LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] greep gls: mogelijk in folie-front?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Mark74
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2006 21:18

greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door Mark74 »

Goedeavond allemaal,

De laatse weken ben ik me aan het orienteren op de keukenmarkt voor de aanschaf van een nieuwe keuken.
Nu heb ik een keuken op het oog met een handgreep die in de deuren zijn gefreesd, type gls, ik noem het maar het brievenbus idee. De hier aanwezige kenners weten hopelijk wat ik bedoel.
Ik heb een offerte gekregen met deze grepen voor een mdf-deur met een folie die rondom is afgerond. Dit weekend ben ik ook nog eens bij wat drie andere zaken geweest en deze vertelde mij dat deze combinatie niet mogelijk was. Een folie rondom zo'n front zou niet mogelijk zijn omdat i.v.m. de greep er niet omheen gespannen kon worden. Met een lak deur kon dit wel.
Weet iemand hoe dit zit?

ambre
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:22

Re: greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door ambre »

Haal je een deel van de folie weg, dan valt ook spanning weg waarmee de folie is geperst op het MDF. E.e.a. is afhankelijk van het exacte type greep welke je bedoelt. Folie kost minder, is wel gevoeliger voor de combinatie van vocht en hitte [denk plekken bij vaatwasser, oven, afzuigkap : koop goede apparatuur, dan is dit een zorg minder]. Lak is duurder, maar gevoeliger voor beschadigingen. Vraag na hoe de lak is gespoten op het front, lak op folie of echt direct gelakt op het MDF.

Ga a.u.b. naar een keuken vakzaak waar je eerlijke tekst en uitleg krijgt. Wees niet gevoelig voor zogenaamde mega kortingen in allerlei folders. Korting bestaat niet, dat is verrekend. Een kleine afronding, da's normaal. Ga af op vakkundigheid, interresse van de adviseur, eigen montage, etc. Dan koop je met een goed gevoel een mooie keuken. Suc-7

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door maxx »

Nog nooit problemen mee gehad. Folietec fronten met de ingefreesde greep is een veel gekozen combinatie, maar altijd probleemloos kunnen leveren.

De folie wordt geheel vastgeplakt met een lijmfilm waardoor bewerkingen geen probleem mogen zijn. Zoals Ambre het uitlegt, lijkt het alsof de folie wordt opgespannen als een schilderij-doek, alleen aan de randen. Mooi niet. Dan zou een normale greepboring ook al problemen moeten geven?!

De angst voor folie is nog steeds groot en wij hebben destijds ook twijfels gehad of dat het goed zou komen. Met folietec echter nog nooit problemen gezien. Jammer dat ze niet een duidelijke website hebben waarop klanten zich kunnen informeren.

Natuurlijk, gelakt heeft een strakkere uitstraling en goede apparatuur met mantelkoeling etc etc blijft nodig, maar als lak niet haalbaar is in het budget, is folie een perfect alternatief.

MVG

Mark74
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2006 21:18

Re: greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door Mark74 »

Alvast bedankt voor de gegeven reacties.
Daar zit mijn vraag dus, de een zegt van wel en de ander niet. En voor de duidelijkheid het folie zit er helemaal omheen, niet met "plakranden".
Maxx, jij noemt het folietec, is dit de algemene benaming voor folie of is dit een aparte foliemanier/kwaliteit en zit hier wellicht het verschil in?

Ik zal komend weekend natuurlijk ook maar eens gaan kijken in de keukenzaak, dan kunnen ze het me nog eens laten zien, ben nu natuurlijk ongeduldig en nieuwsgierig naar de reacties.

Dat een betrouwbare zaak ook belangrijk is heb ik al goed in de gaten gekregen. Ook ik zou al weer een sappig verhaal kunnen schrijven over mijn rondgang bij diverse zaken.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Mark74,

Folietec is een bedrijf wat uitsluitend foliefronten maakt voor diverse keukenfabrikanten, met een dusdanige goede kwaliteit dat wij er geen problemen mee hebben.

Toen ik nog als monteur werkzaam was heb ik zo'n 5 jaar geleden echt tientallen keukens van nieuwe fronten mogen voorzien. Dat was een donkere periode voor de folie. Sindsdien heb ik eigenlijk nooit meer problemen gezien bij de merken waar ik mee heb gewerkt.

MVG

Mark74
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2006 21:18

Re: greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door Mark74 »

welke merken waren dit?

Mvg,

Mark74

susanne.dinklo
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:35

Re: greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door susanne.dinklo »

Hallo,
Ik werk als zelfstandige in de keukenbranche en deze zijn er. MDF fronten met folie onttrokken kunnen gewoon voorzien worden van een brievenbusgreep. Als je meer info wilt [email protected]

Zelfstandige
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 aug 2006 12:12

Re: greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

Folie is tot een tiental jaren terug met behulp van chloorgas om het MDF heen "gekrompen". Het gebruik van chloorgas is aan banden gelegd. De fabrikanten zijn daarna gaan testen met alternatieve "krimpmogelijkheden" en in deze testperiode zijn er vele slechte foliekeukens geleverd, met alle gelogen van dien.
Nieuwe foliekeukens kunnen zonder probleem voorzien worden van een infreesgreep (inderdaad vanwege de hierboven genoemde lijmlaag), alleen zijn er fabrikanten die daar gewoonweg niet aan willen beginnen. (past niet in gamma of risico losspringende stukjes te groot).

Dus even goed vergelijken kan je een degelijke keuken opleveren.
Suk6

Mark74
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2006 21:18

Re: greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door Mark74 »

Ik ben vandaag bij een keukenzaak geweest en zag dat het inderdaad gewoon kan.
De andere zaken hebben het denk ik niet in hun collectie. Ik zal het dit weekend eens vragen.

Bedankt allemaal voor de reacties.

keukenkast
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 aug 2006 10:35

Re: greep gls: mogelijk in folie-front?

Ongelezen bericht door keukenkast »

Bij sommige leveranciers is dit inderdaad niet mogelijk i.v.m. de dikte van de folie

Gesloten