LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jenli
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jul 2006 20:21

Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door Jenli »

Hallo,

Een vriendin van mij heeft haar huur een maand te laat betaald. Ze heeft hiervoor 2 herinneringen ontvangen. In de 2e herinnering kreeg ze nog 5 dagen om te betalen voor men de vordering zou overdragen aan een incassobureau. De betaling heeft ze gemaakt, echter 10 dagen na de herinnering ipv binnen 5 dagen.

6 dagen NA de betaling, heeft ze een brief ontvangen van het incassobureau voor de volledige huur, rentekosten, buitengerechtelijke incassokosten en overige kosten.

De huur was dus al betaald (inmiddels heeft het incassobureau dat ook eindelijk verwerkt in hun overzicht), maar mijn vraag is:

Moeten buitengerechtelijke kosten worden betaald als de betaling al is ontvangen dagen voor de brief met deze kosten erop werdt verstuurd, maar later was dan het gestelde betalingstermijn?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik moest het drie keer lezen voor ik het snapte, maar ik denk inderdaad dat er betaald moet worden.

De betaling is binnengekomen na de gestelde termijn, waardoor de kosten ontstaan zijn. Dat die pas dagen later geclaimd worden doet niet ter zake.

Jenli
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jul 2006 20:21

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door Jenli »

Hoi,

Tja, dat is nu net mijn onzekerheid... zijn er wel kosten gemaakt?

Had het incassobureau (dat trouwens direct toegang heeft tot het systeem van de woningbouw), niet moeten/kunnen controleren of de vordering wel terecht was? Dan hadden ze ook kunnen zien dat de vordering niet meer openstond.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik neem niet aan dat het incassobureau toegang heeft tot de systemen van de woningbouw, dat zou een schending zijn van de wet op de privacy in mijn ogen.

Het incassobureau heeft geen enkele verplichting om te controleren of de vordering nog open staat of niet. Zij krijgen te horen dat het zo is en dan voeren ze uit, zo simpel is het.
Tja, dat is nu net mijn onzekerheid... zijn er wel kosten gemaakt?
ja die kosten zijn gemaakt op het moment dat je besloot niet binnen 5 dagen, maar pas na 10 dagen te betalen.

Jenli
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jul 2006 20:21

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door Jenli »

Bedankt voor je reaktie.

Dat ze direct toegang hebben tot het (financiele) systeem weet ik zeker aangezien ze inlogden toen ik het incassobureau aan de telefoon had.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Jenli, lees mijn post van vandaag er eens op na (wat mag een incassobureau wel en niet).

Daarin staat welke kosten een incassobureau in rekening mag brengen. Kern van de zaak is, en dat geldt voor alle incassobureaus: zij mogen geen extra kosten in rekening brengen. Hun winst halen ze uit het percentage van de hoofdsom, dat zij namens de schuldeiser binnen halen. Hoofdsom en aanmaningskosten mag wel. En als het gaat om wettelijke rente: als het bijvoorbeeld gaat om een hoofdsom van 700 euro bij een wettelijke rente van 7 procent, die twee weken te laat wordt betaald, dan zit ik op nog geen hele euro.

De enige kosten die ze kunnen rekenen: kosten die uit de oorspronkelijke overeenkomst zelf afgeleid kunnen worden. Anders gezegd: wanneer je een betaling niet op tijd verricht, kunnen er aanmaningskosten berekend worden, eventueel daarna verhoogd met in redelijke verhouding staande kosten voor het innen van de vordering. Het incassobureau mag daar niets aan toevoegen. Ze hebben geen wettelijke basis.

Ik zou alleen de hoofdsom betalen, en eventueel de administratiekosten. Als je dat rechtstreeks doet aan de schuldeiser, heeft het incassobureau met haar fantasie-kosten het nakijken. Op andere kosten heeft het incassobureau dus helemaal geen recht.

Voor dit antwoord heb ik mijn licht opgestoken op diverse sites waar iets beschreven staat over de rechten die incassobureaus hebben.

Kort samengevat: zij hebben geen enkel wettelijk pressiemiddel in handen, ze kunnen er slechts op aandringen dat je betaalt, maar dit mogen ze beslist niet afdwingen door bijvoorbeeld een in beslagname van roerende zaken in het vooruitzicht te stellen.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 01 aug 2006 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

http://verbruikersateljee.upcase.be/app ... d_cat=4#q5

Ik baseer me op hetgeen ik aantrof op bovenstaande internetsite. Trek je eigen conclusies, en laat je niet wijsmaken, dat een incassobureau zomaar mag doen wat hen toevallig uitkomt.

buitengerechtelijke incassokosten en overige kosten.
Dit zijn twee voorbeelden van fantasiekosten die ze helemaal niet in rekening mogen brengen. Wat nou, overige kosten? WELKE overige kosten? Nonsens.........
Tja, dat is nu net mijn onzekerheid... zijn er wel kosten gemaakt?
zij voeren een bedrag op, dat totaal geen wettelijke basis heeft, het antwoord is NEE
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 01 aug 2006 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

dricans
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2006 21:26

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door dricans »

Hallo Luitjes,
Mijn naam is Ans en ook ik heb een probleem met een incassoburaue.
Zij vorderen namens Speedlinq wie anders een bedrag van 375,05, hier komen administratiekosten bij t.b.v. Speedlinq en wel 135,00 en buitengerechtelijke kosten 75,00 + 14,25 b.t.w. op 75,00 =89,25
Dus helemaal totaal 599,30
Maar volgens mij heb ik helemaal geen overeenkomst me speedlinq, ik heb nooit een kontrakt getekend en heb nooit voor ontvangst van een modem getekend. Zit ik er dan toch aanvast? Hun hebben wel mijn adresgegevens en mijn gironummer maar dat kan toch iedere gek weten of heb ik het mis??? Na vele telefoontjes soms zeer brutaal van hun kant hebben zij mijn gegevens en dat zegt genoeg. Help Help Help
Groetjes Ans

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Mijn antwoord is simpel:

laat hen bewijzen dat er een rechtsgeldige overeenkomst is. Via welk kanaal, welke provider maak jij gebruik van internet?

Als dat een andere provider is als speedling, dan hebben zij helemaal niets te eisen, zoals gezegd is het aan hen te bewijzen dat er een overeenkomst is. Klopt het dat speedling momenteel onder een andere naam actief is?

En lees bovendien nog eens wat ik schrijf over buitengerechtelijke of overige kosten: die ben je helemaal niet verschuldigd. Die hebben totaal geen wettelijke basis.

Jenli
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jul 2006 20:21

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door Jenli »

Hallo bodejosm43,

Bedankt voor je reaktie.

Ik heb vorige week maandag een verzoek gestuurd aan het bureau om de posten "overige kosten" en "buitengerechtelijke kosten te specificeren en kreeg het volgende:

"De post 'overige kosten' heeft betrekking op informatiekosten mbt een uitreksel van het GBA. De buitengerechtelijke kosten zijn conform de staffel van het rapport Voorwerk II, de staffel welke door de rechtbanken wordt gehanteerd."

Nu heb ik eerst moeten opzoeken wat het GBA was, maar dat is dus Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
Het lijkt mij toch ook dat die kosten in hun tarief horen te zitten.

De buitengerechtelijke kosten zijn het maximum van de staffel... en zover ik heb kunnen lezen in de link die jij had geplaatst, wordt dit nogal eens misleidend gebruikt. Daarnaast had ik op het internet al zo hier en daar gelezen dat 15% van de hoofdsom een realistischer bedrag zou zijn.

In ieder geval heb ik afgelopen dinsdag (voor ik deze specificatie nog ontvangen had) al een klacht ingediend bij de directie van het kantoor i.v.m. alle fouten die er zijn gemaakt en ga ik ervan uit dat ze deze kosten zullen intrekken. Zo niet, dat ik dan niet schroom om een klacht in te dienen bij het Koninklijke Beroepsgroep Gerechtsdeurwaarders. Hier heb ik tot op heden nog geen reactie ontvangen. Het blijft dus nog even spannend hoe ze hierop zullen reageren.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

dricans
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2006 21:26

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door dricans »

Hallo Bodejosm43,

Bedankt voor je snelle reactie,
ik internet nu via een buurman met hotmail.
Ik heb nergens iets getekend maar volgens zo`n Pipo aan de telefoon hebben ze mijn naam, adres, geboortedaum en mijn gironummer en dat zegt genoeg volgens hem. Dan dat van die buiten gerechtelijke kosten heb ik inderdaad gelezen en meteen een notitie van gemaakt, bedankt hiervoor.
Moet ik op die brief van incassobedrijf EDR nog een reactie geven en wel welke?
Groetjes en alvast bedankt Ans

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Dicans

Als het kan, zou ik slechts een telefonische reactie geven, met het uitdrukkelijke verzoek om aan te tonen dat er een rechtsgeldige overeenkomst is tussen jou en speedling, of hoe die provider nu ook mag heten. Wanneer je dat schriftelijk doet (en je ondertrekent dat ook nog) dan beschikken zij immers over je handtekening, en draaien zo een vervalste opdracht in elkaar.

Maak ze heel duidelijk, dat je een door jou ondertekende opdracht wil zien, geef ze daar een paar dagen de tijd voor, maar niet te lang. En maak ze heel erg duidelijk, dat je gerechtelijke stappen tegen ze overweegt, wanneer ze niet hard kunnen maken dat er een overeenkomst is, maar desondanks hun eis handhaven.

@Jenli: waarop baseert eigenlijk een incassobureau een ''staffel'', wanneer ze die kosten in zijn geheel niet mogen rekenen? Een incassobureau dat staffels hanteert, die bij de rechtbank gebruikt worden? Ben je er zeker van dat het een incassobureau is, en geen gerechtsdeurwaarder? Die laatsten hebben namelijk rechten die een incassobureau beslist niet heeft.

Overigens: met nadruk zeg ik er nog maar een keer bij, dat ik geen jurist ben, maar mijn reacties onderbouw met wat ik op internet aantref.
Ik kan het ook mis hebben, hoor. Mijn mening is niet heilig, zogezegd.

Ik laat zien waar ik mijn argumenten vandaan haal, het is in elk geval geen ''natte vinger-werk''.

Jenli
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jul 2006 20:21

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door Jenli »

Hoi,

Het bureau is zowel een incassobureau als een gerechtsdeurwaarder... om het makkelijk te maken.

Helaas heb ik de rest van mijn papieren op het werk liggen, en kan nu even niet zien hoe ze zich in het begin hebben gepresenteerd, als incassobureau of direct als gerechtsdeurwaarder.

En wat betreft jouw informatie... ik haal ook alles van internet af... maar helaas is het niet altijd even makkelijk om de juiste gegevens te vinden.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik moet overigens wel even zeggen dat de gegeven site zich baseert op de belgische situatie. Echter, in grote lijnen mag je ervan uitgaan dat een incassobureau zich doorgaans veel meer permitteert dan ze mogen. En met name op het gebied van intimidatie.

In die zin is er eigenlijk geen verschil met de situatie zoals die in Nederland is. Anders gezegd: incassobureaus mogen aanmanen, consumenten aanzetten tot betalen, maar ze gebruiken daarbij vaak middelen die ze helemaal niet mogen hanteren. Daarop is de kern van mijn betoog gebaseerd. Dat mijn info afkomstig is van een belgische site, doet er slechts in de marge toe.

Kortom: steek voor alle zekerheid nogmaals je licht op, zodat een verweerbrief ook echt gebaseerd is op in Nederland geldende regels. Ik heb niet de bedoeling je verkeerde info te geven, die je valse hoop geeft. Hoofdzaak is dat de hoofdsom betaald moet worden. En als dat inmiddels is gebeurd, dan bestaat er helemaal geen recht meer op buitensporige kosten. Er valt immers niets meer aan te manen.

Paulus_de_Boskever
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jul 2006 13:47

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door Paulus_de_Boskever »

Geachte lezers van dit forum,

De Consumentenbond is van plan om binnen nu en een korte tijd weer een aantal zogenaamde groepsacties te starten (zie eventueel het juli-augustus-nummer van de Consumentengids). Graag wil ik alle door Speedlinq gedupeerden oproepen te surfen naar www.consumentenbond.nl. Klik daar op acties, scroll een stukje naar beneden en klik daarna op Lees verder onder het kopje Met welk bedrijf heeft u problemen?. Vervolgens kun je een link aanklikken die leidt naar een formulier met behulp waarvan je Speedlinq kunt nomineren voor een groepsactie. Let op: ook als je géén lid bent van de Consumentenbond, kun je hier aan mee doen!

Ik beveel iedereen van harte aan om via deze route gezamenlijk actie te ondernemen om Speedlinq te bewegen tot een constructieve dialoog met haar (ex-)klanten.

Met vriendelijke groet,

Paulus
[email protected]

dricans
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2006 21:26

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door dricans »

Hallo Allemaal,

Ik heb vandaag met het incassobureau EDR getelefoneerd.
Daar vertelde men mij dat ook al had een ander de aanvraag bij speedlinq voor mij gedaan dat ik dan evengoed binnen 7 dagen had moeten reageren dat ik het abonnement niet wilde en dat ik er nu aanvast zat en moest betalen.
Ik zij haar dat ik niet had getekend voor een kontrakt noch voor een modem maar volgens haar zou de rechter toh voor speedlnq kiezen.
Verder zei ik dat ze het maar moesten uitzoeken ik heb niks ondertekend, zit ik nu goed of fout?
Groetjes Dricans

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dat is de wereld op zijn kop zetten, Dricans. Zijn ze daar bij EDR helemaal van de ratten besnuffeld?

Stel nou: jij gaat een paar weken op vakantie, of komt in het ziekenhuis te liggen voor een week of wat. Een grapjas gaat jou opgeven voor speedling, en je kunt onmogelijk binnen die 7 dagen actie ondernemen.

Dan zou je volgens hun negatieve optie gewoon aan hun contract vast zitten? Dacht het toch even niet.

Ik zou EDR nogmaals heel erg duidelijk maken dat ZIJ met bewijzen moeten komen dat er een contract is dat jij hebt ondertekend. En nu EDR hardnekkig blijft volhouden dat dat er is, dan laat hen maar eens een kopie ervan opsturen. Eis wel dat die kopie is voorzien van jouw handtekening. Wedden dat ze dat niet kunnen?

Stel ze zelf een gerechterlijke procedure in het vooruitzicht, en doe wat degene hierboven aangeeft: sluit je aan bij de groeps-procedure tegen speedling. Nu maar hopen dat die ervan komt, maar laat merken dat je je niet door hen laat initimideren. Zodra ze merken dat ze een mondige consument tegenover zich vinden, die bovendien laat blijken dat deze er niet voor terugdeinst om hen zelf juridisch aan te pakken, dan krabbelen ze denk ik snel terug.

Kort gezegd: wanneer jij zeker weet dat er geen overeenkomst is, is er geen geldige reden jou te benaderen op de manier zoals zij dat doen.


Niet bang laten maken.

Aista
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2006 21:13

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door Aista »

Hoi,
Ik heb ook even een vraag hierover. Moeten bedrijven niet eerst een herinnering opsturen voordat ze een incassobureau inschakelen?
Ik had de rekening betaald voordat ik de herinnering ontving (via internbet, dus ze hadden het vrij snel), maar meteen hadden ze mij incassokosten in rekeing gebracht. Mag dat?

Alvast bedankt

Aista

Aista
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2006 21:13

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door Aista »

Internet en rekening(typfouten)

sylvester79
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2006 18:59

Re: Buitengerechtelijke kosten na betaling hoofdsom???

Ongelezen bericht door sylvester79 »

Tussen mogen en doen zit een enorm verschil.

Officieel moet je een herinnering ontvangen met een redelijk betaal termijn. Hierna een aanmaning met een korte maar wel redelijke termijn (bv 8 dagen) hierna ontvang je een ingebreke stelling (meestal een termijn van circa 3 a 5 dagen).

Hierna mag het bedrijf een incasso buro inschakelen.

Als je betaald voor het schrijven van het incassobureau (zie datum boven hun brief) is er sprake van een kruisbetaling. Nette bedrijven (heb zelf voor zo'n bedrijf gewerkt) laten de incasso kosten dan vervallen. (hier was dit zelfs contractueel vastgelegd met het incassobureau dat hun ook geen kosten doorbereken aan het bedrijf).

Veel incasso buro's zetten toch de zaak door in de hoop dat u betaald. Echter zal een rechter het incasso bureau dan niet in het gelijk stellen. U heeft namelijk al betaald zonder tussenkomst van het incasso bureau.

Zonder getekende overeenkomst heeft een bedrijf niets en verliezen ze altijd!!!!!

Een gerechtelijke staffel voor incasso kosten bestaat niet. Dit is normaal gesproken 15% van de hoofdsom (zonder informatie kosten e.d.) Hier zit ook een maximum aan. Als een incasso bureau na 1 brief de hoofdsom betaald krijgt en u weigerd de incasso kosten te betalen omdat u ze te hoog vind (meer dan 15%) dan heeft u veel kans op het slagen van een schikking met het bureau. De rechter stelt vaak de consument in het gelijk.

Gesloten