LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aandelenlease-nieuws augustus 2006

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
zoex

Aandelenlease-nieuws augustus 2006

Ongelezen bericht door zoex »

Aandelenlease-nieuws augustus 2006

Jurofoon 31-08-2006

Terwijl alle ogen zijn gericht op het Amsterdamse gerechtshof dat een oordeel moet vellen over de Duisenberg-regeling, liggen de meeste procedures tussen Dexia en gedupeerde aandelenleasers stil. Er zijn toch een aantal ontwikkelingen geweest die het vermelden waard zijn. Een overzicht.

AFM heeft meer tijd nodig
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft meer tijd nodig om te onderzoeken of Dexia daadwerkelijk aandelen heeft gekocht. De AFM kreeg deze opdracht van het Gerechtshof Amsterdam, dat een antwoord moet geven op de vraag of de Duisenberg-regeling moet worden toegepast op alle Dexia-gedupeerden. Een definitieve uitspraak wordt niet voor oktober 2006 verwacht. Tot die tijd liggen de meeste rechtszaken tussen gedupeerden en Dexia stil.

Weinig aandelen voor leasebeleggers
Terwijl de AFM bezig is met het onderzoek naar de aankoop van aandelen door Dexia, heeft De Financiële Telegraaf alvast de jaarstukken van Dexia bestudeerd en daaruit de conclusie getrokken dat slechts voor een zeer klein gedeelte van de aandelenlease-contracten aandelen zijn gekocht. De rest is afgedekt met optieconstructies.

Zie: http://www.dft.nl/nieuws/9296649/GA/Wei ... ggers.html

Dexia erkent intern: lease is huurkoop
In rechtszaken beweert Dexia bij hoog en laag dat aandelenlease geen huurkoop is hoewel er nauwelijks een rechter te vinden is die de bank op dit punt gelijk geeft. Het Financieele Dagblad wist de hand te leggen op een intern scholingsdocument van Dexia uit 2001 waarin Dexia erkent dat het weldegelijk om huurkoop gaat, en dat de echtgenoot van een contractant de mogelijkheid heeft om de aandelenlease-overeenkomst te vernietigen.

Zie: http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/17072006.htm

Hof bevestigt nogmaals dat aandelenlease huurkoop is
Het gerechtshof in Den Bosch heeft op 1 augustus 2006, net als reeds eerder in 2005, geoordeeld dat de WinstVerDriedubbelaar van Dexia voldoet aan alle eisen van een huurkoopovereenkomst. Verder vindt het hof dat een echtgenoot voor het aangaan van die overeenkomst toestemming van de andere echtgenoot nodig heeft, en dat als zo’n toestemming er niet is, de overeenkomst niet geldig is.

Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 1 augustus 2006, LJN: AY5413
http://zoeken.rechtspraak.nl/zoeken/dtl ... ljn=AY5413

Dexia-zaak: schending zorgplicht en marginplicht
Het gaat in deze zaak om een gedupeerde met een Winstverdriedubbelaar, een product dat onder de Duisenberg-regeling valt zodat deze zaak eigenlijk ook stilgelegd had moeten worden. Desondanks is er doorgeprocedeerd. De kantonrechter acht Dexia niet alleen aansprakelijk wegens het schenden van de zorgplicht bij het aangaan van het contract, maar ook - en dat zien we niet vaak in Dexia-zaken - wegens het niet-bewaken van marginverplichtingen. Dexia had in de gaten moeten houden of er bij dalende koersen nog wel genoeg dekking bestond, en de bank had - indien nodig - actie moeten ondernemen waardoor de schade beperkt was gebleven. Slotsom: 80% van de schade (restschuld én inleg) komt voor rekening van Dexia. Ter vergelijking: de Duisenberg-regeling zou slechts een vergoeding hebben geboden van 67% van de restschuld, de inleg zou dan voorgoed verloren zijn geweest.

Zie: Kantonrechter Amsterdam, 19 juli 2006, CV 04-28167
http://www.platformaandelenlease.nl/Uit ... 072006.htm

Aegon-zaak: Ontbreken WCK-vergunning leidt níet tot nietigheid
Een andere opmerkelijke aandelenlease-zaak. De kantonrechter in Leeuwarden heeft in deze zaak de gedupeerde op alle punten in het ongelijk gesteld. Het ging hier trouwens niet om een Dexia-product, maar om het RenteRetour Vliegwiel van Aegon. Net als Dexia had Aegon geen WCK-vergunning om aandelenlease-producten aan de man te brengen. Terwijl collega-rechters in groten getale oordelen dat een ontbrekende vergunning leidt tot nietigheid van de aandelenlease-overeenkomst, blijkt de rechter in Leeuwarden een andere mening te zijn toegedaan. Volgens hem heeft de ontbrekende vergunning geen civielrechtelijke gevolgen waaraan een gedupeerde rechten aan kan ontlenen. Uit het vonnis:

"De kantonrechter is van oordeel dat uit de systematiek van de Wck volgt dat het sluiten van een onder het bereik van de Wck vallende kredietovereenkomst zonder te beschikken over de vereiste vergunning, de overeenkomst niet nietig of vernietigbaar maakt, maar slechts leidt tot strafbaarheid van de kredietinstelling. In de Wck is immers telkens nauwkeurig aangegeven welke afwijkingen van de bepalingen leiden tot nietigheid dan wel vernietigbaarheid. Daarentegen kent die wet geen bepaling die inhoudt dat het ontbreken van de vergunning leidt tot nietigheid of vernietigbaarheid van de kredietovereenkomst, doch wordt het sluiten van kredietovereenkomsten zonder vergunning in artikel 69 Wck strafbaar gesteld."

Deze week verscheen in De Telegraaf een artikel waarin gesuggereerd wordt dat "de ene naar de andere rechter oordeelt dat het ontbreken van de WCK-vergunning niet kan leiden tot nietigheid van de contracten". We kunnen die stelling niet onderschrijven. Voor zover bekend, is de uitspraak van de rechter in Leeuwarden de eerste rechter die op deze manier oordeelt over de WCK-vergunning, en hopelijk blijft het bij deze uitzondering. Er zijn juist vele uitspraken gedaan waarin de ontbrekende vergunning wel tot nietigheid leidt. Uiteindelijk zal een hogere rechter uitsluitsel moeten geven.

Zie: Kantonrechter Leeuwarden, 1 augustus 2006, LJN: AY5603
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AY5603

Nieuw spoor in leasedrama (Telegraaf)
http://www.platformaandelenlease.nl/Nieuws/26082006.htm

Defam 60% aansprakelijk voor schade door schending zorgplicht
In Defam-zaken is meestal sprake van meerdere contracten en partijen, zo ook in deze zaak. Om zijn schulden te herfinancieren, heeft de gedupeerde via bemiddeling door Card Direct met Defam en KBW Wesselius Effectenbank (dat inmiddels is overgenomen door Fortis) een overeenkomst gesloten met betrekking tot het product “Spring er uit met Defam effectenlease”. Daarnaast is via Card Direct met De Vliet Voorschotbank een doorlopend krediet overeengekomen. Volgens de rechtbank Utrecht is sprake van schending van de zorgplicht en houdt Defam en Card Direct aansprakelijk voor 60% van de geleden schade.

Zie: Rechtbank Utrecht, 19 juli 2006, LJN: AY4718
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AY4718

Wanprestatie én dwaling
In een Dexia-zaak oordeelde de Amsterdamse kantonrechter op 14 augustus 2006 dat Dexia wanprestatie heeft geleverd, dan wel in het algemeen onrechtmatig heeft gehandeld door onvoldoende informatie te verschaffen over het product "Overwaarde Effect zonder Herbelegging", een depot-constructie waardoor de verliezen aan de kant van de gedupeerde zich konden opstapelen. Opmerkelijk is dat de kantonrechter ook vaststelt dat er sprake is van dwaling, een vernietigingsgrond die maar mondjesmaat door rechters wordt erkend. Dexia wordt aansprakelijk gesteld voor 90% van de schade die de gedupeerde heeft geleden.

Zie: Kantonrechter Amsterdam, 14 augustus 2006, CV05-19719
http://www.platformaandelenlease.nl/Uit ... 082006.htm

Tros Radar Dexia-special
Het consumentenprogramma Tros Radar is op 28 augustus 2006 het nieuwe seizoen begonnen met een uitzending die volledig over aandelenlease is gewijd. Hierin werd onder meer aandacht besteed aan de Duisenberg-regeling, de Wet op het Consumentenkrediet en de vraag of Dexia daadwerkelijk aandelen heeft gekocht. U kunt de uitzending op internet terugzien:
http://player.omroep.nl/?aflID=3223300

PP

Re: Aandelenlease-nieuws augustus 2006

Ongelezen bericht door PP »

Hallo Zoex,

Waardevolle bijdrage (alweer!).
Zou Ben (Knuppe) dit ook lezen en alweer een broodje aap verhaal moeten verzinnen?Ik denk dat Dexia allang met de sterfhuis constructie bezig is en dat de vraag blijft; wat is de toezegging van deze malafide bank vanuit het buitenland waard dat ze garant blijven staan voor alle gevolgen?Want daar gaat het uiteindelijk om! Niet wat die minkukels hier in Nederland allemaal produceren! Dexia Nederland failliet; weg ons geld!Ik vrees dat wij ons nu vast moeten gaan voorbereiden op het plaatsen van een advertentie in Belgie met wat Dexia in Nederland heeft aangericht!

Groetjes,

pp

erinka

Ongelezen bericht door erinka »

Alles is in feite zo klaar als een klontje. Het enige wat in deze hele toestand mee speelt is, dat ene meneer Zalm zo gigantisch op z'n bek valt, en daarbij nog meer heren/dames die erbij horen, dat uit gezocht wordt, hoe deze lui er het beste uit kunnen springen, en dan gaat alles misschien eens verder. Maar niet in ons voordeel.
En wij, wij wachten maar weer lijdzaam af, en betalen maar door. Ook ik, zei de gek.
Zoveel rechtbanken, zoveel uitspraken, volgens mij hanteert elke rechtbank z'n eigen wet.
Als er al zoveel zaken zijn die bewijzen dat Dexia fout is, waarom dan niet gewoon de wet gevolgd?
Of zie ik het nu zo verkeerd?

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

En wij, wij wachten maar weer lijdzaam af, en betalen maar door. Ook ik, zei de gek.
Alles wat je doorbetaald ben je voorlopig wel kwijt erinka.
Als je bijvoorbeeld geen last hebt van een BKR Acodering zou je kunnen overwegen om te stoppen met betalen.

Laat je daarbij wel goed voorlichten wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
Maar alles wat je niet meer betaald, heb je in ieder geval binnen.

Zelf heb ik veel schade door de BKR notering welke ik heb opgelopen door niet meer te betalen, maar dat hoeft in jou geval misschien niet zo te zijn.

fonie

Ongelezen bericht door fonie »

Zielige Adje in de bocht......... 8) Gewoon juridisch advies inwinnen bij www.leaseproces.nl bij voorbeeld :D

erinka

Ja, ik weet het, we zijn al het procederen via Leaseproces.
Deze adviseerde ons ook om door te betalen.
Toen wij een huis in Duitsland wilden kopen, kwamen wij er pas achter dat dit als een schuld werd gezien, omdat de bank vragen ging stellen.
Een medewerker van toen nog Bank Labouchere, heeft het "schoon" kunnen praten.
Maar ik vraag me langzamerhand wel af, waarom we met z'n allen maar zitten te zitten.
Er moet toch iets zijn waardoor alles vlugger kan gaan?
Zeker nu we met zovelen zijn.

Belegger+

Ongelezen bericht door Belegger+ »

Toen wij een huis in Duitsland wilden kopen/
Wie een huis in Duitsland kan kopen, en dus met zijn/haar vermogen over de grens bezig is, heeft al helemaal geen recht van spreken temidden van gedupeerden die het duidelijk slechter gaat.
Schaamt U zich niet ?

B+

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Zeker nog nooit in Duitsland belegd B+
Want dan had je kunnen weten dat daar de huizen veel goedkoper zijn dan hier.
Je had trouwens best wat langer je vakantie mogen vieren.
Je bent hier namelijk niet gemist.

erinka

Mag ik U er even opwijzen, dat mijn man een zeer hardwerkende vrachtwagenchauffeur is, 70 uur in de week is normaal, wij met door allebei hard te werken in nederland, daar een eigen (oud) huis hebben kunnen kopen, met eigen handen hebben verbouwd, en dit in 2000 hebben verkocht, en naar duitsland zijn vertrokken omdat we hier zo lekker uitgekleed werden door de regering, evenals meer dan honderdduizend nederlanders met ons.
Die hele Dexia affaire begon voor ons al in nederland.
IK hoef me nergens voor te schamen, integendeel, als ik U was zou ik me maar gaan schamen door over dingen te oordelen, voor U totaal geen weet van heeft.
Maar eigenlijk heb ik medelijden met U.

wreker

Ongelezen bericht door wreker »

Groot gelijk erinka

Honderd duizenden Nederlanders zijn misleid, opgelicht belazerd en genaaid door de financiële instellingen in Nederland onder toeziend oog van onze overheid.

erinka

Kom maar hierheen, er staan alweer 120.000 nederlanders klaar voor de grens, om erover te stappen.
In Duitsland:
Geen onroerendgoed belasting--je betaalt bij aankoop van een huis grondbelasting en daarna bij de gemeente elk jaar een schijntje.
Bijna dubbele kinderbijslag.
Geen BPM op auto's, zelfs niet als je deze in nederland koopt.
Wegenbelasting- wat ik hier per jaar betaal, betaal ik in nederland per 3 maanden.
Ziekenfonds, veeeel goedkoper.
Het huis wat wij hier hebben gekocht, kan ik in nederland echt niet betalen.
Er zijn natuurlijk ook best wel nadelen, maar die vind je overal, en voor ons wegen die niet op tegen nederland

Belegger+

Ongelezen bericht door Belegger+ »

hmmmm,
Levens niveau, lifestyle, zijn in boeren platland direct over de grens (Muensterland etc., Westfalen/Lippe ) toch wel ff anders als in de mondaine randstad van NL, welke bruist van het leven.

Goedkope ziektekosten zou ik onder vriendin Merkel maar vlot vergeten overigens.

B+

fonie

Ongelezen bericht door fonie »

Belegger+ woont in de Randstad zeker en komt waarschijnlijk nooit haar huis uit...zal wel mensenschuw zijn :lol:

erinka

Betaal voorlopig 1000 euro minder per jaar, dan randstad bewoner.
En de mensen zijn hier minder boerig, dan ik in het westen vaak meemaak.

Van Dalen

Ongelezen bericht door Van Dalen »

..
Laatst gewijzigd door Van Dalen op 22 okt 2006 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Hollander

Ongelezen bericht door Hollander »

Klopt, en vergeet ook niet "Befehl ist Befehl".

Van Dalen

Ongelezen bericht door Van Dalen »

..
Laatst gewijzigd door Van Dalen op 22 okt 2006 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Hollander

Ongelezen bericht door Hollander »

Ministers hebben helemaal niets te zeggen over rechters, maar helaas dringt die boodschap bij veel mensen niet echt door. Je strijd tegen Dexia voer je dus ook niet via de politiek (die niets kan en mag doen) maar in de rechtszaal.

Overigens was mijn posting een reactie op de jouwe, en ik dacht dat toch duidelijk was dat wij over de situatie in DUITSLAND spraken, maar dat begreep je zelf kennelijk niet. In Duitsland zijn geen minsters die Zalm of Donner heten.

Gesloten