LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontplofte bodem hapjespan Tefal
-
Ontplofte bodem hapjespan Tefal
Hallo,
Wij hebben nu al voor de tweede maal een hapjespan Privilege. Deze voorzien van een "gaatjesprofiel"aan de onderkant en is bestemd voor ( in ons geval) inductie.
Echter na verloop van tijd dan knalt de pan omhoog, de bodem die ik net vermelde kkomt los, en de onderkant is blauw verbrand.
Daar een pan goed contact moet maken met inductie, is dit in ditgeval onmogelijk, omdat deze bol staat aan de onderkant.
Vorig jaar naar RTefal gemailt, en de oude pan opgestuurd, en na een paar dagen weer een nieuwe, nu, 11 maanden later, gebeurd het zlefde.
Productiefout
Ik hoor graag de reacties.
Groeten,
Barracuda
Wij hebben nu al voor de tweede maal een hapjespan Privilege. Deze voorzien van een "gaatjesprofiel"aan de onderkant en is bestemd voor ( in ons geval) inductie.
Echter na verloop van tijd dan knalt de pan omhoog, de bodem die ik net vermelde kkomt los, en de onderkant is blauw verbrand.
Daar een pan goed contact moet maken met inductie, is dit in ditgeval onmogelijk, omdat deze bol staat aan de onderkant.
Vorig jaar naar RTefal gemailt, en de oude pan opgestuurd, en na een paar dagen weer een nieuwe, nu, 11 maanden later, gebeurd het zlefde.
Productiefout
Ik hoor graag de reacties.
Groeten,
Barracuda
Re: Ontplofte bodem hapjespan Tefal
Zou het te maken kunnen hebben met de snelheid van
verwarmen van de pan?
Wanneer je de pan verwarmt op de hoogste stand van
de inductie kookplaat, gaat dit natuurlijk lekker snel,
maar zou dit geen negatieve gevolgen hebben
voor de pan?
verwarmen van de pan?
voor de pan?
ehmmmm ben ik nou gek, of kan een pan met gaatjes in de bodem gewoon GEEN goed contact met de ondergrond maken. Er zitten toch gaatjes in
Zou in principe niet mogen, een goede bodem moet tegen de maximale stand kunnen, dat doe je met de kookpannen ook. De ant-aanbak laag is minder bestand tegen al te grote hitte.Wanneer je de pan verwarmt op de hoogste stand van
voor de pan?
Wij hebben dezelfde Tefal pan nu een maand of drie, het viel me voor ik dit bericht las al op dat de bodem enigszins verkleurt alsof de pan inderdaad te heet wordt. (vanweg de anti-aanbaklaag gebruik ik hem nooit op de allerhoogste stand)
De aankoopbon is angstvallig goed opgeborgen
-
Het is natuurlijk van de gekke dat het niet zou kunnen op de hoogste stand. Sterker nog, je zou er niet bij na moeten denken of je de pan op de hoogste of iets lagere stand zet.Zou het te maken kunnen hebben met de snelheid van
verwarmen van de pan?
voor de pan?
Ik heb nog ergens een foto, ik zal deze binnenkort even online zetten (heb ik nu even geen tijd voor)
Groeten,
Barracuda
-
Even een quote van de tefalsite10 - Kunnen TEFAL pannen beschadigen door hoge temperaturen?
Ja. Te hoge temperaturen kunnen voedsel verbranden en vlekken en kromtrekken van een pan veroorzaken. Bovendien kan oververhitting de anti-aanbakeigenschappen van de pan beschadigen. TEFAL pannen kunnen worden gebruikt zonder te worden beschadigd tot ongeveer 260°C. Voor koken of bakken is deze temperatuur ruim voldoende.
Staal zou met gemak ruim 400 graden mogen hebben zonder blijvende vervorming. Zit dus wel wat verschil in de materialen.
Helaas heeft een inductiekookplaat (althans voor zover ik weet) alleen een stand 0 t.e.m. 12 en heb je geen idee hoeveel graden dat is.TEFAL pannen kunnen worden gebruikt zonder te worden beschadigd tot ongeveer 260°C.
In de gebruiksaanwijzing van onze kookplaat staat wel vermeld dat je voor koekenpannen niet de hoogste stand moet gebruiken.
beste keukenprinsen en prinsessen
De stalen en aluminium warmtegeleidende lagen in de bodem van een pan zijn onderling gelijmd. Deze lijm kan zeer hoge temperaturen hebben -tot wel 300 grd. C. Als die lijmlaag plaatselijk enorm verhit wordt, ver boven de 300 grd, valt de lijm in losse gasvormige moleculen uit elkaar. Een pan die leeg op het gas staat wordt ver boven de 300 grd en trekt krom. Er ontstaat een (nauwlijks zichtbare) spleet die tijdens het afwassen vol water loopt. Tijdens de verwarmingsfase wordt het water omgezet in stoom. Op gas gaat zo´n pan dan zachtjes ploffen. Op inductie gaat de verwarming veel sneller en veel plaatselijker. Met een klap kan de stoom zich een weg naar buiten banen.
Zo´n pan is dus al een tijdje kapot voor ie zo´n klap geeft. We heb zo al diverse pannen naar de gallamiezen geholpen. De blauwkleuring op de pannen duidt op oververhitting. Met gegoten alu pannen en staal email pannen heb je geen last. Maar die mogen natuurlijk niet in de vaatwasser en staal email trekt ook nog hopeloos krom.
Ik vermoed dat de winkel/tefal binnen de garantie wel een nieuwe pan geeft. Ik denk dat er om diverse (commerciele) redenen er niet scherp wordt gekeken naar gebruikersfouten. Lit.: ´Meer omzet... dienstverlening´ door Knecht, J. mr.
De stalen en aluminium warmtegeleidende lagen in de bodem van een pan zijn onderling gelijmd. Deze lijm kan zeer hoge temperaturen hebben -tot wel 300 grd. C. Als die lijmlaag plaatselijk enorm verhit wordt, ver boven de 300 grd, valt de lijm in losse gasvormige moleculen uit elkaar. Een pan die leeg op het gas staat wordt ver boven de 300 grd en trekt krom. Er ontstaat een (nauwlijks zichtbare) spleet die tijdens het afwassen vol water loopt. Tijdens de verwarmingsfase wordt het water omgezet in stoom. Op gas gaat zo´n pan dan zachtjes ploffen. Op inductie gaat de verwarming veel sneller en veel plaatselijker. Met een klap kan de stoom zich een weg naar buiten banen.
Zo´n pan is dus al een tijdje kapot voor ie zo´n klap geeft. We heb zo al diverse pannen naar de gallamiezen geholpen. De blauwkleuring op de pannen duidt op oververhitting. Met gegoten alu pannen en staal email pannen heb je geen last. Maar die mogen natuurlijk niet in de vaatwasser en staal email trekt ook nog hopeloos krom.
Ik vermoed dat de winkel/tefal binnen de garantie wel een nieuwe pan geeft. Ik denk dat er om diverse (commerciele) redenen er niet scherp wordt gekeken naar gebruikersfouten. Lit.: ´Meer omzet... dienstverlening´ door Knecht, J. mr.