LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klagen en zeuren

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.

Is de gemiddelde vakantieganger anno 2006 eerder geneigd te klagen ten opzichte van 10 jaar geleden?

Ja! Iedereen probeert overal een slaatje uit te slaan
38
78%
Ja, maar die mensen hebben gewoon groot gelijk
7
14%
Nee
4
8%
 
Totaal aantal stemmen: 49

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Zarine heeft het over vakantiegangers die zeuren, en ene rene begint over een heel ander onderwerp te zeuren.


@Zarine, ik vind dat je de spijker op zijn kop slaat met dit topic.

Vakanties zijn gemiddeld gezien niet eens veel duurder geworden de paar jaar (waar een hogere luchthavenbelasting wordt gevraagd, is het ticket dan weer een stuk goedkoper geworden, zodat je per saldo niet eens zoveel meer kwijt bent als 10 jaar geleden).

Een voorloper van dat UAI heb ik gezien in hotel Montemar in Pineda. Daar stonden de vakantiegangers al vaak een half uur op voorhand voor de gesloten deur van de eetzaal, om maar vooral niets tekort te komen. 3 keer een bord bomvol opscheppen, driekwart ervan laten staan, en opnieuw opscheppen. En maar klagen dat het niet te vreten is. Ze staan dagelijks vooraan wanneer de reisleiding zich laat zien.

's Avonds aan de bar laten ze zich vollopen, ''want'' het is vakantie. En inderdaad: als je ze dan vraagt waar ze zitten: vlakbij Torremolinos......

Dat die plaats een stuk of 5 costa's verderop ligt, dat interesseert ze geen lor. Je had ze net zo goed op een Grieks eiland kunnen dumpen, gaan ze nog met hun quasi-spaans het bedienend personeel lastig vallen. Aan het geld zien ze immers niet meer in welk land ze eigenlijk zijn.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Graag meer verhalen over Wibrashirts van 5 euro ... misschien zijn er wat oud-reisleiders onder ons met horrorverhalen? :twisted:

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door G7 »

Dat al tijden voor de deur staan voor het eten is echt niet alleen bij Montemar, want daar heb je het denk ik over. Wij zijn er meerdere malen geweest, toen het nog gewoon VP was en heb dat niet gezien.

Wij zijn, mag ik toch zelf wel zeggen ervaren vakantiegangers, maar dat voor die deuren staan is overal, alleen ik doe daar niet aan mee. Ik wacht een kwartier en dan is het ook goed te doen.

Maar klagers blijven er toch altijd. Waren dit jaar in een heel goed hotel in Spanje met zeer goed eten en toch hoor je ze klagen. Zelfs over het ontbijt. Dan denk ik bij me eigen, wat eten die mensen thuis dan wel niet als ontbijt?

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door hharteman »

Als vaste bezoeker van Turkije de laatste 10 jaar en vele vakanties in
Frankrijk, Spanje en Italië daarvoor, begin ik steeds meer te begrijpen
dat de mensen die in die toeristenbranche werken een beetje beginnen
te balen.

Dit jaar nog meegemaakt dat 2 dames die een reis hadden geboekt
naar Side inclusief tour van 2 dagen naar Pamukale, (u weet wel die
witte krijtrotsen die er ook een beetje beschimmeld uitzien op het
moment), en niet met de tour meewilden.
De reisbegeleider verlangde van de dames dat ze een bedrag van 70
euro bijbetaalden.
Dit is logisch omdat als je met de tour meegaat je 2 dagen geen
gebruik maakt van het all-in hotel en de tour is gesponsord door
bijvoorbeeld tapijtfabriek/goldcentre waar je verplicht een stop maakt,
en daar word ook aan verdiend.
Glashard werd ontkend dat ze de reis onder die voorwaarden geboekt
hadden.
De reisbegeleider telefoneerde het hoofdkantoor in Alanya waar
bevestigd werd dat de reis onder die condities was afgesloten.
Nog steeds werd ontkend dat het zo was en ze hielden voet bij stuk
door niet te betalen.
Bemiddeling was moeilijk want deze dames waren constant aan de
zwier met naar verblijfsvergunning zoekende heren, en dus weinig in het
hotel.
Zelfs toen een fax uit Nederland met de bevestiging van de
voorwaarden van de reis geen soelaas bood, werd besloten de koffers
van deze dames in te pakken en in de hal te zetten zodat ze het hotel
gedwongen konden verlaten als ze op kwamen dagen.
Dit sorteerde effect, en het verschuldigde bedrag werd betaald.
Deze dames traineerden opzettelijk de boel in de hoop dat ze er met
een koopje vanaf zouden komen.
Als ik zie hoeveel moeite,discussie en ergernis dit gekost heeft voor de
betrokken reisbegeleider.
Je moet dan wel engelengeduld hebben.

Het is eigenlijk gek, maar de goedkoopste vakanties in Turkije zijn voor mij ook de leukste geweest.
De 5 * dingen zijn altijd wat onpersoonlijk en masaal.
Men is wat meer op zichzelf aangewezen en dat komt door de meestal
zeer grote hotels.
Voor iedereen is een apparte plek en er word weinig contact gezocht.
Dat moet je dan een beetje forceren.
Verzorging is dan meestal wel luxe, maar de prijs hoger.
Daar rust ik dan ook meestal uit.
Het word echter anders als ik een 3* boek.
Zo had ik een hotel geboekt in Gumbet voor 2 weken.
Na de goed verlopen reis met de never comebackline (Onur) werden
we s'nachts bij een hotel afgeleverd in het centrum.
Wij kregen kamer 106.
De bekende schimmelkit in de douche en het bed kon je amper
omheen lopen.
Het water wat uit de airco liep was warmer dan de douche.
De wc was doormidden (NB: moet wel iemand zwaar hebben zitten
bouten), maar hij deed het nog.
Geen enkele kamer had balcon maar een deur die uitkwam op een
soort binnenplaats.
De eerste gedachte was, ik wil hier weg, maar als je s'nachts aankomt
wil je eigenlijk alleen maar slapen, dus eerst maar is maffen en we zien
morgen wel, en probeer dan evt. om te boeken.
Door het late uur van aankomst de welkomstcocktail gemist dus geen
kans om te klagen.

Doordat het hotel geen balcons had en de zeer kleine kamers werd
iedereen gedwongen om naar de open binnenplaats te gaan als je
buiten wilde zitten.
Dit zorgde voor een super gezellige atmosfeer op de binnenplaats.
De ongedwongen sfeer die daardoor ontstond en het echt geweldige
personeel zorgde ervoor dat wij de rit van 14 dagen hebben uitgezeten.
Toen wij vertrokken heeft het personeel nog "waarheen waarvoor" van
Mieke Telkamp voor ons gezongen, (NB:Dat hadden we ze geleerd).
Niet alles is wat het in eerste instantie lijkt en vakantie moet je zelf
maken.
Wij zijn hier nog 3x terug geweest in dit hotel en de pot was de laatste
keer dat ik er was nog steeds doormidden.

Ondanks de talloze slechte reacties die het hotel heeft op reiswijzer is
het voor mij een goede ervaring geweest.
Het gaat hierbij om flexibiliteit.
Je past je gewoon een beetje aan en kijkt naar de positieve dingen.
Als je niet veel betaald, moet je ook niet alles verwachten.

Just my 2 cents

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Up!

Pharan
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jan 2006 18:02

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Pharan »

Ook ik was jaren werkzaam als reisleider. Mijn leuke en minder leuke ervaringen:

"Ik kan hier niet pinnen, want de automaat geeft spaans, engels en duits aan, maar ik heb een nederlandse pas!!"

Gast tegen me bij een vertraging van 30 minuten: "Jij smerig rotjong, ik hoop dat je vliegtuig neerstort"

Of het ontvangen van een amateuristische, in het internetcafé in elkaar geknipt en geplakte, brief van een zogenaamde advocaat die mij sommeerd (met een -d inderdaad) het apartement [sic] te upgreeden [sic] teneinde het vakantiegeriev [sic] te bevorderen. HAHAHAHAHA

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Laurent »

Pharan ??? :shock:

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Ik heb al weer een leuke drie dagen achter de rug met klanten die nog moeten vertrekken....ik word gek van ze :roll:

Vooral nog even zo doorgaan en ik annuleer de hele boeking.

Wanneer mag je als touroperator medewerker echt je geduld verliezen t.o.v. een klant? :shock:

Pharan
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jan 2006 18:02

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Pharan »

@ Laurent

Ja...Wat is er?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Laurent »

Zarine,

Natuurlijk moet je fatsoenlijk blijven, als je niet tegen vragen kunt zou ik een ander vak kiezen, vele klanten voelen zich te weinig geinformerd door hun reisburo :oops: .

kruimel69
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:29

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door kruimel69 »

Zarine,

Aangezien jij lang in de reiswereld hebt gewerkt vraag ik aan jou en eventuele anderen die ervaring hebben of jullie mijn verhaal van 13-09 2006 willen lezen. Het staat bij vakantie/vrije tijd onder touroperators/ vliegmaatschappijen.

met vriendelijke groet,
kruimel69 - debby

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Walter van V »

Natuurlijk moet je fatsoenlijk blijven, als je niet tegen vragen kunt zou ik een ander vak kiezen, vele klanten voelen zich te weinig geinformerd door hun reisburo .
maar veel mensen zitten ook alleen maar ja te knikken aan de tafel....en of ze echt luisteren is een 2e..
Maar even terug gaan of bellen met een lijstje met vragen die thuis zijn opgekomen doet men vaak ook niet... en dan valt het tegen (of anders gezegd: zijn de hooggespannen verwachtingen niet uitgekomen) ligt het aan van alles en nog wat, maar niet aan jezelf..

Vaak zijn verwachtingspatronen te hoog gesteld, en bijna net zo vaak is het voor reisbureau (of welk bedrijf dan ook) bijna onmogelijk een te hoge verwachting bij te buigen naar een meer met de realiteit overeenstemmende...

Er is onderzoek naar gedaan, de exacte cijfers heb ik niet bij de hand, maar wanneer tegen iemand iets verteld wordt is hij bij verlaten van de kamer de helft van de belangrijke zaken vergeten, en tegen de tijd dat men thuis is, is nog maar een kwart (ongeveer_) blijven hangen van wat verteld is.... en dat heeft niets met dementie te maken, heeft iedereen last van. Misschien tijd dat we daar ook rekening mee gaan houden??

kruimel69
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:29

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door kruimel69 »

Walter,

Heeft u toevallig ook mijn verhaal gelezen en heeft u daar ook een mening over?? Vraag me af of u daarover denkt. Het was trouwens niet de eerste keer dat ik boekte door middel van internet, maar wel de eerste keer dat me zoiets als dit overkomt

vriendelijke groet

kruimel69 - debby

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Er stappen overigens ook vaak menesen een reisbureau binnen, gelokt door de lage basisprijs die op het bord buiten staat.

Ze lezen voor het gemak dan niet dat er staat ''vanaf''. en ''exclusief toeslagen''.

Nu vind ik wel dat dat anders zou moeten, dat die aanduidingen beter tot uiting moeten komen. Maar dan nog lezen veel mensen er overheen.

Het is moeilijk om een all in prijs te vermelden, omdat niet iedereen bijvoorbeeld een reisverzekering nodig heeft. Maar luchthavenbelasting moet iedereen betalen. Vermeld dan de prijs per persoon INclusief die luchthavenbelasting. Scheelt een hoop onduidelijkheid.

Het komt immers nog regelmatig voor, dat het ene reisbureau iets duurder lijkt dan het andere, maar wel de prijs inclusief vaste toeslagen heeft vermeld. Zij raken dan een mogelijke klant kwijt aan een reisbureau dat dat niet doet, maar waar je dus uiteindelijk duurder uit bent omdat je daar je toeslagen nog apart moet betalen. Veel mensen durven dan niet meer terug te gaan naar het andere reisbureau.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Vanaf volgend jaar gaat er het e.e.a. veranderen met betrekking tot de vanaf prjizen. Reisorganisaties worden verplicht (of alleen voor de ANVR leden, weet ik niet precies) om totaalprijzen te gaan publiceren.

Ik werk niet op een reisbureau maar bij een touroperator. Ik heb dan ook geen mensen aan mn bureau zitten. Alles gaat dus telefonisch of per email. Het gaat niet om het informatie verstrekken, ik verstrek graag informatie en ook dezelfde informatie als ik denk dat de klant me niet goed begrijpt. Ik geef deze informatie graag omdat ik niet wil dat een klant een verkeerde voorstelling van zaken heeft. Want een niet goed geinformeerde klant komt 10x sneller terug met klachten dan een goed geinformeerde klant. Houdt u van luxe? Nou dan zou ik maar niet naar dat hotel gaan, ookal draag het 5 sterren.

Mn geduld dreig ik te verliezen als mensen ALLES in het werk stellen om hun zin te krijgen, hoewel hun zin niet gerechtvaardigd is. Mensen die liegen. Mensen die voorgaande uitspraken omdraaien en proberen tegen je te gebruiken. Mensen die je collega's schofferen, maar dan ook echt schofferen.

Groeten weer!

Michel73
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2005 22:13

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Michel73 »

Ik kan best geloven dat mensen uit de reiswereld het moeilijk hebben met het geklaag van sommige mensen. Wij gaan al jaren op vakantie naar verschillende eilanden in griekenland en kiezen meestal een 3* hotel (soms 4*). Natuurlijk weet ik dan dat het vaak niet te vergelijken is met nederlandse 3 *. Het ene jaar valt het dus mee, het andere jaar tegen. Dit jaar zaten we in hotel Galaxy op Zakynthos. Het eten is daar gewoon geweldig. En dan nog hoor je de mensen klagen dat ze het niet lekker vinden. Maar dat kunnen ze me eigenlijk niet wijs maken, er ligt toch altijd wel iets dat je lust. En als je het dan echt niet lekker vind, ga dan gewoon eten in het dorp. En ga dan vooral niet proberen je restaurantrekening vergoed te krijgen bij de hostess. Je kiest er zelf voor om dan uit te gaan eten.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Laurent »

Zarine, werk jij echt in de reisbranche, dat is nauwelijks te geloven als ik jouw verhalen lees, de klant wordt door jou bij de afval gezet, met als motto: zeurders zijn hier niet gewenst.

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Ik werk eigenlijk in een garagebedrijf maar ik leef in een droomwereld. Ik sta onder behandeling hiervoor Laurent...wat goed dat je door me heen hebt kunnen prikken. :shock:
Laatst gewijzigd door Zarine op 23 sep 2006 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door eeliane »

Probleem is dat iedereen tegenwoordig te veel klaagt en dat ze denken dat diegene waar ze tegen aan staan te klagen alles maar moet pikken. De klant is koning maar geen keizer!

Zarine
Berichten: 247
Lid geworden op: 11 apr 2006 00:21

Re: Klagen en zeuren

Ongelezen bericht door Zarine »

Een kleine greep!

Zwembad koud (in november)
Watersport en massage duur.
Ligbedden moet je reserveren anders ben je te laat voor een goed plekje
In de avond ben je aangewezen op het hotel, wil je weg heb je de shuttle of taxi nodig.
teveel Hollandse muziek
geen vlaamse zenders
bij reservatie restaurants is vriendjespolitiek!
geen gala avond
Het eten viel ook tegen. De keuze is enorm groot, maar alles was lauw en ook niet lekker gekruid
ijsjes alleen opgezette tijden
geen verse jus orange bij het ontbijt

Een kleine greep uit wat reacties op vakantiereiswijzer...mensen blijf gewoon lekker thuis! :twisted:

Gesloten