LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buschauffeur zet passagiers bus uit

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Bailey »

Met nog nooit iemand bedoel ik dus passagiers. Die heeft hij nog nooit een mep verkocht. In zijn leven heeft hij wel eens iemand een mep verkocht. Niet zoveel, maar eentje was er nagenoeg 2 meter.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Bailey »

Zijn er ook nog echte bus bestuurders die hun werk wel goed doen en wel naar de vervoersbewijzen kijken en niet te bang zijn (zoals meneer kampvuur) om een zwartrijder aan te spreken?
Ik ken er genoeg! Ik ken er alleen helaas ook genoeg die niks durven doen en zeggen.

Toolboy

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik merk het al.
De beste stuurlui staan aan wal.
De beste buschaufeurs zitten niet achter het stuur.
:roll:

oneerlijk
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 apr 2006 21:58

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door oneerlijk »

en blijkbaar zitten de slechste stuurlui op de bus.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Zijn er ook nog echte bus bestuurders die hun werk wel goed doen en wel naar de vervoersbewijzen kijken en niet te bang zijn (zoals meneer kampvuur) om een zwartrijder aan te spreken?
Ze zijn er wel, maar het worden er steeds minder. De houding van tegenwoordig is steeds meer "Ze doen maar wat ze willen, de bus of trein is niet mijn eigendom en ik wil zo snel mogelijk naar huis"

en dat zou eens moeten stoppen. Conducteurs moeten niet op hun gat zitten in de eerste klas maar door de trein lopen en controleren, buschauffeurs moeten eens wat meer tijd besteden aan het controleren van mensen en niet bang zijn om mensen de deur te wijzen als daar reden voor is.

En ik maak dagelijks gebruik van diverse vormen van OV dus ik weet wel degelijk waar ik over praat.

oneerlijk
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 apr 2006 21:58

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door oneerlijk »

ik maak geen gebruik van welke vorm van OV dan ook (in het verleden wel) maar elke werknemer die zo weinig intresse of inzet kan opbrengen voor zijn werk moet snel iets anders zoeken want op deze manier ben je een uitvreter en een schande voor je bedrijf.
Als ik zo weinig intresse zou hebben voor mijn werk en maar wat zou doen (zoals meneer kampvuur) zou ik me de ogen uit mijn kop schamen.
Maarja, helaas is er voor mensen zoals kampvuur weinig anders te doen, het was dit of weer soldaat worden.......soldaat in afganistan iets voor jou kamp?
Daar hoef je geen buspassagiers te controleren en heb je echte reden om bang te zijn.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Bailey »

Dilbert, ben het helemaal met je eens!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door hharteman »

Ik heb toch ook een jaartje of 7 zo tussen de bedrijven door op de lijnbus rondgereden en kan kampvuur wel begrijpen.
Als je een jaartje of wat hebt rondgereden dan stomp je een beetje af en vooral het gezeik van passagiers word je een beetje zat.
Op een gegeven moment ga je niet meer in discussie met klanten, ze hebben allemaal gelijk.

Ik stempelde zelfs kassabonnen van de AH af als de mensen het risico wilden nemen om gepakt te worden.
De klanten zijn zelf verantwoordelijk voor hun vervoersbewijs.
De metro of tram moet je ook zelf voor de afgestempelde strippen zorgen, dus waarom zou je als chauffeur je er druk om maken.

Vroeger had je een conducteur op de bus en hoefde de chauffeur alleen maar de essentie van zijn beroep te doen, en dat is rijden.

oneerlijk
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 apr 2006 21:58

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door oneerlijk »

als je zo afstompt op je werk dat het je niet meer kan schelen moet je maken dat je wat anders gaat doen.
Je kan je werk (welk werk dan ook) onmogelijk goed doen als je niet geintresseerd bent.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
----------------------------------------------------------------
als je zo afstompt op je werk dat het je niet meer kan schelen moet je maken dat je wat anders gaat doen.
Je kan je werk (welk werk dan ook) onmogelijk goed doen als je niet geintresseerd bent.
----------------------------------------------------------------

Die mogelijkheid moet je dan ook maar net hebben.
In de tijd dat ik reed (1978-1985) was werk in de regio dun.
Ik begon gemotiveerd aan deze baan, maar was uiteindelijk in het werk teleurgesteld.
Ik constateerde zelf dat ik aan het afstompen was en wilde dan ook wel wat anders.

Ik heb daar in 1985 gewoon de zak gehad, en dat was eigenlijk het beste wat me overkomen is.
Ik reed op het laatst mijn eigen dienstregeling en keek helemaal nergens meer naar.
Dit is een prima beroep voor een jaar of 5, en dan moet je er gewoon af.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik stempelde zelfs kassabonnen van de AH af als de mensen het risico wilden nemen om gepakt te worden.
De klanten zijn zelf verantwoordelijk voor hun vervoersbewijs.
De metro of tram moet je ook zelf voor de afgestempelde strippen zorgen, dus waarom zou je als chauffeur je er druk om maken.
even denken hoor.... omdat het je baan is om je daar druk over te maken misschien? Wat een houding zeg, de klant is verantwoordelijk en voor de rest zoeken ze het maar uit.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Kun je wel goedkoop op je plek van bestemming komen als AH kassabonnen ook worden afgestempeld, ik maar eens wat vaker de bus pakken denk! :wink:

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Bailey »

Moet je wel Connexxion nemen, want daar doen ze blijkbaar niet zo moeilijk.

Ik vraag me af of het niet gewoon stoerdoenerij is. Ik ken genoeg chauffeurs die niet goed controleren, maar ik ken er geen een (en ik ken er veel!) die kassabonnen afstempelt. Is pure bluf volgens mij.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door hharteman »

Quote D29
--------------------------------------------------------------------
omdat het je baan is om je daar druk over te maken misschien.
--------------------------------------------------------------------

Nee, ik was chauffeur, geen stempelmachine annex conducteur.
Je hebt dan wel een controlerende functie daarbij maar dat was bij mij steekproefsgewijs, als ik een fanatieke bui had.
En die had ik niet vaak.
Ik heb nooit iemand laten staan om de reden van geen geldig vervoerbewijs.
Klanten nemen zelf het risico onderweg gecontroleerd te worden.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik in een dunbevolkte regio woonde en 70% van de klanten kende.
Ik leverde zelfs wel klanten thuis af in de stille uurtjes.
Stukje service op kosten van de zaak.

Iemand de bus uitslaan is bij mij nooit voorgekomen.
Je wordt getraind op anti agressief gedrag en daar word je zelfs in psycho test op geselecteerd.

Edit spelling
Laatst gewijzigd door hharteman op 02 aug 2006 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Martin1976 »

maar ik ken er geen een (en ik ken er veel!) die kassabonnen afstempelt. Is pure bluf volgens mij.
daar gaat m'n gratis ritje... :(
Ik leverde zelfs wel klanten thuis af in de stille uurtjes.
Stukje service op kosten van de zaak.
dat klinkt alweer beter, zal in de Randstad zeker niet voorkomen?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Bailey »

Nee, ik was chauffeur, geen stempelmachine annex conducteur.
Je hebt dan wel een controlerende functie daarbij maar dat was bij mij steekproefsgewijs, als ik een fanatieke bui had.
Toevallig had ik het er gisteren even over met mijn vriend. Hij zei dat in zijn functiebeschrijving chauffeur/controleur staat. Dus hij en zijn collega's hebben wel degelijk een controlerende functie. En niet meer dan terecht in mijn ogen.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
-----------------------------------------------------------------
Hij zei dat in zijn functiebeschrijving chauffeur/controleur staat.
-----------------------------------------------------------------

Dat is heel goed mogelijk, maar ik praat dan ook over 1978 toen pas kort de controleur van de bus af was en de chauffeur er een taak bij kreeg.
Het stond niet in mijn functieomschrijving in ieder geval.
Zal wel aangepast zijn in de loop der tijd.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Nee, ik was chauffeur, geen stempelmachine annex conducteur.
Je hebt dan wel een controlerende functie daarbij maar dat was bij mij steekproefsgewijs, als ik een fanatieke bui had.
En die had ik niet vaak.
kortom je stond altijd zeer gemotiveerd op je werk en was altijd bereid om net dat stapje extra te zetten.... De houding is dus in 20 jaar tijd niet veel veranderd.

Misschien moeten we de kosten voor elke zwartrijder maar in rekening brengen bij de betreffende chauffeur of conducteur. Kijken of het dan nog zo makkelijk is
Laatst gewijzigd door Dilbert29 op 02 aug 2006 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door tienepien »

Mjah, de machinist lijkt me niet erg eerlijk. Het is de taak van de conducteur om kaartjes te controleren, daar heeft de machinist niet zoveel mee te maken.

Een buschauffeur staat vaak ook erg in zijn eentje: Alleen gooit hij een groep van 6 opgeschoten jongens de bus niet uit zonder daarbij zelf schade op te lopen, maar als hij de bus aan de kant zet en de politie erbij haalt, mopperen de andere passagiers dat ze te laat komen. Misschien moeten wij als "normale passagiers" het eens wat vaker voor de chaffeur opnemen in dit soort situaties, zodat zij zich ook gesterkt voelen wanneer ze actie ondernemen.

Het soort chauffeurs van de soort die de TS beschrijft, kunnnen echter niet op mijn steun rekenen: van kaartsoorten en abbonementen moet je gewoon alles afweten als chauffeur, dat lijkt me een essentieel onderdeel van je beroep.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Buschauffeur zet passagiers bus uit

Ongelezen bericht door Bailey »

Misschien moeten we de kosten voor elke zwartrijder maar in rekening brengen bij de betreffende chauffeur of conducteur. Kijken of het dan nog zo makkelijk is
Goed idee!! Een cassière moet tenslotte het kastekort ook zelf aanvullen, als ze niet goed heeft opgelet.

Gesloten