LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Hallo allemaal,
ik zit met een dringende vraag.
op 17 juni hebben we bij een matrassenwinkel een matras uitgekozen. Nu hebben we het nog steeds niet en we zien af van de koop.
Er is schriftelijk geen termijn afgesproken en we hebben niet getekend. Ook geen aanbetaling gedaan.
Nu heb ik vandaag gebeld, zeggen ze, ja maar, u kunt niet van de koop afzien, dit zijn ook nog eens matrassen die niet veel verkocht worden, waren dure matrassen namelijk. U heeft geen getekend, maar toch zit u aan de koop vast. U kunt niet zomaar afzeggen.
Is die bestelbon rechtsgeldig, ook al staat er geen handtekening op?
Wel naam en adres.
Alvast bedankt voor de reacties.
Suzi
ik zit met een dringende vraag.
op 17 juni hebben we bij een matrassenwinkel een matras uitgekozen. Nu hebben we het nog steeds niet en we zien af van de koop.
Er is schriftelijk geen termijn afgesproken en we hebben niet getekend. Ook geen aanbetaling gedaan.
Nu heb ik vandaag gebeld, zeggen ze, ja maar, u kunt niet van de koop afzien, dit zijn ook nog eens matrassen die niet veel verkocht worden, waren dure matrassen namelijk. U heeft geen getekend, maar toch zit u aan de koop vast. U kunt niet zomaar afzeggen.
Is die bestelbon rechtsgeldig, ook al staat er geen handtekening op?
Wel naam en adres.
Alvast bedankt voor de reacties.
Suzi
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Een mondelinge overeenkomst is ook een rechtsgeldige overeenkomst!
Echter, zonder handtekening zal de winkel nooit kunnen bewijzen dat er sprake is van een overeenkomst.
Dom van de winkel om (zoals gebruikelijk) geen handtekening te verlangen. Misschien niet zo netjes, maar nu kun je simpelweg volhouden dat er alleen sprake was van een vrijblijvende offerte.
Echter, zonder handtekening zal de winkel nooit kunnen bewijzen dat er sprake is van een overeenkomst.
Dom van de winkel om (zoals gebruikelijk) geen handtekening te verlangen. Misschien niet zo netjes, maar nu kun je simpelweg volhouden dat er alleen sprake was van een vrijblijvende offerte.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Een mondelinge overeenkomst is gewoon een koopoverenkomst en er is geen sprake van een vrijblijvende offerte. Dat de winkel u hieraan wil houden is terecht. Dat er voor de levering geen termijn is afgesproken is iets anders. Wat u kunt doen is binnen een redelijke termijn nakoming van de levering van de matrassen vorderen. Blijkt de winkel niet binnen een redelijke termijn te kunnen leveren, dan in gebreke stellen. Levert dit niet de bestelde matrassen op, dan koop ontbinden.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Als het niet een op maat gemaakt matras is, mag je gewoon van de koop afzien; je hebt namelijk als consument het recht om binnen 7 dagen na aankoop (of na aflevering?; dat weet ik dus even niet) ervan af te zien...
Bij speciaal op maat gemaakte spullen gaat dat dus niet op (en dat is logisch).
Ben je lid van de consumentenbond? Dan kun je bij hen ook advies inwinnen.
Bij speciaal op maat gemaakte spullen gaat dat dus niet op (en dat is logisch).
Ben je lid van de consumentenbond? Dan kun je bij hen ook advies inwinnen.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Volgens het B.W. heb je een afkoelperiode van 7 dagen na aankoop.
Echter mag de onderneming waar je de spullen hebt gekocht wel 10% van het totaal bedrag inhouden wegens gemaakte kosten.
Echter mag de onderneming waar je de spullen hebt gekocht wel 10% van het totaal bedrag inhouden wegens gemaakte kosten.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Voor in een winkel gekochte goederen geldt GEEN afkoelperiode oid!
Die bedenktijd is alleen van toepassing bij colportage (verkoper aan huis) of bij koop op afstand (verkoop via telefoon/internet of postorder oid)
Koop je in een woonwinkel iets, dan zit je er aan vast. Als je je bedenkt moet je annuleringskosten betalen, in het algemeen 30% van de koopsom.
Die bedenktijd is alleen van toepassing bij colportage (verkoper aan huis) of bij koop op afstand (verkoop via telefoon/internet of postorder oid)
Koop je in een woonwinkel iets, dan zit je er aan vast. Als je je bedenkt moet je annuleringskosten betalen, in het algemeen 30% van de koopsom.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Bij wet heb je dus wel een afkoelperiode van 7 dagen.
Laatst gewijzigd door Beowulf op 12 jul 2006 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Dag Sarenka en Beowulf,
De informatie die jullie geven is zoals 16again al opmerkt niet geheel juist. Hoe het precies in elkaar zit, lees je hieronder:
Koopovereenkomsten:
In het Burgerlijk Wetboek is er sprake van drie verschillende koopovereenkomsten:
1.Kopen in een winkel
2.Kopen via internet, bij postorderbedrijven, teleshopping (telefonisch) of fax ook wel kopen op afstand genoemd
3.Kopen aan de deur, ook wel colportage genoemd
Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen betaling in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)
Bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels. Bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de koopovereenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. Je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. Wel zijn de verzendkosten voor eigen rekening. De bedenktijd gaat in op de dag dat de koper een schriftelijke bevestiging heeft gekregen van het bestelde van de verkoper. Dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. Vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt. Maar let op, dit is niet altijd het geval. Een algemene verwijzing bij het plaatsen van de bestelling naar de voorwaarden op een site is hiervoor dus wettelijk niet voldoende. Indien de leverancier niet heeft voldaan aan de verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de annuleringstermijn wettelijk opgerekt tot drie maanden. Bij internetkoop gaat de bedenkperiode meestal in op het moment dat je op de ja-button klikt (BW 7 - Afd. 9 artikel 46a t/m 46j).
Bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden. Als het aankoopbedrag boven de € 35,- is dan dient de verkoper de overeenkomst te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Doet hij dit niet dan heb je zelfs 3 maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.
Zie ook:
Burgerlijk Wetboek Boek 7
Met vriendelijke groet, Paula.
De informatie die jullie geven is zoals 16again al opmerkt niet geheel juist. Hoe het precies in elkaar zit, lees je hieronder:
Koopovereenkomsten:
In het Burgerlijk Wetboek is er sprake van drie verschillende koopovereenkomsten:
1.Kopen in een winkel
2.Kopen via internet, bij postorderbedrijven, teleshopping (telefonisch) of fax ook wel kopen op afstand genoemd
3.Kopen aan de deur, ook wel colportage genoemd
Bij kopen in de winkel geldt: koop is koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen betaling in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan. Soms staat er in de winkel een bord waarop de voorwaarden staan waaronder je het gekochte artikel wel mag terugbrengen tegen uitbetaling van de koopsom (bijvoorbeeld bij Blokker, Correct, V&D, HEMA en IKEA)
Bij aankopen via internet, bij postorderbedrijven, via teleshopping (telefoon) of fax gelden andere regels. Bij kopen op afstand geldt een wettelijk zichttermijn van zeven werkdagen. Binnen die zeven werkdagen kun je zonder opgaaf van redenen de koopovereenkomst eenzijdig ontbinden en/of het produkt terugsturen, mits het produkt niet is gebruikt en dit zonder betaling van een boete. Je krijgt dan indien van toepassing je geld terug (uiterlijk binnen dertig dagen) en er mogen geen annuleringskosten in rekening worden gebracht. Wel zijn de verzendkosten voor eigen rekening. De bedenktijd gaat in op de dag dat de koper een schriftelijke bevestiging heeft gekregen van het bestelde van de verkoper. Dit kan een bevestigingsbrief zijn maar bijvoorbeeld ook een e-mail of fax. Vaak ontvang je de bevestiging gelijktijdig met het bestelde produkt. Maar let op, dit is niet altijd het geval. Een algemene verwijzing bij het plaatsen van de bestelling naar de voorwaarden op een site is hiervoor dus wettelijk niet voldoende. Indien de leverancier niet heeft voldaan aan de verplichting van de schriftelijke bevestiging, dan is de annuleringstermijn wettelijk opgerekt tot drie maanden. Bij internetkoop gaat de bedenkperiode meestal in op het moment dat je op de ja-button klikt (BW 7 - Afd. 9 artikel 46a t/m 46j).
Bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden. Als het aankoopbedrag boven de € 35,- is dan dient de verkoper de overeenkomst te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Doet hij dit niet dan heb je zelfs 3 maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.
Zie ook:
Burgerlijk Wetboek Boek 7
Met vriendelijke groet, Paula.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Ik heb zelf een beddenwinkel, heb je niet getekend, geen probleem dan hoef je het niet af te nemen
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 21 sep 2006 01:09
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
He A070, nooit van een rechtsgeldige mondelinge overeenkomst gehoord. Heel kinderachtig jou domme berichtjes. Ga met je beddenwinkel adverteren ofzo, probeer inelk geval niet op deze manier je concurrenten aan te vallen. Eenvoudig en dom. Ik kan me voorstellen dat je geen goed lopende zaak hebt.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
nou gezellig onder elkaar hier
wat hebben jullie tegen elkaar, zag bij andere onderwerpen ook al dat petra A070 'vriendelijk' commentaar gaf.
wat hebben jullie tegen elkaar, zag bij andere onderwerpen ook al dat petra A070 'vriendelijk' commentaar gaf.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 07 jan 2007 14:55
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
heeft de winkel met jullie een leveringstermijn afgesproken? ik vind een half jaar vrij lang voor een levering. ook al zijn de matrassen nog zo duur.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Gelukkig heb ik een juridische achtergrond en met het risico afgeschoten te worden:
Ook een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig echter: het bewijs is in de praktijk eigenlijk redelijkerwijs niet niet te leveren en bij twijfel trekt de private persoon aan het langste eind.
Mijn advies: vraag de winkel nog eenmalig mondeling om binnen een drietal weken (redelijke termijn) te leveren (voorbeeld).
Geven zij aan dit niet te kunnen vertrekt dan gewoon en ontken vervolgens alles, de bewijslast ligt bij de leverancier en geloof me dat gaan ze dus niet voor elkaar krijgen.
Ook een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig echter: het bewijs is in de praktijk eigenlijk redelijkerwijs niet niet te leveren en bij twijfel trekt de private persoon aan het langste eind.
Mijn advies: vraag de winkel nog eenmalig mondeling om binnen een drietal weken (redelijke termijn) te leveren (voorbeeld).
Geven zij aan dit niet te kunnen vertrekt dan gewoon en ontken vervolgens alles, de bewijslast ligt bij de leverancier en geloof me dat gaan ze dus niet voor elkaar krijgen.
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
Je hebt niet getekend dus die winkel heeft geen poot om op te staan.
Jij kunt heel eenvoudig ontkennen toe te hebben gestemd.
Je had voor een offerte gevraagd niet meer...
En dat die matrassen niet vaak worden verkocht? nou zeworden wel verkocht toch??
En zo`n agressieve verkoper?? daar ga je geen 2e keer meer naar toe en ze hebben slechte reclame
Jij kunt heel eenvoudig ontkennen toe te hebben gestemd.
Je had voor een offerte gevraagd niet meer...
En dat die matrassen niet vaak worden verkocht? nou zeworden wel verkocht toch??
En zo`n agressieve verkoper?? daar ga je geen 2e keer meer naar toe en ze hebben slechte reclame
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 mar 2007 18:14
Re: Dringend advies aub: matras besteld, maar wil ze niet meer
het kan ook aan mij liggen hoor.. maar 17 juni besteld, 5 juli wil je ze ineens niet meer.. dat is?? 3 weken??
het valt me soms op dat er ook wel behoorlijk overdreven eisen gesteld worden..
en dan vinden ze het gek dat winkeliers tegenwoordig alles in 3 voud getekend willen hebben en graag een aanbetaling zien..
die mensen werken ook niet voor niets... als iedereen maar weer van koop af ziet omdat het niet volgens hun zelfbedachte regeltjes gaat... tja..
het valt me soms op dat er ook wel behoorlijk overdreven eisen gesteld worden..
en dan vinden ze het gek dat winkeliers tegenwoordig alles in 3 voud getekend willen hebben en graag een aanbetaling zien..
die mensen werken ook niet voor niets... als iedereen maar weer van koop af ziet omdat het niet volgens hun zelfbedachte regeltjes gaat... tja..