LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Warmtemeters op basis van vloeistof
-
Warmtemeters op basis van vloeistof
Ik heb in november 2003 een apartement gekocht dat dateert uit 1960. Op de verwarmingen zitten warmtemeters gemonteerd op basis van vloeistof. Nu heb ik 2x achter elkaar een normale rekening (daar ga ik vanuit althans) gekregen. Dit jaar kreeg ik een rekening die bijna 4x zo hoog is. Nu heeft de winter wel langer geduurd dan de jaren daarvoor, maar dat zou toch niet tot gevolg mogen hebben dat de rekening zoveel hoger is. Ook de prijs per warmte-eenheid is niet hoger dan normaal. Sterker nog, deze is zelfs iets lager dan vorig jaar. Mijn stookgedrag is eigenlijk heel zuinig. De slaapkamer wordt zowiezo niet verwarmd en de deur daarvan is altijd dicht. Voor de rest staan de kachels in de woonkamer en het kantoor normaal en de keuken weer wat lager. Verder wordt de woonkamerdeur altijd dichtgehouden zodat de warmte in de woonkamer en het kantoor blijft. Mijn vraag is nu, hoe betrouwbaar is de meting op basis van deze buisjes? Het viel mij nl. op dat in de hittegolf periode de buisjes ook zakten.
Re: Warmtemeters op basis van vloeistof
Volgens mij hebben ze deze buisjes allemaal vervangen omdat ze inderdaad ook daalden onder invloed van zonlicht en dergelijke.
Wij hebben van die electronische meters er voor in de plaats gekregen, maar ik heb geen idee of deze betrouwbaarder zijn of niet. Tot op heden heb ik nog geen abnormale rekeningen gehad.
Wij hebben van die electronische meters er voor in de plaats gekregen, maar ik heb geen idee of deze betrouwbaarder zijn of niet. Tot op heden heb ik nog geen abnormale rekeningen gehad.
-
Dan lopen ze bij mij schijnbaar nogal achter dat ze nog steeds met deze buisjes werken. Ze worden overigens bijgehouden door WMS.
Karr-2 schreef bij eerder onderwerp:
Wij betalen met zijn beiden in een 4 kamer appartement 67 euro per maand voor stroom en gas. Tot nu toe hebben we altijd nog iets terug gekregen aan het einde van het jaar dus het klopt aardig.
Dus dat verkaart die lage maand termijn Je verwarming is appart verekend. Dat had je gewoon kunnen aangeven voor een eerlijk beeld.
Niet alleen de grote bedrijven maar ook de kleine man belazert de boel op het forum.
Wij betalen met zijn beiden in een 4 kamer appartement 67 euro per maand voor stroom en gas. Tot nu toe hebben we altijd nog iets terug gekregen aan het einde van het jaar dus het klopt aardig.
Dus dat verkaart die lage maand termijn Je verwarming is appart verekend. Dat had je gewoon kunnen aangeven voor een eerlijk beeld.
Niet alleen de grote bedrijven maar ook de kleine man belazert de boel op het forum.
ja..chat...ik vroeg het mij toen ook al af...heel scherp van jou
De verdampingsmeters mogen niet meer als hendelseenheid gebruikt worden. Omdat u consument bent mag deze derhalve niet langer gebruikt worden.
Neemt u contact op met de verantwoordelijke instantie of uw energiebedrijf.
Neemt u contact op met de verantwoordelijke instantie of uw energiebedrijf.
-
Wat is nou weer een hendelseenheid ???
Waar staat dat warmtemeters met buisjes niet meer mogen ??
Wartemeters met buisjes worden nog volop gebruikt.
Vaak kiest een woningbouwvereninging daarvoor omdat digitale warmtemeters duurder zijn.
Het energiebedrijf heeft daarmee niks te maken.
Het is een keuze van de woningbouwvereniging of een Vereniging van Eigenaren.
Lieske
Waar staat dat warmtemeters met buisjes niet meer mogen ??
Wartemeters met buisjes worden nog volop gebruikt.
Vaak kiest een woningbouwvereninging daarvoor omdat digitale warmtemeters duurder zijn.
Het energiebedrijf heeft daarmee niks te maken.
Het is een keuze van de woningbouwvereniging of een Vereniging van Eigenaren.
Lieske
-
Timefa, staat het ergens zwart op wit dat dit systeem niet meer gebruikt mag worden? Dit zou voor mij namelijk een goede stok achter de deur zijn om aan te dringen op een betrouwbaarder systeem.
Het was geen leugen, het was een omissie. Ik geloof niet dat er specifiek gevraagd is naar mijn verwarming destijds, maar naar de kosten voor stroom en gas. En die heb ik gegeven, 67 euro per maand.Niet alleen de grote bedrijven maar ook de kleine man belazert de boel op het forum.
Waarom heb je dan gewoon niet gereageerd op de vraag die ik destijds stelde? Het was een algemene vraag waarop gereageerd kon worden.
Als achtergebleven info bij de desbetreffende leveranciers wordt achter gehouden wordt er furieus gereageerd door sommigen die het voor een vraag waar niks van afhangt de boel op stelten wil zetten wel relevante info achter houdt.
Wees gewoon objectief in je info en vermeld het gewoon, en maak er niet zo`n "zooitje" van waar jullie zelf de energiemarkt voor uitmaken, dat maakt je jezelf mischien nog eens geloofwaardig.
Als achtergebleven info bij de desbetreffende leveranciers wordt achter gehouden wordt er furieus gereageerd door sommigen die het voor een vraag waar niks van afhangt de boel op stelten wil zetten wel relevante info achter houdt.
Wees gewoon objectief in je info en vermeld het gewoon, en maak er niet zo`n "zooitje" van waar jullie zelf de energiemarkt voor uitmaken, dat maakt je jezelf mischien nog eens geloofwaardig.
Timefa...praat eens met kennis...zij zijn hier in flatgebouwen van de woningstichting...pas geplaatst..dus wat nu verboden????
Het is ook niet te bepalen hoeveel m3 gas je gebruikt, het gaat om hoe de rekening verdeeld wordt. Het verbruik is met dit systeem niet te bepalen.
De meter die het totale gasverbruik registreerd in de flat is wel geijkt, aan de hand van de verschillen wordt de rekening van de geijkte meter verdeeld.
Als ieder 10 ml vloeistof verdampt heeft is de verdeling voor een ieder gelijk, de eventuele verschillen bepaald of je meer of minder van de totale rekening betaald.
In oude situaties betaalde je altijd een gelijk deel van het totaal eventueel gecorigeerd door je woning inhoud, als je zelden je huis verwarmd en een ander altijd alles aan had dag en nacht is het systeem nog oneerlijker.
De klagers zijn dan ook vaak de minst energiebewuste bewoners, omdat ze dan veel meer gaan betalen.
De meter die het totale gasverbruik registreerd in de flat is wel geijkt, aan de hand van de verschillen wordt de rekening van de geijkte meter verdeeld.
Als ieder 10 ml vloeistof verdampt heeft is de verdeling voor een ieder gelijk, de eventuele verschillen bepaald of je meer of minder van de totale rekening betaald.
In oude situaties betaalde je altijd een gelijk deel van het totaal eventueel gecorigeerd door je woning inhoud, als je zelden je huis verwarmd en een ander altijd alles aan had dag en nacht is het systeem nog oneerlijker.
De klagers zijn dan ook vaak de minst energiebewuste bewoners, omdat ze dan veel meer gaan betalen.
-
Met andere woorden: bij mij in het flat zitten 18 appartementen waarvan het merendeel bejaarden zijn. Deze mensen stoken behoorlijk en hebben dus tot gevolg dat ze mijn rekening ook mee omhoog trekken?
Als ik naar de metingen kijk die bij mij zijn gedaan is er in de woonkamer 2x meer vloeistof verbruikt als de voorgaande jaren. Maar het stookgedrag is niet veranderd.
Als ik naar de metingen kijk die bij mij zijn gedaan is er in de woonkamer 2x meer vloeistof verbruikt als de voorgaande jaren. Maar het stookgedrag is niet veranderd.
Nee dat is niet zo, als zij het warmer stoken zal er meer vloeistof verdampen wat de verdeling anders maakt ten opzichten van jou.Met andere woorden: bij mij in het flat zitten 18 appartementen waarvan het merendeel bejaarden zijn. Deze mensen stoken behoorlijk en hebben dus tot gevolg dat ze mijn rekening ook mee omhoog trekken?
De warme zomer zal ook wel wat meer vloeistof verdampen, maar dat geldt ook voor de andere bewoners en is de verdeling weer ongeveer gelijk.
Dat laatste is vreemd. Is er mischien een lek in het meetsysteem of is er een fout gemaakt in het opnemen van de metingen. Dit kan de oorzaak wezen van je hoge rekening.
-
De ruimte is vooral in de zomer heel warm. Zeker na de hittegolven die we hebben gehad is de meter al zeker 6 tot 7 mm gezakt. Ook hebben er veel luchtbellen in het verwarmingssysteem gezeten waardoor we bijna dagelijks moesten ontluchten.
Dan zal er bij de andere appartementen de vloeistof ook 7mm gezakt moeten wezen.
De luchtbellen in het cv gedeelte zijn niet van invloed op de meter, ik bedoelde lekkage van de meter zelf, dit is door verdamping moeilijk om zelf te checken als er geen duidelijke beschadiging zichtbaar is.
De luchtbellen in het cv gedeelte zijn niet van invloed op de meter, ik bedoelde lekkage van de meter zelf, dit is door verdamping moeilijk om zelf te checken als er geen duidelijke beschadiging zichtbaar is.
-
Ik kon zo snel geen schade aan de meter ontdekken. Zijn er specifieke delen van de meter waar ik op moet letten of wat fout kan gaan?
Mischien jezelf afvragen of je er ooit eens er tegen aangestoten hebt.
Verder kan ik moeilijk een plek aanwijzen.
Verder kan ik moeilijk een plek aanwijzen.
-
Als het glazen buisje lek is ruik je dat heel duidelijk.
Ook zul je, afhankelijk van de vloeistofkleur, een vlek op de grond zien.
Het is een koude winter geweest.
Daardoor heeft het misschien langer geduurd voordat je kamer op temperatuur was.
Lieske
Ook zul je, afhankelijk van de vloeistofkleur, een vlek op de grond zien.
Het is een koude winter geweest.
Daardoor heeft het misschien langer geduurd voordat je kamer op temperatuur was.
Lieske
Dat hoeft niet zo te zijn.Dan zal er bij de andere appartementen de vloeistof ook 7mm gezakt moeten wezen.
Het zou namelijk af kunnen hangen van de ligging van de appartementen in het complex: dat er bijv. appartementen tussen zitten ingesloten zijn door andere appartementen, en dat er weer andere appartementen zijn die aan de buitenkant van het complex liggen, met veel zonlicht.
Daar zouden verschillen door kunnen ontstaan...