LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwaliteit van de kastjes

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door joost28 »

We zijn inmiddels bij diverse keukenzaken gaan kijken, ze bieden diverse kastjes aan: merkloze, onbekende merken en de duurdere merken zoals Siematic etc.

Waar zit nu het verschil allemaal in? Zijn merkloze kastjes niet degelijke? of is het allemaal een pot nat??

Waar op te letten???

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door maxx »

Merkloos is eigenlijke een verkeerde benaming. Iedere kast verlaat een fabriek met een naam. De dealer beslist of hij er zelf een naam aan kleeft of dat hij de echte naam gebruikt.

De meeste kasten worden gemaakt van gemelamineerd spaanplaat. Er is een keuze tussen 16 of 18/19mm kastwanddikte. Hier merk je in het gebruik weinig van. Wat wel erg bepalend is voor het gebruiksplezier is het hang- en sluitwerk.

Ik ben een Blum-fanaat omdat dit in mijn ogen het merk is wat net dat extra denkwerk verricht. Probleemloos ladesysteem met Blumotion en belastbaar tot 80kg. De scharnieren zijn ook de beste van hun soort.

De afwerking van fronten bepaalt grotendeels de prijs van de kast. Hoogglans lak en massief hout zijn mooi, maar duur. Vergelijk altijd lakwerk met lakwerk en kunststof met kunststof als het om prijzen gaat. Vraag ook wat je krijgt voor je geld. Ik merk dat de meeste mensen niet eens weten welk front ze geoffreerd hebben gekregen bij de buurman.

MVG

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door joost28 »

Bedankt voor je reactie!

De kastjes zijn toch meestal van mdf, dat is toch iets anders dan spaanplaat???

Wij hebben gekeken voor mat gelakte kastjes, hoogglans vinden we te besmettelijk.

Zijn dit soort kastjes wel degelijk, of gaat de laag direkt kromtrekken als er warmte of vocht langs komt??

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Joost,

Er is hier een spraakverwarring gaande. Jij bedoelt met kastjes de deurtjes, terwijl ik met kastjes de kasten bedoel waar de deurtjes aan gemonteerd worden.

Ja, deurtjes worden vaak van MDF gemaakt. Folie ommantelde deuren en spuitwerk-deuren zijn daar een mooi voorbeeld van. Ook spaanplaat wordt gebruikt voor keukendeuren. Met een kleurlaag (melamine of acryl) wordt een kleur gegeven aan zo'n deur.

Het nadeel van de spaanplaat deur is dat er altijd een kunststof afwerkstrip om het front heen moet worden gebruikt welke zichtbaar blijft. Bij spuitwerk kan men rondom suiten wat zo'n afwerkstrip onnodig maakt. Wij leveren Format dat een spaanplaat/kunststof ommanteld front heeft wat gespoten wordt met een structuurlak. Mooie oplossing!

Kromtrekken gebeurt meestal met MDF gefreesde fronten. Vooral bij lange deuren als koelkastdeuren kan het snel gaan. Gebruik altijd een koelkast met deur-op-deursysteem, want dan kan de monteur met beugels het kromtrekken enigzins tegengaan.

MVG

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door joost28 »

Ok, dat is duidelijk. We kopen ook deur op deur omdat dat gewoon wat degelijker is. Verder komt er niet teveel poespas in de keuken (maar wel een hele batterij aan apparatuur:

magnetron
oven
stoomoven
inductieplaat
2 pits gasplaat
afzuigkap
vaatwasser
koelkast
vrieskast

Qua merk twijfelen we nog tussen Siemens, Neff, Smeg of Atag...

Maar wat betreft de kastjes/deurtjes: dat hoeft dus geen Miele, Bulthaup o.i.d. te zijn om kwalitatief goed te zijn?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door maxx »

Wij werken zelf veel met Bosch, maar Siemens en Neff mogen er ook zijn.

De combimagnetron en stoomoven van miele heb ik zelf in en greeploos design in de winkel en het is een mooie set apparatuur. Wel wat duurder dan bijv Bosch. Neff heeft hele mooie inductiekookplaten en Atag een combinatie van inductie en gas-wokbrander. Je ziet ieder merk heeft wel iets wat ze onderscheidt.

Ga een keer in de Bosch-Neff-Solitaire showroom kijken. Daar zie je werkelijk alles op apparatuurgebied en dat werkt heel verhelderend. De klanten die ik heb doorgestuurd hebben het allemaal zeer positief gevonden. Miele heeft ook een mooie showroom waar ze bijvoorbeed ook kookdemonstraties geven met de stoomoven.

Er zijn diverse mooie keukenmerken die ook gunstig zijn wat prijs betreft. Omdat sommige niet zo bekend zijn, en vaak onder andere namen verkocht worden, scheelt het behoorlijk in prijs met de "grote" merken waar je ook voor de naam betaald. Next125 en Format zijn 2 merken die een mooi product brengen voor een mooie prijs. Door het grote assortiment is de kastkeuze enorm en in de kleur en afwerking echt alles mogelijk.

Tja, een Miele of Bulthaup zijn hele mooie producten, maar geef een goede verkoper de kans om zich uit te leven en hij maakt een vergelijkbaar design mogelijk met een heel ander prijskaartje. Als hij beschikt over een goed assortiment kan hij iedere soort keuken leveren.

Veel succes met zoeken!!

MVG

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door joost28 »

We zullen eens verder kijken. We zijn inmiddels bij de keukenzaak van het bouwproject geweest, deze was erg vriendelijk en vehulpzaam, maar we vermoeden dat hij nogal duur gaat zijn. Ook hebben we Brugman bezocht, maar deze was tijdens het tweede gesprek al opdringerig. Dinsdag (morgen dus) gaan we naar een "kleine" zelfstandige waar we al eerder zijn geweest, deze man was naar ons idee open en vriendelijk, gef de ruimte om te kijken en niets te kopen. We hoeven eigenlijk pas tegen december dit jaar te beslissen, dus tijd genoeg.

Wat denk jij: we willen een L-vorm van 2m70 bij 2m80 met composiet blad, de genoemde apparaten (catalogusprijs Atag 10.000,- en Miele 12.500,-) met twee brede korflades onder het fornuis en verder alleen normale kastjes (geen afwijkende maten). Aan welke prijsklasse moet ik dan denken?? Brugman gaf aan rond de 25.000,- uit te komen, ik vind dat wel erg veel...

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door maxx »

Altijd moeilijk om zonder alle informatie een prijs te noemen.

Zijdeglans gespoten is bij Format prijsgroep 3 frontje "JUIST". MDF paneel rondom kleine fresing 3mm. Verder een vlakke deur.

ALs het een keuken is met alleen laden onder de kookplaat, zullen de kasten niet duur worden. Apparatuur 12000 adviesprijs in de folder?

Ik denk dat je het gek moet maken wil je boven de 20000 incl montage
uitkomen. Vooral als er geen bovenkasten in het spel zijn.

Geef wat meer info over de kasten en een betere prijsberekening is een feit. Ook de spoelbaksoort is makkelijk voor de prijs.


MVG

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door joost28 »

De spoelbak is een gewone normale standaard spoelbak 1 1/2 ingefreesd in het blad (dus niet onderbouw). Verder is de opstelling als volgt (van links naar rechts): twee kasten hoog 1.80 waarin oven, magnetron en stoomoven (idee afgekeken van panoramic design maar dan het 3e apparaat onder de twee anderen), dan gewone kastjes onder het blad, twee brede lades onder de inductieplaat maar wel nog 3 halfdiepe en halfhoge kastjes boven het blad. Geen hoogglans maar mat-kleur donkerrood (kersenrood) MDF. De apparaten samen inderdaad catalogusprijs 12.500,- Ik heb geen idee hoeveel korting redelijk is bij Miele apparaten. Als het erg duur wordt vinden we Neff en Smeg ook erg mooi, alleen de Smeg-stoomoven is een vreemd ding (met stoomgenerator in de oven die je elke maand moet ontkalken).

20.000,- is voor ons ook wel het max denk ik... :roll:

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Joost,

Vandaag is mijn vrije dag dus kan ik morgen even kijken wat en hoe.

Donkerrood matlak klinkt als Rubin-rood. Anderhalve spoelbak Reginox Queen60. Nergens bestekladen?

Neff heeft trouwens hele mooie ovens waarin ook een stoom-inzet gebruikt kan worden. Mooie spullen!

Wat is een redelijke apparatuurkorting..... Ligt een beetje aan de samenstelling van de keuken. Wij offreren namelijk altijd inclusief montage van de keuken. Ik zou zelf niet zo znel aan Smeg beginnen maar dat is persoonlijke smaak en ervaring uit het verleden.

Zoals gezegd, als ik morgen een paar minuten vrij heb kan ik kijken of er een prijs aan te verbinden is. De 25.000 euro van Brugman is echt te veel. Ik denk zelfs dat 20000 aan de hoge kant is.

MVG

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door joost28 »

Bedankt voor de moeite.

Misschien kopen we hem straks nog wel bij jou:).

Ons "probleem" is dat de magnetron en de stoomoven hetzelfde uiterlijk moeten hebben, d.w.z. niet zoals de Bosch magnetrons maar b.v. zoals Miele (en ook Smeg heeft ze met een mooie greep) desnoods wordt het een combimagnetron en losse oven erbij.

Inderdaad 2 besteklades, verder redelijk standaard maar wel met een hoop apparaten dus... liefst van één merk (we vinden overigens wel dat Smeg mooie inductieplaten heeft).

Ik ben benieuwd!! Bedankt voor de moeite in ieder geval!

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door maxx »

Ok laatste bericht voor nu anders krijg ik ruzie met het thuisfront.....

Als je voor een combi-oven met daarnaast een gewone oven gaat raad ik je echt aan Neff eens beter te bekijken in hun showroom bij de Villa Arena.

De Hide-en-Slide oven waarbij de deur in het apparaat verdwijnt is een fantastisch apparaat, zowel in mogelijkheden als in design. Vooral de meebewegende greep is een topper. Daarnaast vind ik de inductieplaten ook van zeer hoge kwaliteit, zowel in design al in gebruik. De losse magneet die als bedieningsknop wordt gebruikt is ongelovelijk gaaf. Wel even uitkijken met kleine koters en grapjassen maar hij is los leverbaar....als ze hem hebben kwijtgemaakt.

MVG

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door maxx »

Ok Joost,

op de valreep toch nog tijd om mijn belofte na te komen. Druk druk druk...

Ik ben uitgegaan van een hoekkeuken van 280 x 270 zoals jij beschrijft met dezelfde kasten, composiet blad met Queen60 spoelbak, composiet achterwand bij kookplaat en rest smetplinten 10cm hoog rondom. Ik heb het bedrag van Miele verwerkt en ben uitgegaan van een MDF front rondom matlak gespoten.

Kasten: 2x hoog met apparatuur, ladekast 80cm tbv kookplaat, hoekcarrousselkast (halve schalen), spoelkast 60cm, vaatwasser en ladekast 45cm met passtuk. Alles Blum hang en sluitwerk met deurdemping. 3 bovenkasten van 60cm breed. Alle zichtzijden zijn in spuitlak afgewerkt.

Met montage kom ik echt niet verder als 17500 als de keuken enigzins lijkt op wat ik beschreef. Zoals ik al eerder zei, is het moeilijk om een precieze berekening te maken met deze informatie, maar ik heb zoveel mogelijk dure mogelijkheden gebruikt.

Ik hoop dat je nu wat vergelijkend materiaal hebt.

MVG

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door joost28 »

Bedanklt voor je werk!

Ik heb nog een korte vraag: welke kastjes zijn nu beter: MDF en dan gespoten of spaanplaat met een kunststof laag en kunststof rand eromheen???

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door loesjes »

Ik heb geprobeert jouw keuken te visualiseren met de gegevens die maxx qua kastmaten heeft genoemd, en ik moet je eerlijk zeggen, dat ik je keukenopstelling niet mooi vind en propperig op mij over doet komen.de hoekkast van 105 x 60 cm bied een kleine ingang en veel merken hebben voor zo'n kast niet eens de oplossing van een caroussel
Daarnaast als je 2 staande kasten naast elkaar zet en dan een ladenkast van 80 cm er naast met gelijk daarna de hoek al om, de ladenkast waarin de kookplaat moet lijkt het mij persoonlijk niet fijn om daar te koken, laat staan om met 2 personen te koken.

biedt je keukenruimte niet meer mogelijkheden??? heb je wel een gedacht aan een andere opstelling ??? aangezien je ruim de tijd hebt zou ik me licht maar eens opdoen bij verschillende keukenzaken en aan de hand van je wensen samen met de keukenzaak een ontwerp maken, zul je zien dat er nog veel meer mogelijk is dan bovengenoemde opstelling.

Maar goed ,als je tevreden bent met de opstelling dan is het natuurlijk ook klaar, ik zou hem voor mezelf in ieder geval nooit willen hebben.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kwaliteit van de kastjes

Ongelezen bericht door maxx »

joost28
Geplaatst op: 20 Jun 2006 21:48 Onderwerp:



Bedanklt voor je werk!

Ik heb nog een korte vraag: welke kastjes zijn nu beter: MDF en dan gespoten of spaanplaat met een kunststof laag en kunststof rand eromheen???
Joost,

Het is meer het verschil van uitstraling dan van kwaliteit. Beide fronten zijn goed (als je een goed merk keuken neemt) maar het gespoten front ziet er gewoon meer luxe uit.

Kunststof blijft kunststof en je houdt er wel van of juist niet. Zeer praktisch in onderhoud maar iets minder in uitstraling. Wordt nog steeds heel vaak verkocht omdat de prijs lager is dan gespoten fronten.

Wijzelf hebben tussen kunststof en mdf gespoten fronten nog het gespoten kunststof front. Dit is een kunststof front welke nog wordt voorzien van een struktuurlak. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding omdat het niet duur is maar wel een zeer luxe uitstraling heeft.

Wat de opstelling betreft heeft Loesjes wel een beetje gelijk. Laat eens een paar mogelijkheden op papier zetten. Een goede verkoper zal daar geen bezwaar tegen hebben en de tijd voor je nemen.

MVG

Gesloten