LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Ziengs

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
andreaslager
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2005 14:36

Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door andreaslager »

Ongeveer 4 maanden geleden heb ik laarzen gekocht bij Ziengs.
Ik heb ze gekocht voor het bedrag van 100 euro.
Er werd mij verteld dat ik hier een jaar garantie op zou krijgen.
Na 4 maanden zat er echter een scheur in het leer.
Ik natuurlijk teruggegaan naar de winkel, de bon had ik nog!
Er werd mij toen verteld dat het helaas niet meer gemaakt kon worden.
Ik kon alleen nog maar een vergoeding krijgen van 70 euro!!
Maar ja, het is inmiddels december en daar heb ik geen nieuwe laarzen
meer voor.
Dus ik ging daar niet mee akkoord. Na nog een tijdje te staan discussieren, waren ze bereid om de laarzen opnieuw te bestellen en laat het nu zo zijn dat de laarzen nog maar 70 euro waren!
Dus kon ik nieuwe laarzen krijgen. Hier ging ik mee akkoord.
De volgende dag werd ik echter gebeld dat ze toch niet meer verkrijgbaar waren! Dus hield het op!
Ik had inmiddels 70 euro gehad waar ik dan die laarzen mee zou kunnen betalen. Maar de dag ervoor had ik duidelijk aangegeven dat
ik met gewoon 70 euro niet akkoord ging, omdat ik daar nu echt geen
laarzen mee zou kunnen kopen! Ze hebben nu immers bijna geen laarzen meer, laat staan in mijn maat!
Maar met die regeling was ik akkoord gegaan omdat ik dan dezelfde
laarzen zou krijgen, zij het dan voor 70 euro. Zo kostte het mij immers
niks en kreeg ik dezelfde laarzen.
Nu werd ik dus gebeld en werd mij verteld dat ze niet meer te bestellen
waren en dat het ophield. Ik boos natuurlijk, maar het haalde niets uit.
Ik heb inmiddels al naar het hoofdkantoor gebeld en mijn klacht wordt
inmiddels in behandeling genomen.
Wat is nu mijn recht?!
Er staat duidelijk dat er een jaar garantie is en de voorwaarden zijn nergens te lezen!!
Ze hebben mij ook gezegd dat er een jaar garantie op de schoenen zit met uitzondering van de rits. Het ging nu echter om het leer! Er was totaal geen sprake van slijtage!
Dan moeten ze toch de hele schoen vergoeden? Als het namelijk nog te repareren was geweest, dan waren ze gewoon opgestuurd en had ik geen probleem gehad. Ze maken nu van hun probleem mijn probleem!
Wat kan ik nog doen om het volledige bedrag vergoed te krijgen?

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Je staat in je recht. Misschien is het het makkelijkste om te bedingen dat je 100 euro korting krijgt op laarzen, dan heb je ook wat meer keuze. Want 100 euro voor een stel goede dameslaarzen is niks tegenwoordig.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door karr-2 »

Aan de ene kant zeg ik dat je ze 4 maanden gedragen hebt en dat dat in mindering gebracht kan worden op het aankoopbedrag, dus dan vind ik 70 euro nog meevallen.

Aan de andere kant moeten ze dan niet zeggen dat ze garantie geven op de laars om er vervolgens onder uit te komen met een smoes over laarzen die niet meer te bestellen zijn.

100 euro korting op een volgende aanschaf lijkt me dan inderdaad een redelijk alternatief.

ilseb
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 okt 2004 14:26

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door ilseb »

Je hebt er inderdaad 4 maanden gebruik van gemaakt, en dat kan dan in mindering worden gebracht van de aankoop waarde. Bij wit en bruingoed is het exact hetzelfde. En een paar zelfde laarzen is natuurlijk fijn, maar haast onmogelijk denkende aan seizoens collecties, als je iets 4 maanden geleden koopt was seizoensafhankelijk is is de kans natuurlijk nihil dat het produkt er nog steeds is. Ik vind de 70 euro redelijk, en nu is overal uitverkoop dus voor 70 euro is de kans groot dat je andere leuke laarzen vind...

fleurig
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2005 15:46

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door fleurig »

Ik heb ook een aanvaring gehad met Ziengs. Ik had een stel laarzen van het merk Bronx gekocht voor € 120. Na 3 weken dragen waren de zolen al helemaal versleten. Toevallig had een studiegenoot van mij dezelfde schoenen en ook met hetzelfde probleem. Ik besloot om terug te gaan naar de Ziengs met mijn kassabon.
Ik heb daar uitgelegd dat ik er niet vanuit ga dat bij schoenen van €120 de zolen zo snel versleten zijn. Eerst werd mij verteld dat er wel nieuwe zolen onder konnen, maar dat dit niet onder de garantie viel. Ik zou het dus zelf moeten betalen. Mijn klasgenoot was er inmiddels ook mee teruggegaan maar wel naar een andere vestiging. Voor haar werd het kosteloos gemaakt.
Toch bleef de verkoopster volhouden dat ik wel moest betalen voor de reparatie. Toen ik ik het verhaal van mijn studiegenoot vertelde moest er eerst contact worden opgenomen met die vestiging en als zij dat daar inderdaad kosteloos hadden gerepareerd dan gold dat ook voor mij! Een dag later werd ik gebeld dat het bij die vestiging inderdaad onder de garantie viel en dat dat nu ook voor mij op ging. Natuurlijk was ik daar blij mee, maar als ik dat verhaal van die studiegenoot niet had verteld dan had ik wel moeten betalen! :? Beetje krom

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door mr T. »

Je hebt er inderdaad 4 maanden gebruik van gemaakt, en dat kan dan in mindering worden gebracht van de aankoop waarde. Bij wit en bruingoed is het exact hetzelfde. En een paar zelfde laarzen is natuurlijk fijn, maar haast onmogelijk denkende aan seizoens collecties, als je iets 4 maanden geleden koopt was seizoensafhankelijk is is de kans natuurlijk nihil dat het produkt er nog steeds is. Ik vind de 70 euro redelijk, en nu is overal uitverkoop dus voor 70 euro is de kans groot dat je andere leuke laarzen vind...
Ik vind de € 70,- in het geheel niet redelijk. Je mag er redelijkerwijs vanuitgaan dat dergelijke laarzen meer dan 4 maanden meegaan en dat doen ze niet. Kortom: verkoper komt verplichting niet na met betrekking tot de kwaliteit van de te leveren laarzen. Betekent: ontbinding koop en geld terug.

rebbel
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door rebbel »

1 Jaar garantie is een jaar garantie.Dus geld treug of nieuwe laarzen. En dat ze 30€ willen in houden is kolder. Vandaar dat Ziengs in de Qwood 500 staat met deze grappen. :x

needse
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2006 16:37

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door needse »

Ons is zojuist hetzelfde overkomen. Schoenen gekocht bij Ziengs voor euro 99,-. Na 1maand kapot, daarna gemaakt door Ziengs. Na twee maanden schoenen weer kapot en weer gemaakt door Ziengs. Nu zijn de schoenen, bijna drie maanden oud, weer kapot. Volgens Ziengs niet meer te maken. Daarom hebben ze euro 66,- retour gegeven. Ik had er per slot van rekening al drie maanden op gelopen.
:evil: :evil: :evil:
Nu lees is hier een hoop reacties maar mag dat zomaar volgens de wet. Ik dacht dat er standaard 1 jaar garantie op producten zit.

@update:
Ziengs heeft ons alsnog heel keurig het resterende bedrag teruggegeven

gruizinh
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 feb 2005 22:38

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door gruizinh »

Een kennis had ook bij ziengs :evil: (Hoogeveen)gekocht en na een paar maand laarzen stuk. Terug gegaan geen vergoeding helemaal niets.Loopt ze binnen bij Schuurman schoenen. Zegt ze terloops dat ze dit akkefietje had bij ziengs. Tot haar verbazing nam schuurman die laarzen terug en zou dit wel regelen via de leverancier. En zij mocht nw uitkiezen. Wat een service. Zelf ook met de laarzen van mijn dochter gehad. Na 3 mnd stuk, ik mocht bij schuurmans nw uitkiezen voor de zelfde prijs. Klasse !! :lol:

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door Jonjo »

Leuk verhaal Mevr. Schuurman???????????

fatsfan
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2006 12:01

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door fatsfan »

In reactie op bovenstaande:
Loop bij elke schoenenzaak binnen en er wordt NOOIT gepraat over garantie op schoenen/laarzen. Indien er iets niet in de haak is met het product dan is het overal verschillend hoe er wordt gehandeld.

Bovenstaande berichtgeving vindt ik erg kort door de bocht.
Het verhaal is eenzijdig, de Ziengsversie wordt niet verteld.

Hoe dan ook, bij Ziengs wordt wel gesproken over garantie.
Je kunt het met de voorwaarden niet altijd eens zijn, er is in ieder geval wel duidelijkheid.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik dacht dat er standaard 1 jaar garantie op producten zit.
Dat is een half jaar garantie en een levensduur van minimaal twee jaar. Ik vind 70 euro ook niet redelijk

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door mr T. »

Loop bij elke schoenenzaak binnen en er wordt NOOIT gepraat over garantie op schoenen/laarzen. Indien er iets niet in de haak is met het product dan is het overal verschillend hoe er wordt gehandeld.
Of er over garantie wordt gepraat doet er ook niet zo heel veel toe. Wat bij een consumentenkoop van belang is of wordt voldaan aan de eisen van produktconformiteit. Dat overal verschillend wordt gehandeld (en dat een winkel er mee weg komt) is omdat de klant zoiets toestaat. In het algemeen is het zo dat de verkoper de kans moet krijgen om de koopovereenkomst na te komen (door reparatie). Lukt dat niet, dan kan ontbinding van de koop volgen. Dat laatste betekent dat het hele aankoopbedrag retour moet worden ontvangen.

ehltech
Berichten: 166
Lid geworden op: 15 mei 2006 21:59

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door ehltech »

als je 100 euro betaald voor laarzen met 1 jaar garantie ,zou je toch eigenlijk 1 -12 deel per maand moeten afschrijven,na 4 maanden zou je dan 4-12 deel minder krijgen,je hebt toch immers 4 maanden die laarzen gedragen = of gaat je het om het geld.,ik denk dat je bij de meeste schoenenwinkels helemaal niks had gehad

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door alfatrion »

Schoenen moeten langer dan een jaar mee gaan. Je verhaal klopt in grote lijnen wel maar het woordt garantie moet je vervangen met de levensverwachting. Ook hoeft het niet altijd liniar te verlopen.

ikbenik

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door ikbenik »

Schoenen moeten langer dan een jaar mee gaan. Je verhaal klopt in grote lijnen wel maar het woordt garantie moet je vervangen met de levensverwachting. Ook hoeft het niet altijd liniar te verlopen.
Sterker nog: de garantie heeft helemaal niets met de economische of technische levensverwachting te maken.

Garantie is niets anders dan als er iets kapot gaat binnen een bepaalde periode (bepaald door de fabrikant of winkelier) en dit te wijten is aan fabricagefouten, dan wordt het defect gratis gerepareerd of vervangen.

Dat is garantie, en niets anders.

Oftewel garantie op productiefouten!

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door alfatrion »

garantie: elke door een verkoper of producent tegenover de consument zonder bijkomende kosten aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om zich er op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame;

Bouke24
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2006 20:04

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door Bouke24 »

Deze mevrouw heeft voor haar laarzen een redelijk bedrag teruggekregen. Mevrouw heeft 4 maanden op deze laarzen kunnen lopen we spreken hier over 1/3 van een jaar. Een redelijke verhouding is dat ze € 66,- euro zou krijgen.

Dat deze laarzen in de omruiming nog maar € 70,- zijn is logisch. Winkeliers zetten hun waren bj aanvang van het seizoen voor een zo hoog mogelijke marge in de winkel. Maar in december is er over het algemeen nog wel een vrij hoge voorraad laarzen. Dus als ze een ander paar had willen hebben was dit neem ik aan wel gelukt.

Bij sommige mensen licht het er ook aan wat voor voeten ze hebben. Hierdoor kan ze pasvorm niet altijd goed zijn waardoor ook slijtage optreed

Als je je schoenen langer dan een jaar wilt laten meegaan zullen ze moeten worden behandeld via de juiste wijze. Vooral ook gebruik makend van laarzenspanners endergelijke. Veel mensen bezuinigen hier echter op waardoor de laarzen eerder af zullen zijn.

Maar een tipje voor iedereen overkomt je dit, vraag altijd direct naar de bedrijfsleider. Hij weet het meeste van de winkel, manier van werken en welke kortingen er wel en niet gegeven mogen worden. Een zaterdagdag hulp is hier vaak iets minder goed van op de hoogte

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door mr T. »

Deze mevrouw heeft voor haar laarzen een redelijk bedrag teruggekregen. Mevrouw heeft 4 maanden op deze laarzen kunnen lopen we spreken hier over 1/3 van een jaar. Een redelijke verhouding is dat ze € 66,- euro zou krijgen.
Bij ontbinding van de koop wegens non conformiteit (gezien de toch wel zeer beperkte levensduur lijkt me dat daarvan in dit geval sprake is) is geen sprake van een verrekening naar gebruiksduur.

ikbenik

Re: Garantie Ziengs

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bij ontbinding van de koop wegens non conformiteit (gezien de toch wel zeer beperkte levensduur lijkt me dat daarvan in dit geval sprake is) is geen sprake van een verrekening naar gebruiksduur.
Als blijkt dat in de garantieperiode blijkt dat de schade ontstaan is door een fabricagefout, dan mag nooit het gebruiksperiode in rekening worden gebracht.
Dus je mag dan geen kosten hebben.

Dat betekend dus dat je in dit geval een nieuw product krijgt of het aankoop bedrag volledig terugkrijgt.

Dus dat je er al 3 weken op gelopen hebt doet er niet toe.
Want schoenzolen die al na 3 weken totaal versleten zijn is niet goed.

Gesloten