LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tussentijds opzeggen abonnement

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
mollie3
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 jan 2004 17:10

tussentijds opzeggen abonnement

Ongelezen bericht door mollie3 »

Ik wil graag overstappen naar een andere provider. Ik heb ooit gehoord dat een provider je maar kan verplichten tot 1 jaar abonnement.
Klopt dit of ben je echt verplicht om de 2 jaar vol te maken?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: tussentijds opzeggen abonnement

Ongelezen bericht door karr-2 »

Waarschijnlijk moet je de 2 jaar volmaken en anders gewoon de 2 jaar doorbetalen. Per saldo is het dus goedkoper om je abonnement gewoon uit te zitten.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: tussentijds opzeggen abonnement

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je kunt tegenwoordig kiezen uit 2 periodes.

Vaak is het zo, dat je bij 1 jaar een wat verouderd model GSM erbij krijgt, of bij moet betalen voor een nieuw type. OF je neemt direct een 2-jarig abonnement en dan heb je ook het nieuwere type bij de prijs inbegrepen.

Ik zeg bewust niet gratis, want dat is het niet.

Je ZOU het abonnement kunnen afkopen na dat eerste jaar. Je moet dan berekenen wat de restwaarde is van het toestel dat je bij je abonnement kreeg. Het rekent het gemakkelijkste als je toestel een jaar geleden los 480 euro zou hebben gekost. Kijk wat je per maand betaalt. Stel dat dat 20 euro is, dan moet je bij een jaar nog 240 euro betalen. En dan zul je zien dat afkopen om het even is. Vergeet niet de restwaarde van je telefoon erbij te tellen.

Je zou kunnen afwegen om een sim-only abonnement te nemen, omdat je immers het toestel al hebt. Daarmee kun je het afkoopbedrag weer voor een groot deel terugverdienen.

Libel
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 nov 2004 02:17

Re: tussentijds opzeggen abonnement

Ongelezen bericht door Libel »

Abonnement en toestel staan los van elkaar.
Bij het aangaan van je contract heb jij gekozen voor 2 jaar ipv 1 jaar.
Doordat jij voor 2 jaar hebt gekozen heeft de provider meer bonus betaald aan de verkopende partij waardoor deze een hogere korting aan je konden geven voor het toestel. waarschijnlijk heb je ook nog een extra korting op je abonnementskosten gekregen. Je provider wil daarom ook zeker de kosten die zij hebben gemaakt terug verdienen dmv je abonnementskosten.
Restwaarde van het toestel heeft niets te maken met de afkoopsom omdat de meeste toestellen nog altijd aangeschaft worden via belwinkels als Belcompany, T for Telecom je telefoon komt dan ook niet via je telecom provider.
Je zult dan ook de maanden dienen te betalen dat je eerder weg gaat.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: tussentijds opzeggen abonnement

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

De waarde van het toestel wordt ''ondoorzichtig'' verwerkt in de maandelijkse abonnementsprijs, zonder toestel zou je aboonement een stuk goedkoper kunnen zijn, namelijk. Zodoende is ook de restwaarde van het toestel erg moeilijk vast te stellen.

Ik wilde ermee aangeven dat het goedkoper is om gewoon je contract uit te dienen.

Zaten de constructies niet zo ingewikkeld in elkaar, dan zou je makkelijker onder je contract uit kunnen komen. Helaas is de goedkoopste manier om je contract te beeindigen, nog altijd: geduld hebben tot de contractperiode voorbij is.

Het gekke is: in een land als Belgie zie je helemaal niet van deze constructies. Daar koop je in beginsel het toestel en het abonnement al apart.

boebele
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:58

Re: tussentijds opzeggen abonnement

Ongelezen bericht door boebele »

Ik heb 1,5 jaar geleden ook een contract van 2 jaar afgesloten omdat de telefoon die ik wilde hebben dan gratis was. Heb spijt als haren op mijn hoofd vanwege de hoge abonnementskosten. Voor mij dus nooit meer een 'gratis' toestel. Ik neem gewoon sim only en mocht ik een nieuw toestel willen dan koop ik die wel gewoon los in de winkel of via internet.

Die toestellen zijn echt niet gratis, je sluit gewoon een soort lening af en betaalt het toestel vervolgens terug. In mijn geval was dat 20 euro p/m.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: tussentijds opzeggen abonnement

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je krijgt er dan wel een zooi belminuten bij, die je maar beter op kunt maken. Ik heb er nu 150 per maand, waarbij ik er maar 60 gebruikte.......

Nu handel ik de telefoontjes die ik normaal met de thuistelefoon afhandelde, via de gsm af, en is het meer in evenwicht.

boebele
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:58

Re: tussentijds opzeggen abonnement

Ongelezen bericht door boebele »

Ach, waarschijnlijk krijg ik het ook niet op, maar is dat zo'n probleem? Ik ga maar 5,95 per maand betalen dus het interesseert me niet zo.

Gesloten