LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Introductie Vista
Introductie Vista
Denkt u dat Gartner het bij het rechte eind zal hebben en Vista nog later komt?
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=56202
Is Vista zo afwijkend van XP dat het Microsoft zo veel jaar meer kost om het nieuwe besturingssysteem te introduceren?
Want over de basis - Longhorn - wordt toch al sinds 2003 gesproken?
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=56202
Is Vista zo afwijkend van XP dat het Microsoft zo veel jaar meer kost om het nieuwe besturingssysteem te introduceren?
Re: Introductie Vista
Waarom zo'n nutteloze poll.
Wat denk je hiermee te bereiken.
Ik hoop dat Microsoft er de tijd voor neemt en de release uitsteld naar
eind volgend jaar.
Wil je met een brak OS gaan draaien Beta 2 wordt gereleased en binnen een
paar maanden zou alles in Final Release moeten.
Dan krijg je weer hetzelde als met XP 5 maand na Beta2 gereleased vol met bugs de ene na de andere update service pack1 er vlak achteraan.
Laten ze maar rustig de tijd nemen net als met Windows 2000 daar duurde het bijna 2 jaar voordat ze van Beta2 naar Final gingen.
Dus lekker debuggen en neem er maar de tijd voor.
Wat denk je hiermee te bereiken.
Ik hoop dat Microsoft er de tijd voor neemt en de release uitsteld naar
eind volgend jaar.
Wil je met een brak OS gaan draaien Beta 2 wordt gereleased en binnen een
paar maanden zou alles in Final Release moeten.
Dan krijg je weer hetzelde als met XP 5 maand na Beta2 gereleased vol met bugs de ene na de andere update service pack1 er vlak achteraan.
Laten ze maar rustig de tijd nemen net als met Windows 2000 daar duurde het bijna 2 jaar voordat ze van Beta2 naar Final gingen.
Dus lekker debuggen en neem er maar de tijd voor.
Het is eigenlijk nog veel erger. Microsoft werkt al sinds 2001 aan Vista (onder de naam Longhorn). Microsoft heeft daarbij in de tussentijd aangekondigd dat allerlei vernieuwingen (WinFS bijvoorbeeld) niet in de uiteindelijk versie zullen worden opgenomen. Kortom: Vista lijkt niet veel meer dan een aangepaste XP-versie te gaan worden. Het lijkt er bovendien ook al niet op dat Vista langdurig zal worden verkocht. Microsoft heeft namelijk ook al de naam van de opvolger van Vista bekend gemaakt.Is Vista zo afwijkend van XP dat het Microsoft zo veel jaar meer kost om het nieuwe besturingssysteem te introduceren?
zie: http://www.webwereld.nl/articles/39419/Vienna
Kortom: Microsoft lijkt bezig dezelfde grap als indertijd met Windows Me (een aangepaste 98-versie) opnieuw te gaan uithalen.
Denk overigens dat april 2007 ook nog redelijk optimistisch is. Microsoft heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om het uitstellen van releases.
ze beginnen al over een navolger, terwijl vista zelf nog niet eens af is
vreemd
vreemd
ach ja Vista, hoop dat het beter wordt dan XP.
Dat het zo lang duurt heeft verschillende oorzaken.
Ten eerste dat ze de source-code van begin af aan opnieuw hebben geschreven.
Later bleek dat er iets helemaal mis was en dat ze, ik denk driekwart helemaal opnieuw moesten schrijven.
Daarbij komt ook nog dat ze voor Windows ServicePack 2 veel programmeurs van Longhorn hebben gehaald.
Je moet ook niet vergeten dat er programmeurs zijn die Microsoft onderuit willen halen. Daar komen die veiligheidslekken vandaan. Die komen niet door Microsoft, maar ontevreden gebruikers. En dan moeten ze met het schrijven van het besturingssysteem die zaken ook meepakken. En dan duurt het wat langer.
Ik heb zelf in het verleden ook geprogrammeerd. Je bent 10 minuten bezig om te programmeren en dan 60 minuten bezig om te kijken of het werkt en de fouten eruit halen. Met andere woorden: als een programma heel ingewikkeld in elkaar zit, dan duurt het wat langer om alles goed te testen.
De ontwikkeling van de hard en software staan niet stil. En dan kan het voorkomen dat je tijdens de ontwikkeling en het schrijven van het besturingssysteem, het geheel moet aanpassen, al dan hele stukken opnieuw schrijven.
Ten eerste dat ze de source-code van begin af aan opnieuw hebben geschreven.
Later bleek dat er iets helemaal mis was en dat ze, ik denk driekwart helemaal opnieuw moesten schrijven.
Daarbij komt ook nog dat ze voor Windows ServicePack 2 veel programmeurs van Longhorn hebben gehaald.
Je moet ook niet vergeten dat er programmeurs zijn die Microsoft onderuit willen halen. Daar komen die veiligheidslekken vandaan. Die komen niet door Microsoft, maar ontevreden gebruikers. En dan moeten ze met het schrijven van het besturingssysteem die zaken ook meepakken. En dan duurt het wat langer.
Ik heb zelf in het verleden ook geprogrammeerd. Je bent 10 minuten bezig om te programmeren en dan 60 minuten bezig om te kijken of het werkt en de fouten eruit halen. Met andere woorden: als een programma heel ingewikkeld in elkaar zit, dan duurt het wat langer om alles goed te testen.
De ontwikkeling van de hard en software staan niet stil. En dan kan het voorkomen dat je tijdens de ontwikkeling en het schrijven van het besturingssysteem, het geheel moet aanpassen, al dan hele stukken opnieuw schrijven.
Je mag er als gebruiker van uitgaan dat het produkt dat in de winkel ligt gewoon goed werkt. Dat Microsoft volgens deze quote last heeft van opstandige programmeurs doet daar niet aan af. Bovendien: het bedrijf heeft in het verleden al aangetoond geen deugdelijk besturingssysteem te kunnen bouwen. Het lijkt er op dat men nu weer grote moeite daarmee heeft. Je koopt toch een besturingssysteem van een softwarebedrijf? Het lijkt me dan toch ook dat het softwarebedrijf de veiligheidslekken er in heeft laten zitten en in het geval van Microsoft veel te weinig (en te langzaam) actie onderneemt om ze te herstellen. En wat betreft die ontevreden gebruikers: die werken niet voor Microsoft, maar hebben inmiddels wel een Mac gekocht.Je moet ook niet vergeten dat er programmeurs zijn die Microsoft onderuit willen halen. Daar komen die veiligheidslekken vandaan. Die komen niet door Microsoft, maar ontevreden gebruikers
Even een misverstand uit de wereld helpen. Die programmeurs waar ik op doel zijn niet in dienst van Microsoft.Dat Microsoft volgens deze quote last heeft van opstandige programmeurs doet daar niet aan af.
Daarnaast is het ook zo dat je een programma past echt kunt testen als het vollop gebruikt wordt. Windows wordt zo veel mogelijk getest en de fouten eruit gehaald. Echter ze kunnen niet iedere situatie nabootsten. Dat gebeurt pas als het vollop gebruikt wordt.
Dit geldt voor ieder programma.
Er is echter een wezenlijk verschil tussen een systeem dat door het ontwerp stabiel is en eentje dat met steunpilaren en allerlei truuks stabiel gemaakt moet worden.
Beste voorbeeld zijn Punkbuster (anti-cheat software) en Starforce ('kopieer'-beveiliging).
Door de opbouw van Windows is het onmogelijk om die programma's die daarvan gebruik maken als niet-admin te starten. Dat is toch gewoon idioot ?
Of wat dacht je van dit :
http://www.sysinternals.com/blog/2006/0 ... users.html
Grootste probleem van MS is daarnaast dat ze al de oude troep uit het jaar 0 nog mee moeten slepen. Dan maak je het jezelf ook niet echt makkelijk om een goed werkend systeem op te leveren.
Beste voorbeeld zijn Punkbuster (anti-cheat software) en Starforce ('kopieer'-beveiliging).
Door de opbouw van Windows is het onmogelijk om die programma's die daarvan gebruik maken als niet-admin te starten. Dat is toch gewoon idioot ?
Of wat dacht je van dit :
http://www.sysinternals.com/blog/2006/0 ... users.html
Grootste probleem van MS is daarnaast dat ze al de oude troep uit het jaar 0 nog mee moeten slepen. Dan maak je het jezelf ook niet echt makkelijk om een goed werkend systeem op te leveren.
Ik denk dat Microsoft net als met Windows 95 het product gewoon in de schappen gooit en dan nog wat doorsleutelt zodat Vista 3-4 jaar later nog eens wordt zoals ze het eigenlijk bedoeld hadden.Je mag er als gebruiker van uitgaan dat het produkt dat in de winkel ligt gewoon goed werkt.
Windows 98 had ook eigenlijk Windows 95 moeten zijn. Windows 95 was ook nog lang niet af gezien het feit dat het tijdens Microsoft's demonstratie al in de soep liep met het aankoppelen van hardware (het bekende blauwe scherm).
Een ding was wel beter in de eerste editie van Windows 95.. Internet Explorer was nog een losse browser en was niet verweven met het besturingssysteem. Daardoor was Windows niet alleen veiliger dan nu, maar ook nog een stuk sneller.
Bij Microsoft denken ze inmiddels ook dat het nog later zal worden.....Denkt u dat Gartner het bij het rechte eind zal hebben en Vista nog later komt?
http://www.webwereld.nl/articles/41309/ ... later.html
Een voorbespreking van het nieuwe Windows:
http://www.eetimes.com/news/latest/show ... =190500113
http://www.eetimes.com/news/latest/show ... =190500113
Al sinds 2000.Want over de basis - Longhorn - wordt toch al sinds 2003 gesproken?
XP zou net zoiets zijn als Windows 95 destijds, wat eigenlijk een beta van 98 SE was met een ander labeltje. Maar Longhorn werd uitgesteld, krijgt 5 jaar later de naam Vista mee en Vista wordt uitgesteld. Ondertussen is er van een heleboel beloftes qua inhoud van het systeem (winFS o.a., toch een belangrijke basis) heel weinig terechtgekomen.
Nou ja, maak me er ook niet druk om. Heb beta's van Vista gezien met geweldige mogelijkheden die OS X al 6 jaar aan boord heeft. Niks nieuws onder de zon.
Die WinFS moet ik echt niet hebben.
Van mij mag dat ding totaal wegblijven.
ÌK bepaal waar ik een bestand neerzet en niet windows.
Maak jij je dan druk waar het FAT-bestandsysteem z'n bestanden dumpt ?
WinFS had de opvolger van de NTFS indeling moeten worden. En voor zover ik weet zou het een zogenaamd 'journaling filesystem' moeten worden net zoals ReiserFS dat voor Linux is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reiser_FS
Typisch Windows dat men niet in staat is zoiets 'simpels' te ontwikkelen ...
WinFS had de opvolger van de NTFS indeling moeten worden. En voor zover ik weet zou het een zogenaamd 'journaling filesystem' moeten worden net zoals ReiserFS dat voor Linux is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reiser_FS
Typisch Windows dat men niet in staat is zoiets 'simpels' te ontwikkelen ...
Mijn antwoord is: JA!!Maak jij je dan druk waar het FAT-bestandsysteem z'n bestanden dumpt ?
Ik heb zelf meerdere harde schijven met meerdere partities.
En ik bepaal op welke schijf en op welke partitie welk bestand komt te staan.
Bij storingen zijn dan de bestanden heel gemakkelijk terug te vinden.
Ik wil de controle houden wat er gebeurd.
En met WinFS is dat niet mogelijk. Want als je meerdere schijven in je systeem hebt zitten, dan kan hij dat verspreidt wegzetten.
En als er dan storing is, probeer dan je persoonlijke gegevens op te zoeken en veilig te stellen.
Zoals ik al zei gebruik ik meerdere partities.
Dus op 1 partitie alleen mijn documenten.
Op de andere alleen games.
Weer op een andere mijn muziek.
En ik wil niet dat mijn muziek op de partitie komt van mijn documenten.
Bij WinFS heb je daar totaal géén controle op.
Bij FAT en bij NTFS heb je die controle zelf wel!
Dat is de reden dat ik WinFS boycot!
-
Ik snap trouwens die hele (sorry dat ik het zo noem maar het lijkt er wel op) Geiligheid op die nieuwe windows versies niet....
teneerste... op het moment dat viste uit komt zal het niet lang meer duren voor dat ms zijn handen van XP aftrekt en daar geen beveiligings patches meer voor maakt..
ten 2de dat je voor 98 en ME al geen patches meer krijgt
ten 3de dat windows Vista met vectors gaat werken ipv bitmaps (naar wat ik gehoord) en vektors zijn geen plaatjes die je zo maar ergens weg plant als dat windows nu doet met bitmaps (dus systeem moet zwaarder zijn uitgerust)
ten 4de legt ms je iederekeer weer op dat je een nieuwe windows versie moet gaan kopen en dus ook meteen maar een nieuwe PC omdat de oude het niet meer trekt.
ten 5de dat er altijd mensen zijn die eigenwijs toch op hun 486 16mb windows vista gaan installeren en wat ze op de meest onmogelijke manieren toch nog lukt ook! waarna het gezijk begind... Jah men windows is tegenwoordig toch traaag... hoe zou dat nu kunnne?... dan leg je netjes uit dat dat door de verouderde pc komt... KRIJG JE NOG EEN GROTE B*K OOK dat dat het geen stijl is.... euhm .. jah u wilde toch Vista?...
ten 6de Niet alles wat nieuw is is beter... (kijk maar naar Windows ME... of zoals we hem hier noemen Windows Meer Ellende)
Ten 7de MS gaat straks al zijn producten weer afstemmen op Vista en wat ga je dan krijgen? Krijsende kinderen... nou zou je zeggen .... krijzende kinderen Hoezo?... Nou windows Live messenger bv.. strax na ongeveer 3 maanden dat vista uit is werkt Live messenger niet meer op Xp en de oude versie is niet cool om te gebruiken... of werkt strax ook niet meer..
Ten 8ste.. die standaard kleur van Vista is bagger... DONKER PAARS ipv blauw (kwa startbalk en venster kleuren..) ik hoop dat ze dat nog aanpassen.
Ten 9de.. ag er zullen nog wel een 5tal punten zijn.. ik zou zeggen ga uzelf maar na
teneerste... op het moment dat viste uit komt zal het niet lang meer duren voor dat ms zijn handen van XP aftrekt en daar geen beveiligings patches meer voor maakt..
ten 2de dat je voor 98 en ME al geen patches meer krijgt
ten 3de dat windows Vista met vectors gaat werken ipv bitmaps (naar wat ik gehoord) en vektors zijn geen plaatjes die je zo maar ergens weg plant als dat windows nu doet met bitmaps (dus systeem moet zwaarder zijn uitgerust)
ten 4de legt ms je iederekeer weer op dat je een nieuwe windows versie moet gaan kopen en dus ook meteen maar een nieuwe PC omdat de oude het niet meer trekt.
ten 5de dat er altijd mensen zijn die eigenwijs toch op hun 486 16mb windows vista gaan installeren en wat ze op de meest onmogelijke manieren toch nog lukt ook! waarna het gezijk begind... Jah men windows is tegenwoordig toch traaag... hoe zou dat nu kunnne?... dan leg je netjes uit dat dat door de verouderde pc komt... KRIJG JE NOG EEN GROTE B*K OOK dat dat het geen stijl is.... euhm .. jah u wilde toch Vista?...
ten 6de Niet alles wat nieuw is is beter... (kijk maar naar Windows ME... of zoals we hem hier noemen Windows Meer Ellende)
Ten 7de MS gaat straks al zijn producten weer afstemmen op Vista en wat ga je dan krijgen? Krijsende kinderen... nou zou je zeggen .... krijzende kinderen Hoezo?... Nou windows Live messenger bv.. strax na ongeveer 3 maanden dat vista uit is werkt Live messenger niet meer op Xp en de oude versie is niet cool om te gebruiken... of werkt strax ook niet meer..
Ten 8ste.. die standaard kleur van Vista is bagger... DONKER PAARS ipv blauw (kwa startbalk en venster kleuren..) ik hoop dat ze dat nog aanpassen.
Ten 9de.. ag er zullen nog wel een 5tal punten zijn.. ik zou zeggen ga uzelf maar na
Even voor Ikbenik. Je schrijft over je problemen met WinFS. Gelukkig voor je zit dat niet meer in Windows Vista, want Microsoft heeft dat eruit gelaten!
Daarom ben ik er ook zo blij mee.
Als alle persoonlijke gegevens over de divers harde schijven verdeeld wordt, dan is het zo verrektes moeilijk om de deze gegevens bij een crash toch op te sporen en veilig te stellen.
Als alle persoonlijke gegevens over de divers harde schijven verdeeld wordt, dan is het zo verrektes moeilijk om de deze gegevens bij een crash toch op te sporen en veilig te stellen.
Oh, ik denk zelfs dat je met WinFS meer vrijheid krijgt. Nu kun je een programma nog op 1 bepaalde locatie installeren. Tja, je kunt wel een andere locatie opgeven maar als Office eenmaal in C:\programfiles\office\ staat kun je het niet even verplaatsen. Met WinFS wordt dit waarschijnlijk wel mogelijk want men wil ook van de DLL libraries af en dat betekent dat je de programma's overal op je HD kunt installeren en kunt verplaatsen.Geplaatst op 20 Jul 2006 08:41 door ikbenik
Die WinFS moet ik echt niet hebben.
Ik denk dat ze de programma's op den duur ook zo gaan opbouwen als op de Mac. Nu heb je nog een applicatie waarbij je b.v. naast de word, excel en powerpoint.exe nog een ongelooflijke zoot aan losse bestandjes in de map erbij hebt.
http://www.taproot.com/blog/backuprestore_2D4.gif
Bij OS X heb je de applicatie word.app en eigenlijk is dat een soort container met 'daarin' al die bestanden die bij het programma horen. Geeft als voordeel dat ik Word b.v. ook op een externe HD kan slepen en het op een andere Mac kan openen vanaf die externe HD. DLL bestanden heeft het niet dus er worden geen koppelingen gelegd die verbroken worden bij een verplaatsing.
http://img220.imageshack.us/img220/3654/picture19xl.png
http://www.geektimes.com/macintosh/os/x ... ntents.png
Bij de Mac is deze logica trouwens al sinds 1981 standaard
Juist omdat het dan zo flexibel is zul je ook nooit meldingen krijgen als 'dit programma is niet aanwezig op de aangegeven locatie' De koppeling tussen de snelkoppeling en het programma blijft altijd aanwezig waar het ook naar toe gezet wordt. 'Dat' is pas flexibel.
Verder is WINFS is een journaled filesystem wat kortweg inhoud dat de bestanden in een database terechtkomen en dat deze heel snel teruggevonden kunnen worden dmv een zoekopdracht. Vergelijk het met Spotlight van Apple.
En het biedt natuurlijk uitgebreidere beveiligingsmogelijkheden, nog meer dan NTFS. Maar WinFS staat van wat ik er van gehoord heb nu gepland voor 2010. Dit is tevens het jaar waarop Microsoft in 2000 de release van Blackcomb verwachte maar dit zal nog wel veel langer duren.
Microsoft heeft pas onlangs de support op Windows 98 stopgezet, dat is 6 jaar later. Dus bij de release van Vista zal XP nog minstens 6 jaar worden ondersteund. Tegen die tijd gebruik jij vast geen XP meer.teneerste... op het moment dat viste uit komt zal het niet lang meer duren voor dat ms zijn handen van XP aftrekt en daar geen beveiligings patches meer voor maakt..
De systemen van nu voldoen daar ruim aan, vectors zijn geen plaatjes idd maar als jouw systeem een beetje behoorlijk flash filmpjes kan afspelen (ook vector graphics) dan zal Vista ook geen probleem voor je zijn. Demonstratie kun je met OS X wel zien, daar zit het al ruimschoots in (expose, dashboard, dock, fast user switching etc etc). De effecten worden overigens gegenereerd door de videokaart dus het kost je geen processorkracht.ten 3de dat windows Vista met vectors gaat werken ipv bitmaps (naar wat ik gehoord) en vektors zijn geen plaatjes die je zo maar ergens weg plant als dat windows nu doet met bitmaps (dus systeem moet zwaarder zijn uitgerust)
Oh, ik heb XP zelfs kunnen installeren op een PIII waarop het nog prima draaide. Maar of je je hele leven op een PIII wilt werken is nog maar de vraag, Ik dacht in het andere topic gelezen te hebben dat jij vooral spelletjes speelde, deze vragen heel wat meer van een systeem dan XP of Vista dit doet. Dat zal eerder een reden voor een upgrade zijn lijkt me.en 4de legt ms je iederekeer weer op dat je een nieuwe windows versie moet gaan kopen en dus ook meteen maar een nieuwe PC omdat de oude het niet meer trekt.
vooroordelen zijn nog geen punten, ik denk dat je vooroordelen wel weg zijn als je het geprobeerd hebt voor een week.Ten 9de.. ag er zullen nog wel een 5tal punten zijn.. ik zou zeggen ga uzelf maar na