LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] macbook laptop werkt niet goed, binnen 8 dagen geen ruil

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: macbook laptop werkt niet goed, binnen 8 dagen geen ruil

Ongelezen bericht door ikbenik »

Een aanvulling:

Ik assembleer de computers die ik lever zelf.
Ik kies de onderdelen zelf.
Dus ben ik winkelier en fabrikant tegelijk.
Als winkelier heb ik de eindverantwoordelijkheid en ik heb zelf een hoge kwaliteitseis.
Dus ik ben de perfectionist onder de computerbouwers.
Een computer gaat pas naar de klant als de computer helemaal goed is.

Dus de garantieafwikkeling doe ik zelf.

De consument kan en mag nooit de einduitspraak hebben of een garantieclaim terecht is of niet. Dit moet ten aller tijden in handen blijven van de winkelier/fabrikant.

De reden is simpel.
Als winkelier heb je hiermee de mogelijkheid om oplichting te voorkomen.
Als de consument de eindwoord heeft, dan zullen heeel veel consumenten hier misbruik van maken!
Vergeet niet dat we hier in Nederland wonen. Als het gratis kan.......

Ik ben niet zwartgallig, maar dit is nu eenmaal de realiteit.

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: macbook laptop werkt niet goed, binnen 8 dagen geen ruil

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik stel niet dat een winkelier de eist van de consument blind moet willigen. Wat dat betreft sluit ik me aan bij ??. Het gaat er om dat als de consument vervanging eist de verkoper die eist moet uitvoeren tenzij deze een goede redenen heeft.

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: macbook laptop werkt niet goed, binnen 8 dagen geen ruil

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als bij controle blijkt dat er spyware of virussen op de computer staat, dan heeft de klant een probleem. Dan moet hij voor de verwijdering ervan gewoon betalen. Want spyware en virussen vallen niet onder garantie.
Daar heeft u helemaal gelijk in.
Ook software valt niet onder garantie. Dus op Windows kan geen garantie worden geclaimt!
Software is ook een product en komt dus met zijn eigen garantie. De garantie op de computer staat los van de garantie op de software die u leverd.
Dus de eis van sommige klanten om gelijk hun geld terug te geven of gelijk een nieuw product te geven wordt nooit in eerste instantie ingewilligd.
De steld dat de winkelier eerst een kans moet hebben om aan de overeenkomst te voldoen, dus hier staat u in uw recht. (ik meen in art 22 BW7) Maar wettelijk gezien moet u de eerste keer als overgaan tot vervanging, tenzij de redelijkheid anders gebied.

In dit geval gaat het om een computer die het direct bij thuiskomst ernstige gebreken vertoont. Dan is vervanging een passende oplossing of u moet ontdenkken dat er een stekketje los zit of zo. De winkelier kan vervolgens met het product doen wat hij wil. Repareren en opnieuw verkopen of weggooien.
De winkelier bepaald of iets onder garantie valt of niet, en niet de consument.
De garantievoorwaarden worden door de winkelier en/of fabrikant bepaald. Die kunnen daarin defecten bij bepaalde delen uitsluiten of juist uitbreiden. Er zijn winkelier die een extra garantie verkopen die ook repareerd als je het product laat vallen.
Is de consument het niet eens met de beslissing van de winkelier, dan kan hij in beroep gaan bij de rechter.
Naar de rechter gaan is erg prijzig en dat weten winkeliers. Daarom bevatten algemene voorwaarden vaak toch verboden bedingen of worden er beslissingen genomen die onwettig zijn. Daarom bied de winkelier die aangesloten is bij een geschillencommissie echt een service. Zij geven daarmee aan eerlijk zaken te willen doen.
Als een product onder garantie vervangen wordt, dan dient het product waar garantie geclaimd wordt aan de winkelier of fabrikant te worden overhandigd.
Helemaal mee eens. Ik dacht elders te lezen te hebben dat u dit zelf had mee gemaakt. Maar in het geval van een harde schrijf mag deze dan natuurlijk wel eisen dat de informatie vernietigd wordt. dwz een speciaal programma er over heen laten gaan.
De consument kan en mag nooit de einduitspraak hebben of een garantieclaim terecht is of niet.
De winkelier mag iid bewijzen dat de claim niet terecht is.

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: macbook laptop werkt niet goed, binnen 8 dagen geen ruil

Ongelezen bericht door Rustig »

@cjkoom, knap van je om te raden dat het bij @harrynak een MacBook betrof. Is er al uitsluitsel van Mac in Uitgeest??

Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:01

Re: macbook laptop werkt niet goed, binnen 8 dagen geen ruil

Ongelezen bericht door Waard »

De meeste problemen met nieuwe computers worden veroorzaakt door foute installatie van software of verouderde software die de koper installeert. Als iedereen met die problemen meteen een nieuwe gaat eisen, kunnen die winkels wel aan de gang blijven. Geef ze gewoon een kans het probleem binnen een redelijke termijn op te lossen, en als dat niet lukt, kan je altijd nog een nieuwe vragen.

En houd ook in de gaten, het blijft allemaal techniek, en het kan allemaal kapot gaan. Het hoort er gewoon bij, anders kan je beter geen computer/auto/magnetron kopen. Meteen je leverancier aan de schandpaal nagelen als het even niet loopt zoals je dacht is wel wat flauw.

Waard
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:01

Re: macbook laptop werkt niet goed, binnen 8 dagen geen ruil

Ongelezen bericht door Waard »

Hee verrek Rustig, je hebt gelijk. Hoe kon cjkoom weten dat de computer van harrynak een Mac was, laat staan dat hij ook nog eens de dealer raadt. Die kans is inderdaad dusdanig klein, dat dit gewoon wel een nep-bericht moet zijn. Een concurrent van die winkel in Uitgeest zeker?
Bah bah! Driewerf bah! Hier zou de forumbeheerder wat aan moeten doen. Zo kan iedereen zijn concurrent via Radar zwartmaken.

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: macbook laptop werkt niet goed, binnen 8 dagen geen ruil

Ongelezen bericht door Rustig »

@Waard. :D :D :D :D

Gesloten