LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Automatische incasso soms zomaar automatisch
Automatische incasso soms zomaar automatisch
Vorig jaar heb ik me telefonisch aangemeld om maandelijks geld over te maken naar een goed doel. Het goede doel zou me een bericht sturen over de automatische incasso, die moest ik tekenen. Tot mijn verbazing kreeg ik dat bericht niet, maar de auomatische incasso werd door de bank wel goedgekeurd. Nu was alles in orde dus ik heb geen aktie ondernemen, toch heb ik de bank (ABN AMRO) om informatie gevraagd. De bank verklaarde mij dat de incasso's eigenlijk helemaal niet controleren. Ze gaan er vanuit dat de klant wel piept als het niet klopt. Ik verbaas me hier echt over. Het betekent dat ik zomaar een automatische incasso kan starten van iemands rekening. Ik lees hier meer berichten over incasso's, dus dit is mogelijk de verklaring. De bank controleert dus niet voldoende. Ik verwacht toch eigenlijk dat men in dit tijdperk van automatisering een automatische handtekeningcheck kan doen.
Re: Automatische incasso soms zomaar automatisch
Een incasso is een overeenkomst tussen een bedrijf (de incassant) en een persoon/ander bedrijf (de geïncasseerde). De bank van de geïncasseerde is geen partij hierin, doet incasso's dus ook niet goed- of afkeuren. Jouw eigen bank kan wel een rol spelen in situaties van ongewenste incasso's. De meeste incasso's zijn binnen 30 dagen terug te laten boeken (storneren). Als deze periode verstreken is, is er nog een mogelijkheid van "melding onterechte incasso" (kortweg MOI), dit kan nl. tot 1 jaar na datum van incasso. Alleen dan moet er ook wel daadwerkelijk sprake zijn van een onterechte incasso.
In jouw geval was de incasso telefonisch opgegeven, zonder handtekening. Bij een MOI door jouw eigen bank, zal jij vrijwel altijd je geld terugkrijgen, omdat moeilijk te bewijzen valt of jij het daadwerkelijk aan de telefoon geweest bent. Bij een schriftelijk afgegeven incasso kan het dus gebeuren dat de incassant met het bewijs komt dat jij daadwerkelijk voor de incasso-overeenkomst getekend hebt en zou het dus kunnen dat je je geld niet terugkrijgt (omdat het een terechte incasso geweest is).
Stel dat iemand kwaad wil en die heeft bij een incasso-overeenkomst jouw rekeningnummer opgegeven, dan kan jij tot een jaar na afschrijving een MOI bij jouw eigen bank opgeven. Ook als er andere redenen zijn waarom dat een incasso onterecht is (bijv. ander bedrag afgeschreven dan waarvoor toestemming gegeven is, of wat dan ook), ga dan naar je bank om te laten storneren of om een MOI te laten uitvoeren.
Stel dat een incassant bewust onterechte incasso's uitvoert, dan zal dat bedrijf veel storno's/MOI's op zijn naam krijgen, en kan het gebeuren dat zijn incassocontract ingetrokken wordt!
Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat het je wat duidelijker geworden is.
In jouw geval was de incasso telefonisch opgegeven, zonder handtekening. Bij een MOI door jouw eigen bank, zal jij vrijwel altijd je geld terugkrijgen, omdat moeilijk te bewijzen valt of jij het daadwerkelijk aan de telefoon geweest bent. Bij een schriftelijk afgegeven incasso kan het dus gebeuren dat de incassant met het bewijs komt dat jij daadwerkelijk voor de incasso-overeenkomst getekend hebt en zou het dus kunnen dat je je geld niet terugkrijgt (omdat het een terechte incasso geweest is).
Stel dat iemand kwaad wil en die heeft bij een incasso-overeenkomst jouw rekeningnummer opgegeven, dan kan jij tot een jaar na afschrijving een MOI bij jouw eigen bank opgeven. Ook als er andere redenen zijn waarom dat een incasso onterecht is (bijv. ander bedrag afgeschreven dan waarvoor toestemming gegeven is, of wat dan ook), ga dan naar je bank om te laten storneren of om een MOI te laten uitvoeren.
Stel dat een incassant bewust onterechte incasso's uitvoert, dan zal dat bedrijf veel storno's/MOI's op zijn naam krijgen, en kan het gebeuren dat zijn incassocontract ingetrokken wordt!
Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat het je wat duidelijker geworden is.