LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uwv ziektewet

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
boeffie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:41

uwv ziektewet

Ongelezen bericht door boeffie »

ik heb sinds vorig jaar een ziektwetuitkering van de uwv,ik heb eerst twee maanden moeten wachten voordat ik geld kreeg en nu hebben ze nog steeds problemen met het storten van mijn geld!!!de ene week krijg ik wel geld en de andere week weer niet.zijn er nog meer mensen met dat probleem???ik heb iedere keer problemen met mijn rekeningen betalen en met eten halen.ik moet bijna iedere week bellen en het kost mij extra geld voor de telefoon.

foxman
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:20

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door foxman »

Ja ik heb ook geregeld problemen met de betalingen van het UWV
Maar elke keer is het te weinig en het is altijd een fout van een ander
Na zoveel telefoontjes etc komt het wel goed, maar voor hoelang
Je zou eens naar het klachtencentrum van het UWV kunnen bellen, dat helpt bij mij altijd goed

boeffie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:41

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door boeffie »

ik heb vorig jaar al verschillende keren een klacht ingediend,maar ze vergeten gewoon iedere keer de datum te verzetten tot wanneer je een uitkering krijgt.ik wil graag weer aan het werk maar ik heb een schouderoperatie ondergaan,en ze moeten eerst kijken wat ik nog kan.ik kan namelijk mijn oude beroep niet meer uitoefenen.ik wacht nu op een oproep voor de arbeidsdeskundige

evie01
Berichten: 137
Lid geworden op: 21 apr 2005 09:24

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door evie01 »

Hoi,

Ik zit nu al 9 maanden in de ziektewet bij het UWV, helaas had ook ik van die problemen met de betalingen op tijd!

Ik heb het bij de keuringsarts aangekaart en sinds dien heb ik er geen enkele problemen meer mee!

Judeljuud
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2006 03:36

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door Judeljuud »

-
Laatst gewijzigd door Judeljuud op 23 sep 2010 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemiek26
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 aug 2006 19:39

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door Annemiek26 »

Hallo lotgenoten,

Hier hetzelfde verhaal.
Alleen maakt uwv het wel echt te bont.

Eerst bellen...daarna mailen vervolgens een aangetekende brief en nu weer en maand later nog steeds geen reaktie!!!

Ondertussen zit ik al twee maanden zonder inkomsten en dat met drie kinderen onder de drie jaar.

Vrdomme *** uwv (sorry voor mijn taalgebruik) het is min ingehouden geld wat ze uit moeten keren stelletje klootzakken

Sorry moest even mijn ui spuien.

Iemand enig iedde wat te doen.

De ombudsman doet ook geen flikker

Judeljuud
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2006 03:36

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door Judeljuud »

-
Laatst gewijzigd door Judeljuud op 23 sep 2010 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemiek26
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 aug 2006 19:39

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door Annemiek26 »

Hoi Judith,

Dank je voor je lieve woorden.

Ik heb inderdaad geprobeerd te bellen, maar krijg steeds te horen dat ik het 09-000 nummer moet bellen

En wanneer ik dat nummer bel ben ik wel geld kwijt maar nog steeds noeimand gesproken zo druk is het daar!!!

Ik ben de wanhoop nabij...heb alles geprobeerd...ik sta machteloos.

En het erge is dat de ombudsman ook niets doet...daar is ie toch voor?

Ik hou jullie op de hoogte

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door Frankkk »

http://www.uwv.nl/overuwv/Organisatie/v ... /index.asp

Contact met UWV
Wilt u contact opnemen met UWV?
Werknemers en uitkeringsgerechtigden bellen met 0900 – 92 94 (lokaal tarief).

--> lokaal tarief, dus niet het tarief dat je verwacht bij een 0900-nummer!

Annemiek26
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 aug 2006 19:39

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door Annemiek26 »

Heb verdorie vandaag weer geprobeerd te bellen...geld weg en niemand gesproken (had ik verdomme brood van kunnen halen en melk en aardappels!!!

*** uwv ik zweer het als dit zo langer doorgaat dan blaas ik mezelf op in hun kantoor!

Laat ze dan maar

AntonSantingh
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2006 11:30

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door AntonSantingh »

Als ex-werknemer bij het UWV (o.a. afdeling ziektewet) kan ik jullie vertellen waarom de betaling vaak op zich laat wachten. Belangrijk hierij is dat men niet vergeet dat de betaling plaatsvindt op basis van wettelijke bepalingen die worden vastgesteld door Den Haag en niet door het UWV. Voor er betaald kan worden, moet eerst worden bepaald of de betrokken persoon niet reeds hersteld is. Dit wordt gedaan door te kijken of de (fictieve) hersteldatum wel in de toekomst ligt. Als dit niet het geval is, wordt er niet uitgekeerd. ( formeel ben je dan niet meer ziek en het UWV is verplicht de wet toe te passen)
Bij sommige ziektes of kwalen is de herstelperiode duidelijk ( b.v. gebroken been) maar bij die kwalen waar de herstelperiode onduidelijk is ( b.v. psychische problemen o.i.d.) moet de hersteldatum regelmatig worden aangepast en naar de toekomst worden verschoven om te mogen uitbetalen. ( dit is allemaal wettelijk geregeld en de medewerkers van het UWV zijn nu eenmaal uitvoerders van de wet die door onze volksvertegenwoordigers in Den Haag worden gemaakt.)
Die hersteldatum wordt aangepast bij een bezoek aan de arts of na een controle telefoontje. Vervolgens wordt dit ( als het goed is) doorgegeven en administratief verwerkt Hier gaat het wel eens fout.
Als er niet tijdig betaald is, is de beste reactie om toch echt 0900-9294 te bellen en te kiezen voor afd. Ziektewet.. Met één handeling kan dan de datum worden aangepast en wordt bijna altijd de volgende dag het geld al overgemaakt.

Als ex-werknemer weet ik dat er veel fout gaat en dat dit (terecht) grote frustraties oplevert. Uit ervaring weet ik echter ook dat het overgrote merendeel van de UWV werknemers echt hun stinkende best doen om
de mensen zo goed mogelijk te helpen. Volgens mijn bescheiden mening is het grootste probleem bij het UWV dat het volstrekt onduidelijk is wat "de politiek"met het UWV van plan is. Er gaan allerlei geruchten, er zijn vacaturestops en er worden alleen nog (tijdelijke)uitzendkrachten aangenomen. Overal bij het UWV is te merken dat men alleen maar bezig is "de boel draaiende"te houden. Alleen de noodzakelijke investeringen worden gedaan en verder wacht men af wat "de politiek"gaat beslissen. Wat niet moet worden vergeten is dat elke wijziging in de sociale wetgeving, een direct effect heeft op het UWV. Politici lanceren plannetjes en wijzigen wetten zonder er bij na te denken dat de uitvoeringsinstantie die vervolgens moet toepassen. Dit kost tijd en menskracht dwat niet altijd voorhanden is. Persoonlijk ben ik van mening dat de grootste verantwoordelijken voor eventuele chaos bij het UWV, in Den Haag zitten.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door Frankkk »

Is dat dan een excuus om gewoon niet te reageren op een brief waarin je verzoekt om een onjuiste jaaropgaaf ziektewet te verbeteren?

En liegen? Is dat ook wettelijk bepaald?

En geen handtekening onder een gespreksbevestiging zetten, weinig in zo'n bevestiging zetten of geen kopie meegeven, is dat ook wettelijk bepaald? Welnee; het zijn gewoon lijkenpikkers.

Toen ik met het UWV te maken had, toen had ik het met het UWV te maken en niet met Den Haag. Doorverwijzen naar Den Haag vind ik daarom zeer achterbaks.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Anton, het UWV is toch de huidige naam van het vroegere GAK, he?

Ik heb er slechts een enkele keer mee te maken gehad, en dat was omdat ik me ziekmeldde vanwege griep. Ik kon de straat niet op, ik was er te ziek voor. Toch stond die man van het GAK erop dat ik naar het spreekuur kwam.

Wat daaraan ten grondslag lag? Bij mijn bedrijf waren er nogal wat die er de kantjes af liepen, en dus nam meneer voor het gemak maar aan dat ik er ook zo een was.

Ik heb hem gezegd dat ie maar contact met mijn huisarts moest opnemen, en mijn ziektegeschiedenis bij mijn werkgever moest opvragen. Meneer kwam erachter, dat ik me in al die jaren nog nooit had ziekgemeld, en dat vond ie heel raar. Ik heb hem gezegd dat ik me alleen ziekmeldde, wanneer ik echt ziek was, en dat ik me niets aantrok van het ziekmeld-gedrag van mijn collega's.

Stond ie binnen een kwartier aan mijn deur. Ik liet hem binnen, en hij zegt meteen: oh meneer, ik zie het al: u bent ziek.......

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door bot321 »

Heeft hij nog gezegd waarvoor hij kwam. :lol:
Was anders wel een slimme dat hij dat meteen zag.

AntonSantingh
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2006 11:30

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door AntonSantingh »

Voor alle duidelijkheid, er is nooit een excuus om dingen fout te doen of mensen onheus te bejegenen. Natuurlijk zullen bij het UWV mensen werken die dingen fout doen en misschien gaat er wel te veel fout. Ik weet echter ook dat er veel goedbedoelende en hardwerkende mensen zitten die echt hun best doen. Ook ik heb dingen fout zien gaan waarbij
ik mij afvroeg hoe het zover heeft kunnen komen. Ik begrijp ook heel goed dat het dramatisch is om geen geld of te weinig geld te ontvangen en het was soms uitermate frusterend om te zien hoe mensen in de problemen kwamen zonder dat ik er iets aan kon doen, maar meer dan je best kun je niet doen. Het UWV is een uitkeringsinstantie die de wet moet uitvoeren. Of u en ik die wet goed, leuk of terecht vinden vraagt niemand naar. Dat er veel dingen fout gaan was voor mij één van de redenen om ander werk te zoeken maar dat verwijt ik voornamelijk het management en "de politiek' die vanaf boven regels en wetten opleggen die weinig of geen ruimte laten voor eigen initiatief en menselijkheid. Als het UWV niet goed functioneert, dan is "de politiek" hiervoor verantwoordelijk. Zij kunnen ingrijpen. Tot die tijd zijn de mensen met een uitkering de pineut en doen de meeste UWV ers op de werkvloer hun uiterste best om er nog wat van te maken. Ik heb de handdoek in de ring gegooid omdat ik zat was om door klanten te worden uitgescholden en mij door het management en "de politiek" in de steek gelaten voelde. Er blijven dan drie mogelijkheden over: 1 ander werk zoeken ( valt niet mee). 2. Ondanks alles je best blijven doen en 3. Doen wat je moet doen en je nergens iets van aan trekken. Ik ben blij dat ik elders een goede baan heb gevonden en niet zover ben gekomen dat ik overspannen werd of ( nog erger) ongeïnteresseerd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Bot321: ja, die was zijn geld wel waard.

Hij was stomverbaasd dat ie iemand aantrof die echt ziek bleek te zijn.

En dan kan ik meteen een heel eind met Anton mee redeneren. Helaas zijn er mensen die zich ziekmelden omdat ze OF geen verlof krijgen, OF omdat er een scheet dwars zit of iets anders waar ze makkelijk gewoon mee kunnen werken.

Daar moet je je verbaal tegen kunnen wapenen, maar sommigen slaan dan weer door, en gaan er gemakshalve vanuit dat iedereen bij een bepaald bedrijf of instelling de kantjes ervan afloopt. Dat is me iets te gemakkelijk.

jmhv
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2006 09:43

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door jmhv »

Reactie op ex-medewerker Anton van UWV.
Begrijp dat je je werk wilt verdedigen, maar het is echt erg. Het UWV werkt tegen je en helpt je dus echt niet. Ze bellen nooit terug, reageren pas laat zodat je je baan verliest door ziekte (second opinioin is niet onpartijdig gegaan). En als je het 0900 nummer dan bijv. belt om iets te vragen of om uitleg krijg je telkens iets anders te horen.Erg warrig allemaal. En je kan geen afspraak maken om iets uit te praten.
Bij een persoon was het zo erg dat ze een psychologisch rapport gewoon naast zich neerleggen. Deze was dus erg overspannen en ging door druk van de UWV deskundige (???) door het lint. Die persoon liep dus dwars door een glazen deur heen !!! Is nu wel voor 100% afgekeurd.
Geweldig zoals het UWV je helpt, toch ?

john uitmeppel
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2006 18:31

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door john uitmeppel »

sinds 2005 zit ik in de ziektewet de eerst maand liep het wat moeizaam
maar daarna liep het prima geld optijd de gesprekken met de artsen van het uwv niets dan lof dat mag ook wel eens gezegt worden .
dus het UWV in Assen een grote pluim !!!!!!!!!

alleenstaandemama
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2006 17:29

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door alleenstaandemama »

nou ik weet het ook allemaal niet meer,zit vanaf vorig jaar augustus bij het uwv was toen depressief heb klap op klap gehad en was compleet ingestort.moest eerst inderdaad wachten op het geld/loon wat achteraf niet klopte en wat na maanden eindelijk werd rechtgetrokken ben met een opleiding bezig en probeer er uit te komen en nu heb ik vandaag een specifcatie binnen gekregen met een verekening van ruim 3600 euro.geen brief geen uitleg al twee weken me geld ingehouden zit hier met twee kinderen kan me rekeningen niet betalen...was op de goede weg om me leventje langzaam weer op te gaan pakken maar je bent steeds weer terug bij af!!!ik weet het niet meer kan janken en mezelf gek maken maar wil dat niet laten blijken aan me kids, en bellen bellen bellen naar dat 0900-9294 nummer maar daar weten ze ook niets.alleen dat ze een fout bij me hebben gemaakt en de grootste fout dat ze me niet op de hoogte hebben gebracht met een brief..

hoe stort je in een alleenstaande mama :cry:

jmhv
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2006 09:43

Re: uwv ziektewet

Ongelezen bericht door jmhv »

Beste alleenstaande mamma,

Gelukkig heb je tensminste iets gekregen. Ik 7 weken niet en die persoon die instortte was ook een alleenstaande moeder met 2 kinderen en die is door dat voorval 3 maanden gekort op de uitkering met terugwerkende kracht. En ze moest ook de schade van de ruit en letsel aan de UWV-arts (bril) betalen. IN-EN-IN-TRIEST !!!

Gesloten