Wat bedoel je met sommige consumenten zijn er DOMWEG nog niet klaar voor, sommige winkeliers ook niet. Ga eens inhoudelijk in op deze tekst en geeft wat argumenten waardoor ik zal inzien dat jij je niets van de regelgeving hoeft aan te trekken. Tot nu toe heb je die nog niet gegeven.
Ik begrijp je probleem, maar er bestaat een categorie klanten die zich zal beroepen op wetgeving. Daar is toch niets mis mee. Op basis van wetgeving krijg je ook een boete opgelegd als je door rood rijdt. Je maakt mij niet wijs dat je die bon niet betaald, ondanks je afkeer van alle regelgeving.
Waar we misschien naar toe moeten is een systeem waar de klant een keus kan maken. Een lage prijs, maar dan geen uitgebreide of geen garantie of een hogere prijs met alles er op en er aan.
Ik doel hiermee dat we op dit moment al zo'n systeem hebben.
De winkelier bepaald de lengte van de garantie en biedt verschillende producten aan met de verschillende mogelijkheden.
Precies zoals jij voorsteld.
Echter zijn er winkeliers die zeggen dat niets mogelijk is en alleen de goedkoopste verkopen. Als er iets is dan heb je een probleem.
Daarnaast zijn er ook consumenten die menen dat zij alles bepalen en bij de producten waar de minste garantie op zit het recht denken te hebben van de garanties van het duurste product.
Voorbeeld:
Ik heb 2 printers in mijn assortiment zitten. Printer A heeft een garantie van 1 jaar en heeft beperkte mogelijkheden.
Printer B heeft alle mogelijkheden en heeft 3 jaar garantie.
Dus een klant koopt printer A.
Na 15 maanden gaat de printer kapot. Dus de klant heeft geen recht op garantie en moet gewoon voor de printer betalen.
De klant begint te klagen en eist dat het onder garantie gerepareerd wordt! Want voor printers geldt toch een garantieperiode van 3 jaar!
Dus omdat printer B wel een garantieperiode heeft van 3 jaar geldt dit ook automatisch voor printer A volgens de klant.
Kijk, het systeem is mooi, maar dan moet de klant niet dingen eisen waar hij geen recht op heeft.
Een mooi voorbeeld is de economische levensduur van computers.
De winkelier en fabrikant hebben deze op 3 jaar gesteld.
Sommige consumenten vinden dat deze 5 jaar bedraagt.
Dus zeggen ze: de economische levensduur is 5 jaar, en dat eisen ze dan ook!
Voor de winkelier geldt dit ook. Als een winkelier een product verkoopt met een garantie van 5 jaar mag hij niet zeggen na 3 jaar heb je geen garantie meer.
Het gebeurd wel.
Simpel gezegd:
Artikel 6a:
1. Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.
2. In een garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
artikel 17
2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Dus het komt hierop neer dat de producteigenschappen worden bepaald door de winkelier/fabrikant en dat deze uitspraken geldig zijn op het moment van afsluiten van de koopovereenkomst.
De winkelier moet zich hieraan houden maar ook de consument.