LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] castratie van biggen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Haske
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2006 11:51

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Haske »

Ik vind ook dat castratie van biggen zo pijnloos en snel mogelijk moet. Net zoals veel boeren met mij.
Het feit dat het maar 1,3 cent per kilo kost om een dit op een diervriendelijkere manier te kunnen doen lijkt inderdaad goedkoop. Maar wat is de verkoopprijs van 1 kilo varkensvlees? 1,04 Euro per geslachte kilo. Er staat niet bij of die 1,3 cent per geslachte of ongeslachte kilo gaat. Het is voor de boeren echt veel geld.
Ik weet zeker dat wanneer de overheid de kosten hiervoor betaalt en alles goed en duidelijk geregeld is, de boeren het castreren graag laten.
Ik vraag me alleen af of het varkensvlees dan nog wel kunnen verkopen. Dat kan ik nergens terug vinden. Veel landen zoals China zijn heel erg kieskeurig mbt vlees import. Aangezien 90% van het varkensvlees wordt geexporteerd, lijkt dit mij een erg belangrijk punt.

lisje
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2006 09:39

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door lisje »

oke ik snap de commotie wel van burgers over het castreren van biggen ik was ook ooit gewoon burgen maar ook heb ik op een boerderij gewerkt en zelf proeven gedaan en geloof me verdoven hebben ze meer last van dan zo zonder verdoving lopen ze gewoon verder en drinken weer gelijk met verdoving zijn ze de halve dag suf en er zijn dr een boel bij die zefs dood gaan van de verdoving...
en buiten dit alles de burger (ook degene die het hardst schreeuwen) niet te veel geld neer tellen voor hun lekkere stukje vlees.
het liefst wil de boer helemaal niet castreren dit is onnodig en extra werk
maar het is je raad het al de wil van de burger lees: consument omdat er op de 100 beren (mannetjes varken) misschien 1 een beetje kan ruiken die te laat geslacht word en omdat jullie dat niet willen moeten de boeren castreren en word nu deze discussie gevoerd en dan nog het word al eens vaker gezegd hier ons vlees komt uit het buitenlang argentinie bijvoorbeeld en daar mag alles wat de boer maar wil dus wil je een veilig stukje vlees op je bord????? begin dan met het welzijn daar hier in nederlan is het heel goed geregeld ...
sorry het is een beetje lang geworden maar ik vind dan ook dat deze discussies nergens over gaan

groet lis

Haske
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2006 11:51

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Haske »

Dieren gaan mij zeker aan het hart. Ik hoef mij echter niet af te sluiten om biggen te kunnen castreren. Je moet er wel mee om kunnen gaan. Dat is hetzelfde als wanneer je levende muisjes voert aan je slang. Dat kun je ook dierenmishandeling noemen en toch moet de slang te eten krijgen.

Het casteren moet ook gebeuren. Dat is opgelegd door de consumenten, want zij willen niet meer betalen voor varkensvlees.

Het is niet leuk om te doen, maar je kunt het wel netjes en snel doen. Ik heb nog niet 1 big horen schreeuwen tijdens de 2 kleine sneetjes die ik maakte.
Hetzelfde geld voor het couperen van de staartjes, een noodzakelijk kwaad. Wanneer dit niet gedaan wordt, eten de biggen elkaars staarten op en gaat de hele boel onsteken. En dat is wel heel erg pijnlijk en zielig!

johan2345
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2006 22:25

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door johan2345 »

De boeren zijn weer goed vertegenwoordigd op dit forum.

De Engelsen willen geen vlees afkomstig van biggen die onverdoofd zijn gecastreerd. Zij nemen de kans op een wat onaangename bakgeur van berenvlees (mannelijke biggen) van 2 procent (!) voor lief. Supermarkten verbieden het hun leveranciers dan ook om te castreren.
De Nederlanders weten helemaal niet wat die geur betekent want de boeren hebben al voor hun bedacht dat ze dat niet willen en zijn al tientallen jaren uit voorzorg gaan castreren. De consument heeft dus nooit de vrije keus gehad en wordt opgezadeld pure dierenleed op zijn bord. Deze discussie heeft nou deze keer eens niets te maken met het feit dat de consument goedkoop vlees wil hebben.
Als we wel even meegaan in dat denken dat de consument het goedkoopste vlees wil hebben: laat dat castreren ajb zitten, dat scheelt weer arbeidstijd en dus kosten!
Maar nee, laten we vooral niet vergeten dat de boeren graag centen willen verdienen aan de export van vlees, naar Duitsland. Een Duitsland dat voorschrijft dat de biggen moeten worden gecastreerd. Het is keiharde handel daar in die varkenssector.

@Minou, laat je niet intimideren door die geëmotioneerde boeren(sympathisanten) hier op het forum. De beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop we omgaan met dieren. Wat dat betreft is de beschaving nog ver te zoeken. (en dan heb ik het natuurlijk ook over het dierenleed buiten de vee-industrie).

Biggen zonder verdoving de ballen afsnijden vanwege een mogelijk geurtje bij het bakken.....waar gaat dat over? Voor een volkomen onzinnig en decadent doel moeten miljoenen dieren pijn hebben. Mensen, mensen! Over normen en waarden gesproken....
Laatst gewijzigd door johan2345 op 07 jun 2006 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

lisje
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2006 09:39

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door lisje »

nou nou je schrijft het erg zwart wit allemaal en katen de boeren in dit verhaal nou eens wel moeten exporteren omdat hier niet afgenomen kan worden omdat de nederlands goedkoper vlees willen hebben en dat in dit geval dus uit het buitenland halen neem nou het voorbeeld van mond en klauwzeer hier mag ineens niks meer gedaan worden en argentinie word altijd al geent en dat vlees eten we met zijn allen?????? :?
wie is er nou gek zeker niet castreren is goedkoper makkelijker en beter voor de dieren maar in wezen gaat deze discussie daar niet over we worden weer lekker gevoerd door de activisten ik zal een ding zeggen als we geen vleesdieren meer exporteren naar het buitenland en dus alle boeren wel kunnen gaan stoppen dan betaal jij straks voor 1 speklapje 10 euro omdat het buitenland de prijzen dan flink kan gaan opvoeren
enne tuurlijk moet de boer geld verdienen anders kan hij niet voldoen aan de strenge eisen (die terechtzijn)

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Ophidia »

@Johan2345; Wat een `dieretholoog` heeft gehad bij z`n studie heb ik als proefdierenverzorgster dus ook gehad.
En Wakker dier is nou niet echt onafhankelijk te noemen!

Haske
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2006 11:51

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Haske »

Ho Ho Ho.
Ik ben geen boer en zal het ook nooit worden. Ik weet alleen wel hoe het op een boerderij werkt en daar heeft Johan volgens mij echt geen idee van.
De Engelse boeren hoeven de biggen niet te castreren omdat de Engelsen het lekker vlees vinden. Hier zit de echte bacon smaak aan. Omdat 2% van de geslachte biggen deze geur/smaak met zich meedragen moeten de boeren castreren. Dit is hun opgelegd door de overheid/verwerkings industrie. het kost de industrie teveel om deze 2% dmv testen eruit te halen. Hier hebben zij nooit voor gekozen!

Dat geld verdienen valt ook wel vies tegen. Een boer werkt ongveer 100 uur per week, 7 dagen per week en zonder vakantie. Het loon is echt niet meer dan een gemiddelde werknemer die 40 uur werkt. Voor het geld hoef je het echt niet te doen. Als dat zo was waren er veel meer boeren en zouden er niet zoveel boeren stoppen.
Boeren zijn geen geldwolven maar hardwerkende mensen die hun bedrijf zo goed mogelijk wil runnen.

Elsa*dws
Berichten: 115
Lid geworden op: 23 mar 2006 14:38

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Elsa*dws »

Ik sluit mij volledig aan bij Johan2345.

Ik lees steeds dat de consument niet teveel wil betalen voor een stuk vlees. Dit gaat voor mij absoluut niet op, en koop AL het vlees dat mijn gezin eet bij de Eko slager.
Daar ik een flinke duit neertel voor een stuk biologisch vlees, mag je toch verwachten van in ieder geval de biologische slager dat je een stuk ongecastreerd varken op je bord krijgt?

Ik vind het belachelijk dat de mensen die kiezen voor biologisch vlees omdat zij minder dierenleed willen eten, evengoed een onverdoofd gecastreerd varken mee naar huis krijgen :twisted:

Het gaat mij absoluut niet om het geld, maar ik wil gewoon geen vlees uit de bioindustrie op mijn bord :!:

juultje 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 mar 2006 14:23

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door juultje 1 »

ja Elsa*dws ik sluit mij ook aan bij Johan2345
en Minou eet jij maar gerust vegetarisch. Doe ik ook meestal en als ik wel vlees eet dan betaal ik graag meer voor vlees van een dier dat een dierwaardig bestaan heeft gehad. Al kun je daar natuurlijk nooit helemaal zeker van zijn.

Voor de rest op dit forum, m.u.v. Bot321 die ook begaan is met 't lot van de dieren, is deze discussie letterlijk "paarlen voor de zwijnen".

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door marpet »

De laatste jaren ging het varkensvlees mij steeds meer tegenstaan. Ik rook altijd al die vieze pislucht. Als ik het aan mijn gezinsleden vroeg, keken zij verbaasd, zij roken niets en proefden niets. Aangezien ik elke keer kotsmisselijk werd als ik varkensvlees moest bereiden, heb ik mij voorgenomen het niet meer te doen. Helaas voor mijn gezinsleden, er komt geen varkensvlees meer op tafel. Nu ik afgelopen maandag Rader gezien heb, ben ik blij dat ik bij mijn standpunt ben gebleven.

stork4
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2005 11:12

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door stork4 »

Wat je er ook van denken mag : waarom moest het ge-illustreerd worden met een echt filmpje ? Ik had net gegeten !

Elsa*dws
Berichten: 115
Lid geworden op: 23 mar 2006 14:38

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Elsa*dws »

Tja, het is tijd dat de mensen de koppen eens uit het zand trekken in plaats van erin steken :!:

rienjanssen
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jun 2006 20:54

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door rienjanssen »

even een paar zaken recht zetten.
Quote van JOHAN
reageer je nou zo emotioneel op het feit dat iemand stopt met varkensvlees eten omdat er iets aan je geweten knaagt? Dat je je recht op je 'lekker trek' in vlees koste wat kost wilt blijven verdedigen?

NEEN IK REAGEER NIET EMOTIONEEL! iedereen mag doen wat hij wil maar bedenk wel dat je weet wat je doet, vegetarier zijn is emotie, en die keuze wordt vaak op verkeerde gronden genomen.

Quote van Johan
Om dan toch nog net te doen alsof ze dierenvrienden zijn, beginnen ze over ander dierenleed, alsof dat dan hun eigen handen schoon wast....

We hebben het hier over economische redenen, die de varkenshouders er toe dwingen tot castratie over te gaan, dat is nog al wat anders dan sportvissen dat als geaccepteerd leed wordt gezien. Kan mij iemand uitleggen waarom dat wel kan ??

Vergis u niet!! Er is niet een varkenshouder die graag biggen castreert de afzet van vlees naar Duitsland eist dat er gecastreerd wordt. Engeland daar entegen weer niet,maar daar mogen de beren niet te zwaar worden nog voordat de beren het hormoon scatol produceren( wat de beregeur veroorzaakt ).
Het zou de varkenshouders enorm helpen als inderdaad gestopt word met castreren, dus op dat punt kan er niet genoeg aandacht aangeschonken worden, maar laten we nou niet doen alsof (die BOEREN) het allemaalzo graag willen
Verder ben ik geen geemotioneerde boer, maar een burger die toevallig wel weet wat Lekkerdier en Wakker dier beroert om dergelijk zaken voor het voetlicht te brengen.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Goed, en zometeen hebben we een diervriendelijke castratiemethode. :lol:


Dan nog steeds gaan die biggen in een vrachtwagen naar Spanje, waar ze uitgeladen worden over een loopplank rechtstreeks naar een horizontaal gespannen ketting waar enkele honderden volts op staan. De eerste rij biggen valt binnen een halve seconde morsdood neer, waarna er paniek ontstaat bij de andere varkens, maar het personeel knuppelt ze mooi richting de stroomketting. :wink:

Ik heb dit uit eerste hand vernomen van een vriend van me, die is vrachtwagenchauffeur en heeft een paar keer met Nederlandse biggen naar Spanje gereden.

Ik denk dat die paar seconden pijn dus relatief niet zo veel voorstelt.


Kortom: lekkere stemmingmakerij van Radar (de zoveelste keer), in combinatie met de dierenleedfascisten van Wakker Dier. Zoals eerder gezegd is het weer inspelen op de onderbuikgevoelens van onwetenden. En zo te horen lukt dat ze aardig

juultje 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 mar 2006 14:23

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door juultje 1 »

Dus Captain Pervert omdat er nog meer en erger leed is, stelt dit niets voor ??? Bepaal jij dat ??? :!: :?:
Er wordt op een walgelijke manier met dieren omgegaan en of 't een nou nog erger is dan 't ander..... 't blijft allemaal dierenleed en dat is een buitengewoon trieste zaak. :!: :!:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Ophidia »


eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door eeliane »

Ben ooit met een ernstig zieke cavia naar de dierenarts geweest en ik zei toen tegen hem , toen deze hem wilde laten inslapen, dat ik 'm nooit had horen kreunen ofzo, dat hij nooit piepte van de pijn.
De dierenarts meldde toen dat dieren wel degelijk pijn voelen maar alleen niet reageren zoals de mens (met een pijnuitroep), veel dieren lijden inwendig maar geven daar geen geluid bij. Een dier kan dus wel degelijk veel pijn heben zonder dat wij dat kunnen horen en/of zien. Dus dat die biggen niet gillen voor lange tijd dat zegt niets.
We kunnen het wel eens uitgaan proberen op een man, ophangen, castreren en kijken hoelang hij blijft kermen/schreeuwen, t zal wel een keer over gaan en het is nog goedkoop ook. Wat maakt t uit...toch?!

juultje 1
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 mar 2006 14:23

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door juultje 1 »

We kunnen het wel eens uit gaan proberen op een man, ophangen, castreren en kijken hoelang hij blijft kermen/schreeuwen, t zal wel een keer overgaan en het is nog goedkoop ook. Wat maakt t uit...toch?!

Lijkt me een heel goed idee eeliane :!: :!:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door Ophidia »

@Eeliane; Aan het cortisolgehalte in het bloed is dus wel na te gaan hoeveel pijn een dier ervaart. (klik op de link en lees het artikel wat ik hier boven heb neergezet)

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: castratie van biggen

Ongelezen bericht door showgirl »

artikeltjes worden altijd geschreven om mensen te overtuigen dat iets geen kwaad kan. aan een artikel heb je niks, het gaat om dieren.

Gesloten