Het is me opgevallen, dat over schadelijke gevolgen van luchtverontreiniging wel heel erg selectief wordt gedacht: Zo zou volgens sommigen de ernst van de gevolgen van roken vele malen erger zijn, dan de verontreiniging door b.v. fijnstof, industrie en gemotoriseerd verkeer samen ! (Daar wil genoemde catagorie niets over horen, terwijl astma patienten het niet uitsluitend en alleen benauwd krijgen van een zekere concentratie verbrandende tabakswaren)
Ook valt het zeker op, dat een organisatie als cleanair blijkbaar meent, dat het luchtvervuilingsprobleem uitsluitend en alleen tegen kan worden gehouden door roken te verbieden.
Vreemd genoeg heb ik over dat onderwerp nog nooit een actie van Green Peace of andere grote millieuorganisatie gezien !
Ook heb ik nog nooit een internationale conferentie gezien over de gevolgen van stoppen met roken op het millieu (luchtverontreiniging}.
Sommigen vinden tabaksrook stinken. Daar kan ik inkomen. Vlak bij ons staat een chemische fabriek: Als de wind noordelijk is, stinkt onze halve gemeente door de uitstoot van deze fabriek....... Als er een hoge concentratie smog hangt over vele vierkante kilometers is dat voor de gezondheid nou niet bepaald bevordelijk en het eh.... stinkt ook nog.
(Door de rook van verbrande tabakswaren ? Dacht het niet !)
Wat is dan wel de reden van die selectieve aanpak ?
Ik heb daar wel een idee over: Het is gewoon eenvoudiger om een aantal individuen te betuttelen, dan het grote geld en dat gebeurt met een akelig selectieve willekeur, waar ook overheden zich schuldig aan maken. Als genoemde overheden daadwerkelijk een schone-lucht werkplek voor iedereen wil creeren, zal er meer moeten gebeuren dan alleen een rookverbod op de werkvloer. Voor de "binnen" werkvloer zouden de volgende maatregelen noodzakelijk zijn: Luchtreigingsinstallaties, welke vervuilde lucht van buiten inzuigen, filteren tot een niveau van laten we zeggen, zoals die van de Zwitserse Alpen op een paar kilometer hoogte. Daarnaast dient er op genoemde werkvloer enige overdruk gecreerd te worden om er voor te zorgen, dat de vervuilde buitenlucht niet binnen kan komen.......
Allemaal leuk bedacht he ? Maar nu de "open" werkplek (ofwel gewoon buiten op straat) Daar kun je niet filteren of overdruk creeren. Elkeen maar een fles met gereinigde perslucht mee zeulen dan ?
Ook al niet practisch ! Roken op straat verbieden ? JA, hoor ik een aantal mensen al denken, die vergeten, dat het percentage luchtverontreiniging met slechts een superkleine fractie zou afnemen....
Omdat egoisme en geld nu eenmaal aan elkaar vast zitten en het verstand verliest van hebzucht (de mens schijnt gewoonweg zo inelkaar te steken), werd er een stok gezocht om de hond te slaan: de roker.....
Dat al die andere rotzooi in de atmosfeer een mens nog zieker kan maken dan tabaksrook en in grotere getale................
Ach, laat het gepeupel zich maar lekker drukmaken over roken. De kans op een economische crisis wordt daarmee een stuk kleiner