LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
PankieBoy
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2006 22:14

Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door PankieBoy »

Ik ben consument en ik ben me aan het orienteren op een nieuwe keuken. Dit forum geeft goede informatie maar ik moet bekennen dat ik aan het verdwalen ben tussen alle merken en de design aspecten waarin ze zich proberen te onderscheiden.

In de supermarkt is vaak een hele straat ingeruimd met wasmiddelen. Er zijn echter maar twee fabrikanten die al die producten produceren en met elkaar concurreren. Nu vraag ik me af of dat nu met keukens ook zo is. Op dit forum worden verschillende keukenmerken genoemd die qua kwaliteit tot de top zouden behoren: Siematic, Poggenpohl, Bulthaup, Alno, Zeijko, Allmilmo, Hacker, Miele, Bruynzeel,Leicht, Bulthaup, Schüller, Prononorm, Rotpunkt,.... De Systemat lijn van Hacker lijkt verdacht veel op de Siematic keuken en de meeste keukens *lijken* uit Duitsland te komen. Worden al deze keukenmerken nu echt door een ander moederbedrijf gemaakt? Of zijn er in werkelijkheid maar twee of drie fabrikanten die met IKEA en elkaar concurreren (net als bij de wasmiddelen), mogelijk met fabrieken op verschillende lokaties?

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door Mr.P »

Er zijn heel veel fabrikanten, groot en klein. Duitse, Italiaanse, Belgische, Franse en Nederlandse merken. (en nog meer landen)
De Duitsers hebben een stevige poot van het de markt in NL.

De meeste fabrieken staan op http://www.keukenfabrikant.nl of op andere keuken startpagina's.

Succes met de zoektocht.

Mr.P.

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door Mr.P »

Moet ik wel het hele verhaal afmaken.......
Er zijn behoorlijk grote groepen van fabrikanten waarbij de keukenfabriek zelf veelal een eigen identiteit hebben.
Hacker is bijvoorbeeld een zelfstandige fabriek met twee merken : Hacker en Systemat.
De Nobia groep bijvoorbeeld, een Zweeds miljardenbedrijf (iets van 6,000 medewerkers wereldwijd) is baas bij Poggenpohl (hoog segment) maar ook bij Optifit (laag segment) en daartussen nog diverse merken.

Nolte bijvoorbeeld is een zelfstandige, grote fabrikant. Fabrieksoppervlak iets van 80.000m2 en 1.000 medewerker. Daarnaast omvat dit bedrijf ook o.a. meubefabrieken en spaanplaatfabrieken (toelevering aan andere keukenfabrikanten).

De keukenwereld is heel groot.
Fabrieken als het Nederlandse Keller en en bijvoorbeeld Bribus zijn daar maar speldeknopjes bij, maar in NL niet te onderschatten.

Veel Duitse fabrikanten richten hun pijlen volledig op NL, zeker na het instorten van de Duitse economie. pronorm is daar een goed voorbeeld van geweest.

En zo zijn er tientallen.


Mr.P.

slik
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 nov 2005 23:39

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door slik »

En zo zijn er tientallen.
Eentje kopen mr.P....lijkt me wel wat voor u...kun je lekker over de persing van het spaanplaat filosoferen... :wink:

PankieBoy
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2006 22:14

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door PankieBoy »

Bedankt, Mr.P., voor de duidelijke uitleg en de link. De naam Steinhaus (volgens de propaganda van Keukenkampioen een fabrikant) wordt bijvoorbeeld niet op de site van keukenvariant vermeld. Is Steinhaus nu een merk (een label die op de keuken wordt geplakt) of een zelfstandige fabrikant?

Er zijn meer voorbeelden van keukenwinkels die beweren 'eigen fabrikaat' te leveren. Als je in de showroom loopt is er dan een gemakkelijk manier om te achterhalen welk bedrijf de keuken heeft gefabriceerd (door bijvoorbeeld op een of ander labeltje of typenummer te letten)?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door maxx »

Als je in de showroom loopt is er dan een gemakkelijk manier om te achterhalen welk bedrijf de keuken heeft gefabriceerd (door bijvoorbeeld op een of ander labeltje of typenummer te letten)?
Gewoon vragen aan de verkoopadviseur. Als je een goed product levert, mag de klant toch weten waar het gemaakt wordt!

Sommige keukenleveranciers schermen met de bekende "elders goedkoper dan verschil terug"acties, maar plakken dan een eigen naam op een keuken die door en ander wordt gemaakt. Je kunt het merk dan dus nergens anders vinden. Anderen willen niet dat je naar de concurrent loopt waar hetzelfde merk wordt verkocht.

Bruynzeel heeft zijn Optima (=Next 125)
Henry's Kitchens heeft Diamond (= meerdere merken, maar 1 naam)
Etc etc etc

Nogmaals, vraag jouw verkoopadviseur naar de herkomst. Als je het antwoord niet vertrouwd of je krijgt het antwoord gewoonweg niet, trek dan je conclusie en zoek een eerlijke keukenwinkel.

MVG

PankieBoy
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2006 22:14

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door PankieBoy »

Ik heb bij de Keukenkampioen een verkoper gevraagd waar de (overigens mooie) keukens vandaan komen. Die beweert dat ze rechtstreeks bij de Steinhaus fabriek worden ingekocht. Dat staat immers ook op de deur! En op de folder staan de vrachtwagens waar die keukens mee vervoerd worden. Hij is er nog nooit zelf geweest, maar ze komen er echt vandaan, hoor! Op een bureau ligt trouwens een meetlat van Hacker. Ik begrijp niet waarom (de managers van de) verkopers niet zouden willen toegeven Hacker keukens te verkopen. Is het ondoorzichtig houden van de keukenmarkt zo belangrijk?

Dit is misschien een voorbeeld waar Maxx het over heeft en dat je dan weg moet lopen. Waar waarom zou ik het antwoord niet vertrouwen? Toch niet vanwege een Hacker meetlat die ergens rondslingert. Wellicht overgehouden van een excursie naar Hacker, of ben ik nu naief? Ik houd er niet van mensen als leugenaars af te schilderen en het wel of niet voorkomen van een naam op http://www.keukenfabrikant.nl is mijnsinziens ook niet doorslaggevend.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste PankieBoy,

Zoals ik als eerder zei: Als je er een goed gevoel bij hebt en je vindt de keuken mooi, koop hem dan. Vaak maakt het de mensen niet uit waar de keuken gemaakt wordt, als dit maar met zorg en kwaliteit gebeurd.

Daarnaast bepaalt de montage in onze ogen het grootste deel van het uiteindelijke resultaat. Een keuken kan nog zo goed gemaakt en ontworpen worden, als de monteur er een potje van maakt is zelfs de duurste keuken een prul om te zien.

Keuken, service, prijs en gevoel goed? Dan kopen!

MVG

S. ;-)

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Bij mijn weten komt steinhaus uit de pronorm fabriek. Heb zelf een pronorm keuken (die goed bevalt) en deze werd verkocht onder de naam 'select design'. Bij navraag naar de fabrikant kreeg ik wel direct te horen dat het eigenlijk een pronorm is.

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door Mr.P »

Het antwoord is hier inmiddels al gegeven.
De nieuwste folder van de concurrent geeft de Hacker modellen weer.
Steinhaus is alleen een z/g/ plakmerk. Elders geproduceerd en eigen merkje erop.
Vergelijken is dan wel mogelijk, maar die laagste prijsgarantie is een wassen neus want elders vindt je natuurlijk een eigen huismerk niet.

Mr.P.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Vergeet ook Nobilia niet, een van de grootste uit duitsland. Ik ben eens in deze fabriek geweest daar werden toen 1400 keukens per dag gemaakt. Inmiddels al 1500 per dag.
Nu zeg'gen aantallen niet alles maar toch. Deze fabriek maakt ook voor andere "merken" allerlei spullen.

brrr
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2006 13:42

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door brrr »

vergeet Tulp Keukens niet

een echte nederlandse keuken fabriek!!

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door een »

En een goede ook!

mrs.O
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2006 10:35

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door mrs.O »


Hebben 10 jaar geleden een keuken gekocht. Wisten even niet meer bij welke keukenboer en welk merk het was.
Kwamen terecht bij de Keukenkampioen. (Die zat op de plek waar wij destijds de keuken hadden gekocht)
Bij het 1e bezoek kregen we te horen, dat het vreselijk moeilijk is om een keuken van 10 jaar oud uit te breiden, want alle binnenkastjes verschillen per fabrikant onderling in de hoogte maten en dat het vreselijk moeilijk zou zijn om iets passends te vinden, ook al omdat de kleuren iedere 7 jaar uit de collectie gaan.
Wij hebben de hoogte maten bij thuiskomst opgemeten en gaven dit telefonisch door. Wij vroegen of deze maten "standaard"waren, waarop de verkoper zegt dat dit een type 4000 kastje is, maar dat hij zou moeten bellen om te kijken of die nog leverbaar zijn, hij dacht van niet.
Inmiddels hebben we de papieren gevonden en het bleek een Pronorm keuken te zijn (Type Calvados). De verkoper zei dat ProNorm niet meer bestond, dit is nu Steinhaus.
Nu las ik dat Pronorm wel nog bestaat, waar zit die dan????

Lexus
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jul 2006 22:51

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door Lexus »

Pronorm is een duitse fabrikant.
Te verkrijgen bij bv. Brugman onder serie 400, maar ook bij diverse andere leveranciers.

Kijk eens op http://www.pronorm.de/start/niederl/index.html hier staat een contact formulier waar je een dealer kan aanvragen.

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door henkgeluk »

wij hebben al 10 jaar een tulp keuken.

goede kwaliteit en goede service.
onlangs wilden we een kast extra erbij ,geen probleem vertelde de
verkoper. binnen 3 weken stond hij al bij me thuis.
gewoon gebracht.

rekening kreeg ik pas 10 dagen later. geen verzendkosten berekend
en 10% korting omdat we nog steeds klant waren.

kijk dat vindt ik service

Pfffff

Re: Hoeveel keukenfabieken zijn er?

Ongelezen bericht door Pfffff »

Prachtige betaalde service. ( Lekker solide brdrijf ook )
Maar vertel eens , wat voor kast heb je bijgekocht en wat moest je betalen ? Zal je zien dat je gewoon een brutoprijs hebt betaald .

Gesloten