LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bekeuring als passagier in een bedrijfsauto?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
bodejosm43

Bekeuring als passagier in een bedrijfsauto?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb het gelukkig zelf niet meegemaakt, maar een bekende van mij wel.

Zij kreeg op haar loonstrookje de onaangename verrassing te zien, dat er een behoorlijk bedrag op haar loon was ingehouden door haar werkgever.

Ze vroeg die om opheldering, en ze krijgt de mededeling dat zij door haar werkgever mede-aansprakelijk wordt gesteld voor de verkeersovertreding die de chauffeur (haar collega) maakte. Zij zat eveneens in die auto, dus.

Er staat niets over in haar CAO, dat dit kan gebeuren, en uit het verhaal heb ik opgemaakt dat haar werkgever haar ook niet vantevoren hiervan in kennis heeft gesteld.

Om welk bedrag het gaat, het zou een aanzienlijk bedrag zijn, weet ik niet. Uit het verhaal maak ik trouwens op dat het om een snelheidsovertreding gaat. Dit maak ik op uit haar opmerking dat ze niet veel meer kon doen dan haar collega te vragen wat langzamer te rijden. (als ze het al gevraagd heeft, maar dit weet ik niet)

Zelf ben ik van mening, dat die werkgever hier tekort schiet, met name door dit onaangekondigd te doen, waarbij het ontbreken van enige passage hierover in de CAO ook een rol speelt.

Wie kan me een zinnig antwoord hierop geven?

Dilbert29

Re: Bekeuring als passagier in een bedrijfsauto?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik vind het ook een hele rare actie van de werkgever. Op welke wijze heb jij als passagier invloed op wat de chauffeur doet? Moet je dan aan het stuur trekken of op de rem trappen als je denkt dat de chauffeur te hard gaat? Zal me een flink ongeluk worden.

Kan de werkgever ook uitleggen op welke regel hij dit baseert? Ik zou in ieder geval iemand met verstand van juridische zaken hier naar laten kijken.

Maarschalk

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Ik vraag me zelfs af of dit wel wettig is. Je zou dus aansprakelijk zijn als passagier?
Bovendien heeft zij nooit de boete gehad, dwz gezien voordat deze werd afgetrokken van haar loon.

bodejosm43

Ik snap ook niet goed hoe dit kan.

Maaaaaarrrrrrr: er zijn uitzonderingen, alleen die hebben niet zozeer op verkeerstechnisch vlak betrekking, alswel op secundaire arbeidsvoorwaarden.

Ik weet niet of het volgende ook zo is, maar in Belgie (dit geval speelde zich in Nederland af, hoor, en ik woon zelf ook in Nederland) geldt een bedrijfsauto tegenwoordig als werkterrein van de werkgever.

Als op het werkterrein van de werkgever een rookverbod geldt, dan is dat ook van toepassing op een bedrijfsauto. En er zijn reeds boetes voor uitgedeeld, begreep ik: overtreding van het rookverbod kan zo bestraft worden.

Bij mijn weten was het dit dus niet.

Dan iets anders. Een werkgever is aansprakelijk voor wat een werknemer onder werktijd doet (of nalaat, met minder prettige gevolgen). Ik zou dan in bovenstaand geval zeggen: die werkgever heeft voor een geval als dit een bedrijfsverzekering. Dus als er een boete komt voor een verkeersovertreding, dan zou die op basis van die verzekering vergoed moeten worden.

Wat ik nu schrijf, is mijn eigen mening hierover, en heeft geen betrekking op het boven geschreven voorval

Ik zie het namelijk zo: een werknemer krijgt bijvoorbeeld 2 uur om in een andere vestiging een pakje op te halen, maar door files enzo komt ie in tijdnood. Het pakje is van een zodanig belang (klant zit erop te wachten), dat die limiet van 2 uur gehaald moet worden.

Werknemer weet dat, en haalt de verloren tijd in waar dat mogelijk is. Gevolg: snelheidsovertreding. De werknemer heeft in het belang van zijn werkgever gehandeld, waardoor die klant niet boos wegloopt naar de concurrent. In dat geval zou ik zeggen: werkgever, neem die boete op je, je hebt door de handelwijze van je werkgever een belangrijke klant behouden.

Let op het vetgedrukte. De werknemer heeft geen onnodig risico gelopen, en heeft alleen harder gereden, daar waar het kon. Niet door het rood, of wat dan ook.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Een werkgever mag nooit of te nimmer iets
inhouden van je loon wat niet wettelijk geregeld
is of zonder jouw toestemming.bijvoorbeeld een
schuld die je bij hem moet aflossen.

bodejosm43

Dat laatste klopt, je kan een loonbeslag krijgen, maar dat moet altijd met je medeweten zijn. Het mag nooit zonder voorafgaande waarschuwing.

Ik heb intussen zelf ook mijn licht eens opgestoken, en ik zie dat een werkgever gewoon zelf moet opdraaien voor de boete. Natuurlijk mag de werknemer erop worden aangesproken, maar dat geldt dan wel voor degene die de overtreding heeft begaan, en niet voor de passagier(s) in die auto.

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Wat gebeurt er als ik in een Connection bus zit met meerdere andere passagiers en de chauffeur gaat 100 rijden waar 50 geboden is. De boete delen onder alle inzittenden? Dacht het niet, dit is belachelijk zo,n verhaal. De werkgever zou zich eens goed moeten laten onderzoeken. In centra's waar mensen met witte jassen lopen.

bodejosm43

Ik ben het met je eens, Jonjo.

Maar hier speelt ook een rol dat er sprake is van een arbeidsverhouding, en dan zou het theoretisch wel kunnen.

Ik blijf echter vinden: wanneer een werkgever een boete verhaalt op de chauffeur en ook nog eens op een of meer meerijdende werknemers, dat dit dan te allen tijde bekend moet worden gemaakt, dus niet zomaar inhouden.

Jonjo

Ok ik reageerde misschien wat impulsief op dit gebeuren, omdat ik het erg belachelijk vind. Maarja, ik zit hier te reageren op de computer en je hebt helemaal gelijk dat de werkverhoudingen HEEL belangrijk zijn. Meer nog dan het achtelijke gedrag van deze werkgever.

reintje vitesse

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Zij kan wel met de chauffeur hebben zittten "flikvlooien" tijdens de rit, chauffeur afgeleid en heeft dit aan de werkgever gemeld. :shock:

Jonjo

REINTJE, was JIJ de chauffeur? :wink: :wink:

bodejosm43

Uiteraard is de term ''werkverhouding'' niet bedoeld zoals gesuggereerd.

Verder is het me allang duidelijk dat die werkgever gewoon behoorlijk in de fout is gegaan, door vooral onaangekondigd die boete in te houden op het loon.

3210

Ongelezen bericht door 3210 »

Is de bestuurder kort na / cq. direct staande gehouden na gedane overtreding ?

Zo ja, dan staat het procesverbaal op naam van de bestuurder en is deze in eerste lijn aansprakelijk.

Is de overtreding later geconstateerd, foto camera o.i.d. ?

Kentekenhouder is aansprakelijk. Deze kan zonodig de toenmalige bestuurder aansprakelijk stellen.

Passagiers kunnen NIMMER aansprakelijk worden gesteld voor snelheidsovertredingen.

reintje vitesse

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

REINTJE, was JIJ de chauffeur?
Ben je gek, ik had mijn mond gehouden :P :P :lol: :lol:

Lieske1958

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Dit is toch te zot voor woorden.
Een passagier op laten draaien voor de fout van de chauffeur.

Neem eens kontakt op met een Rechtswinkel.

Succes, Lieske

bodejosm43

Ik zal de reacties doorgeven.

Nogmaals: ik ken de exacte situatie niet, en ben afgegaan op de summiere informatie die ik kreeg. Mijn gezond verstand zegt echter dat het gewoon niet in de haak is.

Misschien ligt het juridisch wel ingewikkelder, maar dan nog had de persoon in kwestie vantevoren moeten weten dat haar dit te wachten kon staan.

bot321

Of ze wel of niet moet betalen is in dit geval
niet aan de orde.Haar baas mag nml. niets
van haar loon inhouden daarmee zit hij fout.
Hij moet het gewoon terug betalen anders niets.

hoeksteenvanhetmuurtje

Ongelezen bericht door hoeksteenvanhetmuurtje »

Haar baas mag nml. niets
van haar loon inhouden daarmee zit hij fout.
Dat si echt nonsens. lees het BW boek7 maar eens door dan kom je er vrij snel achter dat dit WEL mag. oa bij boetes, maar ook bijvoorbeeld voor eten.

bot321

Zonder jou toestemming mag hij niets
inhouden.Er bestaat zoiets als een cao
waar hij aan gebonden is lees dat maar eens door.
Ook bij eten moet er toestemming gevraagd
worden en sinds wanneer kan een werkgever een
boete instellen.Buiten de wettelijke inhoudingen
en/of loonbeslag moet hij gewoon van JOUW centen
afblijven daar heb je nml.voor gewerkt.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Dat si echt nonsens. lees het BW boek7 maar eens door dan kom je er vrij snel achter dat dit WEL mag
Noem het artikelnummer maar........

Gesloten