LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Get a Mac
-
Re: Get a Mac
jah maar ik ga geen mac kopen om windows te draaien dan ben ik nog net zo nat.
ik gebruik nu Opera internet browser en die is ook los van windows
euhm ik zou eigenlijk wel een gigabit netwerkkaartje in me mac willen. en een tv/radio kaart en een kaartje om video mee te bewerken plus nog allemaal van dat spul bv een Radeon X1900 kaartje (voor de spelletjes he) soundblaster X-Fi Fatal1ty ofzo (gitaar/drums speel ik ook).
volgensmij kom ik dan zo rond de 4000 euro...een beetje power pc zit al zo rond de 3000 dollar voor 2,6 ghz
http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/W ... m=PowerMac
ik gebruik nu Opera internet browser en die is ook los van windows
euhm ik zou eigenlijk wel een gigabit netwerkkaartje in me mac willen. en een tv/radio kaart en een kaartje om video mee te bewerken plus nog allemaal van dat spul bv een Radeon X1900 kaartje (voor de spelletjes he) soundblaster X-Fi Fatal1ty ofzo (gitaar/drums speel ik ook).
volgensmij kom ik dan zo rond de 4000 euro...een beetje power pc zit al zo rond de 3000 dollar voor 2,6 ghz
http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/W ... m=PowerMac
Qua TV voorzieningen zit je bij een mac idd niet echt goed, maar het is wel mogelijk met EyeTV (een los kastje). Imho net iets te duur.
Voor muziek is het wel een ideale computer, er mag dan geen Soundblaster Fatality (ik dacht dat die gast z'n naam alleen aan een muis had ontleent) zijn. Macs worden gebruikt in zo'n beetje alle professionele opnamestudio's.
Als hobbie gebruiker kun je misschien een programma als garageband gebruiken, gitaar aan je mac koppelen en je kunt er real-time gitaareffecten overheen gooien. Demootje opnemen en meteen versturen naar een platenmaatschappij
Voor muziek is het wel een ideale computer, er mag dan geen Soundblaster Fatality (ik dacht dat die gast z'n naam alleen aan een muis had ontleent) zijn. Macs worden gebruikt in zo'n beetje alle professionele opnamestudio's.
Als hobbie gebruiker kun je misschien een programma als garageband gebruiken, gitaar aan je mac koppelen en je kunt er real-time gitaareffecten overheen gooien. Demootje opnemen en meteen versturen naar een platenmaatschappij
-
dat bedoel ik dus maar euhm ik heb hem wel NET zo inelkaar geflanst de pc dus gaaf ding joh.. strax alleen nog ff case modden (paar leuke fans erin kauwekathode en een ontwerp met een spiegeltje onderin en een logotje uitgesneden ik zal nog wel eens een fototje plaatsen.. als dat mag van de admins dan maar eerst modden dat zie je trouwens ook niet veel mensen doen met een mac.... case..euh macmodden HiHi
casemodden (even uitgelegt voor de mensen die niet weten wat het is)
Kort uitgelegt het verbouwen van de computerkast (case) de kast en onderdelen kun je met vanalles uitbouwen: waterkoeling (enorm stil!), verlichting, ventilatoren(fans) ook aan de voorkant van de pc (bv onder de dvd speler als daar ruimte voor is) kun je een kastje inplaatsen waarmee je de snelheid van de fans kunt regelen, de temperatuur van de pc zien of zoals ik je gitaar en aanverwanten aankoppelen (speakers met tulp pluggen enzo ) en GAAN met die Banaan!... alhoewel banenepluggen een beter woord is dan zo kun je je hele pc dan eeuh... *pimpen?* of een stoer uiterlijk geven
bv deze:
http://www.bf2pod.com/images/casemod/1.jpg
DIT IS DUS ECHT EEN PC HE... niet een of ander leger ding dat kastje op de grond is de de computerkast de rest mogen duidelijk wezen
http://casemod.jajb.dk/casemod/slidesho ... 115&fil=1#
Dit is een iets minder ge-casemodde pc als je boven op de knopjes drukt zie je nog meer fotos overegens is de laatste de orginele (kapotte zo te zien) kast (case)
en zo zijn er nog 100000 fotos te vinden (via google! )
maareuhm...Mac.. ik geloof dat ik wel duidelijk was waarom ik geen mac wil
casemodden (even uitgelegt voor de mensen die niet weten wat het is)
Kort uitgelegt het verbouwen van de computerkast (case) de kast en onderdelen kun je met vanalles uitbouwen: waterkoeling (enorm stil!), verlichting, ventilatoren(fans) ook aan de voorkant van de pc (bv onder de dvd speler als daar ruimte voor is) kun je een kastje inplaatsen waarmee je de snelheid van de fans kunt regelen, de temperatuur van de pc zien of zoals ik je gitaar en aanverwanten aankoppelen (speakers met tulp pluggen enzo ) en GAAN met die Banaan!... alhoewel banenepluggen een beter woord is dan zo kun je je hele pc dan eeuh... *pimpen?* of een stoer uiterlijk geven
bv deze:
http://www.bf2pod.com/images/casemod/1.jpg
DIT IS DUS ECHT EEN PC HE... niet een of ander leger ding dat kastje op de grond is de de computerkast de rest mogen duidelijk wezen
http://casemod.jajb.dk/casemod/slidesho ... 115&fil=1#
Dit is een iets minder ge-casemodde pc als je boven op de knopjes drukt zie je nog meer fotos overegens is de laatste de orginele (kapotte zo te zien) kast (case)
en zo zijn er nog 100000 fotos te vinden (via google! )
maareuhm...Mac.. ik geloof dat ik wel duidelijk was waarom ik geen mac wil
leuke hobby idd
Iemand van het tweakersforum heeft ook diverse macmods uitgevoerd, eigenlijk kun je zo het moederbord en andere componenten uit een mac halen en dit in een dergelijke kast stoppen.
Maar zou je zoiets uberhaupt nog modden? Dit is volgens mij het meest revolutionaire stukje industrieel design op case-gebied.
http://www.applelinks.com/news/gifs/G5openbig.jpg
ps.. was die tv kaart je enige struikelblok?
Iemand van het tweakersforum heeft ook diverse macmods uitgevoerd, eigenlijk kun je zo het moederbord en andere componenten uit een mac halen en dit in een dergelijke kast stoppen.
Maar zou je zoiets uberhaupt nog modden? Dit is volgens mij het meest revolutionaire stukje industrieel design op case-gebied.
http://www.applelinks.com/news/gifs/G5openbig.jpg
ps.. was die tv kaart je enige struikelblok?
-
denk het wel ik hou nie van standaard
en niet alleen die tv kaart was het he ook de videokaart en de geluidskaart.. moet er trouwens ook speciaal geheugen in die mac?
en floppydrive?
en niet alleen die tv kaart was het he ook de videokaart en de geluidskaart.. moet er trouwens ook speciaal geheugen in die mac?
en floppydrive?
http://www.apple.com/powermac/pciexpress.html
hier staat iets over de architectuur van de powermac.
Welllicht gaat een losse geluidskaart ook wel werken, maar dat lijkt me een beetje dubbelop.
floppydrive is vooroorlogs, net als een cassettespeler. Alles kan tegenwoordig op een usb stick. Apple heeft ze wel gehad hoor, maar ze zijn er vanaf gestapt. Reduceer het aantal aansluitingen en het past in de ontwikkeling van de tijd.
hier staat iets over de architectuur van de powermac.
Alles wat je nodig hebt zit dus onboard, heeft zelfs ingebouwde speakers dus in principe heb je niet eens losse speakers nodig. Al geven losse speakers natuurlijk wel iets beter geluid, dus die zou ik er zeker op aansluitenOptical digital audio input, optical digital audio output, analog line-level input, analog line-level output, front headphone minijack and speaker
Welllicht gaat een losse geluidskaart ook wel werken, maar dat lijkt me een beetje dubbelop.
floppydrive is vooroorlogs, net als een cassettespeler. Alles kan tegenwoordig op een usb stick. Apple heeft ze wel gehad hoor, maar ze zijn er vanaf gestapt. Reduceer het aantal aansluitingen en het past in de ontwikkeling van de tijd.
-
het gaat er toch niet om dat het erin zit.. ik wil DIE merken ( muzikanten zijn erg piccie wat dat betreft) en ik hou wel van een stevig potje battlefield2...
en ik ga geen mac kopen om er windows op te draaien...ik ga wel een pc kopen om er misschien Mac OS op te draaien. of linux/unix waar mac OS de "afstammeling" van is.
en ik kan nie lekker battlefielden op het ding dus dan zeg ik op mijn beurt.. Troep!...Noem eens voorbeelden van die 'sommige' hardware / software die niet op een Mac werken, ik ben er wel benieuwd naar eigenllijk.
en ik ga geen mac kopen om er windows op te draaien...ik ga wel een pc kopen om er misschien Mac OS op te draaien. of linux/unix waar mac OS de "afstammeling" van is.
ik ken of heb de geluidskaart niet en heb 'm ook niet bij de hand, dus kan het niet voor je demonstreren.
Maar wat maakt 'm zo speciaal dat je 'm perse nodig hebt? Misschien kun je er zonder. Loop voor de aardigheid eens een macwinkel binnen en ga er een uurtje achterzitten, weet je precies of je het nodig hebt of niet. Uitproberen mag in deze shops altijd, behalve bij Dixons.. (die verkopen soms macs)
Battlefield voor OS X
here you go
http://www.mofunzone.com/download_games ... _mac.shtml
leesvoer
http://en.wikipedia.org/wiki/OS_X
verder hou ik je niet tegen in je keuzes
Maar wat maakt 'm zo speciaal dat je 'm perse nodig hebt? Misschien kun je er zonder. Loop voor de aardigheid eens een macwinkel binnen en ga er een uurtje achterzitten, weet je precies of je het nodig hebt of niet. Uitproberen mag in deze shops altijd, behalve bij Dixons.. (die verkopen soms macs)
Battlefield voor OS X
here you go
http://www.mofunzone.com/download_games ... _mac.shtml
klok, klepel..en ik ga geen mac kopen om er windows op te draaien...ik ga wel een pc kopen om er misschien Mac OS op te draaien. of linux/unix waar mac OS de "afstammeling" van is.
leesvoer
http://en.wikipedia.org/wiki/OS_X
verder hou ik je niet tegen in je keuzes
-
inderdaadbattlefield2
klok
klepel
Ja en? als of iedereen weet wat dos is....leesvoer
en over die (weer) geluidskaart, das gewoon gevoel als ik sb koop weet ik dat ik een goeie geluidskaart heb en dat ik er voor mijn gevoel een beter geluid uit krijg. het zal me altijd dwars blijven zitten dat er iets aan mijn pc zit "omdat het er nou eenmaal bij hoort"
ik ken trouwens nog genoeg mensen die bij mij een externe floppy drive komen halen omdat hun laptop dat niet ondersteunt en om de floppy nu helemaal weg te vagen is ook onzin.. je moest es weten wat ik nog allemaal aan/op floppy heb staan veel handiger dan usb sticks die dan wel dan niet werken in pc's die ik repareer of cd's die eerst samen gesteld en dan gebrand en finalized moeten worden voor ze gebruikt kunnen worden en daarna weer wissen omdat er weer wat anders op moet... ik dacht ook eerst HAH makkelijk usbstick... maar realiteit kwa computer storingen verhelpen is toch anders. overegens beschadigen cd's tegenwoordig veel te makkelijk... (ja ook de duurdere merken!) iig bij mij wel.
en me ati videokaart? zittie er al in? dan kan ik fatsoenlijk battlefield 2 spelen op de mac?
voorlopig zijn er allemaal petities (battlefield 2 in dit geval) aan de gang om bepaalde spellen op mac te krijgen.. beetje jammer dat je moet vechten om je favo spelletje naar je os te krijgen (tenminste dat verteld google mij dan weer)
Apple gebruikt o.a. ATI idd , volgens mij zit er een Radeon in de duurdere modellen en een intel 64MB kaartje in de allergoedkoopsten. De macbook die ik in bestelling heb, heeft het laatste maar ik gebruik 'm dan ook vooral voor muziek en helemaal niet voor games dus dan heb ik dat niet direct nodig.en me ati videokaart? zittie er al in? dan kan ik fatsoenlijk battlefield 2 spelen op de mac?
Geluid is geluid en het geluid wat uit de mac komt is zuiver en goed. Je hoort echt geen verschil, ik heb hier in 2 PC's een SB live en ik heb een mac en kan dit bevestigen.en over die (weer) geluidskaart, das gewoon gevoel als ik sb koop weet ik dat ik een goeie geluidskaart heb en dat ik er voor mijn gevoel een beter geluid uit krijg. het zal me altijd dwars blijven zitten dat er iets aan mijn pc zit "omdat het er nou eenmaal bij hoor
Zolang je geen versterker of speakers van 1000 a 5000 euro per stuk er aan hebt zul je uberhaupt weinig verschil kunnen waarnemen of je moet een verotte geluidskaart hebben maar of je er nu een SB live, een goede standaard onboard kaart of een SB Audigy (de professionelere uitvoering) gebruikt. Het verschil zal 'm vooral zitten in de mogelijkheden die je hebt.
Maar alles wat de audigy kan, kan je ook met alle Macs. Er zit niet voor niks een digitale uitgang op en een evt. MIDI controller gaat zo via de USB erin.
Ook bij Battlefield 2, die zoals ik in je opmerking lees nog niet is verschenen voor OS X, maar er waarschijnlijk wel komt zul je het verschil niet horen tussen SB en het onboard geluid van de mac. Maar over geluid valt lang te twisten, dat kun je beter zelf even beluisteren. Je mag als het zover is vast wel even een demo van battlefield 2 op een mac in een applecenter zetten en deze proberen.
Creative staat trouwens bekend als een 'standaard' voor geluidskaarten, ze hebben er nooit bekend om gestaan dat ze de beste kaarten fabriceren qua geluid, want dan kom je in een hele andere markt terecht.
Het is zo'n merk als logitech, het werkt altijd en ze zijn qua levensduur dik in orde. Heel wat beter dan m'n sondius geluidskaart die het slechts een jaar volhield iig.
Maar als je echt voor een ontzettend hoge kwaliteit kaart gaat dan zou ik er geen standaard PC speakers aan hangen want dan hoor je het verschil nog niet. Kwaliteit is subjectief, bij een videokaart kun je dat direct zien.
Bij geluid wordt dat moeilijk, je hebt namelijk ontzettend veel schakels en de een is met een uitgave van 100 euro tevreden een ander zal pas tevreden zijn bij een opstelling die 10.000 euro heeft gekost. (versterker, cd speler (een audiofiel houdt vaak niet van gecomprimeerde mp3's) bekabeling, speakers, opstelling van de speakers, de ruimte waarin je zit)
Houd het maar bij games.. begin iig nooit aan een hobby als audiofiel
Vraag me wel eens af of die criticasters richting Apple zelf wel ooit met het systeem gewerkt hebben.
Natuurlijk is er best wel het één en ander op Apple aan te merken - op welk merk niet overigens? - en zal de eerste zijn om gepaste kritiek te leveren, maar over het algemeen komen commentaren nooit verder dan dat dit of dat niet zou werken op een Mac. Je moet alleen even letten of hard- of software geschikt is voor OS X.
En alsof alles op XP loopt; genoeg software gehad uit de Windows 9x periode die het vertikte onder XP. Om het maar niet van de hardware te spreken als een HP Laserjet IIP uit 1990 e.d.. Was geen driver voor te krijgen.
En een gloednieuwe Dell Portable aansluiten op een Lexmark 51Z zou toch automatisch een printresultaat moeten geven; vergeet het. Apparaat vertikt het eerst, met veel moeite en gedoe krijg je het alsnog aan de gang. Volgende keer aansluiten op die printer en het lied begint van voren af aan.
Op een andere - ook weer een Dell overigens - PC is een DVD brander aangesloten. In een paar weken tijd de brander drie keer als nieuwe hardware moeten installeren.
Of een oud in Access 95 gemaakt bestand dat zich noch in Access 97 of Access 2000 laat openen?
En maar hoog opgeven van dat Windows (waarbij ik me dus nog maar beperk tot deze drie voorbeelden).
Komt in werkelijkheid denk ik meer neer op "ik ken alleen Windows" en weet dus niet beter; en omdat ik het gebruik en ik mijn spelletjes er op kan spelen is het het beste systeem.
Welk een geluk voor Microsoft dat deze wereld vol zit met mensen die niet verder kijken dan wat ze gewend zijn en van het principe uitgaan "wat de boer niet kent dat eet die niet".
Een specimen dat in Nederland kennelijk meer voorkomt dan bij onze zo vaak belachelijk gemaakte zuiderburen, die kennelijk toch wel een aanvang durven te nemen met het af stappen van het hier o zo heilig verklaarde R(a)ampje:
http://www.opensourcenieuws.nl/index.ph ... view/3443/
Of zou Microsoft zich in Neerlands besluitvormende kanalen een betere plaats hebben weten te kopen dan in die van België? Kan me natuurlijk voorstellen dat als je in de ICT zit en al je behaalde diploma's gebaseerd zijn op Microsoft systemen en je inmiddels uitermate goede relaties met dat bedrijf hebt opgebouwd, dat je wel alles in het werk zult stellen om te zorgen dat dat zo blijft.
Dan ga je je eigen glazen natuurlijk niet ingooien met zoiets als Linux, nietwaar?
Zelfs al wordt je als overheidsdienaar geacht de belangen van de burgers het beste te behartigen; maar ja, daar geven de politieke besluitvormers in Den Haag natuurlijk ook wel het hele goede voorbeeld wat die burger van hen in werkelijkheid kan.
En zeker op hoger niveau binnen overheidsdiensten laat zich zo'n voorbeeld goed navolgen.
Natuurlijk is er best wel het één en ander op Apple aan te merken - op welk merk niet overigens? - en zal de eerste zijn om gepaste kritiek te leveren, maar over het algemeen komen commentaren nooit verder dan dat dit of dat niet zou werken op een Mac. Je moet alleen even letten of hard- of software geschikt is voor OS X.
En alsof alles op XP loopt; genoeg software gehad uit de Windows 9x periode die het vertikte onder XP. Om het maar niet van de hardware te spreken als een HP Laserjet IIP uit 1990 e.d.. Was geen driver voor te krijgen.
En een gloednieuwe Dell Portable aansluiten op een Lexmark 51Z zou toch automatisch een printresultaat moeten geven; vergeet het. Apparaat vertikt het eerst, met veel moeite en gedoe krijg je het alsnog aan de gang. Volgende keer aansluiten op die printer en het lied begint van voren af aan.
Op een andere - ook weer een Dell overigens - PC is een DVD brander aangesloten. In een paar weken tijd de brander drie keer als nieuwe hardware moeten installeren.
Of een oud in Access 95 gemaakt bestand dat zich noch in Access 97 of Access 2000 laat openen?
En maar hoog opgeven van dat Windows (waarbij ik me dus nog maar beperk tot deze drie voorbeelden).
Komt in werkelijkheid denk ik meer neer op "ik ken alleen Windows" en weet dus niet beter; en omdat ik het gebruik en ik mijn spelletjes er op kan spelen is het het beste systeem.
Welk een geluk voor Microsoft dat deze wereld vol zit met mensen die niet verder kijken dan wat ze gewend zijn en van het principe uitgaan "wat de boer niet kent dat eet die niet".
Een specimen dat in Nederland kennelijk meer voorkomt dan bij onze zo vaak belachelijk gemaakte zuiderburen, die kennelijk toch wel een aanvang durven te nemen met het af stappen van het hier o zo heilig verklaarde R(a)ampje:
http://www.opensourcenieuws.nl/index.ph ... view/3443/
Of zou Microsoft zich in Neerlands besluitvormende kanalen een betere plaats hebben weten te kopen dan in die van België? Kan me natuurlijk voorstellen dat als je in de ICT zit en al je behaalde diploma's gebaseerd zijn op Microsoft systemen en je inmiddels uitermate goede relaties met dat bedrijf hebt opgebouwd, dat je wel alles in het werk zult stellen om te zorgen dat dat zo blijft.
Dan ga je je eigen glazen natuurlijk niet ingooien met zoiets als Linux, nietwaar?
Zelfs al wordt je als overheidsdienaar geacht de belangen van de burgers het beste te behartigen; maar ja, daar geven de politieke besluitvormers in Den Haag natuurlijk ook wel het hele goede voorbeeld wat die burger van hen in werkelijkheid kan.
En zeker op hoger niveau binnen overheidsdiensten laat zich zo'n voorbeeld goed navolgen.
Hierbij een voorbeeld: Micro$oft ziet zichzelf niet meer als serieus bedrijf. Volgens de geruchten heeft Microsoft dit filmpje zelf laten maken
http://video.google.com/videoplay?docid ... osoft+ipod
http://video.google.com/videoplay?docid ... osoft+ipod
-
ag jah... dell... de bedrijfsnaam verraad al veel
jah hoor ik heb best met het systeem gewerkt weken lang zelfs... en de conclusie was dat ik minder met het systeem kon als dat ik dat men windows kon binnen enkele dagen.
en mij maakt het niet uit welk besturings systeem mensen gaan gebruiken of ik zelf als ik niet steeds onderbroken wordt in mijn dagelijkse gang van zaken vindt ik het prima... feit blijft dat ik vaak onderbroken wordt omdat iets weer eens niet werkt zoals het hoord en in windows is de fout nou eenmaal simpelere op te lossen als bij een mac of lunix of .....
of je moet je vraag op een of ander forum neer planten en hopen dat je binnen 3dagen een antwoord hebt....
jah hoor ik heb best met het systeem gewerkt weken lang zelfs... en de conclusie was dat ik minder met het systeem kon als dat ik dat men windows kon binnen enkele dagen.
en mij maakt het niet uit welk besturings systeem mensen gaan gebruiken of ik zelf als ik niet steeds onderbroken wordt in mijn dagelijkse gang van zaken vindt ik het prima... feit blijft dat ik vaak onderbroken wordt omdat iets weer eens niet werkt zoals het hoord en in windows is de fout nou eenmaal simpelere op te lossen als bij een mac of lunix of .....
of je moet je vraag op een of ander forum neer planten en hopen dat je binnen 3dagen een antwoord hebt....
apple producten zijn erg mooi en goed,
maar die reclame campagne vind ik toch wel een beetje arrogant en eigendunkerig.
maar die reclame campagne vind ik toch wel een beetje arrogant en eigendunkerig.
Bij reclame is het dan ook de bedoeling om je eigen product te verkopen, niet om aan zelfkritiek te doen. Tenzij je als bedrijf leugens gaat lopen verkondigen, maar die heb ik er nog niet in kunnen vinden.