LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensduur wasmachine.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Nou Heer Harteman, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zelf heb ik eens een Indesit wasmachine verkocht die binnen de garantie ging lekken. Het bleek dat de kuip was doorgeroest op een puntlas onderaan de kuip. Dit was duidelijk een fabricage fout en dus garantie geclaimd bij de fabrikant. Ik kreeg te horen dat er op de kuip maar 6 maanden garantie was, ja zo kan ik het ook, en er geen vergoeding mogelijk was. Dus tegen de volle prijs maar een kuip laten komen, want een klant wil je toch niet in de kou laten staan. Dit was voor mij een reden om nooit meer iets van dat merk te kopen of te verkopen. Als je een machine koopt van een duurder merk dan is de kwaliteit toch een stuk beter en de service ook. Zelf heb ik een Miele die na 3 jaar terug kwam met een lekke pomp en waar de klant geen vertrouwen meer in had. Hij vond na 3 jaar een nieuwe pomp van FL 152= teveel geld en besloot een andere machine te kopen. Ik heb een goede korting gegeven en de "oude" machine heb ik zelf in gebruik genomen omdat mijn machine aan vervanging toe was. Dit was in 1983 en mijn Miele draait nog probleemloos. Als je normaal met een apparaat omgaat en regelmatig onderhoudt kan deze echt lang mee gaan, maar het is wel een onderdeel van mijn vak geweest en dat ligt bij de consument anders.

Vr. Gr. Hans.

mckay
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2006 08:31

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door mckay »

Beste Hans,

Het verhaal wat je nu vertelt over de Indesit klopt helemaal niks van. Op alle onderdelen zit garantie binnen de garantie termijn. (voor 2002 was dit 1 jaar,na 2002 2 jaar). Alleen op verstopte pompen of fout van de klant zit geen garantie. Ik ben namelijk zelf ook fabrieks monteur geweest voor Merloni (Indesit importeur) en ben nu ook nog steeds witgoed monteur. En spreek dan zeker uit ervaring.
Dus op een lekke kuip zit zeker garantie en anders bent u mooi bedrogen (en dat vind zeer dom voor een leverancier)

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door inxsnl »

En of het verhaal van Hans klopt.

Ik ben zelf al jaren merloni dealer.
En heb dit al meerdere keren meegemaakt.
Heb ook een samenwerkingsverband met een ex merloni monteur.
Hans verhaal klopt.

Tim

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Hallo MCKAY.
De ervaring die ik heb weergegeven was van ongeveer 1978 en mogelijk dat er veranderingen zijn genomen ten aanzien van het beleid. Ik was in die tijd knap pissig over deze affaire en mogelijk dat men later wat soepeler is geworden omdat het eigenlijk wel van de zotte was om een detaillist op een dergelijke manier te behandelen. Ik heb nooit enig merk afgekraakt, want daar heb ik geen enkel belang bij, maar heb wel mensen geadviseerd aan de hand van eigen ervaringen.

Vr. Gr. Hans.

mckay
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2006 08:31

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door mckay »

1978 is een hele tijd geleden ja en dat was eerlijk gezegd voor mijn tijd. Maar dat is de laatste jaren zeker niet zo.

Wat betreft Tim, jij verkoopt onderdelen en geen machines. Ik heb het idee dat je altijd het laatste woord wil hebben en iedereen voor de borst wil stoten. Bij bijna alle topics heb je wel een antwoord wat ergens tegen indruist. Als dit je normale manier van werken en praten is in je dagelijks bestaan dan verwacht ik dat je weinig vrienden hebt.
Laatst gewijzigd door mckay op 25 feb 2006 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote
------------------------------------------------------------------------------
Hij vond na 3 jaar een nieuwe pomp van FL 152= teveel geld en besloot een andere machine te kopen.
------------------------------------------------------------------------------

Kan ik me voorstellen.
Als je grote bedragen aan de Rolls Royce onder de wasmachine uitgeeft, dan verwacht je een feiloze werking van het apparaat gedurende een aantal jaren zoals we vroegah van Miele gewend waren.
Het vertrouwen van dit status bedrijf is inmiddels ook wel iets beschadigd de laatste jaren.
Ik zou persoonlijk nooit een Miele kopen.
Niet dat het product niet goed is, maar simpel omdat het te duur is.

Ik ga er vanuit dat iedere wasmachine wast, hoe goedkoop ook.
Dat is korte termijn denken maar als het goedkope apparaat er na 5 jaar de brui aan geeft dan neem ik er ook wat makkelijker afscheid van.
Als je dan een dure Miele hebt dan wordt dat moeilijker.
Buiten dat is een Miele ook niet de goedkoopste om te repareren als je originele onderdelen gebruikt.

Ik heb in het verleden ook merloni apparaten gehad en ze hebben bij mij allemaal prima gefunctioneerd.
Het hangt er ook een beetje vanaf wanneer je je wasmachine koopt.
Zo moet je zeker niet vooraan staan voor het nieuwste model.
Daar zitten vaak nog wat kinderziektes in en die krijg je dan voor je kiezen.
Ik kies altijd voor het type dat meer dan jaar op de markt is.
Daar zijn de kinderziektes dan wel uit en de prijs is lager geworden.

Voorbeeld..
Ik heb nu de LG gekocht.
Die is in 2003 op de markt gekomen.
Hadden ook wat problemen met de stabiliteit.
Betongewicht te licht ofzo.
Ik heb hem vorig jaar voor mijn dochter gekocht ruim onder de 400 euro.
7 kilo kan erin en ziet er goed uit.
2 jaar onsite garantie van LG.
Ze wast er alweer ruim een jaar probleemloos mee.
Vandaar dat ik hem ook heb gekocht.
Ik verwacht weer een jaar of 5 verder te komen.

Just my 2 cents

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik heb vorig jaar een nieuwe gekocht van bijna 2500 euro.
Gaat die echt 25 jaar garantie krijgen?
Gaat die echt 25 jaar mee?
Ik denk als techneut dat een machine van 400 a 500 euro toch wel minimaal 5 jaar moet functioneren, zonder problemen.
Als ik dit omreken naar vroeger dan praat je over 1000 a 1100 gulden. Dat was toen toch nog al een prijs. Dit was nog geen eens in het grijze verleden doch hooguit 5 a 6 jaar terug.
We zijn overgestapt naar de euro en nu lijkt alles wel goegkoop geworden. Alleen het salaris is ook gedeeld door 2.20371
Als ik me bedenk dan kost mijn wasmachine bijna net zo veel als mijn eerste nieuwe auto in 1972.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
Als ik me bedenk dan kost mijn wasmachine bijna net zo veel als mijn eerste nieuwe auto in 1972.
-----------------------------------------------------------------------------
Nou..niet helemaal, maar bijna wel.
Een nieuwe mini koste toen ongeveer FL 8000.- =3700 euro.
Veel goedkoper was er volgens mij niet.....mischien de eend maar dat weet ik niet meer.

Artonio
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mar 2006 16:36

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door Artonio »

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan???

Ga gewoon terug naar moeders!! Die kunnen gewoon voor je wassen?? hahaha

Nee even alle gekheid op een stikkie eh stokkie. Ik zie prijzen voorbij komen, nou nou... Gewoon op budgetinbouwapparaten.nl kijken en die zelfde staan nieuw voor 300 euries.

By the weg, een wasmachine ongeacht merk gaat zeker 10 jaar probleemloos mee.

Of ja je hebt een maandag morgen apparaat gekocht. Soms zit het mee en soms.. :shock:

jrn
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2004 10:47

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door jrn »

op witgoed zit inderdaad een langere garantie dan dat veel leveranciers geven (veelal twee jaar). Deze garantie kan je echter alleen claimen wanneer je ook zelf aan kunt tonen dat het mankement een fabrieksfout is en niet door gebruik is ontstaan. Dit laatste veelal door onafhankelijk advies. Wanneer je zomaar een nieuwe koopt dan moet je zelf voor de kosten opdraaien. Dit tenzij het artikel total loss wordt verklaard (door een fabrieksfout) en je bij dezelfde leverancier een nieuw product gaat kopen.

lifra
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:47

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door lifra »

beste inxsnl en mckay,

naar aanleiding van jullie reactie op de garantie van wasmachines heb ik een vraag.

in 2002 heb ik een indesit wasmachine gekocht tussen aankoopdatum 10.07.02 en heden is deze machine 10x gerepareerd. in 2004 (toen al 7x gerepareerd) heb ik contact opgenomen met de afdeling consumentenzaken van indesit en aangegeven dat ik niet tevreden was en dat ik graag een nieuwe wilde. dit is toen afgewezen maar wel heb ik 6 maanden extra fabrieksgarantie ontvangen. net voor het verlopen van de extra garantie was de machine weer stuk 8e x toen 4 maanden later was de machine weer stuk en in overleg met consumenten belangen is er een hele nieuwe binnenzijde ingekomen. maarja 1 jaar later weer stuk.

eindelijk is mijn vraag om omruiling gehonoreerd maar wat is mijn machine nog waard? Aanschaf waarde 499 euro. En kan ik gecompenseerd worden voor de tijden dat ik niet heb kunnen wassen en dat ik thuis moest blijven aangezien er ergens tijdens een dagdeel een monteur langs zou kunnen komen.

Gaarne jullie visie

lifra

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door inxsnl »

@ lifra.
Ik wil u graag helpen ,maar dan heb ik meer gegevens nodig over de reparaties.
De data`s en wat er gerepareerd is.
Over de omruiling,zijn er gebruiker uren/jaren in mindering gebracht?
En wat is hun voorstel?
Hoelang heeft u al met al de machine niet kunnen gebruiken?

vrgr Tim

lifra
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:47

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door lifra »

Beste Tim,

Hierbij de gevraagde gegevens

aankoop 10.07.02 € 499,00
1e reparatie 23.10.03 pompafdichting 6 dagen niet wassen
2e reparatie 27.11.03 preso+modul+eeprom 7 dagen niet wassen
4e reparatie 05.12.03 module+eeprom+ slangen + diverse bestellen
5e reparatie 22.12.03 plaatsen bestelde spullen totaal 17 dagen niet wassen
6e reparatie 31.12.03 lagerkruis 6 dagen niet wassen
7e reparatie 09.01.04 snaar 2 dagen niet wassen
8e reparatie 13.05.04 module+eeprom+motor 1 dag niet wassen
9e reparatie 10.01.05 lagerkruis 10 dagen niet wassen
10e reparatie 26.04.05 langsgeweest weer lagers defect overleg met indesit nieuwe binnenzijde. op 12.05.05 is er een nieuwe binnenzijde geplaatst(kuip+manchet+VWE+pressobuis) totaal 16 dagen niet wassen

11e reparatie 21.06.05 afvoerpomp alleen onderdeel moeten betalen € 29,75 5 dagen niet wassen

op 28.05.06 machine weer stuk na contact met indesit moest er toch weer een monteur komen. deze heeft verzocht om inruiling.

ik kan nu een type WIL 164 met bijbetaling van € 225,00 van indesit krijgen.

ik hoop dat je er wat mee kunt

mvrg llinda



en dan hebben we het nog niet over alle dagen die ik vrij heb moeten nemen omdat er een monteur kwam in de ochtend of in de middag.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door inxsnl »

@ Linda.
Hier schrik ik van.
Dit is geen normale gang van zaken.
U heeft wel erg lang geduld gehad zeg.
Wat ik lees over de reparaties lijkt mij te kloppen.
u heeft dit keurig bij gehouden.
Mij mening in deze is dat u geheel schadeloos gesteld dient te worden.
Zelfs heeft het de reperateur geld gekost???
Deze had meteen al een nieuwe machine moeten aanbieden.
Vraagje is er een monteur van merloni vanaf het begin geweest?

vrgr Tim

lifra
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:47

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door lifra »

Beste Tim,

Van het begin af aan is het de Technische Dienst Centrale die de reparaties heeft gedaan.

In mei 2004 heb ik contact opgenomen met indisite consuemntenzaken en aangegeven dat ik een vervangende machine wilde. Toen hebben ze dit afgedaan met een extra garantie van 6 maanden die ik uit eindelijk maar geaccepteerd heb.

Nu is mijn probleem dat ik inderdaad niets of niet zo veel wil bijbetalen voor een nieuwe machine maar bij Indisit hebben ze aangegeven dat ik voor een WIL 164 een bijbetaling moet doen van € 225,00.

Ik wil graag weten hoever ik kan gaan en welk bod van hun zijde reeel is.

hoor graag weer van je.

Linda

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door inxsnl »

Dit is moeilijk hoor.
Als u een van mijn klanten was geweest had ik er voor gezorgd dat u in beginsel al een nieuwe machine had gekregen.
Desalniet te min ben ik van mening, dat de verkopende partij van de machine u schadeloos hoort te stellen.


vrgr Tim

lifra
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2006 19:47

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door lifra »

Beste Tim,

Ik heb de machine gekocht bij de Mediamarkt en deze verwijzen altijd door naar de leverancier. Zo zie je maar weer altijd naar een kleine winkel gaan als je service wenst.

Ik denk dat in nog maar een boze brief terug schrijf en kijk wat er dan uitkomt.

In iedergeval dank voor uw reactie.

mvrgr
Linda

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door inxsnl »

Let wel;
Binnen de garantie periode.
Tot 3 maal toe ter reparatie aanbieden.
En als de reperateur aan kan tonen dat het met de 4de rep goed is ,moet u dit accepteren.
Dit alles heeft u volgens schrijven aan voldaan.
En het kwam niet goed.
Gzien de omstandigheden en uw bewijzen dient u volledig schadeloos te worden gesteld.
vrgr en sc6 Tim

Thijs193
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 jun 2005 18:56

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door Thijs193 »

ik vind 125 euro korting op een nieuwe machine niet echt de moeite waard, de WIL165 kost nieuw 349 euro ! Tim heeft gelijk, dit mag echt niet zo voorkomen !!

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: Levensduur wasmachine.

Ongelezen bericht door mnb »

Mijn apparaat van fl 400 gaat al 9 jaar mee
Bosch

Gesloten