LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mac of een PC

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Het wordt vast nog weleens wat met linux in de consumentenmarkt, Novell is er al druk mee aan het sleutelen. Denk alleen wel dat er nog ja-ren en ja-ren overheen gaan wil het echt aanslaan bij het grote publiek. Het zal een verschil moeten maken t.o.v. van Windows en OS X, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door NONO »

Die keuze hoef je volgens dit artikel niet eens meer te maken, nu er naast Boot Camp en Parallel Works nog een derde mededinger (CODEWEAVERS CROSSOVER MAC) is: http://www.twincities.com/mld/twincitie ... 537370.htm

Die nog het voordeel boven de andere twee heeft dat je helemaal geen originele Windows meer hoeft te hebben.

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Rustig »

Nou niet meer zeuren dat men met een Mac niets kan.
Filmpje

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door gjvisser »

8)

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Windows Vista heeft weer eens uitstel, het wordt 'm dit jaar niet. Dat is al de zoveelste keer.

http://tweakers.net/nieuws/18977

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Dat filmpje geeft trouwens een mooie demonstratie, heb er hier nog een aardige aanvulling op

http://www.youtube.com/watch?v=6uvQTTPr ... ok%20smack

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Rustig »

Haha, geweldig @Beathoven.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door mr T. »

Is er spyware vooor een MAC en moet ik mijn ibook daarvoor beschermen?
Op beide vragen: nee

Venancio
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2006 22:02

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Venancio »

Typisch die Mac-gebruikers die zo afgeven op de PC.
Ik ben 8 jaar geleden op de mac begonnen met illustrator, Xpress en Photoshop
Ik heb hier 2 G3's, 1 G4 en 4 PC's.
Geloof niet in sprookjes over Mac's die niet vastlopen.
Geloof niet in Mac's die virusvrij zijn.
Heb zelf al die ellende ondervonden.
Sinds OSX ziet het er allemaal wat fraaier uit, maar op grafisch gebied had de PC de mac al langere tijd achter zich gelaten.
Altijd die enkele muisknop met het ingedrukte appeltje.
Die ellendig vormgegeven 3poot onder dat zo fraai vormgegeven beeldscherm.
Ze zien er zo prachtig uit ja.
Mij gaat het meer om het binnenwerk.
Geef mij m'n PC en m'n rechter muisknop maar,
en CorelDraw X3 i.p.v. Illustrator CS2.
al was het alleen om de import/export filters.
Xpress, Photoshop en Suitcase doen het op de pc perfect, zo niet beter.
En zo gaan we verder...

Appeltje Uit

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door gjvisser »

Zou je niet eens met de tijd meegaan? De G5 bestaat al lang en is stukken sneller dan de G3 en G4.

Macs kunnen idd vastlopen, het blijft een computer, maar in verhouding met een PC (is mijn ondervinding) is dat vele malen minder (ik werk nu 2 jaar met OSX en misschien 2x een vastloper en die Mac wordt 40 uur per week gebruikt).

Ik werk zelf al meer dan 10 jaar met de Mac, maar heb nog nooit een virus meegemaakt. Op mijn Mac niet en ook niet die van vrienden/collega's.

En wat is er mis met de muis? Als DTP'er/grafisch vormgever werk je met 2 handen. 1 op je toetsenbord en 1 op de muis. Werken met 1 hand is traag en een vorm van luiheid.

Tja wat betreft CorelDraw, dat is misschien een persoonlijke kwestie. Ikzelf ben voor Illustrator, Quark, Indesign en Photoshop, perfecte combi!

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door djmaze »


Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Het klopt dat een Mac een PC is, vroeger was een Mac geen PC. De PC was een IBM gerelateerde machine maar de Mac maakte gebruik van andere componenten die buiten de standaard vielen.

Inmiddels zijn ze qua hardware identiek aan elkaar, al zijn ze aan de buitenkant duidelijk nog steeds verschillend en blijft het verschil dat je op een PC standaard geen OS X kan draaien.

Ach, het verschil moet er natuurlijk zijn. Als ik het over een Mac heb bedoel ik geen Dell met Windows. ;)

techneut
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2006 16:18

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door techneut »

Als eerste wat een typisch gezeik over een Mac en PC !
De Mac is altijd een PC geweest dat heeft niets te maken met wat voor onderdelen er in een kastje zitten!
Alleen dat de Mac zich onderscheide door z'n mogelijkheden al in 1983 waren er Mac's met een muis (Lisa) en bijbehorende besturingssysteem!
De oorsprong van dit idee komt van Xerox en hadden begin jaren 70 de Alto compleet met ethernet!!(en al die PC gebruikers maar denken dat ze modern zijn)
Aangezien de grote bazen bij Xerox er geen brood in zagen is een van de toemalige oprichter van Apple Steve Jobs op bezoek geweest bij Xerox meneer Jobs had destijds aandelen bij dit bedrijf!
De GUI zoals dit genoemd wordt zat nog aardig vol met fouten !
Apple die in de ondertussen ±1977 de Apple 2(mu 6500 processor) op de markt bracht en gezien wordt als de eerste in grote getalen geproducerde PC.
Echter begin jaren 80 kwam IBM met een standaard PC gebaseerd op de 8080 processor van Intel.
Deze liep op MS-Dos van Microsoft , dit besturingssysteem is gekocht door Bill
Gates voor 50000 dollar!(en niet zelf ontwikkeld het heet eigenlijk Q-DOS, Heden ten dage is Microsoft nog steeds niet creatief, zei pikken alleen ideeen!!!!!! anders was Windows er nooit geweest!!!)
Gates die ook werkte voor Apple zag de ontwikkelingen binnen Apple en zag ook de toekomst mogelijkheden van de GUI !!!
Apple bracht de eerste een GUI PC op de markt genaamd de Lisa echter deze was veel te duur en vroeg om gigantisch veel geheugen!
Waar op Jobs de goedkopere Apple Macintosch op januari 1984 uitbracht!
Het grote probleem werd echter de software de Mac was wellis waar tot veel meer instaat dan de "gewone PC" maar na een paar jaar zag het bedrijfsleven de mogelijkheden van de veel goedkopere IBM en de latere clonen.
De Mac had simpel weg geen fatsoenlijke tekstverwerker.
Wat er wel eerder was voor de Mac was MS Word, veel PC bezitters weten dit niet eens!

Pas in 1995 kwam Windows 95 uit ondanks dat er al 3.1.1 enz werden gebruikt!
Vandaar dat veel Mac gebruikers riepen Microschoft, Windoos ,Microsoms, wilitwork 98 enz.
Ik die zijn eerste Mac kocht in 1987 lachte zich dood!

Kijk eens wat mijn computer kan ja dat kon die van mij al 10 jaar eerder, tekenen en andere grafische toepassingen (Adobe is zelfs voor 25% van Apple geweest en veel werknemers van Xerox zijn bij Apple in dienst getreden) , geluidopnemen en bewerken enz.

Nu Apple eind jaren 90 een keuze moest gaan maken hoe nu verder want het native(Mac OS 8 en 9) van Apple kon niet veel langer meer mee ,heeft Apple voor Unix gekozen met daar als schil omheen het voor ± 80% oude native althans het bureaublad, dit kreeg de naam OS 10 of X

Het huidige XP komt overeen met wat wij noemen Mac OS 8.
En loopt dus nog aardig achter de feiten aan.
Ik heb zelf XP professional op z'n PC zitten eentje van 3.2 GHZ HT.

Maar mijn oudere Mac doet onder X totaal niet onder voor de PC sterker nog als ik veel programma's gebruik wordt hij zelfs trager dan m'n Mac!
De Mac wordt niet trager als ik meerdere programma's gebruik!

Als ik zou moeten kiezen kies ik nog steeds voor de Mac en zeker geen Mac met een Intel want die kan ik zelf bouwen nee nog eentje de Allerlaatste G5
das nog een echte Mac!

Maar als ik het geld had wist ik het wel dan kocht ik een SUN want die blijven voorlopig nog wel op powerpc processoren lopen!

Mar als je net zoals de gemiddelde nederlander niet meer doet dan een briefje typen of een keertje het internet opgaan is een kale PC voldoende

Maar wil je snel en professioneel video, geluid bewerken is de Mac de eerste keus!

Dus al dat geleuter van jonge mensen die niet weten waar ze over praten laat staan weten hoe en wat van de geschiedenis en alleen de buitenkant van een apparaat kennen daar zou ik in iedergeval al niet naar luisteren!!

Ga bij dit soort aankopen altijd af op eigen gevoel en laat u of jij je niets aanpraten over deze kan dit en deze ...GHZ.
Dit zegt maar heel weining met al die zware programma's van tegenwoordig!!!!

techneut
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2006 16:18

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door techneut »

Dan zal ik gelijk maar de volgende fabels uit PC land ontkrachten!

Onbekend maak onbemind.

Er zijn momenteel meer dan 12000 programma's voor de Mac te krijgen!(er zijn zelfs genoeg programma's die niet vooor de gewone PC te krijgen zijn)
De Mac past in ieder netwerk en kunnen communiseren met alle andere systemen!(en eenvoudiger systeem is er niet)
De Mac is vaak de eerste bij het invoeren van iets nieuws, sterker nog veel nieuws komt van Apple!(of door samenwerking met andere bedrijven)

Neem nu de de gewone PC bezitter deze kopen in grote getalen de iPod, de Mac gebruiker zie je hier amper mee!(ik koop het in iedergeval nooit wie betaald er nu honderden euro's voor een HD of werkgeheugen met een koptelefoontje.)

De Mac is een stuk gebruikersvriendelijker(alleen al de menubalk makkelijker kan niet), als ik iets zoek heb ik het in enkele seconden gevonden op de gewone PC moet je hemel en aarde bewegen en dan vindt je het zeer vaak nog niet!
Zelfs het inbouwen van een HD of geheugen is gemakkelijk en gewoon te koop in de gewone PC winkel dus voor het zelfde geld!
Na het inbouwen van de HD hoven de Mac gebruikers alleen naar hulpprogramma's en binnen enkele seconden is de schijf gebruikers klaar, daar kan Windhoos nog een puntje aan zuigen.
En de rest herkend de Mac gewoon even onder systeemprofiel kijken!
En niet binnen al te lange tijd kun je dus op je Mac met een Intel inside naast OS X Windhoos draaien!( nu kun je op een Mac al jaren en jaren verschillende Mac OS systemen naast elkaar draaien kwestie van opstart schijf kiezen)
Kan dat op een doodgewone PC nee!(zoals er zoveel niet op een PC kunt)
En op de Mac kun je ook een muis met een rechterknop gebruiken jaja en zelfs scrollen......enz enz.
In de jaren 80 kon ik dat oude Macje al via spraak opdrachten geven via hypertalk en het domme Macje kon zelf ook spreken Tja helaas moet men iedere keer weer opnieuw het wiel uitvinden....

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

Als ik zou moeten kiezen kies ik nog steeds voor de Mac en zeker geen Mac met een Intel want die kan ik zelf bouwen nee nog eentje de Allerlaatste G5
das nog een echte Mac!
Vreemd hoor, eerst beweer je dat Macs en PC's exact hetzelfde zijn en nu ontkracht je jezelf door bovenstaande te beweren. Wat ik boven je wilde aangeven is dat je een Mac gerust een personal computer mag noemen maar dat er tussen 'IBM' PC's en Macs wel degelijk verschil heeft gezeten. En dat onderstreep je nogmaals, dus blijkbaar zijn we het met elkaar eens.

De reden voor de keuze van de core duo is de prijs / kwaliteitverhouding en het feit dat de G5 niet in een laptop te verwerken is. De processor heeft in de Powermac al flinke koeling nodig en het was tot nu toe nog gewoon onmogelijk om 'm fatsoenlijk in een laptop te stoppen. Het zou Apple nog minstens een jaar kosten om dit te realiseren en het klinkt misschien cliche maar stilstand is achteruitgang.

Vergeet niet dat Apple met z'n 'power'books nog draaide op een processor die inmiddels 2 generaties achter ligt. Ik werk er nu zelf op (iBook G4), maar ik kijk inmiddels uit naar de macbook met core duo die ik volgende week verwacht want het draait exact hetzelfde maar dan tig keer sneller en de mogelijkheden zijn groter.

Ik ben een Mac liefhebber, maar ik vind het ook erg handig dat als ik eens iets in Visual Basic of Access moet doen ik hier onder bootcamp gebruik van kan maken. :D
Neem nu de de gewone PC bezitter deze kopen in grote getalen de iPod, de Mac gebruiker zie je hier amper mee!
Ik denk wel dat je nu wat doorschiet, kun jij aan iemand met een iPod zien of hij een Mac of PC gebruikt?
Valencio:

Typisch die Mac-gebruikers die zo afgeven op de PC.
Ik ben 8 jaar geleden op de mac begonnen met illustrator, Xpress en Photoshop
Ik heb hier 2 G3's, 1 G4 en 4 PC's.
Geloof niet in sprookjes over Mac's die niet vastlopen.
Geloof niet in Mac's die virusvrij zijn.
Heb zelf al die ellende ondervonden.
Sinds OSX ziet het er allemaal wat fraaier uit, maar op grafisch gebied had de PC de mac al langere tijd achter zich gelaten.
Altijd die enkele muisknop met het ingedrukte appeltje.
Die ellendig vormgegeven 3poot onder dat zo fraai vormgegeven beeldscherm.
Ze zien er zo prachtig uit ja.
Mij gaat het meer om het binnenwerk.
Geef mij m'n PC en m'n rechter muisknop maar,
en CorelDraw X3 i.p.v. Illustrator CS2.
al was het alleen om de import/export filters.
Xpress, Photoshop en Suitcase doen het op de pc perfect, zo niet beter.
En zo gaan we verder...

Appeltje Uit
Apples en peren

Als het zo was als jij beweerde waren nu tig muziekstudio's en reclamebureaus overgestapt op Windows, maar in deze wereld is het Windowsplatform nog steeds in de minderheid.

Je hebt het over OS 7, 8 of 9. Systemen uit de tijd van Windows 3.1, 95, 98 en ME. Als jij met OS X gewerkt hebt weet je ook dat het naast dat het 'er wat fraaier uitziet' ook zeer stabiel is en veel minder onderhoud nodig heeft dan een PC met Windows XP. Kun je toch mooi de kosten van systeembeheer besparen.

Heb jij virussen op een Mac gehad? Ik vind dit een prestatie, voor OS 9 en eerdere systemen zijn de virussen 'letterlijk' op 1 hand te tellen. Voor OS X zijn er nog geen virussen gesignaleerd. Hoeveel zijn dat er in de Windowswereld?

En aan de opmerking over 'de tweede muisknop', je kunt je logitech / microsoft of welk type muis sinds jaar en dag al gewoon aan je mac koppelen en je hebt ook een rechtermuisknop-menu. Daar is niks bijzonders aan.

Ga je ook overstappen nu OS X op Intel draait of blijf je hangen bij de vooroordelen uit 1997. ;)

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door NONO »

Blijven toch goede handelslui, daar bij Microsoft.

Verlaag de prijs van XP - via een aanpassing in je licentiepolitiek - voor Intel Mac-gebruikers en je raakt wellicht her en der nog wat van je spullen kwijt: http://www.powerpage.org/archives/2006/ ... tcamp.html

Zou zelf, als ik nog ooit tot installatie van Windows overga, misschien er nog over denken als ze Vista voor die prijs aanbieden.

Maar om dat bedrag nu nog voor een (stok)oud en achterhaald systeem uit te geven, is me toch wat te gortig.

Beathoven
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jan 2006 23:43

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Beathoven »

De levertijden van die Macbooks zijn wel ontzettend hoog, van de witte Macbooks iig. De zwarte is wat exclusiever en daarom ook sneller te krijgen. Ik wacht inmiddels als ruim 7 weken.

Lijkt me erg gaaf om straks op volle snelheid met OS X te werken, het apparaat loopt 2 generaties voor op m'n huidige iBook G4

Shailesh
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2006 17:22

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door Shailesh »

Ik ben nog een leerling van een middelbare school. Thuis gebruik ik een Macintosh en op school wordt er gebruik gemaakt van op Windows-pc. Ik vind zelf de Macintosh in de meeste factoren beter.
Het wennen aan Mac OS X valt ook wel mee, het is gewoon simpen. Wanneer ik op school gebruik maak van windows-pc vind ik ze traag met opstarten en heb ik vaak last van een crash, maar dat kan ook aan mij zelf liggen :roll:

Veel klasgenoten hebben ook veel vooroordelen over de Mac. Dat ze traag zijn en dat 99% van de programma's voor windows zijn geschreven. Zij hadden duidelijk nog nooit met Mac OS X gewerkt, sterker nog, nog nooit een Macintosh in het echt gezien. Wanneer ik deze klasgenoten een Mac liet zien waren ze verkocht. Ze waren verbaast dat de Mac zo stil was, vergeleken bij een windows-pc. Ook stonden ze versteld van het besturingssyteem, Mac OS X, ze konden er meteen mee overweg. En dat OSX niet vast liep bij bepaalde acties, waar meestal een windows-pc wel vast loopt.

Ik ga voor de Macitnosh :D

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door NONO »

Microsoft geeft nu haar Windows-based versie van Virtual PC vrij:
http://www.foxnews.com/story/0,2933,203723,00.html

Wat overigens niet voor de Apple versie geldt.

sannetje
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mar 2005 12:23

Re: Mac of een PC

Ongelezen bericht door sannetje »

Aaah wat een verademing!!!

Ik heb nu thuis ook een 20" iMac Intel dual core. (ipv van die $%&%^windhoos)

Ik werk beroepsmatig al een jaar of tien met Apple in de grafische industrie. Op dit moment werk ik 1,5 jaar met de G5 dual 2Ghz, nog nooit zo'n fijne machine gehad.

Mijn man had z'n twijfels maar is nu helemaal om en is het vechten wie er achter die iMac mag. In de familie zijn er nu ook een paar om na het zien van de iMac.

Ik heb nooit virussen gehad in die 10 jaar in tegenstelling tot m'n oude PC (3,5 jaar oud). Laatst moeten formatteren en alles opnieuw moeten installeren van wege spyware en virussen, omdat alles weer es zo traag werd. Terwijl ik toch echt voldoende bescherming (antispyware en antivirusscanners en de hele reutemeteut) er op heb staan. Maar nu was ik het dus echt zat!

Voor wat betreft het 'modden'...

Je gaat een Porsche toch ook niet voorzien van al die afzichtelijke toeters en bellen, die zijn van hun eigen al mooi en kwalitatief goed!

Gesloten