LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klant worden bij oxxio doen of niet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
eliane
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2006 17:39

klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door eliane »

Ik heb net even hier op het forum gelezen en zie dat er overal bij iedere energie verstrekker wel klachten zijn over het 1 of ander.

Graag zou ik willen overstappen op Oxxio, vanwege die aanbieding 1jr gratis stroom.
Op zich lijkt het me wel interessant.

Kan iemand mij hierover nette informatie verschaffen. de voor en tegens?

Alvast bedankt Eliane

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Heel simpel, NIET doen. Gratis stroom bestaat niet, je betaald er altijd voor op de een of andere manier.

Als je tevreden bent over je huidige leverancier, dan zou ik gewoon blijven zitten. In prijs scheelt het hooguit een paar euro en dat is al die moeite niet waard.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door jsp »

Om die "gratis" stroom te krijgen moet je ook 2 of 3 jaar gas gaan afnemen bij OXXIO. Wat gaat dat kosten? De gratis stroom wordt pas achteraf verrekend. Vanzelfsprekend betaal je tussentijds wel gewoon voor alle leveringskosten, heffingen en belastingen. Heb je dat ook al vergeleken?

patrick22
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2006 10:44

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door patrick22 »

Ik zal je aanraden het niet te doen.

De actie zal je hooguit een paar euro opleveren en de kans dat je problemen krijgt bij Oxxio is groot.
Ze hebben hun administratie nog lang niet op orde en groeien te snel om dit op korte termijn op te lossen.

Als je bij je huidige leverancier geen problemen hebt zou ik daar blijven.

Overstappen naar een andere leverancier is sowieso geen goed idee.
Je zult aan de netbeheerder ook blijven betalen voor de transport- en netwerkkosten. Hierdoor ontvang je 2 rekeningen en zullen de 2 energiebedrijven met elkaar moeten samenwerken om juiste informatie uit te wisselen voor jaar-en eindafrekeningen.
Omdat de strijd tussen de energiebedrijven onderling groot is, is de kans aanwezig dat dit niet goed zal verlopen.

Mijn tip: blijf bij je huidige leverancier en voorkom problemen.

theun169
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2006 20:48

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door theun169 »

Beslist geen klant worden.
We wachten zelf al ruim drie maande op de juiste afrekening en krijgen
steeds loze beloften dat ze ons tegoed van ruim €1900,- over zouden maken.
Na drie brieven vijftien telefoontjes en diverse mails gaan we ons gelijk via rechtsbijstand proberen te halen.

Een tip neem je energie bij voorkeur af bij de netwerkbeheerder. :twisted:

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door Wubo »

@ jsp
die gratis stroom krijg je gelijk verrekend in je maandelijkse voorschot, dus niet pas achteraf.

Als je dit zou verbruiken = dat dus 3346 kwh, dan zou je in euro's op ongeveer 300- 350 € komen.

@ patrick22
je krijg geen 2 rekeningen, sinds kort is dat alles in 1 rekening gerealiseerd = rekening betaald? worden vervolgens de kosten voor netwerk afgedragen aan de netbeheerder.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door jsp »

@ Wubo:
@ jsp
die gratis stroom krijg je gelijk verrekend in je maandelijkse voorschot, dus niet pas achteraf.
Wubo is hardleers of slecht op de hoogte. Ik citeer maar weer eens uit de voorwaarden van OXXIO (3-jarig contract):
5. OXXIO zal de gratis verbruikskosten achteraf en evenredig verdeeld over de gehele looptijd van uw overeenkomst verrekenen. Dat betekent dat OXXIO per jaar een derde van de gratis verbruikskosten op uw jaarafrekening in mindering brengt. Uw maandelijks voorschot wordt wel gelijk aangepast.
Wat staat er nou Wubo? Die 'gratis' 3346 KwH stroom (jaarverbruik)worden over de hele looptijd (3 jaar) verrekend, de laatste 1115 KwH zie je dus pas op je laatste jaarafrekening in mindering gebracht. Dat noem ik een korting achteraf. Zelfs OXXIO noemt het zo. Of krijg jij je jaarafrekening van OXXIO soms vooraf? Dan ben je wel de enige die hem op tijd ontvangt...

patrick22
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2006 10:44

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door patrick22 »

je krijg geen 2 rekeningen, sinds kort is dat alles in 1 rekening gerealiseerd = rekening betaald? worden vervolgens de kosten voor netwerk afgedragen aan de netbeheerder.
Sommige energiebedrijven doen dit inderdaad (Leveranciersmodel)
Volgens mij werkt Oxxio nog steeds met het Netwerkmodel, wat betekent dat je wel 2 rekeningen krijgt.
Voor zover ik weet is Oxxio nog niet op het andere factureringssysteem overgestapt.

kritisch consument
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:57

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Juist JSP, die korting van OXXIO komt pas achteraf ! En dan moet je OXXIO nog maar aan zijn beloftes gaan zien te houden. Met dit contract zit je voor 3 jaar aan die pipo's vast. Mijn advies voor iedereen die overweegt op dit 'geweldige aanbod' in te gaan; bezint voordat je je bindt !
:wink:

gerritje
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:51

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door gerritje »

Wat een lezersbedrog, Durft daar iemand van Oxxio te beweren dat hij goed werk levert.
Ik heb er twee jaar oorlog mee gevoerd, en gelukkig gewonnen.
Maar Oxxio/Energieberdijf.com/Durion/Evolta is afgeladen met hooghartige niet capabele personen.
Het lef om onderstaand verhaal in het AD te zetten

TRAP ER TOCH AUB NIET IN


HILVERSUM - Het is de angst die mensen er van weerhoudt om over te stappen naar een andere energieleverancier.
Erik de Heus, de baas van energieprijsvechter Oxxio, weet dat zeker. ,,Klanten zijn bang dat er iets misgaat. Hebben de horrorverhalen in de krant gelezen. Over mensen die dubbel moesten betalen en zo. Zij denken: waarom zou ik me die ellende op de hals halen, voor een paar tientjes voordeel? Ze onderschatten het prijsvoordeel van een overstap. Een kwestie van perceptie.’’

De Heus wil nu wel eens zíjn waarheid voor het voetlicht brengen. Op zijn nieuwe kantoor in Hilversum legt hij uit hoe het wél zit. De Oxxio-baas stoort zich wel eens aan negatieve publiciteit, bijvoorbeeld in deze krant.

,,Heel jammer, want overstappen naar een goedkopere energieleverancier kan binnen een paar jaar echt honderden euro’s voordeel opleveren. Dat is echt geen gedoe. Binnenkort komen we daarom met een switchgarantie,’’ onthult hij alvast.

,,Veel kan ik er nog niet over zeggen, maar het komt erop neer dat de overstap naar Oxxio gegarandeerd probleemloos verloopt. Gaat er tóch iets mis dan staat daar een vergoeding tegenover.’’ Mensen vergeten soms dat Oxxio 1000, 1500 klanten per dag in zijn bestand mag bijschrijven. ,,In 98, 99 procent van de gevallen gaat dat goed.’’

Volgens De Heus worden prijsverschillen in de toekomst bovendien alleen maar groter. Als de traditionele stroombedrijven, zoals Essent en Nuon, straks worden gesplitst in netwerkbeheerders en leveranciers gaat de rekening omhoog. Althans, bij bedrijven als Essent en Nuon.

,,Dan zal namelijk duidelijk worden dat die bedrijven jarenlang voordeel hadden bij het bezit van die netten. Zodra dat voordeel wegvalt, zullen de leveranciers hun prijzen moeten verhogen. Dan wordt overstappen naar Oxxio dus nog lucratiever.’’

Volgens De Heus zou bovendien onze energienota de komende tien jaar wel eens kunnen verdrievoudigen. ,,Door de sterk toegenomen vraag naar energie.’’ Mensen zullen dan vanzelf beter uit gaan kijken of gas en stroom elders goedkoper zijn.

Het is, volgens de Oxxio-baas, dan wel van belang dat ons land in de toekomst een aantal grote, actieve energieleveranciers ‘over de vloer’ heeft. ,,Spelers die met elkaar concurreren. Toezichthouder NMa moet daarvoor zorgen. Een fusie van Essent en Nuon zou heel slecht zijn. Zo’n groot, dominant bedrijf bevordert de concurrentie natuurlijk niet.’’

De Heus vindt het niet erg dat buitenlandse energiereuzen de Nederlandse ondernemingen komen opslokken. Zélf is Oxxio ook al in Britse handen. Centrica heet het moederbedrijf.

,,Het maakt niet uit wie de aandeelhouders zijn. De Nederlandse energiebedrijven beweren dat een sterk, nationaal bedrijf nodig is om de leveringszekerheid te waarborgen. Ik vind dat onzin. Ook wij investeren sinds kort in productievermogen. We gaan, samen met Intergen, een energiecentrale in de Rijnmond exploiteren. En we willen meedoen aan een LNG-terminal (een opslagplaats voor vloeibaar gas, red.).’’

De klachtenafhandeling is inmiddels op orde, beweert De Heus. ,,AD-lezers die tóch nog een probleem hebben kunnen natuurlijk blijven schrijven.’’ De afgelopen maanden hielp Oxxio zo’n 80 mensen die bij deze krant om hulp vroegen.

,,Prima dat zij zich melden. Maar soms zijn mensen ook wel heel snel gepikeerd, hoor. Energiebedrijven zijn soms een beetje de kop van jut. Mensen menen al snel dat er iets niet klopt. Dat is niet altijd terecht.’’

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door Wubo »

nou, nou.. je hoeft niet zo bot uit de lucht te komen hoor jsp.

Ik heb oxxio en ben laatst bij toeval gebeld voor dat jaar gratis stroom, en ook al ben ik daar al, heb ik omdat ik daar hier over las, goed nagevraagd, en mij is iets heel anders verteld.

Dus sorry als ik in jou ogen iets anders vertel, maar dit is wat ik ervan weet en meer niet.
Ik probeer me er alleen in te verdiepen, en als dit anders zou zijn, kan je dat ook normaal zeggen en niet zo aanvallend.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door jsp »

@ Wubo,

ik ben er niet op uit om je aan te vallen hoor, maar je gaf nu al voor de 3e keer onjuiste info over OXXIO:

- op 22 mei beweerde je dat bij een meerjarig contract bij OXXIO ook de heffingen en belastingen worden vastgezet. Dat is onjuist: (ook) bij OXXIO stijgen die gewoon mee als de overheid dat oplegt.

- op 8 juni beweerde je dat voortijdig opzeggen bij OXXIO € 50,00 per contract kost. Dat is onjuist: Het kost € 50,00 per niet verstreken jaar. Kan dus oplopen tot € 150,00 per contract.

- Op 21 juni beweerde je dat OXXIO de "gratis"stroom meteen verrekent in de maandbedragen. Dat is onjuist: dat doen ze achteraf, bij de jaarafrekening. Als je die tenminste krijgt...

Dit staat allemaal in de OXXIO voorwaarden die jij als OXXIO-klant en kritische consument zeker wel kent. Toch? Ik vind het vervelend als mensen bij herhaling reacties op een forum plaatsen met daarin onjuiste informatie, zeker als het over een onbetrouwbaar bedrijf als OXXIO gaat. Dat wekt bij mij de indruk dat ze de waarheid bewust verdraaien of niet weten waar ze het over hebben. Of zelf ook door OXXIO zijn voorgelogen. En dat wou ik alleen maar even kwijt.

Era
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2006 10:13

Re: klant worden bij oxxio doen of niet

Ongelezen bericht door Era »

Ga le gang als je een en al ellende wilt, ik heb ook gewonnen van evolta/oxxio, ze factureren volgens leveranciersmodel, maar mogen dit niet eens.
Uiteindelijk betaal je 2 keer je transportkosten, ga dan maar vechten.
Het heeft bij mij 2 jaar geduurt voor ik mn recht had gehaald.

Gesloten