Dit staat er in het Algemeen Dagblad!!
Isolatie in nieuwbouw slordig
Door JEROEN DE VREEDE
DEN HAAG - Wie denkt optimaal op stookkosten te kunnen bezuinigen na de aankoop van een...
nieuwbouwwoning, vergist zich. Vele nieuwe woningen vertonen ‘lekkages’, toont een onderzoek aan.
Kopers van nieuwbouwwoningen zijn honderden euro’s per jaar te veel kwijt aan onnodige stookkosten vanwege slecht aangebrachte isolatie van hun woning.
Slordigheden bij de bouw zorgen voor gaten in het isolatiemateriaal in spouwmuren, bij deuren en raamkozijnen.
De fouten blijken uit infragrootopnames van de gevel, waarmee ‘lekkages’ van warmte worden opgespoord. Een steekproef bij woningen in Haagse Vinex-wijken wijst uit dat bij slechts een van de onderzochte vijftien woningen alles in orde was.
„We zijn erg geschrokken van de resultaten. We hadden niet gedacht dat het zo erg zou zijn,’’ zegt Tom Pitstra van het Haags Milieucentrum, de opdrachtgever van het onderzoek.
De isolatie van nieuwbouwwoningen is in het ontwerp en op papier vaak prima op orde, maar slordigheden bij de bouw laat van de energiebesparing weinig over. Een kier van een halve centimeter in een spouwmuur kan al zorgen voor een halvering van het isolatie-effect. ,,Bij een huis met een paar van dergelijke fouten is de bewoner al snel vijfhonderd euro per jaar extra kwijt aan stookkosten,’’ zegt directeur Jos Feijtel van Vos Projectontwikkeling in Alkmaar. Een goed geisoleerde woning kan per jaar duizend euro goedkoper zijn dan een doorsnee Vinex-woning, claimt Feijtel.
Het bedrijf laat al jaren standaard infraroodfoto’s maken, om het werk van aannemers te controleren. „Het heeft een preventief effect. Bouwvakkers vinden het nu een sport om zonder isolatiefouten te werken.’’
De gebruikelijke controles op de bouwplaats door de gemeentelijke inspecteurs staan vaak niet stil bij isolatiefouten. „Door tijdgebrek richten inspecteurs zich voornamelijk op constructiefouten die gevaarlijk zijn, zoals de bevestiging van balkons,’’ zegt onderzoeker Milou Beerepoot van de TU Delft. „Een bekend kritiekpunt is dat isolatievoorschriften vooral een papieren tijger zijn. Op papier is alles in orde, in de praktijk valt het effect door slordigheden nogal tegen.’’
De bewoners van de onderzochte woningen reageren verrast op de resultaten van de steekproef. Ze dachten volgens Pitstra van het HMC een goede woning te hebben gekocht.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] [b]goed geïsoleerde huizen!![/b]
Re: [b]goed geïsoleerde huizen!![/b]
Andersom komt, vooral deze dagen ook voor. Supergoed geisoleerd, alleen een paar kleine roosterstjes die open kunnen. Zit je mooi mee bloedheet en een goor binnenklimaat in huis.
Ik ben blij met mijn 30 er jaren huis, wel met dubbel glas. Maar ik kan alles zo 'n beetje open zetten aan ramen.
Nadat de zon weg is gooi ik alles open en kan het lekker doorwaaien.
Mijn overburen met hun nieuwbouwhuis hebben zo 'n ****** ventilatiesysteempje wat totaal hier niet op berekend is, en er kunnen een paar deuren open, het is daar in huis nu warmer dan buiten vanmiddag.
Ik ben blij met mijn 30 er jaren huis, wel met dubbel glas. Maar ik kan alles zo 'n beetje open zetten aan ramen.
Nadat de zon weg is gooi ik alles open en kan het lekker doorwaaien.
Mijn overburen met hun nieuwbouwhuis hebben zo 'n ****** ventilatiesysteempje wat totaal hier niet op berekend is, en er kunnen een paar deuren open, het is daar in huis nu warmer dan buiten vanmiddag.
En deze dan ..uit de telegraaf van gisteren
Huizen te goed geisoleerd...de warmte kan niet meer naar buiten...grote ramen op het zuiden
Per jaar ..honderde doden ..door oververhitting...warmte in huis is hoger als buiten etc
Dus wat is nu juist nu het steeds warmer word in europa?????????
Ik weet het niet
Huizen te goed geisoleerd...de warmte kan niet meer naar buiten...grote ramen op het zuiden
Per jaar ..honderde doden ..door oververhitting...warmte in huis is hoger als buiten etc
Dus wat is nu juist nu het steeds warmer word in europa?????????
Ik weet het niet
Ventilatieproblemen zijn ook een zorgenkindje van de bouw.
Een goed ontworpen en uitgevoerd huis vertonen deze problemen niet.
Daar is het in de zomer ook goed vertoeven (beter dan een jaren 30 woning), maar door tijdsdruk en desinteresse van sommige lieden onstaan deze grote problemen. Als je een huis koopt met 200 gebreken bij opleveren zijn diat de zichtbare punten. Dan kun je je afvragen hoe het met de rest gesteld is.
Een goed geisoleerde woning houd ook de warmte buiten.
Een goed ontworpen en uitgevoerd huis vertonen deze problemen niet.
Daar is het in de zomer ook goed vertoeven (beter dan een jaren 30 woning), maar door tijdsdruk en desinteresse van sommige lieden onstaan deze grote problemen. Als je een huis koopt met 200 gebreken bij opleveren zijn diat de zichtbare punten. Dan kun je je afvragen hoe het met de rest gesteld is.
Een goed geisoleerde woning houd ook de warmte buiten.
-
Wat altijd wel helpt, is om aan de binnenkant van de buitenmuren warmte-isolerende voortzetwanden te plaatsen.
Daar zal de TS nu weinig nog aan hebben aan je antwoord, topic is van 2006 !misterzuinig schreef:Wat altijd wel helpt, is om aan de binnenkant van de buitenmuren warmte-isolerende voortzetwanden te plaatsen.
-
Maar wel voor mensen die nu te kampen hebben met gebrekkige muurisolatie van woningen.Chocomelk schreef:Daar zal de TS nu weinig nog aan hebben aan je antwoord, topic is van 2006 !misterzuinig schreef:Wat altijd wel helpt, is om aan de binnenkant van de buitenmuren warmte-isolerende voortzetwanden te plaatsen.
Chocomelk schreef:Daar zal de TS nu weinig nog aan hebben aan je antwoord, topic is van 2006 !misterzuinig schreef:Wat altijd wel helpt, is om aan de binnenkant van de buitenmuren warmte-isolerende voortzetwanden te plaatsen.