LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
OMCMennink
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2006 21:47

Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Ongelezen bericht door OMCMennink »

Afgelopen vrijdag heb ik via internet een 3-daagse reis naar Barcelona aangevraagd via De Jong Intra vakanties. Op het boekingsformulier kon je op een gegeven moment aangeven welke vlucht je wilt hebben en in welke klasse je wilt zitten. De reis kwam neer op €355 per persoon. Op de internet boeking staat: de reis is op aanvraag!

De volgende dag wordt ik gebeld door de Jong Intra met de mededeling dat er alleen stoelen in het vliegtuig beschikbaar zijn met een toeslag van €89 enkele reis. Dit gold ook voor de terugvlucht. Dus €180 euro extra! Andere vluchten waren geen optie meer. Ik heb gezegd dat ik €180 buiten proportioneel hoog vond en de Jong Intra heeft de aanvraag gecancelled. Nu krijg ik vandaag, een dag na het telefoontje van De jong Intra, een rekening voor annulering toegestuurd van rond de €40. Kan dit?

Ik heb meteen een brief teruggestuurd. De reis was immers op aanvraag. Bovendien is een bedrag van €180 buiten proportioneel hoog!

Voortaan maar gewoon weer ouderwets naar een reisbureau. Daar kunnen ze meteen vertellen welke vluchten/stoelen er nog beschikbaar zijn en dan kun je beslissen of je wel of niet boekt!

Kan iemand mij een goed advies geven!?

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Ongelezen bericht door roro25 »

kan je ook vertellen wat er over dit onderwerp in de algemene cq vervoersvoorwaarden van de Jong Intra staat. (heb een gedeelte opgezocht en ook het bedrag van 40 euro gevonden wat je moet betalen
Reserverings- en aanvraagkosten
Voor alle eigen-vervoerreizen berekenen wij € 15 aan reserveringskosten. Indien wij op uw verzoek producten, die niet in ons assortiment zijn opgenomen moeten samenstellen, berekenen wij € 25 per boeking. De reserveringskosten hebben betrekking op een party van maximaal 8 personen. Bent u met meer dan 8 personen, dan dient u de kosten te verdubbelen/vermenigvuldigen. Indien u de reis annuleert, komen reserverings- of samenstellingskosten niet voor restitutie in aanmerking. Voor alle overige reizen worden geen reserveringskosten berekend.(website)

Wijziging, in-de-plaatsstelling en annulering
De voorwaarden voor wijziging, in-de-plaatsstelling en annulering door de reiziger vindt u in de ANVR-Reisvoorwaarden (artikel 7, 8 en 9). Waarbij we, wellicht ten overvloede, erop wijzen, dat wijzigingen in principe mogelijk zijn tot 28 dagen voor vertrek ad € 27 per boeking (bij eigen-vervoerreizen € 15, indien korter dan 5 dagen of bij verblijf in Nederland). Daarnaast worden de eventuele kosten van betrokken dienstverleners in rekening gebracht. Indien het vervoer en verblijf als losse segmenten worden aangeboden, zijn de desbetreffende annuleringsvoorwaarden van toepassing. Voor lijndiensten gelden afwijkende voorwaarden: na het printen van het vliegticket worden altijd 100% annulerings- of wijzigingskosten in rekening gebracht.
En als ik op aanvraag een reis boek dan geef ik daarmee aan dat ik op reis wil en dat de reisorganisatie voor mij een passende reis aanbiedt.
Op het moment dat ik boek, bevestigt de reisorganisatie de aanvraag; zodoende is vraag en aanbod tot stand gekomen en is er een verbintenis tot stand gekomen tussen mij en de reisorganisatie. En wil je die verbintenis ongedaan maken dan is het redelijk dat reisorganisatie daarvoor kosten in rekening mag brengen.

Dus voortaan maar eerst de voorwaarden lezen voordat we een reis gaan boeken....... en anders op de blaren zitten bij niet lezen van de voorwaarden.

OMCMennink
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2006 21:47

Re: Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Ongelezen bericht door OMCMennink »

Bedankt voor je reactie. Ik heb meteen gekeken naar de brief van de Jong Intra. Daar staat echter niets in over onderstaande. Er worden puur annuleringskosten van de totale reissom in rekening gebracht. Niet de bedragen €15 en €25. Daarnaast betreft het hier geen eigen vervoersreis maar een pakketreis waarvan de Jong Inta geen passende stoelen in een betaalbare klasse heeft. Daarnaast is de boeking altijd in aanvraag geweest, dus nooit definitief. Ik wil me in ieder geval beroepen op artikel 2, lid 2 en artikel 4 van de ANVR reisvoorwaarden.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Ongelezen bericht door roro25 »

een boeking in aanvraag is altijd definitief. Boeking volgens vandale is een reservering van bv. een reis. Anders was het wel offerte genoemd.

Kijk ook eens naar de voorwaarden bij Intra en de anvr mbt tot annulering. Daar staan ook kosten genoemd.

artikel 09 lid 02 ANNULERING DOOR DE REIZIGER

Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:

a. bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling.
b. bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom.
c. bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
d. bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
e. bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 5e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
f. bij annulering vanaf de 5e dag (inclusief) tot de vertrekdag:
90% van de reissom;
g. bij annulering op de vertrekdag of later:
de volle reissom.
Op art. 2 lid 2 ANVR kan je al helemaal geen beroep doen. Het betreft hier het herroepen van het aanbod door de reisorganisatie. Als consument zal je hier geen beoep op kunnen doen.

Dus je zal moeten betalen. (niet meer dan logisch ook)

OMCMennink
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2006 21:47

Re: Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Ongelezen bericht door OMCMennink »

Vanochtend heb ik met de Jong Intra gesproken. De kosten hoef ik NIET te betalen. De reis was immers op aanvraag. De vluchten en hotel zijn toen nog niet door de Jong Intra geboekt. De Jong Intra heeft alleen gekeken naar beschikbare vluchten. Er waren alleen vluchten beschikbaar waarvoor een torenhoge toeslag geldt. Hier moeten zij mij van te voren op de hoogte stellen. Dat hebben ze gedaan. Alleen hebben zij mij daarna de kosten van de annuleringsverzekering doorberekend. Deze email had ik achteraf niet gehad moeten hebben, verteld de Jong Intra. Deze email kwam uit een geautomatiseerd systeem.

Een boeking in aanvraag is dus NIET altijd definitief wanneer er sprake is van buiten proportioneel hoge (extra) toeslagen! Het is geen annulering van een reis maar een annulering van een reservering!

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Ongelezen bericht door roro25 »

dat is dan mooi meegenomen. Ga altijd uit van normale omstandigheden o.b.v. informatie van TS. En dan zou je die kosten hebben moeten betalen.

Maar mooi dat de organisatie aangeeft dat zij aanwijsbaar een fout hebben gemaakt. en dat dit recht wordt gezet.

Lau10
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2006 15:46

Re: Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Ongelezen bericht door Lau10 »

Een zelfdenkende computer ???, wat een bedrijf al niet verzinnen kan. lol :)

Ballie
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 sep 2005 16:40

Re: Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Ongelezen bericht door Ballie »

Wat een onzin. Voor een aanvraag die niet akkoord komt hoef je NOOIT annuleringskosten te betalen. Gewoon een fout van De Jong Intra, dus er is niets mooi meegenomen. De Jong Intra kan niet anders omdat er nooit een overeenkomst is geweest.

Beer2
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:51

Re: Aanvraag boeking - klacht De Jong Intra

Ongelezen bericht door Beer2 »

dan heb je heel veel geluk gehad, normaal is een aanvraag altijd bindend. Wees dus maar blij dat de jong intra zo coulant is geweest.

Gesloten