LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Portetrecht

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
martijn500

Portetrecht

Ongelezen bericht door martijn500 »

Hoi allemaal,

mijn vriendin kwam erachter dat er een foto van haar op de voorpagina en in het tijdschrift zelf gebruikt is. Ze staat dus duidelijk en herkenbaar op de voorpagina. Ze was nogal verrast, zeker ook omdat er nooit toestemming is gevraagd voor gebruik van deze foto's. Voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om naaktfotos o.i.d., maar gewone foto's. Welke stappen kunnen we ondernemen ivm portetrecht?

Dilbert29

Re: Portetrecht

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Voor zover ik weet is het toegestaan om foto's van mensen te nemen op straat of zo en die dan te publiceren zonder dat je aan al die mensen toestemming moet gaan vragen.

Ik ben geen expert op het gebied van portretrecht, maar ik denk als je vriendin er alleen op staat dat het anders is als dat ze er op staat terwijl ze bv op straat loopt in een menigte.

Iemand hier met meer verstand van zaken?
Als je mensen fotografeert, dan heb jij als fotograaf daarop auteursrecht. Maar: met die foto's mag je niet zomaar alles doen wat je wilt! De personen op jouw foto's hebben ook rechten.

Er zijn 2 mogelijkheden:
1. je maakt de foto's van mensen in (hun) opdracht
2. je maakt ze zomaar.

ad 1: de mensen hebben 'portretrecht'. Dat betekent dat je niet zonder hun toestemming de foto's mag openbaarmaken. Je mag ze dus bijvoorbeeld niet afdrukken in de schoolkrant of ze op Internet zetten.

ad 2: ook nu is publiceren riskant! De mensen kunnen 'een redelijk belang' hebben om zich tegen publicatie te verzetten. Privacy of goede smaak bijvoorbeeld. Een T-shirt verkopen van een door jou gefotografeerde popster, mag dan ook niet zonder zijn of haar toestemming.

Bron : Auteursrecht.nl

martijn500

Ongelezen bericht door martijn500 »

ben bang dat ik de 'grap' van reintje niet helemaal volg. Ze staat in ieder geval niet in een menigte...

inxsnl

Ongelezen bericht door inxsnl »

Is op te zoeken in de auteurswet.
1912 art 1921

sc6

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

Cool je eigen "1 minute of fame"

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zolang het geen ranzige foto's zijn of een tijdschrift waar je absoluut niets mee te maken wil hebben zou ik er niet al te veel aandacht aan besteden. Ze doen je er geen kwaad mee voor zover ik kan lezen.

Ik heb jaren geleden een keer in een opleidingsfolder van mijn toenmalige school gestaan, ook zonder toestemming gefotografeerd. Als dank kreeg ik een afdruk van de foto en daar was ik tevreden mee.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

mijn vriendin kwam erachter dat er een foto van haar op de voorpagina en in het tijdschrift zelf gebruikt is. Ze staat dus duidelijk en herkenbaar op de voorpagina. Ze was nogal verrast, zeker ook omdat er nooit toestemming is gevraagd voor gebruik van deze foto's. Voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om naaktfotos o.i.d., maar gewone foto's. Welke stappen kunnen we ondernemen ivm portetrecht?
Het op deze wijze portretteren kan een inbreuk vormen op de privacy. Het hangt er bovendien vanaf hoe uw vriendin is gefotografeerd. Van toepassing in dit geval zijn de art 19, 20 en 21 van de Auteurswet (met name art 21 Auteurswet). Er is in dit geval geen opdracht gegeven tot het maken van een portret. In dat geval is voor het openbaarmaken (het afdrukken op het tijdschrift) door de maker alleen dan niet toegestaan wanneer een redelijk belang van de geportretteerde zich hiertegen niet verzet. Het kan dan gaan om een zedelijk belang of een commercieel belang. Bij zedelijk belang moet worden gedacht aan het op een wijze portretteren en openbaarmaken dat iemand publiekelijk belachelijk wordt gemaakt. Bij een commercieel belang gaat het er om dat de goede naam en eer van een ondernemer niet wordt aangetast of aan een publicatie waarin een ander voordeel heeft van de naamsbekendheid van (bijvoorbeeld) een bekende Nederlander door gebruik van diens portret. Ook kan het in een dergelijk geval gaan om de situatie dat uw vriendin zelf voordeel moet kunnen slaan uit haar eigen populariteit. Ik weet natuurlijk niet of de geportretteerde een bekende Nederlander is of dat de wijze waarop ze op de foto is gezet haar belachelijk maakt. Is daarvan geen sprake, dan kan er niets tegen het portret op de voorpagina van het tijdschrift worden gedaan.

Gesloten