LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Digitale camera Canon Power shot G 3
-
Digitale camera Canon Power shot G 3
Ik heb een Canon Power Shot G3 is nu 2 jaar oud, haast niet gebruikt en nu al defect LCD scherm niet meer te zien.
Wie heeft dat probleem ook al gehad.
Canon doet zich er gemakelijk van af .
Als je bij Canon om een reactie vraagt dan hebben ze het alleen maar over het vaste tarief van de reparatie kosten van 178,25 incl BTW.
Hoodfprint is nu al stuk volgens de reperatie afdeling van ETB-ASS Roosendaal.
Van wat de oorzaak is ??????????.
[/b]
Als je bij Canon om een reactie vraagt dan hebben ze het alleen maar over het vaste tarief van de reparatie kosten van 178,25 incl BTW.
[/b]
Re: Digitale camera Canon Power shot G 3
Dit soort zaken mag na 2 jaar niet stuk gaan.
Geplaatst op 20 Aug 2006 17:57 door k.van.dongen
Ik heb een Canon Power Shot G3 is nu 2 jaar oud, haast niet gebruikt en nu al defect LCD scherm niet meer te zien.
Wijs de verkoper/Canon er op dat ze dit volgens de Consumenten regels dienen op te lossen.
Het betreft toch een behoorlijk bedrag, dus een rechtsbijstandsverzekering zou ingeschakeld kunnen worden,
mits je die hebt natuurlijk.
-
De Canon Europese Garantie geeft de oorsponkelijke koper van een Canon product bij normaal gebruik een vol jaar garantie tegen productie- en materiaalfouten. De garantieperiode gaat in vanaf de datum van aankoop. Eventuele werkzaamheden die onder de garantie vallen, zullen gratis worden uitgevoerd, met uitzondering van verzekerings- en handlingkosten, transportkosten en incidentele kosten.
Ik ben bang dat er in dit geval weinig meer te verhalen valt onder garantievoorwaarden, een Rechtsbijstandverzekering zal dit hoogstwaarschijnlijk niet eens in behandeling nemen. 1 jaar garantie is al meer dan in de Wet Koop en Garanties staat vermeld, die spreekt nl over een half jaar garantie. Ik begrijp dan ook niet de opmerking dat Canon zich niet aan de consumentenregels (?) zou houden. Het blijft uiteraard vervelend dat de camera defect is, maar Canon kan ook moeilijk alle camera's die na 2 jaar stuk gaan kosteloos repareren, men weet immers niet hoe intensief een camera gebruikt wordt en met de wijze waarop ik gebruik maak van een digitale camera blijven ze bij mij ook niet langer dan 2 jaar te gebruiken (dit komt overigens niet door onzorgvuldig gebruik, maar door zeer intensief gebruik
Ik ben bang dat er in dit geval weinig meer te verhalen valt onder garantievoorwaarden, een Rechtsbijstandverzekering zal dit hoogstwaarschijnlijk niet eens in behandeling nemen. 1 jaar garantie is al meer dan in de Wet Koop en Garanties staat vermeld, die spreekt nl over een half jaar garantie. Ik begrijp dan ook niet de opmerking dat Canon zich niet aan de consumentenregels (?) zou houden. Het blijft uiteraard vervelend dat de camera defect is, maar Canon kan ook moeilijk alle camera's die na 2 jaar stuk gaan kosteloos repareren, men weet immers niet hoe intensief een camera gebruikt wordt en met de wijze waarop ik gebruik maak van een digitale camera blijven ze bij mij ook niet langer dan 2 jaar te gebruiken (dit komt overigens niet door onzorgvuldig gebruik, maar door zeer intensief gebruik
Dit is kletskoek, een Canon wordt gemaakt om jaren langmechmichael
goed te functioneren, zelfs bij intensief gebruik, want dit wordt
in de garantie niet uitgesloten.
Gaat er dan na 2 jaar iets mis, dan moet Canon de koper
op zijn minst tegemoet komen met een gereduceerd tarief.
Natuurlijk zal men altijd proberen er de hand mee te lichten, maar als men niet overstag gaat, adviseer ik mensen koop dan voortaan een ander fabrikaat, bijvoorkeur bij Aldi of Lidl want de firma's die daar leveren
weten wel wat service is.
-
Er is geen enkele wet/regel die Canon verplicht schade welke na 2 jaar is ontstaan te vergoeden of hierin tegemoet te komen. Dat is alles wat ik aangeef, als voorbeeld geef ik mijn eigen ervaring en situatie aan:
"en met de wijze waarop ik gebruik maak van een digitale camera blijven ze bij mij ook niet langer dan 2 jaar te gebruiken (dit komt overigens niet door onzorgvuldig gebruik, maar door zeer intensief gebruik"
Ik zeg dus niet dat alle camera's na 2 jaar gebreken vertonen, maar bij mij is dat in ieder geval altijd zo geweest. We spreken dan wel over 20.000 foto's per jaar in mijn situatie. Het is overigens zo dat de service van Canon over het algemeen niet erg goed is (mijn partner is fotograaf en heeft in haar winkel zeer veel met Canon en reparaties te maken) maar het blijft een feit dat Canon wettelijk gezien geen reparatie hoeft te vergoeden. Dat is ook de reden dat mijn partner als sinds jaar en dag gebruik maakt van Nikon, wat haar zeer goed bevalt. EDIT: Dit laatste moet overigens niet als reclame uitingen gezien worden, het is puur een mening.
"en met de wijze waarop ik gebruik maak van een digitale camera blijven ze bij mij ook niet langer dan 2 jaar te gebruiken (dit komt overigens niet door onzorgvuldig gebruik, maar door zeer intensief gebruik"
Ik zeg dus niet dat alle camera's na 2 jaar gebreken vertonen, maar bij mij is dat in ieder geval altijd zo geweest. We spreken dan wel over 20.000 foto's per jaar in mijn situatie. Het is overigens zo dat de service van Canon over het algemeen niet erg goed is (mijn partner is fotograaf en heeft in haar winkel zeer veel met Canon en reparaties te maken) maar het blijft een feit dat Canon wettelijk gezien geen reparatie hoeft te vergoeden. Dat is ook de reden dat mijn partner als sinds jaar en dag gebruik maakt van Nikon, wat haar zeer goed bevalt. EDIT: Dit laatste moet overigens niet als reclame uitingen gezien worden, het is puur een mening.
Dan ben je helaas niet goed op de hoogte van het consumentenmechmichael
Geplaatst op 28 Aug 2006 16:19 door mechmichael
Er is geen enkele wet/regel die Canon verplicht schade welke na 2 jaar is ontstaan te vergoeden of hierin tegemoet te komen. Dat is alles wat ik aangeef, als voorbeeld geef ik mijn eigen ervaring en situatie aan:
recht kijk maar op internet.
Bij Vara Kassa staat o.a.
"Het is inmiddels, dankzij consumentenprogramma's zoals Kassa, wel duidelijk dat een garantietermijn van 1 of 2 jaar aanvechtbaar is. Algemeen wordt gesteld en aanvaard dat de consument, afhankelijk van het product, vele jaren van zijn aanschaf moet kunnen genieten en waaraan de leverancier en niet de fabrikant moet voldoen na het verstrijken van de z.g. 'fabrieksgarantie' van 1 of 2 jaar. "
Wen er maar aan. Het gaat wel kapot.Dit soort zaken mag na 2 jaar niet stuk gaan.
Daar kun je niets aan doen.
Ik erger me aan die mensen die als er iets kapot gaat de winkelier gelijk aan de hoogste boom ophangen, omdat het kapot is gegaan.
Of de uitspraak:
Van het product mag je toch verwachten dat die niet na 2 jaar kapot gaat, heb ik ook al zo'n schijt aan!
Alles kan kapot gaan. Simpel.
Of het in de garantieperiode is of niet, doet niet ter zaken.
Dat het probleem opgelost dient te worden, is logisch.
Het is inmiddels, dankzij consumentenprogramma's zoals Kassa, wel duidelijk dat een garantietermijn van 1 of 2 jaar aanvechtbaar is. Algemeen wordt gesteld en aanvaard dat de consument, afhankelijk van het product, vele jaren van zijn aanschaf moet kunnen genieten en waaraan de leverancier en niet de fabrikant moet voldoen na het verstrijken van de z.g. 'fabrieksgarantie' van 1 of 2 jaar. "
De winkelier en of fabrikant bepalen de garantieperiode en niemand anders.
De winkelier bepaald de winkelgarantie en de fabrikant de fabrieksgarantie.
De consumentenbelangenorganisaties maken zich op dit moment sterk om gratis reparatie of fikse korting tijdens de levensduur van het product. Daarbij proberen ze deze periodes tot absurde hoogtes te brengen.
De Canon Europese Garantie geeft de oorsponkelijke koper van een Canon product bij normaal gebruik een vol jaar garantie tegen productie- en materiaalfouten. De garantieperiode gaat in vanaf de datum van aankoop. Eventuele werkzaamheden die onder de garantie vallen, zullen gratis worden uitgevoerd, met uitzondering van verzekerings- en handlingkosten, transportkosten en incidentele kosten.
Dit is de enige goede uitleg wat garantie nu precies inhoudt!
Dit is ook de oorsprong van het ontstaan van het begrip garantie!
Dat jij de gemiddelde consument ziet als notoire oplichter weten we onderhand wel. Onbegrijpelijk dat jij nog klanten hebt. Waar moet je dan heen als je pas gekochte spullen stuk gaan. Trap jij je klanten soms de deur uit als ze met een klacht komen?Ik erger me aan die mensen die als er iets kapot gaat de winkelier gelijk aan de hoogste boom ophangen, omdat het kapot is gegaan.
Ik zou toch iets eerder naar bed gaan als ik jou was, ben je minder kribbig.heb ik ook al zo'n schijt aan!
Oh??Of het in de garantieperiode is of niet, doet niet ter zaken.
De gemiddelde consument is helemaal geen notoire oplichter.Dat jij de gemiddelde consument ziet als notoire oplichter weten we onderhand wel. Onbegrijpelijk dat jij nog klanten hebt. Waar moet je dan heen als je pas gekochte spullen stuk gaan. Trap jij je klanten soms de deur uit als ze met een klacht komen?
Maar het valt me wel op dat er steeds wordt gezegd dat je levenslange garantie hebt.
Ik weet niet of je de uitzendingen van TV-Gelderland gezien hebt.
Dan begrijp je waarom ik kots over die zogenaamde "consumentenrechtenexperts"!
Die roepen dat de consumenten levenslange garantie hebben en dat de meeste winkeliers oplichters zijn.
Zelfs na 8 jaar mag je in hun ogen nog gratis reparatie eisen, want zeggen ze, alles wat buiten de schuld van de consument kapot gaat is non-conform de overeenkomst. Dus hoort de winkelier gratis reparatie uit te voeren of gratis vervanging.
Altijd!
Ik heb het over die groep consumenten die denken dat ze bij problemen alles mogen eisen en alles mogen zeggen.
Ik zeg alleen dat ik die groep consumenten, als er iets binnen 2 jaar kapot gaat gelijk de winkelier aan de hoogste boom ophangen en dan een hoop stennis gaan maken, niet kan uitstaan.
En dan beschuldig jij me ervan dat ik de gemiddelde consument als notoire oplichter zie.
Dit geeft alleen aan dat jij vind dat jij dat recht hebt en dat jij dat gedrag tegenover de winkelier normaal vind.
Is toch wel zielig.
Tuurlijk bij de winkelier.Waar moet je dan heen als je pas gekochte spullen stuk gaan.
Maar als het product na 1,5 jaar of 2 jaar begeeft, hoor je de winkelier niet op een grove manier te behandelen.
Het schijnt een moderne manier van je gelijk te halen te zijn.
Zulke klanten die niet netjes zijn, hoeven bij mij inderdaad niets te verwachten.
Want ik laat me niet afbekken en chanteren!
Als mensen zich tegen mij misdragen wel.Trap jij je klanten soms de deur uit als ze met een klacht komen?
Begrijp me niet verkeerd!
Mensen die normaal doen, doe ik ook normaal tegen.
En dan doe ik heus niet moeilijk.
Canon hanteert gewoon het jaar fabrieksgarantie.
Dag mag en dat is niet verboden.
De oorzaak is bij electronica vaak heel moeilijk te achterhalen.Hoodfprint is nu al stuk volgens de reperatie afdeling van ETB-ASS Roosendaal.
Electronica kan door onbekende oorzaak kapot gaan.
De reden dat de reparatie zo duur is, is omdat op de hoofdprint alle aanstuurelectronica zich bevind.
Dus alles wordt op 1 printplaat gemonteerd, omdat dat nu eenmaal het goedkoopste is.
Het mag tegenwoordig niets meer kosten, dus de fabrikanten doen alle moeite om alles zo goedkoop mogelijk te maken.
En met de keuze van de electronica wordt dit ook sterk meegewogen.
Ik ben het helemaal met mechmichael eens. Iedereen denkt ineens dat men altijd garantie heeft en dreigen gelijk met Radar, Kassa, etc. Je ziet tegenwoordig kinderen van twee jaar op het strand met een digitale camera en dat vind men heel gewoon. Als er dan zandscade ontstaat is het een fout van de fabrikant???? Een auto moet en kan makkelijk 200.000 km mee maar als na drie jaar mijn startmotor defect is moet ik gewoon betalen. Dan hoor je niemand. Canon geeft trouwens 1 jaar fabrieksgarantie en 1 jaar coulance. Als het tweede jaar een defect optreedt en de camera is niet afgerost dan krijg je gewoon garantie. Als je de camera opstuurt met een kopie van de aankoopnota en de camera ziet er goed uit krijg je garantie, zonder aankoopnota niet.
Ook ik ben het slachtoffer geworden van de slechte service van canon, camera ixus v3 zonder aanleiding van de een op andere dag lcd niet meer werken. Opgestuurd naar Etbass zou gratis reparatie zijn als ccd kapot zou zijn, anders na overleg eventueel met betaling reparatie of vervanging. Niets horen dus vanuit gegaan ccd kapot, vervolgens bericht dat DHL het toestel zou bezorgen, dus waren we 2x niet thuis, toen weer nieuwe opdracht door Etbass en op dag levering DHL gebeld
dus niet, toen Etbass gebeld en zij hebben geregeld dat ik het toestel in Amersfoort kon ophalen, mooi dacht ik, maar.....of ik wel ff de €160,00 mee wilde nemen? Niet over gecommuniceerd! Alternatief oude toestel afstand van doen, dan geen kosten, oude toestel terug dan €60 onderzoekskosten! Niet over gesproken vooraf!!! Voor de €160 zou ik een B-keuze toestel krijgen met 2 maanden garantie! Niet gedaan, klacht ingediend maar zonder bevredigend resultaat. Zit nu met kapot toestel van ongeveer 3 jaar oud waar alleen in de vakanties wat foto's mee gemaakt is! Duurzaamheid dus nada! Voor mij dus nooit meer een
Canon, komen afspraken niet na en maken zich er vervolgens met een Jantje van Leiden van af.!
dus niet, toen Etbass gebeld en zij hebben geregeld dat ik het toestel in Amersfoort kon ophalen, mooi dacht ik, maar.....of ik wel ff de €160,00 mee wilde nemen? Niet over gecommuniceerd! Alternatief oude toestel afstand van doen, dan geen kosten, oude toestel terug dan €60 onderzoekskosten! Niet over gesproken vooraf!!! Voor de €160 zou ik een B-keuze toestel krijgen met 2 maanden garantie! Niet gedaan, klacht ingediend maar zonder bevredigend resultaat. Zit nu met kapot toestel van ongeveer 3 jaar oud waar alleen in de vakanties wat foto's mee gemaakt is! Duurzaamheid dus nada! Voor mij dus nooit meer een
Canon, komen afspraken niet na en maken zich er vervolgens met een Jantje van Leiden van af.!
Als je als consument gelijk zo reageerd dan ben je echt ver afgezakt!Dit soort zaken mag na 2 jaar niet stuk gaan.
Wijs de verkoper/Canon er op dat ze dit volgens de Consumenten regels dienen op te lossen.
Het betreft toch een behoorlijk bedrag, dus een rechtsbijstandsverzekering zou ingeschakeld kunnen worden,
mits je die hebt natuurlijk.
Je kunt nu wel vinden dat iets niet kapot mag gaan, maar het gebeurt toch! Daar doe je nu eenmaal niets aan.
En om nu gelijk de winkelier of de fabrikant in de hoogste boom op te hangen is ook weer sterk overdreven. Het is wel een modeverschijnsel aan het worden.
Als je gewoon rustig blijft en gewoon met de winkelier gaat praten is er niets aan de hand.
Maar klanten die gelijk gaan dreigen en schelden hebben bij mij een probleem.
Al hebben ze dan gelijk, ik help ze niet.
Niet zolang ze blijven dreigen en schreeuwen.
Klanten die normaal blijven en gewoon doen help ik met plezier.
Het is de toon die de klank bepaald!
Canon hoeft u niet te helpen. U moet bij de verkoper omdat u daar een overeenkomst heeft.
@mechmichael: de verkoper moet een zaak afleveren die voldoet aan de overeenkomst. Wanneer de zaak onredelijk korte is mee gegaan voldoet het dus niet aan de overeenkomst en heb je een goede kans om een rechtzaak te winnen. De verkoper moet dan voor een deel van de kosten opdraaien. Dit is gerecht in het burgelijk wetboek 7 art 17, 21, 22 en de jurespondentie daar over.
Voor digitale camera's geld een levensverwachting van minimaal 5 jaar. Canon heeft een levensverwachting van 10 jaar aan gegeven. 2 jaar is dan onredelijk kort.
@ikbenik: Iemand roept dat dit soort zaken niet binnen twee jaar kapot horen te gaan en dat de consument de verkoper daar op zou moeten wijzen. En u begint direct een pleidooi te houden over hoe onbetrouwbaar consumenten wel niet zijn en dat u ze dan niet helpt ook al hebben ze gelijk. Overdrijft u nu niet een beetje.
@mechmichael: de verkoper moet een zaak afleveren die voldoet aan de overeenkomst. Wanneer de zaak onredelijk korte is mee gegaan voldoet het dus niet aan de overeenkomst en heb je een goede kans om een rechtzaak te winnen. De verkoper moet dan voor een deel van de kosten opdraaien. Dit is gerecht in het burgelijk wetboek 7 art 17, 21, 22 en de jurespondentie daar over.
Voor digitale camera's geld een levensverwachting van minimaal 5 jaar. Canon heeft een levensverwachting van 10 jaar aan gegeven. 2 jaar is dan onredelijk kort.
@ikbenik: Iemand roept dat dit soort zaken niet binnen twee jaar kapot horen te gaan en dat de consument de verkoper daar op zou moeten wijzen. En u begint direct een pleidooi te houden over hoe onbetrouwbaar consumenten wel niet zijn en dat u ze dan niet helpt ook al hebben ze gelijk. Overdrijft u nu niet een beetje.
Garanties bevatten vaak bedingen die de aansprakelijk inperken. Dat is aan te vechten.De winkelier en of fabrikant bepalen de garantieperiode en niemand anders. De winkelier bepaald de winkelgarantie en de fabrikant de fabrieksgarantie.
Met de levensverwachting wordt de technische levensduur (werkelijke levensduur) bedoeld en niet de economische levensduur.
Je verwacht toch niet dat je in de technische levensduur totaal geen kosten hoeft te verwachten?!?!
Ik heb het al vaker gezegd: wel de lusten, maar niet de lasten!
Met de uitspraken die de verkoper zegt.mechmichael: de verkoper moet een zaak afleveren die voldoet aan de overeenkomst.
Je leest weer niet goed of je hebt moeite met het begrijpen.@ikbenik: Iemand roept dat dit soort zaken niet binnen twee jaar kapot horen te gaan en dat de consument de verkoper daar op zou moeten wijzen.
Ik zeg dat men niet hoeft te verwachten dat een product niet kapot kan gaan. Producten gaan kapot, verwacht of niet. Daar doe je niets aan.
Helaas niet.En u begint direct een pleidooi te houden over hoe onbetrouwbaar consumenten wel niet zijn en dat u ze dan niet helpt ook al hebben ze gelijk. Overdrijft u nu niet een beetje.
De consument vindt het op dit moment normaal om de winkelier gelijk als vuil te behandelen.
Als een product in de garantieperiode kapot gaat dan hoort de klant de winkelier niet gelijk in de hoogste boom op te hangen!
Sommige consumenten vinden het normaal om bij problemen met het product de winkelier gelijk een grote bek te geven!
Want, zeggen ze, had de winkelier maar een goed product moeten geven!
En klanten met een grote bek doe ik niets voor!
Er zijn inderdaad ook fabrikanten en winkeliers die dat doen.Garanties bevatten vaak bedingen die de aansprakelijk inperken. Dat is aan te vechten.
Maar dat betekend niet automatisch dat alle winkeliers dat doen!
Daarnaast bepalen volgens de wet de winkeliers de garantieperiodes en niemand anders.
En garantie betekent niet levenslange garantie!
Garantie betekent niets anders dan gebreken in het product veroorzaakt door fabrikagefouten!
Dus de normale slijtage van een product valt niet onder garantie!
Ook de schade die veroorzaakt wordt door de gebuiker valt niet onder garantie.
Garantie heeft ook helemaal niets te maken met de economische of technische levensduur.
Garantie heeft ook helemaal niets te maken met de verwachte technische levensduur!
En de garantieperiode wordt bepaald door de winkelier. Daarbij mag de garantieperiode die hij afgeeft niet korter zijn dan de fabrieksgarantie. De garantiebepalingen mogen ook geen beperkingen betekenen van de wettelijke bepalingen.
Garanties bevatten vaak bedingen die de aansprakelijk inperken. Dat is aan te vechten.
Bij de fabrieksgarantie klopt dat vaak inderdaad. De fabrikanten mogen dat.
Je verwacht toch niet dat je in de technische levensduur totaal geen kosten hoeft te verwachten?!?!
Ik heb het al vaker gezegd: wel de lusten, maar niet de lasten!
Doet u me een plezier: als u mij verwijt niet goed te lezen, zorg er dan zelf voor dat u mijn bericht niet selectief leest. Ik schrijf letterlijk "De verkoper moet dan voor een deel van de kosten opdraaien."Je leest weer niet goed of je hebt moeite met het begrijpen.
Dat is een beperking die de wet niet voor schrijft en zelfs verbied.mechmichael: de verkoper moet een zaak afleveren die voldoet aan de overeenkomst.
Met de uitspraken die de verkoper zegt.
Het probleem is dat winkeliers daar naar verwijzen en dat volgens ook doen.Garanties bevatten vaak bedingen die de aansprakelijk inperken. Dat is aan te vechten. Bij de fabrieksgarantie klopt dat vaak inderdaad. De fabrikanten mogen dat.
Ik denk dat ik het begin te begrijpen.
Dus als een winkelier zegt dat op een product 2 jaar garantie zit, en de consument is van mening 6 jaar, betekent dat dus een beperking!
Wat een giller!
Dus als een winkelier zegt dat op een product 2 jaar garantie zit, en de consument is van mening 6 jaar, betekent dat dus een beperking!
Wat een giller!
Ik lees het wel goed hoor!Ik schrijf letterlijk "De verkoper moet dan voor een deel van de kosten opdraaien."
Dus de winkelier moet altijd voor een deel van de kosten op zich nemen?
Waar moet hij dat van betalen?
Ik geloof niet dat jij als consument het probleem van de winkelier begrijpt of je wil het niet begrijpen!
De winkelier wordt nu flink op de kosten gejaagd en met de huidige winstmarges kan hij dat niet opvangen!
De kosten kan hij ook niet terugvorderen van de fabrikanten, omdat die behoorlijk de poten stijf houden.
Nu zeg je dat ik wel een rechtzaak tegen de fabrikanten kan beginnen om deze kosten terug te vorderen.
Het probleem is dat als ik voor €250,- bij de fabrikanten terug wil vorderen, dat ik minstens €350,- kwijt ben aan rechtzaakkosten.
Want het eigen risico bij de rechtsbijstandverzekering bedraagt €400,-!
Nee dat niet. Ik zal een voorbeeld geven. Een winkelier verkoopt een keuken tafel. Deze is te zien in de etalage met kranen. De koper krijgt bij aflevering de kranen niet. De zaak komt voor de rechter. De verkoper verliest deze zaken omdat de verkoper niet had mede gedeeld dat de kranen er niet bij hoorden. De beperking zit dus in uw uitspraak dat je alleen aan de uitspraak van de verkoper rechten kan ontlenen, waar dit voor de wet ruimer is. Hier gaat het overgens om de levensverwachting. Als daar geen medelingen over gedaan worden dan mag de wordt een redelijke termijn door de rechter aangenomen. Dat gebeurt op basis van gelijkwaardige producten.Ik denk dat ik het begin te begrijpen.
De verkoper moet een deel van de kosten betalen indien een product onredelijk kort is mee gegaan en de koper aannemlijk kan maken dat dit het defect aan het product licht.Dus de winkelier moet altijd voor een deel van de kosten op zich nemen?
Die kan dat verhalen op de fabrikant of mag dat verrekenen in de verkoopprijs van het product.Waar moet hij dat van betalen?
Stel, je koopt een nieuwe wagen en na 2 jaar is de versnellingbak stuk!,
Reparatie en montage kosten € 2500,-
Wanneer je zelf zo'n auto treft, ga je terecht naar de garage, en praat vriendelijk en rustig met degene die daar over deze zaken gaat,
Vloeken en raar doen tegen de monteur of garagehouder is ook niet nodig, je moet er toch met z'n allen uit kunnen komen, want die auto moet gerepareerd worden!,
Wanneer bij een auto zo'n dure reparatie tevoorschijn komt is coulance van de importeur/fabrikant wel op zijn plaats, zo zit het ook met een dig. camera,
Wanneer er na 2 jaar een printplaat kapot gaat, is het natuurlijk terecht dat de reparatieservice probeert na te gaan waardoor de storing ontstaan is, het is gevoelige en delicate electronica die in zo'n digitale camera te vinden is,
Enige coulance bij dergelijke fouten is natuurlijk meer dan redelijk, je koopt natuurlijk niet een digitale camera voor 2 jaar!, zo'n apparaat moet toch wel 4 jaar meegaan, oké er kan wat kapot gaan, maar dan is coulance van de klant én de verkoper op zijn plaats!,
Er kan er overwogen worden wat er kan gebeuren, repareren ( indien zinvol ) of coulance bij de aanschaf van een nieuw toestel,
Veel succes, en vriendelijke groeten,
Ulbe.
Reparatie en montage kosten € 2500,-
Wanneer je zelf zo'n auto treft, ga je terecht naar de garage, en praat vriendelijk en rustig met degene die daar over deze zaken gaat,
Vloeken en raar doen tegen de monteur of garagehouder is ook niet nodig, je moet er toch met z'n allen uit kunnen komen, want die auto moet gerepareerd worden!,
Wanneer bij een auto zo'n dure reparatie tevoorschijn komt is coulance van de importeur/fabrikant wel op zijn plaats, zo zit het ook met een dig. camera,
Wanneer er na 2 jaar een printplaat kapot gaat, is het natuurlijk terecht dat de reparatieservice probeert na te gaan waardoor de storing ontstaan is, het is gevoelige en delicate electronica die in zo'n digitale camera te vinden is,
Enige coulance bij dergelijke fouten is natuurlijk meer dan redelijk, je koopt natuurlijk niet een digitale camera voor 2 jaar!, zo'n apparaat moet toch wel 4 jaar meegaan, oké er kan wat kapot gaan, maar dan is coulance van de klant én de verkoper op zijn plaats!,
Er kan er overwogen worden wat er kan gebeuren, repareren ( indien zinvol ) of coulance bij de aanschaf van een nieuw toestel,
Veel succes, en vriendelijke groeten,
Ulbe.