LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen verzekering door weigering premiverhoging

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Til09
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2006 17:56

Opzeggen verzekering door weigering premiverhoging

Ongelezen bericht door Til09 »

Heeft iemand ervaring in het schrijven van een brief waarin geweigerd wordt een premieverhoging te betalen?

Ik heb een rechtsbijstandverzekering waarbij de premie nu verhoogd wordt en ik ben het er niet mee eens.

EchteMeisje
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jul 2003 17:28

Re: Opzeggen verzekering door weigering premiverhoging

Ongelezen bericht door EchteMeisje »

Hallo Til,

Je kan deze tekst gebruiken:


Naam verzekeraar
Adres
Pcode + Woonplaats


Datum:
Betreft: Opzegging polisnummer ...........


Geachte heer, mevrouw,

In verband met de door u aangekondigde premieverhoging verzoek ik u de bovengenoemde verzekering per ........ (premievervaldatum) te beeindigen.

Graag zie ik het royementsaanhangsel van u tegemoet.

Hoogachtend,

Naam
Adres
Pcode + Woonplaats

Handtekening


Nog een paar opmerkingen:

- zorg ervoor dat je de brief (het liefst aangetekend) binnen 30 dagen na het verstrijken van de premievervaldatum of binnen 30 dagen na de aankondiging van de premieverhoging (net wat deze maatschappij in haar voorwaarden heeft staan) verstuurd. Anders kun je niet meer opzeggen.

- ik weet hoe je schadeverloop is geweest de afgelopen jaren, maar als je een nieuwe rechtsbijstandverzekering wil afsluiten ergens anders en je hebt de afgelopen jaren meerdere keren een beroep gedaan op de verzekering, dan kunnen ze daar moeilijk doen m.b.t. de acceptatie.

- als je een nieuwe rechtsbijstandverzekering afsluit, zorg er dan voor dat deze qua datum naadloos aansluit op je huidige verzekering. Anders heb je daar een "gat" inzitten. Zaken die zich tijdens die periode voordoen of ontstaan worden dan niet in behandeling genomen.

Veel succes

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Opzeggen verzekering door weigering premiverhoging

Ongelezen bericht door DL3B »

Excuses, maar ik vind het eigenlijk wel grappig dat u een brief aan uw eigen rechtbijstandsverzekering moet sturen met een bezwaar. Kunt u straks uw eigen RBverz inschakelen indien ze met u in discussie gaan :wink:

Til09
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2006 17:56

Re: Opzeggen verzekering door weigering premiverhoging

Ongelezen bericht door Til09 »

Hartelijk dank voor uw reactie, echt meisje. U heeft me erg geholpen.

heho
Berichten: 144
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:46

Re: Opzeggen verzekering door weigering premiverhoging

Ongelezen bericht door heho »

Geldt dit voor alle soorten verzekeringen als er een premie wordt verhoogd om er van af te komen of over te stappen?
En voor diensten?

EchteMeisje
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jul 2003 17:28

Re: Opzeggen verzekering door weigering premiverhoging

Ongelezen bericht door EchteMeisje »

Deze manier van opzeggen geldt voor alle particuliere en zakelijke schadeverzekeringen.

Buiten de inachtneming van een contractsvervaldatum zijn er de volgende redenen o.b.v. waarvan een verzekering kan worden opgezegd:

Per polisverjaardag (omdat deze zaken in de regel op de jaarlijkse polisverjaardag worden doorgevoerd, enige uitzonderingen daargelaten)

- wijzigen van de verzekeringsvoorwaarden, maar alleen als deze in uw nadeel werken
- een niet-afgesproken premieverhoging. Dus als u een index hebt op uw brandverzekering en de premie wordt volgens deze index verhoogt, dan kunt u niet opzeggen.

Altijd:

- bij verkoop van een verzekerd object
- bij overlijden van de verzekeringsnemer
- binnen 2 maanden nadat een verzekeringsmaatschappij een beroep doet op het niet nakomen van de meldingsplicht.

Gesloten