LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] is geld terug mogelijk in dit geval?
is geld terug mogelijk in dit geval?
Bij "de dump" in Rotterdam heb ik vorige week zaterdag een mes gekocht. het betreft hier om het mes "Automatic Kalashnikov 74", een zelf uitklappend mes (met een drukknop) van €65,- .
ik heb dit mes vantevoren goed bekeken, en er zaten geen beschadigingen op. na 2 uur in mijn zak gehad te hebben was de bovenkant van het lemmet en het handvat al beschadigd.
op het bovenstaande plaatje heb ik aangegeven waar de beschadigingen zijn. in beide gevallen gaat het om de coating die er af is.
het enige wat in die broekzak zat was het mes, en niets anders. ik verwacht niet zulke kwaliteit van een mes van die prijs.
ik ben er maandag mee naar de winkel gegaan, en ik heb het mes laten zien. omdat de bedrijfsleidster niet aanwezig was hebben ze het mes achtergehouden en mijn gegevens genoteerd. ik zou afgelope week teruggebeld worden. ik was daarnet nog niet teruggebeld dus ik heb ze zelf gebeld. ze gaan een "messenexpert" er naar laten kijken. deze "expert" is op dit moment op vakantie, en komt over anderhalf a 2 weken terug.
ik wil graag mijn geld terug, voor het mes en voor het bijbehorende hoesje dat ik gekocht heb. het is van dermate slechte kwaliteit dat ik door deze ervaring geen nieuwe kalashnikov mes wil. ik weet dat bij de winkel een bordje staat dat ze geen geld teruggeven maar tegoedbonnen. maar is dit wel volgens de wet? ik heb altijd begrepen dat ze verplicht zijn geld terug te geven.
Kan iemand mij advies geven over dit onderwerp?
Bij voorbaat dank.
p.s. mijn excuses voor mijn gebrekkige zinnen op dit moment.
ik heb dit mes vantevoren goed bekeken, en er zaten geen beschadigingen op. na 2 uur in mijn zak gehad te hebben was de bovenkant van het lemmet en het handvat al beschadigd.
op het bovenstaande plaatje heb ik aangegeven waar de beschadigingen zijn. in beide gevallen gaat het om de coating die er af is.
het enige wat in die broekzak zat was het mes, en niets anders. ik verwacht niet zulke kwaliteit van een mes van die prijs.
ik ben er maandag mee naar de winkel gegaan, en ik heb het mes laten zien. omdat de bedrijfsleidster niet aanwezig was hebben ze het mes achtergehouden en mijn gegevens genoteerd. ik zou afgelope week teruggebeld worden. ik was daarnet nog niet teruggebeld dus ik heb ze zelf gebeld. ze gaan een "messenexpert" er naar laten kijken. deze "expert" is op dit moment op vakantie, en komt over anderhalf a 2 weken terug.
ik wil graag mijn geld terug, voor het mes en voor het bijbehorende hoesje dat ik gekocht heb. het is van dermate slechte kwaliteit dat ik door deze ervaring geen nieuwe kalashnikov mes wil. ik weet dat bij de winkel een bordje staat dat ze geen geld teruggeven maar tegoedbonnen. maar is dit wel volgens de wet? ik heb altijd begrepen dat ze verplicht zijn geld terug te geven.
Kan iemand mij advies geven over dit onderwerp?
Bij voorbaat dank.
p.s. mijn excuses voor mijn gebrekkige zinnen op dit moment.
Re: is geld terug mogelijk in dit geval?
Je bent afhankelijk van de coulance van de dump handelaar.
Als je toch een mes wilt hebben, koop dan een "Buckknife".
Kost veel minder maar is veel beter.
Als je toch een mes wilt hebben, koop dan een "Buckknife".
Kost veel minder maar is veel beter.
Het gaat mij ook om het uiterlijk van een mes, aangezien ik ze verzamel. ik vind het echter geen deugdelijk product als de laag om het lemmet beschadigd na 2 uur in een broekzak gezeten te hebben. als dit na een jaar gebeurt hoor je mij er niet over, maar een mes dat na 2 uur al zo beschadigd is is gewoon niet acceptabel.
Waarschijnlijk kun je die garantie wel vergeten. Het lijkt er op dat dit wapen volgens de wetgeving in Nederland verboden is (Categorie I wapen).
Je moet de verkoper minimaal een kans gegeven te voldoen aan de overeenkomst. In dit geval komt dat neer op vervaning.
Van een consument mag niet verwacht worden dat deze op de hoogte is of een mes verboden is. Deze mag uit gaan van de goede trouw van de verkoper. Deze zou dat zeker wel moeten weten. Indien het product verboden is dan mag u de overeenkomst ontbinden.
http://www.de-dump.nl/main.php?pagina=over_dump
Van een consument mag niet verwacht worden dat deze op de hoogte is of een mes verboden is. Deze mag uit gaan van de goede trouw van de verkoper. Deze zou dat zeker wel moeten weten. Indien het product verboden is dan mag u de overeenkomst ontbinden.
Het ziet er naar uit dat dit product nieuw is. Voor tweede handse producten geld een levenverwachting van minimaal een jaar en een garantie van een half jaar.Je bent afhankelijk van de coulance van de dump handelaar.
http://www.de-dump.nl/main.php?pagina=over_dump
De koopovereenkomst is in dat geval op grond van 3:40 BW nietig. Er valt niets meer te ontbinden in dat geval.Indien het product verboden is dan mag u de overeenkomst ontbinden.
Is het effect dan nog het zelfde? (dat jij je geld terug krijgt) of denk je dat men zou zeggen dat je dit had kunnen / moeten weten?
Iedere Nederlander wordt geacht om de wet te kennen, dus ik neem aan dat je geen geld terug krijgt.
nietigheid van de overeenkomst wil zeggen dat de overeenkomst geacht wordt nooit te hebben bestaan. Dit betekent dat er geld is betaald voor(strikt genomen) iets dat niet bestaat. Kortom: het terugvorderen van het aankoopbedrag kan mogelijk wel op basis van onverschuldigde betaling maar zeker niet op basis van ontbinding van de koop (wanneer er sprake zou zijn van een nietige overeenkomst).Is het effect dan nog het zelfde? (dat jij je geld terug krijgt) of denk je dat men zou zeggen dat je dit had kunnen / moeten weten?
mensen dit gaat niet over het wel of niet verboden zijn van een wapen.
het is in de nederlandse winkels te koop, dus het mag legaal verkocht worden, zonder wapenvergunning. tevens valt dit niet in catagorie 1. stiletto's zijn verboden omdat deze recht naar voren openen. dit is een mes dat zijwaarts opengaat, en is daarom geen stiletto.
waar het mij om gaat is dat het een product is waarvan de coatinglaag na 2 uur bij je hebben, kapot gaat. daarom is dit voor mij een product dat binnen de normale levensduur kapot gegaan is. tevens valt dit binnen de terugbreng garantie, en hoor ik gewoon mijn geld terug te krijgen.
het is in de nederlandse winkels te koop, dus het mag legaal verkocht worden, zonder wapenvergunning. tevens valt dit niet in catagorie 1. stiletto's zijn verboden omdat deze recht naar voren openen. dit is een mes dat zijwaarts opengaat, en is daarom geen stiletto.
waar het mij om gaat is dat het een product is waarvan de coatinglaag na 2 uur bij je hebben, kapot gaat. daarom is dit voor mij een product dat binnen de normale levensduur kapot gegaan is. tevens valt dit binnen de terugbreng garantie, en hoor ik gewoon mijn geld terug te krijgen.
-
Dat dacht ik niet! Een mes is gemaakt om mee te snijden en als dat goed is, zal niemand een vergoeding geven voor gebruikers sporen.
Dus de vraag is, Snijdt het, ja dan is het product goed.
De winkelier is alleen verplicht om te ruilen indien dit op de bon staat en dan onder de voorwaarden die daar bij zijn aangegeven. Een wetteljike ruil garantie bestaat niet.
Het product is niet goed en dat moet de verkoper wel kosteloos oplossen. U mag van de verkoper eisen dat deze dit product vervangt. Pas wanneer hij dat niet wil of dit het zelfde resultaat heeft mag u de koop (gedeeltelijk) ontbinden.
Het product is niet goed en dat moet de verkoper wel kosteloos oplossen. U mag van de verkoper eisen dat deze dit product vervangt. Pas wanneer hij dat niet wil of dit het zelfde resultaat heeft mag u de koop (gedeeltelijk) ontbinden.
Je hoeft niet van een mes te verwachten dat het handvat los laat.Dat dacht ik niet! Een mes is gemaakt om mee te snijden en als dat goed is, zal niemand een vergoeding geven voor gebruikers sporen.
Helaas, maar zowel zijwaarts openende als vooruit/naar voren openende messen zijn verboden. Verder heeft dit type wapen geen stootplaat en is het lemmet meer dan 9 cm lang. Verder is het lemmet op het breedste punt meer dan 14 mm. Kortom verboden. Dat het in de winkel wordt verkocht maakt niet dat het wapen is toegestaan. Kortom: de koopovereenkomst lijkt me wel degelijk nietig.het is in de nederlandse winkels te koop, dus het mag legaal verkocht worden, zonder wapenvergunning. tevens valt dit niet in catagorie 1. stiletto's zijn verboden omdat deze recht naar voren openen. dit is een mes dat zijwaarts opengaat, en is daarom geen stiletto.
Daarnaast, nog even richting alfiatron, is eventuele illegaliteit van het mes geen reden om een koop te ontbinden. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. De koper had dus moeten weten dat het een illegaal wapen zou betreffen (indien dat daadwerkelijk zo is).
Zoals al eerder aangegeven: de koop kan niet meer worden ontbonden wegens nietigheid van de koopovereenkomst. Ontbinding is niet meer aan de orde.Daarnaast, nog even richting alfiatron, is eventuele illegaliteit van het mes geen reden om een koop te ontbinden.
-
Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, DUS er bestaat geen recht op geld terug, wordt hierboven ergens gesteld.
Los van het feit dat dit een illegaal wapen is:
Wanneer je een aankoop doet, je hebt een bon, en je bent niet tevreden over je aankoop omdat het ding bijvoorbeeld (zoals nu) kort na de aankoop is beschadigd buiten jouw toedoen, dient de winkelier de koper tegemoet te komen.
Desondanks: ook al gaat het om een hobby, het mes is niet toegestaan, dus je bent zelfs strafbaar als je het in je bezit hebt.
Een ander voorbeeld: Een cobra houden als hobby, dat kunnen sommige mensen wel leuk vinden, maar aangezien een particulier dit niet mag, blijft het toch strafbaar.
Een ding snap ik niet goed: wanneer jij messen spaart als hobby, waarom steek je het dan zo in je zak, dan zou je er toch best wat zorgvuldiger mee kunnen omgaan, als het het toch niet als mes gebruikt. Staat overigens los van de beschadiging, die hoort er na 2 uur inderdad niet te zijn, maar dat maakt deze aankoop niet minder illegaal.
Los van het feit dat dit een illegaal wapen is:
Wanneer je een aankoop doet, je hebt een bon, en je bent niet tevreden over je aankoop omdat het ding bijvoorbeeld (zoals nu) kort na de aankoop is beschadigd buiten jouw toedoen, dient de winkelier de koper tegemoet te komen.
Desondanks: ook al gaat het om een hobby, het mes is niet toegestaan, dus je bent zelfs strafbaar als je het in je bezit hebt.
Een ander voorbeeld: Een cobra houden als hobby, dat kunnen sommige mensen wel leuk vinden, maar aangezien een particulier dit niet mag, blijft het toch strafbaar.
Een ding snap ik niet goed: wanneer jij messen spaart als hobby, waarom steek je het dan zo in je zak, dan zou je er toch best wat zorgvuldiger mee kunnen omgaan, als het het toch niet als mes gebruikt. Staat overigens los van de beschadiging, die hoort er na 2 uur inderdad niet te zijn, maar dat maakt deze aankoop niet minder illegaal.