LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] failliet en dan

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
joop41

failliet en dan

Ongelezen bericht door joop41 »

graag zou ik eens willen weten of er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt.
ik heb ongeveer 15 jaar een bedrijf gehad wat goed draaide
totdat ik een andere boekhouder nam vanwege een verhuizing
juist hij beloofde alles en deed helemaal niks totdat ik er achter kwam dat hij zijn rekeningen met mijn geld betaalde
heb vertrouwen in je mede mens zeggen ze dan
op dat moment storte mijn wereld helemaal in,
gevolg alles kwijt, ben uit mijn huis gezet en stond opeens op straat geen geld geen werk
werk zoeken of vinden valt zeker niet mee als je al zo lang zelfstandig bent je weet te veel zeggen ze dan
het is nu een jaar geleden gebeurt allemaal en er is nog steeds niks gebeurt mijn curator zegt dat hij alleen maar kan helpen als ik een vaste baan vindt en 700 euro per maand kan aflossen
heelaas kan ik dat niet
er is ook helemaal geen instantie die kan helpen of adviseren want de curator werkt tegen
heb geprobeert weer een eigen zaak te beginnen maar wordt tegen gewerkt door de curator en dat sinds mijn huis is verkocht
je kan geen kant op wordt aan alle kanten tegen gewerkt
er wordt gezegt dat je beter in de goot kan liggen of verslaaft zijn aan drugs of alcohol want dan kunnen ze je wel helpen
hoe krom is nederland
ik wil graag weer werken en doen zoals je het hoort te doen volgens de regels maar je wordt aan alle kanten tegen gewerkt
wie heeft ook zoiets meegemaakt of kan mij nu eens echt advieseren wat ik kan doen
groeten joop

FerryG

Re: failliet en dan

Ongelezen bericht door FerryG »

Ik geef je nu een antwoord dat niet voortkomt uit kennis van zaken, maar uit gezond verstand.

Ik neem aan dat die curator je is toegewezen door een rechter.
Als jij vindt dat die curator zijn werk niet goed doet, zou je dat eens bij diezelfde rechter kunnen aankaarten.

Heb je daar iets aan?

Tiesties

Ongelezen bericht door Tiesties »

Joop,

1,5 jaar geleden ben ik ook failliet gegaan. Ook ik ben door een derde de afgrond in geholpen. Lang hierbij stil gaan staan heeft helaas geen zin. Tegenwoordig is het zo dat als je bedrijf failliet gaat, je ook uiteraard persoonlijk failliet bent. In het verleden bleef je in staat van failliesement tot je al jeschulden had voldaan. Dit had tot gevolg dat in veel gevallen de situatie eindeloos was. Daarom heeft de overheid de wet schuldsanering natuurlijke personen, de WSNP, aangenomen. Wat houdt de wet in een notendop in: na de failliesementsuitspraak heeft jouw curator geprobeerd om alle schulden te dekken met overig bedrijfs vermogen en jouw prive bezittingen. Dit was niet toereikend, waardoor een rest schuld is ontstaan. Daar ben jij hoofdelijk voor aansprakelijk en is in principe de rest van je leven opeisbaar. De wsnp biedt jouw de mogelijkheid om schoon schip te maken binnen jouw mogelijkheden. De rechter kan jouw de mogelijkheid daartoe geven. Je krijgt dan een bewindvoerder toegewezen die voor jouw een draagkrachtberekening maakt. Alles wat je meer verdient moet je afstorten. Afhankelijk van de hoogte van de schuld heeft het een looptijd van 3 tot 5 jaar. Daarna zijn de schulden niet meer opeisbaar. Voorwaarde is dat je geen malversaties hebt gepleegd waartoe het failliesement heeft geleid. Jouw curator moet dit weten!!! En dat verhaal van 700 euro per maand is dus een leugen. Een curator kan ook uberhaupt helemaal niet de hoogte vaststellen, want dat doet de rechter commissaris. Als ik jouw was zou ik eerst een rechtswinkel binnenstappen en jouw verhaal voorleggen. Denk dat ze je daar al aardig kunnen inlichten. Enne niet bij de pakken neer gaan zitten want daar kom je zeker niet verder mee. Dan nog een mooie tip. Je vertelt in je verhaal dat het erg moeilijk voor je is om een baan te vinden vanwegen jouw leeftijd. Heb je wel eens gehoord van G4s? Dit is een beveiligingsbedrijf. Zij doen ook de beveiliging op schiphol. Ze zitten daar te springen om personeel. In mijn groep zitten meerdere mannen die ook al wat ouder zijn en moeilijk werk konden vinden. Weet niet waar je woont in nederland, maar als je binnen een straal van 60 km woont zou ik zeker een poging wagen. Succes

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

maar wel kritisch opstellen richting curator. Het functioneren van vele curatoren staat aardig ter discussie...
Uiteindelijk bent u klant bij hem, zij het voor een minder leuke reden. Betekent niet dat zij klakkeloos uw belangen kunnen verkwanselen...!

Het schijnt dat in vele gevallen een faillisement soepeler en sneller had kunnen plaatsvinden, of zelfs een doorstart mogelijk geweest zou zijn (bij een in de kern gezond bedrijf vaak mogelijk!) indien de curator slagvaardiger was geweest...!

HvdC

Ongelezen bericht door HvdC »

juist hij beloofde alles en deed helemaal niks totdat ik er achter kwam dat hij zijn rekeningen met mijn geld betaalde
Dus een tussentijdse controle was niet nodig?

Heb je aangifte gedaan want dit is diefstal?

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

juist! maar ja waarschijnlijk kale kip... alles op naam van iemand anders etc...

Tiesties

In het verhaal hierboven heeft u het over het uitzitten van de tijd dat de schuldsanering duurt. Deze vlieger gaat niet op!! Je hebt namelijk een nspanningsverplichting. En het aankloppen bij de sociale dienst valt daar niet onder, mits er aanwijzbare oorzaken(invaliditeit) zijn waardoor je nieti aan het normale arbeidsproces deel kan nemen. Natuurlijk zitten er altijd rotte appels tussen die misbruik maken van de regeling, maar dat weegt mijns in ziens niet op tegen de mensen die te goeder trouw zijn en graag weer zonnig naar de toekomst willen kijken. En ik denk dat Joop in de laatste categorie valt. Advies aan de mevrouw die kamers verhuurde. De mevrouw die u probeert tew piepelen, is van het soort dat nooit zijn afspraken na komt, en dus ook het saneringstraject niet tot een goed einde zal brengen. Op het moment dat zij niet de regels volgt zal de rechter de sanering weer terug zetten in een persoonlijk failliesement. Op dat moment kunt u uw vordering weer actief op haar verhalen, totdat zij al haar schulden heeft voldaan. Ofwel nagel haar voor de rest van dr leven aan het minimum loon vast!!! Zei valt namelijk in de categorie kwaden waar goeden onder moeten lijden!

joop41

hoi allemaal
iedereen bedankt voor jullie reactie dat kan een mens soms heel goed doen \
ik heb zelf al van alles geprobeert en ook heb ik het bij de rechter aangekaart over mijn curator maar het probleem is dat jezelf niet meer geloof waardig overkomt want zeggen ze hij is er voor jou
dus wat is het probleem
ik weet ook dat er mensen zijn of bedrijven of eenmanszaakjes die het wel op een eerlijke manier willen oplossen maar je wordt daar zo in tegen gewerkt
op die manier vragen ze er om om de zaak te bedonderen terwijl het helemaal niet de bedoeling is
en inderdaad de socialedienst helpt je er niet mee om dat je gezond bent en gewoon moet gaan werken dus ja
ik heb ook een vrouw of had moet ik zeggen zij kon het niet meer aan en kids heb ik ook gelukkig zie ik ze elke dag
een schuldsanering gaat niet op bij de socialedienst en ik ben ook geen type dat daar zomaar naar toe gaat, dat is een stukje eigen waarde

joop41

ff over de boekhouding als je altijd aan het werk ben heb je eigenlijk geen tijd voor de boekhouding ik weet dat dat er ook bij hoort maar daar heb je een boekhouder voor toch
dus uit goede trouw heb ik alles uit handen gegeven want je boekhouder regelt het wel en dat was ook zo sommige mensen zijn zo sluw daar in dat je het niet eens merkt dat je eigen geld langzaam verdwijnt
ik weet ook dat het mijn eigen schuld is hoor je bent en blijvt altijd verantwoordelijk

Tiesties

Als eerste lijkt het mij dat de vordering die u heeft op haar een door de rechter opgelegde sanctie betreft, waarvan ik het vermoeden heb dat die niet in de sanering kan worden opgenomen. Ten tweede denk ik niet dat het mogelijk is om als je in een bijstand situatie zit, om dan aanspraak te kunnen maken op wsnp. Zou dus toch even de moeite nemen om naar de rechtswinkel te gaan. Om te kijken wanneer haar sanering wordt opgeheven zou je kunnen kijken of je haar op Google kan vinden. Zoek opdracht moet je alsvolgt formuleren; "naam".

Succes

Frankkk

Ongelezen bericht door Frankkk »

Waarom denk je dat het in een bijstandssituatie niet mogelijk is om van de wsnp gebruik te maken?

Tiesties

Als je in de bijstand zit, zal je je denk ik tot de gemeente waar je als inwonende staat ingeschreven moeten wenden voor een aanvraag tot schuldsanering. Mocht ik ernaast zitten, dan hoor ik dit graag.

JJR

Ongelezen bericht door JJR »

Hallo allemaal,

Ik heb even meegelezen met jullie discussie en heb wat antwoorden.
Ikzelf heb als alleenstaande moeder een bijstandsuitkering. Op dit moment zit ik in de WSNP. Half december ben ik klaar en krijg ik mijn schone lei waar ik heel trots op ben overigens. Het is de afgelopen 3 jaar financieel heel zwaar geweest, maar ik heb het gered.
Nu wat antwoorden.
Als je in de bijstand zit moet je eerst naar de gemeente om te vragen naar de schuldhulpverlening. Meestal sturen ze je door naar een kredietbank. Daar gaan ze voor je berekenen of ze je kunnen helpen. Mij konden ze niet helpen omdat ik niet voldoende aflossingscapaciteit had.
Bij de kredietbank kun je vragen naar de WSNP. Ik kreeg van de kredietbank direct een envelop mee waar alles inzat.
Alles vul je in en stuur je op. Je wordt dan opgeroepen om naar de rechtbank te komen om je verhaal te doen.
Je krijgt daarna een brief mee waarop staat wanneer je moet bellen om te horen of je wordt toegelaten tot de WSNP of niet.
Als je in de WSNP zit heb je plichten.
Je mag niet zelf iets meer verkopen zonder toestemming van je bewindvoerder. Er komt iemand bij je thuis om te kijken of er veel waardevolle spullen in huis staan die eventueel verkocht kunnen worden. Heb je een auto, dan gaan ze die verkopen en het geld daarvan gaat op de inboedelrekening.
Je bent verplicht om minimaal 5 tot 10 sollicitaties per maand te doen. Er wordt een exacte berekening gemaakt van je inkomsten en uitgaven. Ieder half jaar moet je alles kopieeren en opsturen naar je bewindvoerder, die dat weer doorstuurt naar de rechtbank. Je krijgt daarna van je bewindvoerder een nieuwe berekening. Je mag absoluut geen nieuwe schulden meer maken want dan wordt je zonder pardon uit de WSNP gezet. Zodra je de schone lei hebt dan mag je de komende 10 jaar geen nieuwe WSNP meer aanvragen.

Mochten er hier nog vragen op zijn laat het me weten, ik zal dan proberen zo goed mogelijk te antwoorden.

Veel succes allemaal die ermee te maken hebben of krijgen.

Groetjes,

crazyritten.

Tiesties

Dank je voor de info crazyritten. Was in de veronderatelling dat je als je een uitkering hebt, je voor schuldsanering bij de gemeente moest zijn. Mooi dat je half december schoon bent. Extra respect is op zijn plaats omdat je dit hebt bereikt uit een veel moeilijkere situatie dan waar ik in zit. Wsnp is bedoeld voor mensen zoals jouw die door pech in die situatie zijn terecht gekomen, maar niet voor mensen zoals die huurster Succes in de toekomst!

Gesloten