De hype is eerder om consumenten met slechte produkten af te schepen en vervolgens niet thuis te geven. Gewone ouderwetse persoonlijke aandacht en service is er bij dit soort zaken beslist niet bij,
Over die slechte producten gesproken, de consument is daar zelf ook schuldig aan.
Ik merk het in mijn eigen branche heel goed.
De winkels die kwaliteit verkopen hebben bijna niets te doen.
De degene die goedkope troep verkopen hebben op dit moment goude tijden!
De winkelier moet wel weten wat deze verkoopt.
Als deze er voor kiest om een minder merk te verkopen kiest deze dus zelf voor de lusten en lasten.
En als dat netjes aan de klant wordt doorgegeven en er gaat dan iets mis, dan begint die klant gelijk te blaten dat het troep is.
Tja, de klant wilde het zelf.
En is dus het aanspreekpunt voor de klant.
Dat staat als een paal boven water.
De topicstarter heeft pech met de wasmachine. De eerste machine gaf dermate problemen dat die vervangen is door een nieuwe machine.
Dat de topicstarter woedend is, kan ik heel goed begrijpen. Ik zou zelf ook niet blij zijn. Maar om dan de winkelier als bedrieger te bestempelen, vind ik ook weer overdreven.
Daar zit dus ook een groot probleem.
Als winkelier heb ik daar vaak totaal geen zicht op. Dit heeft te maken dat het assortiment behoorlijk uitgebreidt is en dat de fabrikanten de producten vaak vervangen door nieuwe types. Ik moet de informatie ook van internet halen.
Daarnaast worden winkeliers afgerekend op de misstappen die de fabrikanten maken.
Wij zijn wel het aanspreekpunt van de klanten, maar wij zijn niet verantwoordelijk en aansprakelijk op de misstanden die de fabrikanten maken.
Het consumentenrecht is daar op berekend. Echter hebben wij niet die bescherming die de consument wel heeft.
Dus als de fabrikant met de pet naar gooit, dan moet dat ook op het bordje van de fabrikant komen en niet op het bordje van de consument en de winkelier.
Dit betekend niet automatisch dat ik als winkelier de klant doorverwijs naar de fabrikant! Integendeel!
Als deze er voor kiest om een minder merk te verkopen kiest deze dus zelf voor de lusten en lasten
.
De winkelier verkoopt deze producten, omdat de klant daar naar vraagt!
Consumenten klagen vaak over de slechte merken.
Maar koop die troep dan ook niet! Dan heb je nergens last meer van.
Het is zo simpel!
Wil je geen slechte producten meer en wil je ook van die slechte winkels af?
Blijf dan bij die slechte winkels weg en koop die slechte merken dan niet meer!
Zolang jullie als consumenten bij die slechte winkels blijven komen en jullie als consumenten de slechte merken blijven kopen, blijven deze merken en winkels bestaan!
Een slechte merk wasmachine blijft bestaan omdat er consumenten blijven die deze troep blijven kopen!
En als mensen deze troep blijven kopen en er gaat iets mis, dan vind ik dat deze mensen geen recht van klagen hebben. Omdat ze wisten of konden weten dat het troep was.
Als ik iets koop en het blijkt troep te zijn, dan weet ik voor de volgende keer dat ik dat merk niet meer moet kopen!