LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oven en koffiecenter naast elkaar?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
pudge

oven en koffiecenter naast elkaar?

Ongelezen bericht door pudge »

In onze nieuwe keuken wil ik graag een wand met vier hoge kasten, met in de middelste twee kasten een oven/magnetron en een koffiecenter naast elkaar. Hiervoor had ik van Siemens de HB86K570N en de TK68E570 uitgezocht. Nu hoorde ik laatst dat je deze twee eigenlijk niet naast elkaar kunt plaatsen, omdat ze niet helemaal dezelfde inbouwhoogte hebben (ook al is de nismaat in beide gevallen 45 cm). Volgens deze persoon zou alleen bij Miele alles bij elkaar passen. Bij Siemens zou zelfs het rvs van de combi er anders uitzien dan van de koffie-automaat.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Pfffff

Re: oven en koffiecenter naast elkaar?

Ongelezen bericht door Pfffff »

Siemens heeft dat nu ook

Mr.P

Ongelezen bericht door Mr.P »

Het is inderdaad zo dat als je de twee Siemens apparaten naast elkaar zet dat er hoogteverschil is in het front. Dit is circa 1 cm.
Vaak "lossen" wij dit op door onder beide een warmhoudlade te plaatsen waardoor het verschil minder opvalt. Een fraaie oplossing blijft het niet.

Inderdaad is de Miele uitvoering dan een betere keuze.
Net na de zomer heeft bauknecht ook een serie oven/magnetron/combi/stoomoven/koffiezetter waarbij de lijn fraai doorloopt. Nu alleen nog gezien op een plaatje, dus nog even afwachten.

Mr.P

pudge

Bedankt Mr. P. Ik denk dat het voor ons dan mooier is om de oven/magnetron en de koffie-automaat niet naast elkaar te zetten, maar in plaats daarvan in de buitenste twee kasten.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Pudge,

Als die 2 kasten ook weer gelijk zijn wat indeling betreft, blijf je het verschil in front zien. Jammer dat ze daty niet kunnen opvangen. Heeft te maken met klepdeur en schuifsysteem. De klepdeur moet door zijn draaiwerking een ruimte hebben naar het onderliggende front om deze niet te raken.

Het verschil van 1 cm valt in naar mijn mening het minst op als de apparaten boven elkaar geplaatst worden. De warmhoudlade-optie van Mr.P is een goede maar dan zul je een grote combi-oven moeten gebruiken aan de andere zijde.

Toch maar de Miele??.........

MVG

pudge

De twee andere kasten hebben inderdaad dezelfde indeling.
En de twee apparaten onder elkaar vind ik ook geen optie, omdat je dan de symetrie kwijt bent.
Misschien dan toch de Miele, maar ja, die zijn volgens mij weer duurder. En gevoelsmatig heb ik altijd iets tegen Miele (vraag me niet waarom, ik kan het niet onderbouwen), maar misschien kunnen jullie me overtuigen waarom ik Miele zou moeten nemen. Is Miele kwalitatief zoveel beter dan Siemens?

Mr.P

Miele is niet per definitie beter dan Siemens mits je vergelijkende apparaten zou hebben want daar draait het om en dan wordt vergelijken heel moeilijk.
Miele doet niet gauw concessies aan de functies of kwaliteit teneinde een lagere prijs te hebben.
Ook een Miele apparaat kan kapot (mijn eigen koelkast hield er na 6 jaar mee op) maar de service is evenals die van Siemens perfect.

Zet van beide merken apparaten naast elkaar en vergelijk dan de nettoprijs. De afweging is daarna of je de meerprijs wilt besteden en wat je er meer voor krijgt.

Gezien mijn gebruikservaringen met de koffiezetter zou ik voor de Miele gaan.

Mr.P.

pudge

Is de Miele makkelijker in gebruik dan de Siemens?
Ik hoorde laatst dat bij de Siemens het waterreservoir niet uitneembaar is en bij Miele wel, waardoor het vullen makkelijker zou zijn.
Verder werd mij gezegd dat bij Siemens het binnenwerk van ?? (weet het merk niet meer) is, waar ze een eigen front omheen gemaakt hebben. Miele zou ook het binnenwerk zelf ontwikkeld hebben.
Nu weet ik niet of dat een voordeel is, omdat ze bij Miele natuurlijk niet de jarenlange expertise hebben die die andere fabrikant wel heeft (stom dat ik niet op de naam kan komen).

Mr. P, heb je positieve ervaringen met Miele, of juist negatieve met Siemens?

Mr.P

Zowel bij de Siemens als de Miele is het waterreservoir uitneembaar. Bij Miele gaat de voorzijde als een deur open naar links. Je kunt dan makkelijk bij het waterreservoir en het maalmechanisme. Die laatste is volledig uitneembaar en makkelijk te reinigen. Ook het afvalbakje kun je uitnemen dan. Voordeel is dat je de machine binnenin makkelijk kunt reinigen, nadeel is dat je dat ook MOET doen.
Ook Miele een model met een vaste wateraansluiting.
Miele heeft het binnenwerk niet zelf ontwikkeld maar dit kwam volgens mij bij Saico vandaan. (kan ook een andere fabrikant zijn).

Ook Siemens betrekt het binnenwerk elders waar ze inderdaad een frontje omheen bouwen.
De Siemens heeft een uittrekfront. Nadelig is dat je deze niet strak tegen een muur kunt plannen want anders kun je (links) het uitneembaar waterreservoir niet meer uitnemen of (rechts) niet de bonen bijvullen.

Voor het legen van de afvalbak moet je bij de Siemens een schaal (aan de voorzijde) naar buiten trekken. Dit moet met beleid want anders zit alles onder de koffie. Het spoelwater word namelijk in dezelfde schaal opgevangen. Voorzichtig lopen dus bij het legen.
Miele heeft een apart lekbakje voor het spoelwater wat minder vaak geleegd hoeft en iets makkelijker is (koffiezetter niet te hoog plaatsen).

Qua gebruik gaat de voorkeur uit naar de Miele.
Waarom?
De Siemens geeft heel snel aan dat de schalen geleegd moeten worden.
Het waterreservoir van de Miele is groter waardoor er minder snel gevuld moet worden.
Het vullen van beide (mits goed ingebouwd) is bij beide makkelijk.
Bij Siemens is het maalmechanisme helemaal ingebouwd en dus niet zelf te reinigen. Ook een nadeel vinden wij dat de Siemens vrij snel aangeeft dat er ontkalkt moet worden.

Let wel, dit zijn de ervaringen met de Miele CVA620 en de Siemens.
De nieuwer typen van Miele is geen praktijkervaring mee maar die volgt als de Siemens onze showroom verlaat (eind augustus).

Succes.
Mr.P.

Gesloten