LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tijd voor actie

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Langhaar »

Ook SER tegen ‘terugkeerbaan’

13 september 2006 - De regering lijkt het plan te willen doorzetten om bijstandsgerechtigden maximaal twee jaar aan het werk te zetten zonder dat ze daarvoor een salaris krijgen en zonder duidelijk perspectief op een echte baan. Na de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) vindt nu ook de Sociaal-Economische Raad (SER) dat dit niet de juiste aanpak is. De FNV vraagt zich af of het nog wel zin heeft dat de demissionaire regering een wet indient met zo’n wankel draagvlak.



Onlangs nam de SER het RWI-plan over om leerwerktrajecten in te zetten “in combinatie met de mogelijkheden om uitkeringsgelden in te zetten als loon gedurende een beperkte periode (3 tot 6 maanden) met uitzicht op een vaste baan in combinatie met een te volgen scholingstraject”.



Daarnaast bepleiten zowel de SER als de RWI participatiebanen voor mensen met weinig kansen op de arbeidsmarkt. Zij moeten een salaris krijgen dat tenminste op het niveau van het minimumloon ligt.



De regering houdt echter vast aan de ‘terugkeerbaan’ zonder salaris zonder duidelijk perspectief op een echte baan. Mensen schieten er financieel ook niets mee op omdat men uitkeringsgerechtigd blijft. Eerder leverde de Raad van State al kritiek op dit plan, onder meer omdat onduidelijk is wat er gebeurt als de bijstandsgerechtigde na twee jaar nog geen echte baan heeft gevonden.



Ook de FNV meent dat er sprake moet zijn van maatwerk en dat gezien de grote afstand tot de arbeidsmarkt van een deel van de bijstandsgerechtigden, de doelstelling niet enkel reïntegratie moet zijn maar ook participatie op zich. Verder vindt de FNV dat een participatiebaan niet op voorhand gelimiteerd moet zijn tot twee jaar en dat werken moet lonen.



De FNV vraagt zich af waarom het demissionaire kabinet zijn omstreden plan nog voorlegt aan de Tweede Kamer. Het is onzeker of het wankele draagvlak voor de plannen na de verkiezingen nog zal standhouden.

janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door janrad »

Uitstekend plan om mensen die in in de bijstand zitten iets te laten doen voor het geld dat ze al jaren ontvangen zonder er iets voor te doen. Laat ze maar weer wennen aan het arbeidsproces. Vroeg opstaan en je nuttig maken ipv de hele dag op je luie reet zitten en vreten uit de staatsruif. Ik kan niet wachten op de komende verkiezingen zodat ik op mijn grote vriend Rutte kan stemmen.

Ga maar eens aan het werk langhaar en betaal de samenleving maar eens terug. Ik betaal al meer dan 30 jaar aan opvreters zoals jij.

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Sunbow »

Goh Janrad, bestind jouw "werk" in een proefplaatsing nota bene niet alleen op het wijzen op fouten in iemands cv.

Ga toch eens een echte baan zoeken janrad.

Zelf ga ik zo overigens de deur uit. Ja ik heb werk (zelf gevonden via het doen van vrijwilligerswerk en na een jaar lang zinloos mijn tijd bij AC doorgebracht te hebben).

janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door janrad »

Ik ga in ieder geval zelf achter een baan aan en blijf niet thuis zitten wachten tot iemand mij aan het werk zet. Ik werk vanaf mij 17 en heb allerlei banen gehad. Mensen die lang in de bijstand zitten moeten vaak weer wennen aan het arbeidsproces dmv vrijwilligers werk. Goed plan van de regering. En geloof me dit is een echte baan. Mensen als langhaar weer zover krijgen dat ze zich nuttig maken in plaats van te zitten vegeteren van andermans centen.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Langhaar »

janrad,

Bla, Bla, Bla.

Komt er uit jouw mond wel eens een zinnig woord?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door S. »

Langhaar,

Wat is nu de meerwaarde van deze knip en plak actie's?

Je meld niet waar de artikelen vandaan komen en je eigen mening ontbreekt ook nog eens.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Walter van V »

ik ben er eigenlijk ook wel voorstander van dat mensen die langdurig een uitkering ontvangen, en wel in staat zijn om te werken voor die uitkering ook wel iets terug mogen doen voor de maatschappij..

Is niet de insteek van de topicstarter, maar ja...
je kan niet alles hebben ..

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Langhaar »

En walter, vertel eens, wat heb jij zoal gedaan voor deze
maatschappij?

Werk je?

Krijg je daar een normaal salaris voor?

Tenminste het minimumloon?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door S. »

Tijd voor actie
Schreef Langhaar, als titel voor dit topic.

Wat voor actie? Voor of tegen dit plan?

Ja, S. is een zeikerd. 8)

En nu dan mijn mening;
Ik vind dat er gewerkt mag worden voor een uitkering.
Gedetineerden in de gevangenissen werken, bewoners van verpleeghuizen werken op hun manier, een huisvrouw werkt onbetaald. Ook in de psychiatrische ziekenhuizen wordt werk ingezet als therapie.

En een uitkeringsgerechtige zou niet hoeven te werken?
Mooi niet dus!
Werken!! En wel naar vermogen van wat mogelijk is voor de persoon in kwestie.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Langhaar »

En een uitkeringsgerechtige zou niet hoeven te werken?
Wat klopt er niet aan deze zin?

Willen de scherpe mensen hier antwoord op geven.

koetjeboe, kiz, Eddie2, enz.
Laatst gewijzigd door Langhaar op 14 sep 2006 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door antonh »

Als je zo de berichten een doorleest is Janrad ook zo'n "vuile profiteur ", Katten op anderen maar zelf de gehele dag kijken, óók tijdens werktijden of iemand gereageerd heeft.
Hij is dus ook zo'n opvreter of zo een "Luie WWer"
Anders heb je geen tijd om overdag op internet te kijken.
En als hij werkt besteeld hij zijn werkgever door niet te werken maar op internet te kijken.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Langhaar »

S,

Ten eerste: het is uitkeringgerechtigde.

Ten tweede: gerechtigd is recht hebbend.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door S. »

Je zou zo aan het werk kunnen als notulist. 8)
Dan hoef je ook niet inhoudelijk te reageren.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Henrice »

Krijg de indruk dat je iets te veel kopjes koffie bij meneer Jansen hebt gedronken Langhaar.

Heb gehoord dat je van de koffie aldaar langzaam maar zeker obsessief wordt ten aanzien van bepaalde zaken.

janrad
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 sep 2005 12:22

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door janrad »

S,

Ten eerste: het is uitkeringgerechtigde.

Ten tweede: gerechtigd is recht hebbend.
FOUT uitkering gerechtigde moet zijn gebruiker van het sociale vangnet.

oftewel: Je bent een Sociaal vangnet gebruiker. SVG'er. goed alternatief voor uitkeringsgerechtigde. Ik ga hem voorleggen aan mijn VRIEND Rutten. 8). Dus alleen als je echt niet kunt werken kun je hier gebruik van maken. Als je wel kunt werken ga je maar papierprikken, paprika's plukken, bloemen snijden etc.
Laatst gewijzigd door janrad op 15 sep 2006 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Langhaar »

Langhaar zoekt een baan.

Één van mijn capaciteiten is notuleren.

Andere capaciteiten komen in een later stadium aan bod.

Reactie`s naar TROS RADER Reïntegratie.

Hoogachtend,

Langhaar.

Eddie2
Berichten: 605
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:52

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Op zich is er tegen dit plan weinig in te brengen. Alleen zal men het kaf van het koren moeten scheiden. Een ieder die kan werken zou moeten werken, maar dan wel met goede beloning. Met behoud van uitkering is natuurlijk belachelijk. Voor mensen die de kantjes er echt vanaf lopen is dit plan natuurlijk wel een goede. Er zijn al zoveel discussies over geweest. Van dit soort banen ben ik ook niet echt een voorstander en ik zal dat ook nooit worden.

Een voorstander voor figuren zoals die Janrad die alleen maar populistisch kunnen schreeuwen zonder ook maar iets van iemands situatie af te weten ben ik uiteraard ook niet. Zo'n figuur wens je eigenlijk een noodzakelijke amputatie van een ledemaat toe zodat die ook eens weet hoe je dan behandeld wordt.

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: Tijd voor actie

Ongelezen bericht door Sunbow »

Op zich is participatie goed, als men mensen ook perspectief bied!!

Bovendien weet iedereen die werkt, dat dit ook extra kosten met zich meebrengt in de vorm van reiskosten, slijtage van schoenen/kleding/extra medische kosten indien men chronsich ziek is, etc.

Betaling van minimaal het minimumloon zou dus wel op zijn plaats zijn, anders kan men van de toch al veel te lage bijstandsuitkering echt niet meer rond komen (moet iedereen die werkt straks ook naar de voedselbank).

verder zou men als men deel neemt aan een participatiebaan uitzicht moeten hebben op een reguliere baan en zou men geen zinloos werk (snoepjes uit een geel zakje uit pakken en in een groen zakje inpakken bijvoorbeeld) hoeven doen.


ook zou er een goede kinderopvangregeling moeten zijn.

Zo zijn er nog wel een aantal voorwaarden te bedenken.
Zomaar populistisch roepen dat iedereen maar moet wrken voor zijn uitkering kan dus niet.

Als mensen niet aan het werk komen een graag de hele dag koffie drinken dan kunnen ze re-integratieconsulent worden (of je nu thuis niks doet of op je werk niks doet en er een riant salaris voor krijgt is het enige verschil).

Gesloten