LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aflossingstermijn rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
backdoor45
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2006 08:18

aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door backdoor45 »

hoi,

Ik ben bezig mijn hypotheek af te sluiten en een van de partijen waar ik mee in onderhandeling ben is de rabobank.

Hun interest tarieven zijn redelijk (4,6% voor 10 jaar vast)

Je mag bij de rabo 100% van de executiewaarde aflosvrij lenen, wat ook redelijk is, en de rest moet op een of andere manier afgelost worden.

Alleen, nu beweert het filiaal waar ik mee onderhandel dat het de regel is van de Rabobank dat het af te lossen gedeelte in 20 jaar afgelost moet worden (wat de maandelijkse kosten omhoog doet schieten).

Ik vind het vreemd, een hypotheek wordt meestal voor 30 jaar afgesloten en het aflosvrije gedeelte heeft dan ook een looptijd van 30 jaar. Ik heb nog nooit gehoord dat het restant dan een kortere looptijd zou moeten hebben.

Heeft er iemand (recente) ervaring met de Rabobank? Bij voorkeur Rabobank Amsterdam. Is er iemand die mij kan vertellen of de Rabobank echt standaard een aflostermijn van 20 jaar hanteert?

Alvast bedankt!

MAXIEM

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag backdoor45,

Voorzover ik weet mag elk rabofiliaal binnen het algemene beleid haar eigen regels vaststellen. Bij een ander filiaal is het dus goed denkbaar dat de aflossingsperiode wél 30 jaar is. Informeer dus even bij de hoofdvestiging of er filialen zijn die wel aan je wensen tegemoet kunnen komen.

Sukses en met vriendelijke groet, Maxiem

Lau10
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2006 15:46

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door Lau10 »

De RABOBank hanteert landelijke richtlijnen, met kleine aanpassingen per regio kantoor cq per zelfstandig opererende RABOBank,

Kleine afwijkingen zijn dus mogelijk.Vorig jaar was de oversluitrente 3,9 %

backdoor45
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2006 08:18

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door backdoor45 »

Dank voor de reacties tot nu toe. Alleen, ik weet nog steeds niet of dit het beleid is van de Rabobank in het algemeen. Ik vind een verschil van 10 jaar in aflossingstermijn geen kleine afwijking.

Verder kan je niet zomaar bij elk rabofiliaal terecht voor je hypotheek. Als je in Amsterdam een woning koopt ben je verplicht bij Amsterdam je hypotheek af te sluiten en mag je niet bij de Rabobank in Rotterdam een hypotheek afsluiten. Heel veel keus heb je dus niet bij de Rabobank.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door G7 »

Wij hebben vorig jaar oktober een nieuwe (oversluiten) hypotheek van de Rabobank genomen tegen 3.8% voor 10 jaar vast, met een looptijd voor 30 jaar!

Dus vind het inderdaad ook raar, dat het met die bank van jou alleen met 20 jaar looptijd kan.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door roro25 »

is het misschien leeftijdsgebonden
Nickname eindigt op 45; dus misschen ben je nu 45 en 20 maakt 65.
Misschien gaat de Rabobank er vanuit dat als je 65 bent je zo'n beroerd pensioen hebt dat je je hypotheeklasten niet kan betalen.

Ik vind eht ook raar dat rabo een hypotheek voor max 20 jaar aan wil gaan. Iedereen verstrekt voor 30 jaar ivm belastingaftrek e.d.

backdoor45
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2006 08:18

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door backdoor45 »

Roro25: nee hoor de 45 is random :-). Heeft niets met mijn leeftijd te maken, ik heb zelfs meer dan 30 jaar te gaan voor ik met pensioen kan/moet. Ook aan het inkomen kan het niet liggen, ik zit ver van mijn maximum te lenen bedrag.

G7: was dat een volledig aflossingsvrije hypotheek of zat daar ook een stuk aflossing in?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door G7 »

Onze hypotheek bestaat uit 2 delen. € 50.000 voor aflossen oude hypotheek en € 30.000 voor gebruik eigen (verbouwing e.d.) woning en € 20.000 voor eventueel consumptief gebruik. Te samen dus € 100.000 waarvan € 80.000 aflossingsvrij en voor het consumptief gedeelte betalen we wel een kleine aflossing.

backdoor45
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2006 08:18

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door backdoor45 »

Maar dat is dus geen financiering boven de executiewaarde (neem ik aan), dus een andere situatie dan bij mij. Wel bedankt voor de reactie!

Glen Buterol
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:44

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door Glen Buterol »

Bij de Rabo is het wel zo dat als je boven de executiewaarde financierd je binnen 20 jaar binnen de EW moet zijn. Als je niet boven de EW financiert is het een vreemd verhaal.

verbrugge.com
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 sep 2006 16:03

Re: aflossingstermijn rabobank

Ongelezen bericht door verbrugge.com »

Dit klopt inderdaad.

Wij kunnen als objectief tussenpersoon naast alle andere reguliere banken en verzekeraars ook de Rabobank sluiten en de regel is op dit moment inderdaad dat alles boven de 100% executiewaarde in 20 jaar moet worden ingelost.

Normaal is inderdaad 30 jaar looptijd.

De Rabobank is bij mijn weten de enige bank die deze regel hanteert.
De maandlast stijgt daardoor wel maar je bent er wel 10 jaar eerder vanaf. Dus helemaal slecht is het ook niet. Denk hierbij eens aan een verminderde renteaftrek voor de toekomst :shock:

Verbrugge

Gesloten