LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cosmostone Anticato

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Jil
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:45

Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Jil »

In onze zoektocht naar de keuken vinden we qua werkblad Cosmostone Anticato in een zwarte kleur erg mooi. Nu zijn de adviezen van de verschillende keukenzaken die wij bezocht hebben erg verschillend. De een zegt dat dit prima is qua onderhoud en vlekken en weer een ander zegt dat je dit nooit moet kopen. Wij als leek weten het nu echt niet meer. Is dit nu wel of niet wat als werkblad voor een gezin met 2 kleine kinderen waar nog wel eens wat omgaat.

Ook over graniet zijn de meningen divers, de ene zegt geen probleem de andere zegt weer composiet is beter. Wij heeft er een eerlijk antwoord?

Alvast bedankt.

groetjes Jil

Zelfstandige
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 aug 2006 12:12

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

De uitleg is heel simpel, Cosmostone is een uitstekend werkblad. Onderhoudsvriendelijk en kan veel hebben qua temeperatuur en zuren.

De reden waarom enkele zaken minder enthousiast zullen zijn is dat zij de kleur of uitvoering van Cosmostone niet hebben, dit zijn namelijk soorten die vastgelegd zijn door Kemie.

Zelfstandige
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 aug 2006 12:12

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

Even ook voor de duidelijkheid........Cosmostone is een composiet.

Natuursteen is ook een goede keuze, alleen in de "anticato" uitvoering veel vlekgevoeliger (want poreuzer)
Als u de afwerking "anticato" erg mooi vind; dan is composiet een betere keus.

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

Ik ben het gedeeltelijk met de bovenstaande schrijver eens. Maar graniet is gewoon harder en hittebestendiger. Ik zou zeggen, probeer het uit op een monster, kras met het één op het ander. Hittebestendigheid testen is lastiger, maar geloof me maar, als composite maar heet genoeg wordt wil het zelfs branden (en stinken). Datzelfde lukt met graniet niet. Voor wat betreft vlekgevoeligheid is composite beter vanwege de meer gesloten structuur, maar graniet geeft in de praktijk eigenlijk nooit problemen. Kijk trouwens niet puur naar het merk, want er zijn diverse alternatieven voor cosmostone. Met name de leatherlook van Silestone is erg mooi.

Zelfstandige
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 aug 2006 12:12

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

Graniet harder als composiet????? waar haalt u die wijsheid vandaan?, composiet verbranden????? laat me niet lachen..........

Mijn wijsheid komt van onderzoeken die het tegendeel bewijzen, kijkt u maar even op de volgende site http://www.diresco.be/nl/specificaties.htm

succes en leer er wat van.....................

Jil
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:45

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Jil »

De zaken waar ik ben geweest en die het niet adviseerden hadden deze anticato variant niet. Hier in het noorden kan ik het moeilijk vinden deze soort. Of zijn er nog merken die een composiet in anticato antraciet verkoopt? We vinden dit wel de mooiste variant voor het werkblad.

Zelfstandige
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 aug 2006 12:12

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

De site die ik hierboven gegeven heb www.diresco.be heeft ook de composietsoorten in anticato een kleurenoverzicht is onder de link "gamma" terug te vinden.
Een donkere soort is bijvoorbeeld de Beach Black anticato, deze is door en door zwart.

Voor een dealer bij u in de buurt kunt u via www.stoneprojects.be de vraag stellen.

U kunt natuurlijk ook op www.Kemie.nl kijken en even telefonisch naar een dealer bij u in de buurt vragen.

Hopelijk heeft u hier wat aan, succes met het uitkiezen van het blad.

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

Graniet harder als composiet????? waar haalt u die wijsheid vandaan?, composiet verbranden????? laat me niet lachen..........
Men neme een mes en twee monstertjes en je weet wat harder is. Simpeler kan niet.

Composite brand, niet goed, maar na 30 sec. gasbrander blijft de vlam zeker 15 sec. branden.

Ik hou nu éénmaal van praktijktesten.

OK, niet al het graniet is geschikt om met een gasbrander te behandelen, dat heeft met de structuur te maken. Maar enig idee hoe een granieten aanrechtblad gedroogd wordt nadat de diamantzaag erdoor gegaan is. Namelijk met van die grote dakdekker branders.

EN, het composite geeft normaal geen problemen, maar graniet is harder en hittebestendiger.

Zelfstandige
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 aug 2006 12:12

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

Ok, keukenprinsje ten dele moet ik mijn ongelijk toegeven (ook dat kan ik wel :) / en het was niet rot bedoeld) want het ligt er natuurlijk aan welke granietsoort je gebruikt en welke composietsoort. Bijvoorbeeld een Nero Assoluto kan meer hebben als een "Silestone" soort, maar een Baltic brown valt niet aan te beginnen om te vergelijken....

Maar....de composietsoort "okite" verslaat op ALLE gronden natuursteen.

Bovendien wordt hier gevraagd naar de anticato versie en daarmee maak je de oppervlakte van natuursteen poreuzer en van van composiet behoud je nagenoeg dezelfde dichtheid. Daarom in deze context (anticato / veelvuldig gebruik / egaal van kleur ) is composiet de betere keuze.

aloha
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 sep 2006 17:25

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door aloha »

Composiet is sinds het ter markte gaan tot op heden kwalitatief minder dan natuursteen met oog op duurzaamheid.

aloha
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 sep 2006 17:25

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door aloha »

Composiet is tot op heden kwalitatief minder dan natuursteen. Haal eens een pannetje van het vuur, keramische kookplaat, anyway een heel heet pannetje en zet deze op het werkblad.
Doe dit meerdere keren en U zult ondanks de welgemeende adviezen ontdekken dat composiet niet de materiaaleigenschappen bezit als wordt beweerd.
Wel blijft het een uitstekend alternatief voor natuursteen na kosten-batenanalyse.

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

Ik ben het bijna helemaal eens met bovenstaande schrijver. Op één punt echter niet. Vaak is graniet goedkoper dan composite. Alleen zie je bij graniet grotere prijsverschillen tussen de soorten. De meest verkochte soorten zijn echter goedkoper dan composite.

aloha
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 sep 2006 17:25

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door aloha »

omissie mijnerzijds, dank voor correctie

Jil
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:45

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Jil »

kan ik nu dan wel concluderen dat ik in de anticato variant wel voor composiet moet kiezen. Qua hittebestendigheid is het geen probleem, het gaat mij meer om vlekken. Glazen water, wijn, ranja etc die omvallen, het snijden van dingen waarbij geknoeid wordt buiten de snijplank. Vanuit dit oogpunt wil ik graag weten of de composiet dan de beste keuze is.

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

Qua vlekgevoeligheid zul je met composite geen problemen krijgen. Mijn bescheiden mening is dat je die met graniet ook niet zult krijgen.

Toen anticato een aantal jaren terug opkwam hebben wij ons afgevraagd of zo'n blad wel geschikt is in de praktijk. Wij als verkopers hebben ook geen baat bij een blad wat problemen geeft. Wij hebben toen aan mensen die over zo'n aanrecht dachten een groot monster meegegeven met het advies het stuk een weekend lang als snijplank te gebruiken en zo goed mogelijk te mishandelen. Ik gebruik hetzelfde stuk nog steeds als monster.

Prijstechnisch komt graniet er meestal beter uit.

Een nadeel van graniet is dat er minder kleuren leverbaar zijn. Wat er is dat is er. En niet alle soorten zijn geschikt om anticato van te maken. Dus de keuze is beperkter dan bij composite.

Mijn advies is dus een monster eens te gebruiken als ware het een aanrechtblad. Snij en zet de hete pannen erop. Vergeet vooral de sinasappels en citroenen niet en natuurlijk de wijn (gewoon een nachtje laten staan).

Zoals je hoort ben ik een voorstander van graniet. Composite is goed, graniet beter.

Veel succes met je keuze.

Jil
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:45

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Jil »

super bedankt voor de reacties, moet ik inderdaad maar een stukje mee naar huis vragen en dan even flink met vlekken erop tekeer gaan.

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door Mr.P »

Wat voor blad je ook gebruikt, wij adviseren ALTIJD een onderzetter te gebruiken voor hete pannen en een snijplank voor het snijden.

U beschermt uw blad en uw messen. Met te hete pannen kan ook een granieten werkblad door de thermoshock scheuren.

Composietbladen waarbij het bindmateriaal polymer is kan best wel een hete pan verwerken, maar de bladen waarbij het bindmateriaal acrylhars is kan daar niet tegen.

Mr.P.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door maxx »

Nieuwe Silestone werkbladen zijn uitgevoerd met Microban, dezelfde toevoeging als in de koelkastwanden welke bacterien doodt.

Over thermoshock zijn de meningen verdeelt gezien de vorige discussie die ik hierover heb gehad met forumgenoten. Er is naar mijn weten maar 1 werkbladleverancier die garantie geeft bij bladbreuk door oververhitting en dat is Systematec uit Duitsland (glazen werkbladen).

We horen ook wel eens berichten over de hittebestendigheid van Corian maar ik denk dat deze mensen dan gewoon geluk hebben gehad. Net als Mr.P zegt: een snijplank en onderzetter kan een hoop ellende voorkomen!

MVG

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

Het verhaal van de thermoshock kan ik helemaal inkomen. Maar... Heeft iemand hier in de praktijk wel eens problemen mee gehad?

Een snijplank of pannen onderzetter kan natuurlijk nooit geen kwaad.

Ik kan het bij mijn 'experimenten' niet voor elkaar krijgen een monsterstuk zo te laten schrikken dat het barst. Mijn ervaring is dat de zogenaamde metamorfe granietsoorten bij langdurige verhitten stukjes loslaten. Waarschijnlijk komt dit doordat de verschillende kristallen verschillend uitzetten. Ik heb het dan over situaties die in de praktijk niet voorkomen (gasbrander). Maar breken doen ze nooit.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Cosmostone Anticato

Ongelezen bericht door maxx »

Beste keukenprinses,

Vergeet niet dat niet iedere keuken net zo netjes gemonteerd wordt als de ander. Als een werkblad onder spanning staat omdat de kasten eronder niet goed zijn gesteld wordt het in 1 keer een heel ander verhaal dan het verhitten van een monster van 15cm x 30cm.

Ja, ik heb in mijn montageverledenhet resultaat van thermoshock mogen vervangen. Niet alleen het werkblad maar ook onderliggende kasten blijven niet gespaard.

Gewoon niet adviseren lijkt mij het slimst. Als de leverancier al bij voorbaat zijn handen er vanaf trekt, wil je het risico ook niet lopen.

Wat ik al zei, ik ken maar 1 leverancier die zegt dat zijn glazen werkbladen thermoshockvrij zijn, alle andere slaan je om de oren met hun leverings- en garantievoorwaarden.

Zelf ben ik bezig met een werkblad van Noorse Leisteen van Grillo voor mijn eigen nieuwe keuken. Geheel nieuwe grondstof voor werkbladen maar erg mooi om te zien! Het materiaal is snoeihard maar toch ga ik een onderzetter en snijplankje gebruiken!!

MVG

Gesloten