LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Loze beloftes omtrent een laptop...
Loze beloftes omtrent een laptop...
Hallo,
Graag wil ik wat ik met onderstaande situatie moet/kan beginnen:
Een paar maanden geleden heb ik bij I4muzique in Eindhoven een audio-laptop aangeschaft. Eén van mijn eisen was dat deze stil moest zijn, hetgeen mij geen absurde eis lijkt voor een laptop waar je audio mee op wil gaan nemen.
Ik heb de verkoper dan ook gevraagd af het type dat ik op het oog had daar stil genoeg voor was. Hij heeft mij een vergelijkbaar model laten zien (en horen) aangezien ze geen laptop-voorraad hebben en dat model toevallig aanwezig was (agv een bestelling van een andere klant) Deze was inderdaad stil en uiteindelijk worden ze als audio-laptops verkocht, dus dat schept een bepaalde verwachting.
Om een kort verhaal lang te maken: ik heb 'm besteld en kon 'm 2 weken later ophalen. Eenmaal thuisgekomen heb ik 'm aangesloten en opgestart. In eerste instantie werkte alles naar wens. Maar na een aantal minuten was de laptop op temperatuur en sloeg de ventilator aan. En dat gebeurde niet bepaald zachtzinnig. Ik kon de laptop een kamer verder nog horen.
Maar het ergste was dat de ventilator aan bleef staan, ongeacht de temperatuur van de laptop. Ik kan dus geen audio-opname maken zonder de ventilator op de opname te horen.
Nu bleek er een zwaardere videokaart in te zitten dan ik volgens de specs gekocht had. Na contact met I4Muzique hebben ze me naar hun leverancier (XS2) gestuurd in Weesp (aangezien ik dichter bij Weesp dan Eindhoven woon).
Daar hebben ze de videokaart vervangen door de kaart die er eigenlijk in had gemoeten. Bij thuiskomst bleek het niks uitgehaald te hebben. Toen ik ook nog een installatie-DVDtje van XS2 in de laptop vond en bleek dat de videokaart helemaal niet geïnstalleerd was, had ik m'n twijfels al over XS2.
Bij een 2e poging om de laptop stil te krijgen heeft XS2 o.a. een langzamere processor geprobeerd, maar het mocht allemaal niet baten.
Op zich niet echt raar, want toen ik eenmaal via internet de echte maker van de laptop achterhaald had (ze worden verkocht onder een andere naam), bleek bij de eerste de beste review als groot minpunt genoemd dat de ventilator altijd aan blijft.
Uiteraard ben ik terug gegaan naar Eindhoven zodat ze zelf konden luisteren. Al was het effect in een winkel in een drukke stad natuurlijk een stuk minder dan in de rustige woonwijk waar ik woon. Desalnietemin hebben ze toegezegd op zoek te gaan naar een oplossing.
Deze hoopten ze te vinden in het gebruik van stillere ventilatoren. Ze zouden me laten weten zogauw ze een passend model hadden gevonden.
Vervolgens kwam een periode waarin zij een aantal keer beloofden op dag x iets te laten weten, hetgeen ze niet deden, waarop ik op dag x+1 zelf weer contact op nam, alleen om weer een nieuwe loze belofte voorgeschoteld te krijgen.
Momenteel heb ik dus nog steeds een luidruchtige laptop. I4Muzique zegt druk op zoek te zijn, maar komt met niks concreets op de proppen.
Het liefste zou ik m'n geld terug willen zodat ik elders een andere laptop kan halen die wel stil is.
Maar hoe krijg ik ze zo ver? En sta ik daar sterk genoeg voor?
Alvast bedankt!
Graag wil ik wat ik met onderstaande situatie moet/kan beginnen:
Een paar maanden geleden heb ik bij I4muzique in Eindhoven een audio-laptop aangeschaft. Eén van mijn eisen was dat deze stil moest zijn, hetgeen mij geen absurde eis lijkt voor een laptop waar je audio mee op wil gaan nemen.
Ik heb de verkoper dan ook gevraagd af het type dat ik op het oog had daar stil genoeg voor was. Hij heeft mij een vergelijkbaar model laten zien (en horen) aangezien ze geen laptop-voorraad hebben en dat model toevallig aanwezig was (agv een bestelling van een andere klant) Deze was inderdaad stil en uiteindelijk worden ze als audio-laptops verkocht, dus dat schept een bepaalde verwachting.
Om een kort verhaal lang te maken: ik heb 'm besteld en kon 'm 2 weken later ophalen. Eenmaal thuisgekomen heb ik 'm aangesloten en opgestart. In eerste instantie werkte alles naar wens. Maar na een aantal minuten was de laptop op temperatuur en sloeg de ventilator aan. En dat gebeurde niet bepaald zachtzinnig. Ik kon de laptop een kamer verder nog horen.
Maar het ergste was dat de ventilator aan bleef staan, ongeacht de temperatuur van de laptop. Ik kan dus geen audio-opname maken zonder de ventilator op de opname te horen.
Nu bleek er een zwaardere videokaart in te zitten dan ik volgens de specs gekocht had. Na contact met I4Muzique hebben ze me naar hun leverancier (XS2) gestuurd in Weesp (aangezien ik dichter bij Weesp dan Eindhoven woon).
Daar hebben ze de videokaart vervangen door de kaart die er eigenlijk in had gemoeten. Bij thuiskomst bleek het niks uitgehaald te hebben. Toen ik ook nog een installatie-DVDtje van XS2 in de laptop vond en bleek dat de videokaart helemaal niet geïnstalleerd was, had ik m'n twijfels al over XS2.
Bij een 2e poging om de laptop stil te krijgen heeft XS2 o.a. een langzamere processor geprobeerd, maar het mocht allemaal niet baten.
Op zich niet echt raar, want toen ik eenmaal via internet de echte maker van de laptop achterhaald had (ze worden verkocht onder een andere naam), bleek bij de eerste de beste review als groot minpunt genoemd dat de ventilator altijd aan blijft.
Uiteraard ben ik terug gegaan naar Eindhoven zodat ze zelf konden luisteren. Al was het effect in een winkel in een drukke stad natuurlijk een stuk minder dan in de rustige woonwijk waar ik woon. Desalnietemin hebben ze toegezegd op zoek te gaan naar een oplossing.
Deze hoopten ze te vinden in het gebruik van stillere ventilatoren. Ze zouden me laten weten zogauw ze een passend model hadden gevonden.
Vervolgens kwam een periode waarin zij een aantal keer beloofden op dag x iets te laten weten, hetgeen ze niet deden, waarop ik op dag x+1 zelf weer contact op nam, alleen om weer een nieuwe loze belofte voorgeschoteld te krijgen.
Momenteel heb ik dus nog steeds een luidruchtige laptop. I4Muzique zegt druk op zoek te zijn, maar komt met niks concreets op de proppen.
Het liefste zou ik m'n geld terug willen zodat ik elders een andere laptop kan halen die wel stil is.
Maar hoe krijg ik ze zo ver? En sta ik daar sterk genoeg voor?
Alvast bedankt!
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Is eigenlijk niet zo moeilijk:
heeft U een schriftelijke overeenkomst met daarin aangegeven wat het maximale geluidsnivo van de laptop mag zijn?? nee?? jammer dan.
de leverancier is dan niet verplicht het app terug te nemen of het moet buitensporig herrie maken wat alleen kan optreden bij een defect.
Dat U, mondeling, bepaalde eisen steld aan een laptop zal hun worst wezen.
heeft U een schriftelijke overeenkomst met daarin aangegeven wat het maximale geluidsnivo van de laptop mag zijn?? nee?? jammer dan.
de leverancier is dan niet verplicht het app terug te nemen of het moet buitensporig herrie maken wat alleen kan optreden bij een defect.
Dat U, mondeling, bepaalde eisen steld aan een laptop zal hun worst wezen.
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Is eigenlijk niet zo moeilijk.
Wat een opmerking.
Klant geeft aan dat laptop aan bepaalde eisen moet voldoen,verkoper geeft mondeling toe dat de laptop stil is en blijft.
Verkoper heeft dus foute informatie verstrekt.
Klant heeft dus iets gekregen wat niet aan zijn eisen voldoet en is daardoor gerechtigd om de koop te ontbinden.
@oneerlijk,als je niets zinnigs te melden hebt blijf dan van het toetsenbord af.
Wat een opmerking.
Klant geeft aan dat laptop aan bepaalde eisen moet voldoen,verkoper geeft mondeling toe dat de laptop stil is en blijft.
Verkoper heeft dus foute informatie verstrekt.
Klant heeft dus iets gekregen wat niet aan zijn eisen voldoet en is daardoor gerechtigd om de koop te ontbinden.
@oneerlijk,als je niets zinnigs te melden hebt blijf dan van het toetsenbord af.
Laatst gewijzigd door Beowulf op 19 jul 2006 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
als je niet kan lezen reageer dan niet, nickname is toch echt anders.@onterecht,als je niets zinnigs te melden hebt blijf dan van het toetsenbord af.
Wel leuk dat jou reactie zoveel inhoud heeft.......oops, toch niet.
Maar om (nogmaals) op de vraagsteller te reageren, je kan later (na de koop) er bij verzinnen wat je wil maar als het niet in de koop overeenskomst staat heb je geen poot om op te staan.
Maar proberen kan je het altijd, als je dit forum een beetje volgt zie je dat elke vraagsteller die hier komt uithuilen de zelfde redenatie heeft: ze maken een fout en proberen leverancier daarna verantwoordelijk te stellen.
Zal wel horen bij de mentaliteit van "ons nederlanders"
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Een mondelinge overeenkomst is bindend, lees het wetboek eens "oneerlijk"
Het bedrijf geeft toe dat ie luidrugtig is dus weet wel degelijk van de overeenkomst, en probeerd een oplossing te vinden.
Als deze niet binnen een redelijke termijn wordt opgelost mag je koop ontbinden.
Het bedrijf geeft toe dat ie luidrugtig is dus weet wel degelijk van de overeenkomst, en probeerd een oplossing te vinden.
Als deze niet binnen een redelijke termijn wordt opgelost mag je koop ontbinden.
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
natuurlijk is mondeling bindend, dat hoef je me niet te vertellen en dat ontken ik ook niet in mijn antwoorden.
Wat een punt van discussie zal zijn is wat is TE luidruchtig en HOE stil is til.....maw beide partijen zullen een andere kijk hebben op hoe stil het app moet zijn.
Als je dan achteraf vind dat de laptop je niet bevalt is het natuurlijk gemakkelijk te roepen dat hij veel luidruchtiger is dan van te voren mondeling afgesproken is.
Vraagsteller had bij de koop misschien duidelijker moeten zijn en meetbare eisen stellen aan de laptop ipv nu hier komen janken over het feit dat de laptop niet bevalt.
Wat een punt van discussie zal zijn is wat is TE luidruchtig en HOE stil is til.....maw beide partijen zullen een andere kijk hebben op hoe stil het app moet zijn.
Als je dan achteraf vind dat de laptop je niet bevalt is het natuurlijk gemakkelijk te roepen dat hij veel luidruchtiger is dan van te voren mondeling afgesproken is.
Vraagsteller had bij de koop misschien duidelijker moeten zijn en meetbare eisen stellen aan de laptop ipv nu hier komen janken over het feit dat de laptop niet bevalt.
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Als verkopende partij in een muziekwinkel,gaan we er vanuit dat deze mensen toch wel enigzins verstand hebben van deze branche.
Als de verkoper verkeerde informatie verstrekt aan een klant,spreekt hij namens het bedrijf welke hij vertegenwoordigd,ongeacht wat de verkoper verteld.
Als een verkopende partij dit bewust heeft gedaan om toch maar een laptop te verkopen,heeft deze winkel een serieus probleem.
Als deze questie bij een geschillencommisie wordt uitgevochten zal het bedrijf dit absoluut verliezen.
Nogmaals,klant heeft eisen gesteld aan het product,het geleverde voldoet hier niet aan,dus kan kopende partij de overeenkomst ontbinden.
En geloof me maar,heb heel wat geschillen zaken meegemaakt,ook soortgelijke,en de winkelier kwam er altijd het slechtste mee weg.
En in dit geval al helemaal,omdat ze al hebben toegegeven dat de laptop te luidruchtig is.
P.s.
Schrijven is ook niet je sterkste kant oneerlijk.
Zie onderstaande zin.
Als de verkoper verkeerde informatie verstrekt aan een klant,spreekt hij namens het bedrijf welke hij vertegenwoordigd,ongeacht wat de verkoper verteld.
Als een verkopende partij dit bewust heeft gedaan om toch maar een laptop te verkopen,heeft deze winkel een serieus probleem.
Als deze questie bij een geschillencommisie wordt uitgevochten zal het bedrijf dit absoluut verliezen.
Nogmaals,klant heeft eisen gesteld aan het product,het geleverde voldoet hier niet aan,dus kan kopende partij de overeenkomst ontbinden.
En geloof me maar,heb heel wat geschillen zaken meegemaakt,ook soortgelijke,en de winkelier kwam er altijd het slechtste mee weg.
En in dit geval al helemaal,omdat ze al hebben toegegeven dat de laptop te luidruchtig is.
P.s.
Schrijven is ook niet je sterkste kant oneerlijk.
Zie onderstaande zin.
Wat een punt van discussie zal zijn is wat is TE luidruchtig en HOE stil is til.....maw beide partijen zullen een andere kijk hebben op hoe stil het app moet zijn.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 jun 2006 11:54
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Beowulf
Geplaatst op: 19 Jul 2006 18:26
@oneerlijk,als je niets zinnigs te melden hebt blijf dan van het toetsenbord af.
Tja, lezen.... het blijkt nog best moeilijk te zijnoneerlijk
Geplaatst op: 19 Jul 2006 19:10
Quote:
@onterecht,als je niets zinnigs te melden hebt blijf dan van het toetsenbord af.
als je niet kan lezen reageer dan niet, nickname is toch echt anders.
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Het is eigenlijk helemaal niet moeilijk.Is eigenlijk niet zo moeilijk:
heeft U een schriftelijke overeenkomst met daarin aangegeven wat het maximale geluidsnivo van de laptop mag zijn?? nee?? jammer dan.
de leverancier is dan niet verplicht het app terug te nemen of het moet buitensporig herrie maken wat alleen kan optreden bij een defect.
Dat U, mondeling, bepaalde eisen steld aan een laptop zal hun worst wezen.
Je hebt duidelijk je wensen aangegeven waaraan de laptop moet voldoen.
Één van die eisen was dat de laptop stil moest zijn.
Maar hij is verre van stil.
Dus is er een probleem.
Je hebt je eisen te kennen gegeven. Of deze op schrift staan of niet, dat maakt niet uit.
In dit geval heb je recht op een stille laptop of je geld terug.
Conform het consumentenrecht voldoet hij niet aan de eisen die je stelde. Dus je hoort je geld terug te krijgen of een stille laptop te krijgen.
Als winkelier is het soms inderdaad heel lastig achter de specificaties te komen. Maar je moet er wel moeite voor doen.
Wat dat betreft sta je als consument heel sterk.
Wat een punt van discussie zal zijn is wat is TE luidruchtig en HOE stil is til.....maw beide partijen zullen een andere kijk hebben op hoe stil het app moet zijn.
Dit is heel gemakkelijk.
Om te kijken of de laptop stil genoeg is, moet de verkoper de laptop gebruiken zoals de klant hem gebruikt. Dus ook in een stille omgeving geluidsopnames maken.
Dan kun je pas goed oordelen of de klant zeurt of niet.
Want meten is weten.
-
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
ik ben het wel met Ikbenik eens... alleen kan ik niet zo 123 achterhalen wat nu het werkelijke geluidsniveau is.... cyvertjes zijn leuk maar is het ook zo... das best een nadeel als reseller van iets... je weet vaak heel leuk de nummertjes maar als je echt zoiets specifieks nodig hebt is het toch altijd maar afwachten..
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Dank jullie voor je reacties tot dusver.
Het werkelijke geluidsniveau in dB heb ik ook geen idee van, maar of meten zin heeft? Zoals Dutch_com_freak al aangaf, cijfertjes zijn leuk, maar het belangrijkste is hoe het een en ander zich in de praktijk verhoudt.
En momenteel ligt die verhouding niet goed. Als ik dingen met een gewone microfoon (SM58 voor de kenners) opneem, dan hoor ik de ventilator van de laptop op de opname.
Maar dat het ding teveel lawaai maakt, moge duidelijk zijn. Het eigenlijke probleem is dat de winkelier in mijn ogen geen actie onderneemt. Bellen en mailen heeft 'm tot nu toe niet tot iets aan kunnen zetten.
Mijn vraag is dan ook meer hoe ik op dat gebied het beste te werk kan gaan. Aangetekende brief waarin ik mij op mijn recht op geldteruggave danwel een andere oplossing beroep? En waarin ik hun een ultimatum stel van zeg 1 of 2 weken om concrete actie te ondernemen?
En als daar niet op gereageerd wordt, wat dan?
Het werkelijke geluidsniveau in dB heb ik ook geen idee van, maar of meten zin heeft? Zoals Dutch_com_freak al aangaf, cijfertjes zijn leuk, maar het belangrijkste is hoe het een en ander zich in de praktijk verhoudt.
En momenteel ligt die verhouding niet goed. Als ik dingen met een gewone microfoon (SM58 voor de kenners) opneem, dan hoor ik de ventilator van de laptop op de opname.
Maar dat het ding teveel lawaai maakt, moge duidelijk zijn. Het eigenlijke probleem is dat de winkelier in mijn ogen geen actie onderneemt. Bellen en mailen heeft 'm tot nu toe niet tot iets aan kunnen zetten.
Mijn vraag is dan ook meer hoe ik op dat gebied het beste te werk kan gaan. Aangetekende brief waarin ik mij op mijn recht op geldteruggave danwel een andere oplossing beroep? En waarin ik hun een ultimatum stel van zeg 1 of 2 weken om concrete actie te ondernemen?
En als daar niet op gereageerd wordt, wat dan?
-
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Kun je ook een vergelijking geven kwa geluidssterkte? een stoomlocomotief op 2 meter afstand?
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
[qoute]Nogmaals,klant heeft eisen gesteld aan het product,het geleverde voldoet hier niet aan,dus kan kopende partij de overeenkomst ontbinden.
En geloof me maar,heb heel wat geschillen zaken meegemaakt,ook soortgelijke,en de winkelier kwam er altijd het slechtste mee weg. [/quote]
Is dat zo eerlijk dan?
Een klant wil dat het produkt 100% is wat hij ervan verwacht. Is dat het niet, dan moet de leverancier of de winkel het probleem maar voor de klant oplossen. Als je een notebook aan 100 mensen laat horen, zullen ze allemaal een andere mening hebben over hoe stil dat ding is. Als je dus naar subjectieve zaken gaat vragen, dan zul je een subjectief antwoord krijgen. Als je dan thuis komt dan kan het zo zijn dat het even anders is. Wil je weten of dat ding veel lawaai maakt? Dan had je beter kunnen vragen hoeveel db het ding produceert. Dan heb je een meetbare waarde, en voor iemand die veel met audio doet zegt zoiets veel meer. Nu moet er weer van alles achteraf geregeld worden en zijn er altijd twee de dupe.
En geloof me maar,heb heel wat geschillen zaken meegemaakt,ook soortgelijke,en de winkelier kwam er altijd het slechtste mee weg. [/quote]
Is dat zo eerlijk dan?
Een klant wil dat het produkt 100% is wat hij ervan verwacht. Is dat het niet, dan moet de leverancier of de winkel het probleem maar voor de klant oplossen. Als je een notebook aan 100 mensen laat horen, zullen ze allemaal een andere mening hebben over hoe stil dat ding is. Als je dus naar subjectieve zaken gaat vragen, dan zul je een subjectief antwoord krijgen. Als je dan thuis komt dan kan het zo zijn dat het even anders is. Wil je weten of dat ding veel lawaai maakt? Dan had je beter kunnen vragen hoeveel db het ding produceert. Dan heb je een meetbare waarde, en voor iemand die veel met audio doet zegt zoiets veel meer. Nu moet er weer van alles achteraf geregeld worden en zijn er altijd twee de dupe.
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Zo gemakkelijk is het niet.
Ik heb een tijdje terug een computer geleverd voor een locale omroep.
Ze wilden daar alle muziek opzetten en tijdens de live-uitzendingen deze te gebruiken.
Later kwamen ze op het idee om ook interview opnames op deze computer op te nemen.
Het probleem was dat als 4 microfoons gebruikt werden, het zoemen van de ventilatoren en de harde schijf te horen waren. Echt hinderlijk.
Wel andere stillere ventilatoren en een veel stillere voeding ingezet.
Helaas.
We hebben toen de computer in een andere ruimte gezet en de muis, toetsenbord en beeldschermkabels verlengt. Daarnaast heb ik toen een afstandsbediening voor de computer gebouwd met daarin een USB aansluiting.
Het probleem was toen opgelost.
Ik denk dat de topicstarter voor een hele moeilijke probleem staat.
Uit ervaring weet ik dat hoe stil de laptop ook is, het gezoem hoor je altijd. Vooral omdat de laptops van tegenwoordig uitgerust zijn met ventilatoren. En deze zijn nu eenmaal niet geluidsstil.
Wat een oplossing zou zijn is met microfoonverlengkabels te werken, zodat er voldoende afstand gerealiseerd wordt tussen de laptop en de microfoon.
Tuurlijk heb je een geluidsarme laptop nodig, maar helemaal geluidsstil zal niet lukken.
Ik probeer hier een goede oplossing te vinden voor dit complex probleem.
Ik heb een tijdje terug een computer geleverd voor een locale omroep.
Ze wilden daar alle muziek opzetten en tijdens de live-uitzendingen deze te gebruiken.
Later kwamen ze op het idee om ook interview opnames op deze computer op te nemen.
Het probleem was dat als 4 microfoons gebruikt werden, het zoemen van de ventilatoren en de harde schijf te horen waren. Echt hinderlijk.
Wel andere stillere ventilatoren en een veel stillere voeding ingezet.
Helaas.
We hebben toen de computer in een andere ruimte gezet en de muis, toetsenbord en beeldschermkabels verlengt. Daarnaast heb ik toen een afstandsbediening voor de computer gebouwd met daarin een USB aansluiting.
Het probleem was toen opgelost.
Ik denk dat de topicstarter voor een hele moeilijke probleem staat.
Uit ervaring weet ik dat hoe stil de laptop ook is, het gezoem hoor je altijd. Vooral omdat de laptops van tegenwoordig uitgerust zijn met ventilatoren. En deze zijn nu eenmaal niet geluidsstil.
Wat een oplossing zou zijn is met microfoonverlengkabels te werken, zodat er voldoende afstand gerealiseerd wordt tussen de laptop en de microfoon.
Tuurlijk heb je een geluidsarme laptop nodig, maar helemaal geluidsstil zal niet lukken.
Ik probeer hier een goede oplossing te vinden voor dit complex probleem.
Re: Loze beloftes omtrent een laptop...
Laten we even 2 dingen scheiden hier:
- Geluidsproductie laptop
- Houding van de winkelier
M.b.t. het eerste punt: 'te veel geluid' is inderdaad subjectief en daar is weinig aan te veranderen. Neem voor het gemak dus maar aan dat te veel in dit geval echt te veel is en dat er dus iets aan moet gebeuren.
Dat brengt ons bij punt 2: ik wil de winkelier tot actie doen overgaan. Momenteel zijn ze wat dat betreft erg laks en kom ik dus helemaal niet verder. Graag wil ik dus weten welke wegen ik kan en mag bewandelen om van hun wat gedaan te krijgen.
En mocht blijken dat 'te veel' in dit geval helemaal niet 'te veel' is en ik het zelf maar moet oplossen, dan wil ik dat liever vandaag van ze horen dan over 3 maanden. Een laptop wordt immers elke dag minder waard (met het oog op verkopen)
- Geluidsproductie laptop
- Houding van de winkelier
M.b.t. het eerste punt: 'te veel geluid' is inderdaad subjectief en daar is weinig aan te veranderen. Neem voor het gemak dus maar aan dat te veel in dit geval echt te veel is en dat er dus iets aan moet gebeuren.
Dat brengt ons bij punt 2: ik wil de winkelier tot actie doen overgaan. Momenteel zijn ze wat dat betreft erg laks en kom ik dus helemaal niet verder. Graag wil ik dus weten welke wegen ik kan en mag bewandelen om van hun wat gedaan te krijgen.
En mocht blijken dat 'te veel' in dit geval helemaal niet 'te veel' is en ik het zelf maar moet oplossen, dan wil ik dat liever vandaag van ze horen dan over 3 maanden. Een laptop wordt immers elke dag minder waard (met het oog op verkopen)