geen perspectief op werk hebben. Volgens hem blijkt, onafhankelijk van economische ontwikkelingen, een constante groep van 100.000 tot 150.000 mensen sinds de jaren zeventig van bijstand afhankelijk.
Bron : nieuwnieuws.nl

hharteman

Re: Helft bijstandtrekkers kan niet werken

Ongelezen bericht door hharteman »

Ik denk dat de grootste groep van deze bijstanders aardig richting 60 aan het gaan zijn.
Als je boven je 45e werkloos raakt word je door de maatschappij uitgekotst.
Je bent te oud of een te groot risico voor werkgevers ivm met WAO.
Jammer dus, de mensen met de meeste ervaring komen hierdoor aan de kant te staan terwijl ze best nog wel wat kunnen.

Ik denk dat de meesten niet voor de lol in de bijstand zitten, alhoewel ik er ook een paar ken die hier hun hele leven al een soort sport van maken.

Mensen die hard werken maken veel fouten.
Mensen die weinig werken maken weinig fouten.
Ik maak al een tijdje geen fouten meer.

Dilbert29

Ik snap alleen niet dat mensen dan maar een ontheffing van alles moeten krijgen. Hoe ouder je wordt hoe minder de kans op een baan, dat geef ik meteen toe. Maar waarom zou je dan stoppen met solliciteren, je zult maar net geluk hebben.

hharteman

--------------------------------------------------------
Maar waarom zou je dan stoppen met solliciteren
--------------------------------------------------------

Omdat dat alleen maar een kostenpost aan het worden is.
Je solliciteert dus dat neemt tijd van personeelszaken van een bedrijf.
Die zien je liever dan zo snel mogelijk gaan als ze ontdekken wat je achtergrond is.
Je moet reizen die je weer gaat declareren ten koste van de maatschappij.
Ik werd allleen maar uitgenodigd als ik loog over mijn leeftijd in de eerste brief.
Al met al een vrij nutteloze geldvretende bezigheid als je tot de kanslozen behoort.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou ben 68.Heb me aangemeld bij uitzendbureau 65+
had binnen twee weken werk.Werk nu drie dagen maar als
ik ja zeg zijn het zo vijf dagen.
DUS ALS JE MAAR WILT is er altijd wel wat te vinden.
Ben inmiddels al 1,5 jaar aan de gang.

hharteman

-----------------------------------------------
Heb me aangemeld bij uitzendbureau 65+
-----------------------------------------------

AOW zit toch iets anders in elkaar als bijstand.
Geen risico voor de werkgever bij een 65+ baan.
Dit kun je niet vergelijken.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Er is een verschil tussen niet kunnen werken (de minderheid) en niet willen werken (de meerderheid). Dsar zou eens meer aandacht voor moeten komen.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Nou karr-2 als je goed had gelezen dan zie je dat hier juist aandacht voor wordt gevraagd.
Kort samengevat staat er dat er een "vast" aantal mensen in de bijstand zit die niet (meer) KUNNEN werken, en dat je DIE mensen met rust moet laten v.w.b. sollicitatieplicht.
én dat je je tevens af moet vragen of mensen die niet meer KUNNEN wel bij de Sociale Dienst thuishoren (gezien de veranderde doelstellingen van de gemeentelijke sociale diensten).

hharteman

Er word door bedrijven met solliciteren ook nog wel eens flink de boel voor de gek gehouden.
Zo zijn er heel veel fake advertenties.
Die worden alleen maar geplaatst om de concurentie zand in de ogen te strooien.
Ze plaatsen vrolijk advertenties voor 20 man gevraagd terwijl ze niemand nodig hebben.
Daar houden ze dan wel sollicitanten mee bezig die hoopvol reageren.

Ik heb verschillende keren dubbele sollicitaties uitgevoerd (ik kan ook faken nietwaar) ,waarin ik me in 2 persoonlijkheden opsplitste om te kijken waar de reacties op binnen komen.
Het blijkt dat er lustig op los gediscrimineerd word op leeftijd en afkomst.
Ik werd vooral uitgenodigd als ik jonge blanke nederlander was en moest vooral niet vertellen dat ik was afgekeurd.
Ik heb wel is zitten overwegen deze bedrijven aan te geven, maar dat helpt je niet aan werk dus.

Je komt alleen maar aan werk als je boven de 45 bent met een enorme kruiwagen als hulp.
Zo is mijn vrouw na 20 jaar voor de kinderen gezorgd te hebben door iemand van de soos die aan wat touwtjes trok weer aan de bak gekomen en is tegenwoordig de kostwinner.
Dat doet pijn als je van de klassieke tradities houd waarin de man voor de centen en de vrouw voor de kinderen is.(NB: ik weet het, ik ben niet van deze tijd)

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Zo zijn er heel veel fake advertenties.
Die worden alleen maar geplaatst om de concurentie zand in de ogen te strooien.
Ha ha, geloof je het zelf? Dat zou het bedrijf dat de advertentie plaatst alleen maar geld kosten, en ze hebben er geen zak aan. De concurrentie wordt er ook niet anders van.

hharteman

----------------------------------------------
Ha ha, geloof je het zelf
----------------------------------------------
Dat weet ik wel zeker.
Gaat wel over een tijdje geleden en het zijn vooral de grote bedrijven die zich hieraan schuldig maakten.
De concurent ziet de advertentie ook en denkt, "sh*t ze hebben het druk daar".
Allemaal psychologie

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

De concurent ziet de advertentie ook en denkt, "sh*t ze hebben het druk daar".
Ach welnee. Waarom zou je als concurrent schrikken als een ander bedrijf goed loopt? Wat dan? Gaan de directieleden dan trillend als een rietje door het leven? Wordt de productie stilgelegd omdat de angst heeft toegeslagen? Welnee, beslissingen baseer je daar niet op.

Dilbert29

Adverteren is best duur volgens mij en alle brieven en telefoontjes die je er van krijgt moeten ook afgehandeld worden.

Fake advertenties lijken mij dus zinloos aangezien het een hoop geld kost en niets oplevert. Zouden bedrijven niets beters te doen hebben? Heb je harde bewijzen voor dit soort zaken?

Verder ben ik het geheel met het artikel eens. Er is een groep mensen die om wat voor reden dan ook niet meer kunnen werken en ik denk niet dat je die mensen moet blijven lastig vallen met zaken als sollicitatieplicht en dergelijke. Frustrerend voor beide partijen, dus geef die mensen een goede regeling en laat ze verder met rust.

hharteman

---------------------------------------------------------
Fake advertenties lijken mij dus zinloos aangezien het een hoop geld kost en niets oplevert. Zouden bedrijven niets beters te doen hebben? Heb je harde bewijzen voor dit soort zaken?
----------------------------------------------------------

Ik wil niet de roeptoeter zijn voor een aantal op Amerikaans leest geschoeide bedrijven die in Amsterdam in de 70er jaren een aantal overnames pleegden en waar vervolgens een aantal uit de states afkomstige managing/directors neergezet werden om hun lusten op de in hun ogen daapse Nederlansche maatschappij te botvieren.
Die lui gingen over lijken en heb het allemaal van nabij mogen meemaken en werd zelfs in de uitvoering van hun leipe plannen betrokken.
Op het moment dat die lui een beetje nederlands begonnen te denken werden ze terug gehaald waarna er weer een nieuwe verscheen met mogelijk nog maffere ideeen.

Als dat in die tijd gebeurde zou ik niet weten waarom het nu niet nog steeds zo zou zijn.

rupicola

Ongelezen bericht door rupicola »

Ik heb zelf ook diverse keren met fake vacatures te maken gehad.
Iedere maand staan er weer (dezelfde) vacatures in de krant, maar van verschillende werknemers bij verschillende bedrijven weet ik dat er vrijwel nooit iemand wordt aangenomen.

Op den duur zak je met je HBO voorkomen min of meer wanhopig af naar vacatures van welk niveau dan ook. Op een gegeven moment gingen bepaalde zaken, na diverse sollicitaties en ook mede door kennis van ervaringen van andere sollicitanten, toch opvallen. Zeker met in achtneming van het feit dat het hierbij vacatures betrof met relatief weinig bijzondere eisen.
Omdat ik e.e.a. in een paar gevallen niet vertrouwde ben ik op onderzoek uitgegaan. Het resultaat daarvan is dat ik er achter ben gekomen dat er kennelijk constructies bestaan, waardoor sommige bedrijven subsidiegelden ontvangen, wanneer ze 'aantoonbaar' geen personeel kunnen krijgen!

Uiteraard acht ik dit als uiterst verwerpelijk en ik ben van mening dat dergelijke praktijken slechts mede bijdragen aan de werkzoekendenindustrie! Immers, laten we niet vergeten niet dat er hele volkstammen aan ambtenaren, beoordelaars, begeleiders, managers, complete integratieteams, opleidingsinstituten uitzendburo´s en noem ze maar op, allemaal hun brood verdienen bij de gratie van al die werkzoekenden!

noot

Kort nadat ik werd wegbezuinigd bij mijn toenmalige werkgever kon ik een aanvullende beroepsopleiding, compleet met werkgarantie gaan volgen. Kat in het bakkie ........ dacht ik!
Van de destijds GAK genaamde instantie kreeg ik slechts de mededeling dat ik nog niet lang genoeg werkloos was!!!!

Thans, 8 jaar, vele vele vele sollicitaties, inspanningen, grote en kleine drama´s en 4 door UWV de nek omgedraaide integratiepogingen later . . . . . . .

Gesloten