LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Carocat

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Detje1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2006 16:28

Carocat

Ongelezen bericht door Detje1979 »

Ik had eerst altijd Whiskas voor onze katten maar doordat de dierenarts heeft gewaarschuwd dat als je whiskas te lang geeft je katten blaas- ontsteking ed ervan krijgt ben ik overgestapt naar Carocat.
Onze katten kunnen het goed verdragen, vacht glanst ook weer beter als bij Whiskas.
Is er nog iemand die Carocat gebruikt?
En wat zijn jouw ervaringen hiervan? :P

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Carocat

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik gebruik het zelf niet. Maar carocat is de goedkope variant van Royal Canin.
Je merkt al snel bij wat duurdere merken dat de kat lekkerder in zijn vel gaat zitten en de bak gaat minder stinken. Daarnaast ben je weer goedkoper uit, omdat je hier minder van nodig hebt dan met maaltijdbrokken.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Carocat

Ongelezen bericht door Marianna »

Carocat is een Nederlands product www.Vobra.nl Volgens mijn dierenarts is het in Utrecht onderzocht en een goed premium voer.

Een van de oorzaken van blaasgruis is het matig drinken van katten en daarbij alleen droge brokjes als voeding. Doordat er onvoldoende vocht is wordt de urine te geconcentreerd en kan er gruisvorming ontstaan.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: Carocat

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Als je het nou niet vanuit de ogen van een fokker of raskatten bekijkt, dan zouden toch veel mensen met de beste bedoelingen en de middelen die hun ter beschikking staan, hun katten niet goed voeren.

Dan heb ik het dus over de lagere inkomens, wat is in die bevolkingsgroep dan de beste voeding, dat kan toch niet allemaal afkeur zijn..............

Vraag ik me wel eens af en daar lees je zelden wat over. :wink:

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Carocat

Ongelezen bericht door inxsnl »

@ detje

Volgens de huisregels hier is het verboden reklame te maken.
Ook voor tell sell maakt u al reklame,of is dit toeval

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Carocat

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

A-merk kattenbrokjes, goed en betaalbaar, Noblesse kat 5 kg € 9,95

chamook
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2006 15:14

Re: Carocat

Ongelezen bericht door chamook »

Ik heb 10 katten die Carocat krijgen, vissmaak overigens.
Carocat lam/rijst helpt goed tegen dia, maar 1 van m'n katers kreeg er blaasgruis van. Ben toen weer overgestapt op de vis.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Carocat

Ongelezen bericht door Wubo »

Doordat er onvoldoende vocht is wordt de urine te geconcentreerd en kan er gruisvorming ontstaan.
Klopt ook niet helemaal, het wordt zoveel mogelijk voorkomen, want als je kat genoeg drinkt en het goede voer niet krijgt, of erg gevoelig is voor de vorming van deze kristallen dan krijgen ze het nog.

Het blaasgruis bij katten bestaat hoofdzakelijk uit struviet kristallen. Dit zijn kristallen die bestaan uit de mineralen magnesium, ammonium en fosfaat.
(Deze vorm wordt voornamelijk gezien bij jonge katten, en ontstaat vaak bij een te hoge ph-waarde = alkalisch)

De laatste jaren zijn er ook gevallen van blaasgruis bestaande uit oxalaat kristallen.
(calcium-oxalaat ontstaat juist vaak bij oudere katten, in urine met een lage ph = zuur)

- Zo lijken katten die weinig actief zijn meer last te hebben van kristallen.
- Katten die weinig buiten komen lijken meer last te hebben van blaasgruis. Waarschijnlijk omdat ze minder vaak plassen dan katten die meer buiten komen.
Zo ook langharige rassen en dikke katten.
- Ook kunnen scherpe steentjes het slijmvlies van de blaas beschadigen, met blaasontsteking tot gevolg.

-Bij de voeding is de zuurgraad erg belangrijk. Hoe hoger de zuurgraad, des te groter is de kans op struvietkristallen.

Goede zuurtegraad zit tussen de 6.0-7.0 PH.
Dan zijn de elementen fosfaat, magnesium en ammonium nog vloeibaar, daarboven of daaronder zullen deze kristallen gaan vormen.

- De samenstelling v.h. voedsel heeft ook invloed op de te produceren ontlasting die voor 60-70% uit water hoort te bestaan, als er minder ontlasting ontstaat dan wordt er dus meer water via de urnie afgevoert.

Minder ontlasting ontstaat door het geven van weinig vezelrijke voeding en veroorzaakt daardoor dus een betere doorspoeling vd blaas.

En inderdaad is het ook van belang dat het dier voldoende drinkt, omdat de urine voldoende wordt verdunt, dan is de kans ook kleiner dat die kristallen zich ophopen. :wink:

Dit stukje text ter info, heb zelf zat voer verkocht genoeg info in mijn kop.
maar ter extra info over het onderwerp even extra dingetjes via i-net gezocht.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Carocat

Ongelezen bericht door Marianna »

Doordat er onvoldoende vocht is wordt de urine te geconcentreerd en kan er gruisvorming ontstaan.


Klopt ook niet helemaal, het wordt zoveel mogelijk voorkomen, want als je kat genoeg drinkt en het goede voer niet krijgt, of erg gevoelig is voor de vorming van deze kristallen dan krijgen ze het nog.

Ik had beter kunnen zeggen, wordt de kans op blaasgruis groter.

Bij Struviet is het inderdaad belangrijk de urine meer te verzuren, vaak wordt daar vitamine C voor ingezet en daar kunnen de nieren weer een optater vean krijgen. Troebele appelazijn van een goede reformkwaliteit in combinatie met rauwe voeding is (denk ik) een beter alternatief. Enige druppels appelazijn over de voeding zolang er sprake is van struvietgruis helpt het gruis oplossen. Rauwe voeding bevat meer en beter vocht dan blikvoer en gewoon water ernaast.

Door de urine steeds te zuur te maken wordt de vorming van Oxalaat gruis in de hand gewerkt. Dit gruis lost niet op en voor verwijdering is een operatie nodig.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Carocat

Ongelezen bericht door Wubo »

GOD ja, dat had mijn oude kat ook.

Die kreeg ook een operatie waardoor de urinebuis telkens dichtgroeide.
werd er helemaal gek van :x

Gesloten