LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie en service bij Headstart PC?
Garantie en service bij Headstart PC?
Hallo,
Op 31 januari van dit jaar heb ik bij Dynabyte een Headstart AMD64 PC gekocht. Afgelopen vrijdag is de DVD brander hiervan defect gegaan, en heb ik de helpdesk gebeld. Het bleek dat ik heel veel nummertjes (serienummer PC, ID nummer PC, postcode, etc.) nodig had voordat ze me konden helpen. Na wat zoekwerk vond ik op de achterkant van de PC een aantal nummers, waarvan ik vermoedde dat het deze waren. Niet dus! Het moest gaan om een nummer wat op een leeg DVD doosje was geplakt. Ik heb alles afgezocht, maar geen DVD doos te vinden. De helpdesk stuurde mij weer door naar Dynabyte om dan maar contact met hen op te nemen.
Ik vroeg verder of het normaal was dat bij een nieuwe PC geen originele CD of DVD wordt meegeleverd met software. Microsoft Windows wordt uitgegeven met unieke serienummers, dus de originele schijven moeten ook ergens zijn (bij de helpdesk?). Als consument lijkt me heb je recht op een volledig product, met alle daarbij horende software op originele CD of DVD. Het argument dat fabrikanten dit doen om de kosten te drukken is in mijn ogen niet legitiem! Wanneer de harde schijf defect gaat ben je de software kwijt. Dan moet contact opgenomen worden met de helpdesk die (tegen meerprijs!) de schijf vervangt en het systeem opnieuw installeert.
In mijn beleving riekt dit naar een vorm van oplichterij...?
(wordt vervolgd...)
Op 31 januari van dit jaar heb ik bij Dynabyte een Headstart AMD64 PC gekocht. Afgelopen vrijdag is de DVD brander hiervan defect gegaan, en heb ik de helpdesk gebeld. Het bleek dat ik heel veel nummertjes (serienummer PC, ID nummer PC, postcode, etc.) nodig had voordat ze me konden helpen. Na wat zoekwerk vond ik op de achterkant van de PC een aantal nummers, waarvan ik vermoedde dat het deze waren. Niet dus! Het moest gaan om een nummer wat op een leeg DVD doosje was geplakt. Ik heb alles afgezocht, maar geen DVD doos te vinden. De helpdesk stuurde mij weer door naar Dynabyte om dan maar contact met hen op te nemen.
Ik vroeg verder of het normaal was dat bij een nieuwe PC geen originele CD of DVD wordt meegeleverd met software. Microsoft Windows wordt uitgegeven met unieke serienummers, dus de originele schijven moeten ook ergens zijn (bij de helpdesk?). Als consument lijkt me heb je recht op een volledig product, met alle daarbij horende software op originele CD of DVD. Het argument dat fabrikanten dit doen om de kosten te drukken is in mijn ogen niet legitiem! Wanneer de harde schijf defect gaat ben je de software kwijt. Dan moet contact opgenomen worden met de helpdesk die (tegen meerprijs!) de schijf vervangt en het systeem opnieuw installeert.
(wordt vervolgd...)
Re: Garantie en service bij Headstart PC?
klopt dat gebeurt tegenwoordig steeds vaker. Je krijgt bv Windows niet meer mee op een cd, maar het is al kant en klaar geinstalleerd op je pc. Je kunt de cd er eventueel bij kopen tegen meerprijs.
Als het goed gaat gaat het goed, maar zodra er iets mis is hang je dus, dan kun je inderdaad dure nummers bellen etc.
Als het goed gaat gaat het goed, maar zodra er iets mis is hang je dus, dan kun je inderdaad dure nummers bellen etc.
Het is geen oplichterij, je koopt een systeem met een voorgeinstalleerd besturings systeem en dus zonder cd/dvd.
Tegen (een flinke) meerprijs kan je die er wel bij kopen maar dat doet bijna niemand.
Ik heb in het verleden 3 pc's gekocht bij dynabite en ben zeer tevreden over hun service (maar dat is dan wel een paar jaar gelden, of het slechter is geworden weet ik niet).
Kon er al mijn vragen kwijt en heb eens een defecte geheugenbank onder garantie geruild.
Geen probleem.
Tegen (een flinke) meerprijs kan je die er wel bij kopen maar dat doet bijna niemand.
Ik heb in het verleden 3 pc's gekocht bij dynabite en ben zeer tevreden over hun service (maar dat is dan wel een paar jaar gelden, of het slechter is geworden weet ik niet).
Kon er al mijn vragen kwijt en heb eens een defecte geheugenbank onder garantie geruild.
Geen probleem.
Over Dyanbyte heb ik geen klagen, die helpen zeer goed. Headstart Service is de bottleneck...
-
daar ga je al.... en opzich is een licentie inderdaad voldoende maarjah DAN wordt de pc duurder dan bij de concurrent.... maar heb je wel het cdtjeDynabyte
en ik kan je zeggen als je die cd niet koopt ben je nog meer in je zakken gescheten want die informatie van die cd (en de rest van de backup) neemt ruimte in beslag op de hardisk! en daardoor mis je een deel van je (mischien toch al niet zo grote hardisk)
in dit geval is het misschien niet schoenmaker blijft bij je leest maar schoenmaker blijft maar thuis... zaken zoals dynabyte maken de markt stuk...
kost z'n cdtje nou? 80 euri? en dan maar hopen dat het geen gebrand cdtje is
en ik kan je zeggen als je die cd niet koopt ben je nog meer in je zakken gescheten want die informatie van die cd (en de rest van de backup) neemt ruimte in beslag op de hardisk! en daardoor mis je een deel van je (mischien toch al niet zo grote hardisk)
Daar heb ik dan als monteur ook weer last van.
Vooral als je de harde schijf vervangen hebt.
Hier ben je als consument toch echt zelf schuldig aan!Als consument lijkt me heb je recht op een volledig product, met alle daarbij horende software op originele CD of DVD. Het argument dat fabrikanten dit doen om de kosten te drukken is in mijn ogen niet legitiem!
Jullie willen als consument toch alles zo goedkoop mogelijk?
Als jullie de keuze hebben tussen een iets duurdere computer met originele installatie cd of de goedkopere zonder de installatie cd maar dan op de harde schijf gezet kiezen jullie toch massaal voor die goedkopere. Want iedere cent dat goedkoper kan dat telt!
En achteraf gaan liggen zeuren dat er iets niet in orde is.
Sorrie, maar je wist het van te voren. Je kiest er zelf voor. Maar achteraf weer het huilie uit gaan hangen! Je hebt totaal geen recht van spreken!
Je wilde het zelf en nu moet je ook op de blaren zitten!
Simpel!
Maar als consument wil je er niet voor betalen.Als consument lijkt me heb je recht op een volledig product
Maar je wilt het wel zelf!Het argument dat fabrikanten dit doen om de kosten te drukken is in mijn ogen niet legitiem!
Als je voor het aanschaf van de computer hier ook over nagedacht had, dan had je het kunnen weten.Wanneer de harde schijf defect gaat ben je de software kwijt.
Tegenwoordig is het de mode om als een kip zonder kop hele domme beslissingen te nemen en als er problemen zijn gelijk het vingertje wijzen naar de winkelier!
Nogmaals: ik ben niet anti-consument, maar ik begin wel te kotsen van die consumenten die alle moeite doen om in de problemen te komen en daarbij nog eens hun eigen verantwoordelijkheiden weigeren te nemen. En dan krijg je zulke idiote problemen, waar de consument dan ook weer helemaal zelf schuldig aan is.
Dus laat toch die computersystemen waarbij geen installatie-cd's worden meegeleverd toch links liggen! En kom dan niet met het argument:"maar die is toch lekker goedkoop!"
Mensen! Staar toch niet steeds blind op de aanschafprijs! Kijk verder dan je neus lang is! Laat je goed informeren over de mogelijkheden, maar denk ook over de problemen die kunnen ontstaan als er defecten optreden!
Mensen zijn steeds van mening dat een product in de eerste x jaren nooit geen problemen mogen vertonen! Mensen hebben ook de mening dat een harde schijf in de eerste 3 jaar totaal niet uit mag vallen!
Nu zal ik het volgende zeggen: "Een harde schijf kan al na 5 dagen defect gaan!" Mensen zeggen te vaak: je mag toch van een product verwachten dat die een x aantal jaar meegaat zonder problemen te verwachten. En ik heb toch de wet achter me staan!
Ja, met die instelling zul je nog wel eens heel flink op je neus gaan! Want de realiteit is toch heel anders.
ikbenik heeft het goed verwoord. Mensen kijken eerst naar de aankoopprijs, en die is zonder de orginele windows-cdrom zo rond de €100.- goedkoper! Maar of dat bij een storing nog goedkoop blijkt te zijn is twijfelachtig.En dan gaat het ook nog eens om de harde schijf die als hij te snel stuk gaat natuurlijk voor garantie word vervangen maar de gegevens die ook kostbaar of belangrijk zijn zijn in de meeste gevallen wel verloren. ik ben van mening dat als je veel geld uitgeeft voor een behoorlijke computer je er altijd de echte Software van Windows erbij moet hebben, als dit niet gaat of men word afgscheept met een partitie op de harde schijf, Koop hem ergens anders. Dat bespaart als er problemen zijn veel geld en narigheid.En ondanks alle mooie verhalen zijn computers nog steeds apparaten die kwetsbaar zijn, zeker bij onoordeelkundig gebruik, en dan word met de vinger veel te vlug naar de verkoper gewezen.
Joopataa
Joopataa
Vooral de harde schijf is een zeer teer apparaat.En ondanks alle mooie verhalen zijn computers nog steeds apparaten die kwetsbaar zijn,
Ik laat klanten wel eens zien hoe een harde schijf er van binnen uitziet en hoe het werkt.
Je moet dan eens de reacties van de mensen horen. Ze zijn allemaal verbaast.
De degene die het harst roepen dat een harde schijf minstens 3 jaar zonder problemen hoort te werken en dat je van een harde schijf mag verwachten dat die zonder problemen deze 3 jaar zonder kleerscheuren door moet komen (ik k*ts echt van deze mentaliteit). Deze mensen laat ik ook de harde schijf van binnen zien en ik leg dan ook uit hoe teer het allemaal is. Ze komen allemaal terug van hun uitspraken!
We worden door de consumentenbond en de geschillencommissies allemaal opgehitst en verkeerd voorgelicht!
Ik beloof iets niet wat ik niet na kan komen. Dus als ik zeg dat een product bijvoorbeeld 2 jaar garantie heeft, dan ga ik niet 5 jaar zeggen (wat de consument graag wilt), omdat ik dat niet kan garanderen!
De rechters, de geschillencommissies, de consumenten en de consumentenbond bepalen niet de garantieperiode, maar de fabrikanten en de winkeliers! Precies zoals de wet omschrijft!
Ik wil nog wel het volgende opmerken:
De consumenten zijn behoorlijk laks in het maken van backups! Want hun mening is dat de harde schijf zonder problemen minstens 3 jaar mee moet gaan. Dus waarom zouden de backups moeten maken?
En als er dan een harde schijf defect gaat, is er gelijk paniek! Want hun dierbare gegevens zijn verloren! En wie mag dan voor de schade opdraaien? Tuurlijk! De winkelier! Want dan had hij maar een deugelijk product moeten leveren (weer zo'n zin om van te k*tsen).
Sorry mensen, deze winkelier doet daar niet aan mee. Als de harde schijf in de garantieperiode defect gaat, dan zal ik deze gratis vervangen en windows opnieuw installeren.
Ik zal dan ook proberen om van de defect harde schijf de gegevens veilig te stellen. De eventuele backups zal ik terugzetten en ook de eventuele veiliggestelde gegevens.
De overige schade komt geheel voor rekening van de consument.
Eventuele claims wijs ik ook af. Had hij maar zijn eigen verantwoordelijkheid genomen en backups moeten maken.
Het bedrijfsleven daarintegen gaat er iedere dag vanuit dat de harde schijven de volgende dag begeven en maken zeer veel backups!
En als er dan iets mis gaat, is er weinig aan de hand. Want van hun gegevens zijn voldoende backups gemaakt.
Het bedrijfsleven is bedacht op storingen, terwijl de tegenwoordige naïve consument dit niet doet, want hem wordt wijsgemaakt door de verschillende instanties dat je van een product mag verwachten dat die een aantal jaar zonder problemen mee moet gaan!
En daar zit nu het probleem. De consumenten die zulke schade zelf ondervonden hebben, gaan ook heel anders denken. Dan gaan ze plotseling wel veel backups maken (zoals het hoort!).
Ik wil bij deze ook de verschillende instanties en ook de consumentenbond bedanken voor hun fanastische voorlichting aan de consumenten! Puike werk! Afslachten die vakmensen! Die zijn toch niet te vertrouwen! Die vertellen toch alleen maar onwaarheden en beflikkeren de consumenten toch alleen maar. Nee, de vakmensen weten helemaal niet waar ze het over hebben!
Gelukkig hebben we nog de consumentenbond en de verschillende commissies en instanties! Die hebben ten minste verstand van zaken. Die weten precies hoe het technisch in elkaar zit. Dat zijn de mensen van de praktijk. Daar kun je van op aan!
Hulde!
Wanneer de harde schijf defect gaat ben je de software kwijt. Dan moet contact opgenomen worden met de helpdesk die (tegen meerprijs!) de schijf vervangt en het systeem opnieuw installeert.
Nogmaals: de consument wilt dit zelf!
Daarnaast kom ik als monteur in de problemen als de harde schijf defect is. Bij het vervangen van de harde schijf is dus ook de originele installatie software weg.
De consument eist dan gewoon dat de programma's die bij de aanschaf van de computer er al op stonden, dat deze weer terugkomen. En dat kan ik dus niet. De mensen zijn dan behoorlijk boos op me, terwijl ik er zelf niets aan kan doen.
Ondankbare honden!
Het kost me dan de grootste moeite om de mensen uit te leggen dat ik er zelf niets aan kan doen. Maar de mensen verwachten gewoon iets van niet realistisch is en wat ik ook niet na kan komen.
Zelf lever ik computers met alle originele installatie cd's. Dus met die hype van de recoverypartitie ga ik niet mee. Dus die problemen komen niet bij mijn klanten voor!
Overigens klopt de redenatie van de topicstarter niet. Hij stelt dat Windows met unieke serienummers wordt uitgegeven en er dus cd's moeten zijn. Dat eerste klopt, dat tweede niet. De licentie zit meestal als sticker op je pc geplakt.
Hoeft niet als je alleen een licentie erbij koopt. Als je het licentienummer hebt, dan kun je de programmatuur installeren. Wellicht hebben de buren de installatie cd/dvd liggen van Windows. Mag je, met geldige licentie gewoon gebruiken. Weet verder ook niet wat het dvd'tje van Headstart kost, maar Windows XP Home NL kost ongeveer € 100,- (met een licentie). Wellicht is een Linux distributie compleet met softwarepakket voor de helft of minder te krijgen. Een Officepakket is er tegenwoordig voor downloadkosten (OpenOffice).Microsoft Windows wordt uitgegeven met unieke serienummers, dus de originele schijven moeten ook ergens zijn
Je hebt een volledig product. Je hebt alleen een licentie (waarschijnlijk met een OEM installatie) gekocht. Dus wat is hier niet legitiem?Als consument lijkt me heb je recht op een volledig product, met alle daarbij horende software op originele CD of DVD. Het argument dat fabrikanten dit doen om de kosten te drukken is in mijn ogen niet legitiem!
Inderdaad: de kans dat er bij Windows wat misgaat is zeer denkbeeldig zelfs.Als het goed gaat gaat het goed, maar zodra er iets mis is hang je dus
-
hoe zei me oma dat altijd....
Goedkoop is duurkoop..?
en dat verhaal van ikbenik klinkt ZEER bekend in de oren, overegens wijs ik mensen die binnen de garantie terug komen met een pc (die elders is gekocht) ALTIJD de deur!
ik heb ooit eens z'n systeem gerepareerd en ben daar zeer slecht van bekomen omdat er weet ik veel wat gebeurt en dan terug bij mij komen voor de garantie... jah hey.. doei.. je hebt alleen garantie op die schijf voor de rest flikker je maar op naar waar je hem gekocht hebt maar das nou juist het punt.. als ik er in ga sleutelen vervalt de garantie van het bedrijf waar ze hem gekocht hebben... dus lekker terug gaan naar waardie gekocht is he
Goedkoop is duurkoop..?
en dat verhaal van ikbenik klinkt ZEER bekend in de oren, overegens wijs ik mensen die binnen de garantie terug komen met een pc (die elders is gekocht) ALTIJD de deur!
ik heb ooit eens z'n systeem gerepareerd en ben daar zeer slecht van bekomen omdat er weet ik veel wat gebeurt en dan terug bij mij komen voor de garantie... jah hey.. doei.. je hebt alleen garantie op die schijf voor de rest flikker je maar op naar waar je hem gekocht hebt maar das nou juist het punt.. als ik er in ga sleutelen vervalt de garantie van het bedrijf waar ze hem gekocht hebben... dus lekker terug gaan naar waardie gekocht is he
-
ik zou mensen die bv om een ISDN kaart of iets anders dan ook altijd een USB apparaatje aanbevelen (ookal weet ik dat niet alles via USB even soepel werkt!) maar die kast blijft dicht.. terwijl als ze het zelf inbouwen ze van mij gewoon een standaard kaartje geadviseerd krijgen.
tenzij ze duidelijk aangeven dat ze niet op de garantie zitten te wachten, dan kan er wel een gewone kaart in natuurlijk.
maar dan nog heb ik zoiets van ga lekker terug naar je dynabytje of je kijkshoppie....watn daar DOEN ze het ook LIEVER NIET....
weer soort van ALDI effect..
alle producten zien er het zelfde uit.. zijn goedkoper... maar smaken toch ineens heel anders...
tenzij ze duidelijk aangeven dat ze niet op de garantie zitten te wachten, dan kan er wel een gewone kaart in natuurlijk.
maar dan nog heb ik zoiets van ga lekker terug naar je dynabytje of je kijkshoppie....watn daar DOEN ze het ook LIEVER NIET....
weer soort van ALDI effect..
alle producten zien er het zelfde uit.. zijn goedkoper... maar smaken toch ineens heel anders...
Wederom: garantie is niet bepalend (en zegt zelfs heel weinig), conformiteit van het product wel. Helaas zijn er op dit forum winkeliers die je wat anders willen doen laten geloven.De rechters, de geschillencommissies, de consumenten en de consumentenbond bepalen niet de garantieperiode, maar de fabrikanten en de winkeliers! Precies zoals de wet omschrijft!
Dat kan wel wezen, maar de consument is niet bereidt om voor een goed product te betalen. Het moet altijd de laagste prijs zijn.Wederom: garantie is niet bepalend (en zegt zelfs heel weinig), conformiteit van het product wel. Helaas zijn er op dit forum winkeliers die je wat anders willen doen laten geloven.
Dus wat de consument wilt kan niet.
De beste kwaliteit tegen bodemprijzen.
De consument wilt dat maar niet inzien.
conformiteit van het product wel.
Bij deze stel je dus onrealistische eisen aan een product.
Nogmaals:
- de consument eist de laagste prijs, en dan moet het nog goedkoper zijn.
- de consument is totaal niet geïnteresseerd waarom een product die eigenschappen heeft. En is ook niet bereidt om te begrijpen hoe nu het een en ander in elkaar steekt. Dus een totale onbegrip naar de winkelier en fabrikant.
- de consument zegt precies wat de instanties en de consumentenbond hun in de oren wordt gefluisterd.
- de consument ziet dus ook daarom de winkelier en fabrikant als hun vijanden.
- de consument weigerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en schuift deze af op de winkelier. Als deze de verantwoordelijkheid van de consument weigerd over te nemen, hangt hem een boete van €450.000,- boven het hoofd.
- de consument wilt ook levenslange gratis reparatie of vervanging. Wijzend op de non-conformaliteit van het product.
- de winkelier weet niet waar hij het over heeft.
- De winkelier hoor je als oud vuil te behandelen, zonder respect.
- de fabrikant is iets engs, daarmee moet je alle contact vermijden.
- de consumentenbond en de verschillende instanties weten het beter als de fabrikant of winkelier.
- de winkelier moet bepaalde garanties geven die hij niet na kan komen.
Moet ik nog doorgaan?
Sommige consumenten stellen zich behoorlijk star op. En de degene die roepen als mr T. zijn meestal lid van zulke instanties of de consumentenbond. Dat soort klanten vallen meestal onder de categorie moelijke tot zeer moeilijke klanten.
Conformiteit heeft tot op zekere hoogte ook met de prijs van een produkt te maken. Het gaat er om dat het goed dat doet wat je redelijkerwijs er van mag van verwachten. Dat ligt bij een laaggeprijsd product anders dan bij een duurder product.Dat kan wel wezen, maar de consument is niet bereidt om voor een goed product te betalen.
Dat heet gewoon marktwerkingDe beste kwaliteit tegen bodemprijzen.
Dus je mag eigenlijk niets verwachten van een aankoop?Bij deze stel je dus onrealistische eisen aan een product.
Nee hoor, deze consument ziet ze als de partijen die aan hem een topprodukt gaan verkopen tegen een bodemprijs.e consument ziet dus ook daarom de winkelier en fabrikant als hun vijanden.
Een consument neemt zijn verantwoordelijkheid door de koopprijs te betalen.de consument weigerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en schuift deze af op de winkelier
Meestal wel.de consumentenbond en de verschillende instanties weten het beter als de fabrikant of winkelier.
Deze klant niet. Het is overigens opvallend dat mensen die eerst hard hebben gewerkt voor hun geld en vervolgens daar iets goeds voor willen kopen worden aangemerkt als lastig. In Nederland komt een winkelier met die houding weg. In andere delen van de wereld is zo'n winkelier snel failliet. Waarom komt zo'n winkelier er mee weg? omdat de gemiddelde Nederlandse consument amper klaagt en het gemiddelde serviceniveau in de gemiddelde winkel geen wereldtop is. Kan me voorstellen dat men het liefst daar koopt waar weinig verkopers en ander personeel rondloopt. Klantvriendelijkheid is vaak bedroevend. Wat nog rest als koopargument is een lage prijs.En de degene die roepen als mr T. zijn meestal lid van zulke instanties of de consumentenbond. Dat soort klanten vallen meestal onder de categorie moelijke tot zeer moeilijke klanten.
Bestaat er in de psychologie ook al een woord voor fabrikantenvrees? Zijn fabrikanten besmettelijk?de fabrikant is iets engs, daarmee moet je alle contact vermijden.
De winkelier hoor je als oud vuil te behandelen, zonder respect. [/quote
Heb ik nooit ergens gesteld. Maar ik kan soms begrijpen waarom de ene winkelier meer respect verdient dan de andere.
Conformiteit heeft tot op zekere hoogte ook met de prijs van een produkt te maken. Het gaat er om dat het goed dat doet wat je redelijkerwijs er van mag van verwachten. Dat ligt bij een laaggeprijsd product anders dan bij een duurder product.
Sommige consumenten zijn daar niet mee eens. Zij gaan naar de winkel met de slechtste service en kopen daar troep. Zij doen dit omdat ze toch de wet achter zich hebben staan en ze hebben de mening dat het niet uitmaakt of een product goed of slecht is. Want de winkelier moet zich toch aan de wet houden.
Sommige winkeliers en merken spelen hier op in.
Je zou verwachten dat de bedrijven die goede producten leveren met goede voorlichting en met goede service, dat die het heel druk zouden hebben.
Het tegenovergestelde is de werkelijkheid. De bedrijven die troep verkopen met hele slechte service vieren nu hoogtij!
Dat doet de consument toch echt zelf! Er is een behoefte, en daar wordt op ingespeeld.
Daarintegen heeft de consument een andere kijk op service gekregen. Zij vinden dat een winkelier goede service biedt als hij ten aller tijde zijn knip trekt. Doet hij dat niet, dan vindt men dat hij slechte service heeft.
Als de consument nu wakker wordt en de bovenstaande bedrijven en merken mijden, dan zal het een stuk beter op worden.
De winkelier en fabrikant geven ook duidelijk aan wat je van een product mag en kan verwachten. Alleen de consument is het niet met de winkelier en fabrikant eens.Conformiteit heeft tot op zekere hoogte ook met de prijs van een produkt te maken. Het gaat er om dat het goed dat doet wat je redelijkerwijs er van mag van verwachten. Dat ligt bij een laaggeprijsd product anders dan bij een duurder product.
Bijvoorbeeld:
Een winkelier heeft een product in twee uitvoeringen: de goedkope uitvoering waar 2 jaar garantie op zit en een dure uitvoering waar 5 jaar garantie op zit.
De consument eist nu op het goedkope product 5 jaar garantie i.p.v. 2 jaar garantie. De winkelier gaat hierin niet mee en is van mening dat hij dat niet kan garanderen.
De consument wilt niet de dure variant kopen met 5 jaar garantie.
Dus aangezien de consument hierin geen gelijk krijgt, wordt de consument boos en gaat huilend naar de wetgever om zijn gelijk te halen.
Op consumentenelectronica zit meestal maar 1 of 2 jaar garantie. Dit is niet zonder redenen.
Electronica is teer en zeer gevoelig voor storingen. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk zijn. Daarbij is het ook dat men niet kan garanderen dat de electronica minstens 5 jaar meegaat zonder storingen of problemen.
Dat kan niemand.
Dit geldt ook voor de harde schijven. Men vergeet wel hoe teer zo iets is. Men denkt ook weer hele lange periodes zonder storingen.
Men maakt ook geen backups, want ze zeggen: Je mag toch van een harde schijf verwachten dat die zonder problemen 5 jaar meegaat!
De winkelier en de fabrikant kunnen dit niet garanderen. De harde schijven kunnen al na 2 weken kapot gaan. Men kan nu wel eisen dat dat niet mag gebeuren, maar zulke schijven bestaan niet en zullen ook nooit komen. En als dan hun harde schijf dan kapot gaat en hun dierbare foto's verloren zijn, dan wordt men wakker en dan gaat men pas backups maken.
Het bedrijfsleven is ingesteld dat de harde schijven ieder moment het kunnen begeven. Zij maken wel voldoende backups.
Men vergeet wel even dat je ook te maken hebt met de eigenschappen van de gebruikte materialen. Daarnaast hebben sommige consumenten ook geen begrip voor de winkelier en fabrikant. Zij vergeten wel hoe het een en ander in z'n werk gaat.
De consument wordt nu verteld dat je altijd een leentoestel mag eisen en dat dit ook een recht is.
Het spijt me, maar ik heb geen leencomputers. Is ook niet te doen.
Als ik iedere klant een op zijn wensen gemaakte leencomputer moet uitlenen, dan ben ik daarmee 2 tot 3 uur per keer mee bezig. Over de kosten maar niet te spreken.
Een monitor is nog geen probleem, maar een heel systeem is toch wel te dol.
Dat is voor mij ook niet te betalen.
Een leentoestel is een service, geen recht! Je kunt als consument dit ook niet claimen.
Ik snap dit gemekker niet. Ik zie mensen komen met oude Pentium 2 en 3 computers in de winkel, en dan vragen ze of er meer geheugen in kan omdat ie zo traag is.
Hoe komen die mensen aan Windows XP? Ik durf te wedden dat ze die niet in de winkel hebben gekocht, want een upgrade naar SP2 werkt niet.
Hoe kan het dan zijn dat iemand klaagt over het feit dat ie geen cd'tje bij zijn systeem heeft gekregen? Vraag toch gewoon een kopietje van de kopie die je buurman heeft!
Zeuren dat een harde schijf het nooit 3 jaar volhoud ook al zegt de consumentenbond van wel, is net zo'n onzin. Mijn hardeschijven draaien al 4 jaar mee.
Het gaat hier om de koeling en kwaliteit van een harde schijf, en als je een Maxtor koopt dan weet je dat ie over een jaar stuk is, mits je geluk hebt.
De producent noch de winkelier is verantwoordelijk hoe jij een computer gebruikt. Dat zij hem dus gratis of voor een zachte prijs repareren moet je dan ook tevreden mee zijn.
Geloof je me niet? Kijk dan maar eens in wat voor stopcontact je computer zit 9 van de 10 keer is hij thuis NIET geaard wat eigenlijk stap 1 van alle problemen is. (ik heb het hier niet over je werk, dat is namelijk meestal al geaard)
Hoe komen die mensen aan Windows XP? Ik durf te wedden dat ze die niet in de winkel hebben gekocht, want een upgrade naar SP2 werkt niet.
Hoe kan het dan zijn dat iemand klaagt over het feit dat ie geen cd'tje bij zijn systeem heeft gekregen? Vraag toch gewoon een kopietje van de kopie die je buurman heeft!
Zeuren dat een harde schijf het nooit 3 jaar volhoud ook al zegt de consumentenbond van wel, is net zo'n onzin. Mijn hardeschijven draaien al 4 jaar mee.
Het gaat hier om de koeling en kwaliteit van een harde schijf, en als je een Maxtor koopt dan weet je dat ie over een jaar stuk is, mits je geluk hebt.
De producent noch de winkelier is verantwoordelijk hoe jij een computer gebruikt. Dat zij hem dus gratis of voor een zachte prijs repareren moet je dan ook tevreden mee zijn.
Geloof je me niet? Kijk dan maar eens in wat voor stopcontact je computer zit 9 van de 10 keer is hij thuis NIET geaard wat eigenlijk stap 1 van alle problemen is. (ik heb het hier niet over je werk, dat is namelijk meestal al geaard)
Laatst vroeg iemand mij of ik hem 2 computers kon leveren. Hij gaf aan dat windows er niet bij hoefde, omdat hij die al bij de oude computer gekocht had. Ik gaf hem aan dat hij toch 2 keer windows diende aan te schaffen. Omdat windows maar op 1 computer tegelijk geïnstalleerd mag worden.
Jeetje, wat ging die vent tegen mij tekeer! Ik werd bijna uitgemaakt voor oplichter! Hij had toen windowsXP gekocht en hij was niet van plan om deze nog 2 keer aan te schaffen.
Uiteindelijk was hij zeer boos op mij en de koop ging niet door. Vond ik wel jammer. Hij kon 2 computers bij mij kopen zonder windows. Dat moet hij zelf weten. Dan zit hij met 2 computers zonder een besturingssysteem. Dat is dan zijn verantwoordelijkheid, niet de mijne.
Wat ook gebeurd is dat winkels computers leveren met illegale windowsXP professional en Office 2003 prof. edities. Dat kost de consument maar een paar tientjes, terwijl je dan voor de legale versies totaal meer dan €500,- kwijt bent.
En dan die consumenten maar zeuren dat ik veel duurder ben.
Ja! Mensen! Bij mij kun je alleen maar legale software krijgen! Ik verrek het om illegale software te leveren.
Sommige mensen denken ook dat office standaard in windows zit en dat dit standaard meegeleverd moet worden met een nieuwe computer.
Geen probleem mensen. Maar de prijs gaat dan wel omhoog!
Men schrikt gewoon van de prijzen.
Zoals Microsoft wel eens bij een cursus zei: "Mensen maken wel van onze software gebruik, maar willen er geen cent voor betalen!"
Sommige mensen denken echt dat ik hun office of windows kan leveren voor een paar tientjes.
Met de komst van die consumentenrecht staan wij wel tegen de muur.
Als ik aangeef dat een harde schijf bijvoorbeeld 4 jaar mee kan gaan dan gaat men er gelijk vanuit dat de harde schijf minstens 4 jaar meegaat en als er dan in de tussentijd iets mee mis gaat, dan worden wij als winkelier gelijk aan de eerste beste boom opgehangen! Want hij moet toch minstens 4 jaar meegaan zonder problemen.
Sorry mensen, maar dat kan niemand garanderen. Als er iets mis gaat met het product, dan grijpen sommige consumenten gelijk naar het grof geschut! Geschillencommissies worden ingeschakeld, de verloren gegevens moeten in geld gecompenseerd worden. Dus de winkelier krijgt een fikse boete en moet de consument een fikse schadevergoeding betalen.
Dat is de instelling van sommige consumenten. Ze gaan gelijk op oorlogspad als er iets mis mee is. Als ze een paar dagen moeten wachten, mogen ze de schade ook al verhalen op de winkelier. Moeten ze een leentoestel huren, dan moet de winkelier dat ook allemaal vergoeden.
Wij durven als winkeliers geen harde termijnen te geven. Puur omdat wij dan worden vervolgd. Want wij moeten maar kwaliteit leveren tegen de prijzen van troep. En dat kan dus niet.
Accepteer nu maar dat een harde schijf ieder moment kan bezwijken!
Jeetje, wat ging die vent tegen mij tekeer! Ik werd bijna uitgemaakt voor oplichter! Hij had toen windowsXP gekocht en hij was niet van plan om deze nog 2 keer aan te schaffen.
Uiteindelijk was hij zeer boos op mij en de koop ging niet door. Vond ik wel jammer. Hij kon 2 computers bij mij kopen zonder windows. Dat moet hij zelf weten. Dan zit hij met 2 computers zonder een besturingssysteem. Dat is dan zijn verantwoordelijkheid, niet de mijne.
Wat ook gebeurd is dat winkels computers leveren met illegale windowsXP professional en Office 2003 prof. edities. Dat kost de consument maar een paar tientjes, terwijl je dan voor de legale versies totaal meer dan €500,- kwijt bent.
En dan die consumenten maar zeuren dat ik veel duurder ben.
Ja! Mensen! Bij mij kun je alleen maar legale software krijgen! Ik verrek het om illegale software te leveren.
Sommige mensen denken ook dat office standaard in windows zit en dat dit standaard meegeleverd moet worden met een nieuwe computer.
Geen probleem mensen. Maar de prijs gaat dan wel omhoog!
Men schrikt gewoon van de prijzen.
Zoals Microsoft wel eens bij een cursus zei: "Mensen maken wel van onze software gebruik, maar willen er geen cent voor betalen!"
Sommige mensen denken echt dat ik hun office of windows kan leveren voor een paar tientjes.
Ik vind zowiezo ontzettend stom om op een Pentium II WindowsXP te zetten.Ik snap dit gemekker niet. Ik zie mensen komen met oude Pentium 2 en 3 computers in de winkel, en dan vragen ze of er meer geheugen in kan omdat ie zo traag is.
Ik heb het ook niet over dat de harde schijven niet langer dan 3 jaar mee kunnen gaan. Harde schijven kunnen heus wel langer dan 5 jaar meegaan. Het is maar hoe je ermee omgaat.Zeuren dat een harde schijf het nooit 3 jaar volhoud ook al zegt de consumentenbond van wel, is net zo'n onzin. Mijn hardeschijven draaien al 4 jaar mee.
Met de komst van die consumentenrecht staan wij wel tegen de muur.
Als ik aangeef dat een harde schijf bijvoorbeeld 4 jaar mee kan gaan dan gaat men er gelijk vanuit dat de harde schijf minstens 4 jaar meegaat en als er dan in de tussentijd iets mee mis gaat, dan worden wij als winkelier gelijk aan de eerste beste boom opgehangen! Want hij moet toch minstens 4 jaar meegaan zonder problemen.
Sorry mensen, maar dat kan niemand garanderen. Als er iets mis gaat met het product, dan grijpen sommige consumenten gelijk naar het grof geschut! Geschillencommissies worden ingeschakeld, de verloren gegevens moeten in geld gecompenseerd worden. Dus de winkelier krijgt een fikse boete en moet de consument een fikse schadevergoeding betalen.
Dat is de instelling van sommige consumenten. Ze gaan gelijk op oorlogspad als er iets mis mee is. Als ze een paar dagen moeten wachten, mogen ze de schade ook al verhalen op de winkelier. Moeten ze een leentoestel huren, dan moet de winkelier dat ook allemaal vergoeden.
Wij durven als winkeliers geen harde termijnen te geven. Puur omdat wij dan worden vervolgd. Want wij moeten maar kwaliteit leveren tegen de prijzen van troep. En dat kan dus niet.
Accepteer nu maar dat een harde schijf ieder moment kan bezwijken!