LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk werk zouden jullie weigeren?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Bor Komorovski

Welk werk zouden jullie weigeren?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

De nieuwe regels, met name voor de bijstand, worden steeds strenger. Je moet ieder opleidingsniveau werk accepteren als het je wordt aangeboden. In Duitsland moet je zelfs verhuizen als je kan werken op een plaats ver van huis. Wat zouden jullie beslist niet accepteren?

1. Werk dat te weinig uitdaging biedt/beneden niveau is?

2. Zwaar en vies werk?

3. Werk ver weg of waarvoor je moet verhuizen?

4. Werk dat naar verhouding slecht(er) betaalt?

5. Werk dat niet verenigbaar is met je eigen normen en waarden?

6. Werk dat in een carriere geen kans op vooruitgang of promotie biedt?

7. Werk in een omgeving die je niet bevalt?

8. Gevaarlijk werk?

En, in hoeverre kan je dit effectueren als je baas je naar een dergelijke situatie wil overplaatsen, of als je in de bijstand zit en je bijna alles wel moet accepteren?

Dilbert29

Re: Welk werk zouden jullie weigeren?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

In principe denk ik dat je geen enkel werk mag weigeren als je in de bijstand zit. Werk is werk en je bent in mijn ogen verplicht om alles te doen om daar uit te komen.

De regels strenger maken en desnoods verplicht verhuizen vind ik dan ook helemaal geen slecht idee.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Werk ver weg of waarvoor je moet verhuizen?
is niet haalbaar in een gezin met 2 werkende partners, ik zou het dus pertinent afwijzen.
Werk dat niet verenigbaar is met je eigen normen en waarden?
b.v. mensen voor een "informatiepakket" laten tekenen, terwijl het in werkelijkheid om een duur contract gaat oid.
Verder zou ik -althans tijdelijk- het overige wel accepteren om ondertussen naar iets beters om te zien, met als aantekening bij punt 8. dat ik dat alleen doe als er voldoende veiligheidsmaatregelen worden getroffen.
Zou als punt 9 toe willen voegen "werk voor zeer korte tijd, b.v. maand- of halfjaarcontract, zonder uitzicht op verlenging". Een dergelijk "aanbod" (voor een maand) heb ik eerder al eens afgewezen.

Waarschijnlijk kom ik binnen nu en 2 jaar in een situatie waarin mijn werkgever van locatie gaat veranderen, hetgeen inhoudt dat mijn reisafstand verdubbelt terwijl ik nu al aan de max. reiskostenvergoeding zit. En vanwege de ongunstige verkeerssituatie neemt de reistijd toe van ca. 25 minuten nu naar ca. een uur in de nieuwe situatie (enkele reis). Ik baal daar stevig van, maar er zit t.z.t. weinig anders op dan m'n werk te volgen, of zelf naar iets anders om te zien. Ben ik nog niet uit.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Verplicht verhuizen gaat me te ver in het geval dat het een gezin zou zijn of een aleenstaande vader/moeder met kids.

agter

Ongelezen bericht door agter »

Volgens mij hoef je ook niet iedere job te accepteren hoor!
Er zijn genoeg beroepen en banen waar je NEE tegen mag zeggen.

Voorbeeldje?
Sinds enkele jaren is het beroep van prostitue helemaal legaal. En toch hoef je zo'n baan niet te aanvaarden.

Je kunt gewoon NEE zeggen zonder dat dat consequenties heeft voor je uitkering.

Wat vinden jullie: Is prostitutie een baan die mensen zouden moeten accepteren?

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

verplicht verhuizen gaat idd te ver.

gevaarlijk werk ook , maar ja bestaat gevaarlijk werk met alle regeltjes en eisen in NL nog wel???

Je kan iemand met hoogtevrees natuurlijk geen ramen laten reinigen van een hoog flatgebouw, om er maar 1 te noemen..
Het werk op zich is niet gevaarlijk, maar wordt gevaarlijk door de hoogtevrees. (door angst verkeerde dingen doen..)

In principe ben ik van mening dat binnen kaders mensen die kunnen werken ook moeten werken, indien er werk beschikbaar is.

Tevens ben ik van mening dat deze mensen ook inzetbaar zijn voor maatschappelijke doeleinden. (bv zandzakken leggen bij hoog water en zwakke dijken), het is uiteindelijk ook de gemeenschap die het inkomen ophoest.

Nicole1971

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

De enige regel waar ik nee op zou zeggen is het verhuizen.
Ik zit goed waar ik nu zit ;)
Zwaar en vies werk heb ik nu ook bij een groothandel in verwarmingsonderdelen...man ik sjouw me een breuk aan die pakketten, gemiddeld 15 tot 25 kilo per pakket.
En als ik mag inpakken grijp ik ook tussen de vettige onderdelen, zie er na afloop van het werk viezer uit dan een straatwerker maar hey, het is mijn werk en ik doe het met plezier :D
Er is niks mis met zwaar en vies werk.

kiz

maar ja bestaat gevaarlijk werk met alle regeltjes en eisen in NL nog wel???
ja... kijk maar wat er in de Amercentrale is gebeurd. regeltjes en wetten worden ontdoken uit kostenoogpunt, vaak loopt het goed af, soms dus echt niet. De Amercentrale was echt geen uitzondering, alleen maar eentje die het nieuws heeft gehaald omdat er doden zijn gevallen.

kiz

Sinds enkele jaren is het beroep van prostitue helemaal legaal.
weliswaar gelegaliseerd, maar geen "algemeen gangbare arbeid" en daar ligt de grond voor een legitieme weigering om dit als werk te aanvaarden.
Wat vinden jullie: Is prostitutie een baan die mensen zouden moeten accepteren?
degene die hier vóór is mag zelf het goede voorbeeld geven... bezopen als dat verplicht zou worden.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Verplicht verhuizen gaat me te ver in het geval dat het een gezin zou zijn of een aleenstaande vader/moeder met kids.
In de meeste gevallen lijkt me dat ook niet nodig, maar ik ken een geval van iemand die wegens een fusie zou worden overgeplaatst. Hij had net een huis gekocht in de Betuwe en zou voortaan in Grou, Friesland moeten werken. Hij weigerde hieraan mee te werken. Het resultaat was wel dat hij (verwijtbaar) werkloos raakte en hiermee ook geen WW kreeg. En in Duitsland (een veel groter land) is het al verplicht. Als je die baan in Sleeswijk-Holstijn kan krijgen dan heb je maar ja te zeggen, ook al kom je uit Beieren (800 km ervandaan).

kiz

iemand die wegens een fusie zou worden overgeplaatst. Hij had net een huis gekocht in de Betuwe en zou voortaan in Grou, Friesland moeten werken. Hij weigerde hieraan mee te werken. Het resultaat was wel dat hij (verwijtbaar) werkloos raakte en hiermee ook geen WW kreeg.
Had deze meneer een werkende partner? Een gedwongen overplaatsing over zo'n grote afstand zou namelijk tot gevolg hebben (als hij hier wél aan had meegewerkt), dat zijn partner ook een nieuwe baan moet zoeken. En indien die partner daar niet meteen in slaagt, is die dan ook verwijtbaar werkloos?
Wellicht komt het niet al te vaak voor, maar blijkbaar kun je dus tóch als verwijtbaar werkloos aangemerkt worden als je je netjes aan de regels houdt. Voor dit soort gevallen zou wat mij betreft een vrijstelling o.i.d. moeten gelden.

Martin1976

Ongelezen bericht door Martin1976 »

De Bijstandswet wordt inderdaad steeds verder aangescherpt en mijns inziens is dit zeer terecht, de tijd van geitewollensokken figuren en onbeperkt handje ophouden is er niet meer bij. Indien iemand kan werken dan moet hij/zij daar ook toe aangezet worden als 't ie zelf het initiatief niet neemt. Ik vind dat in principe alle soorten werk daarvoor in aanmerking komen, en dan wel alle soorten werk die iemand in staat geacht moet worden uit te voeren. Dan heb ik het dus niet over prostitutie zoals eerder genoemd, dat is tegenwoordig wel een legaal beroep maar wordt nooit als 'passende arbeid' aangemerkt. Maar tot op zekere hoogte rekening houdend met iemands normen en waarden/overtuiging, moet er voor iedereen wel een baan te vinden zijn. Het probleem is meestal niet dat er geen banen zijn, maar meer of iemand een baan wil.

kiz

@Martin:
Niet alleen de bijstand, maar ook de WW.
Het kan dus gebeuren dat b.v. mijn partner wordt overgeplaatst naar een uithoek van het land. Dan doet zich de keuze voor wie van ons "verwijtbaar werkloos" gaat worden: hij omdat hij weigert mee te werken aan z'n overplaatsing (daarbij rekening houdend met het feit dat ik ook werk heb, en de studie van de kinderen); of ik omdat ik m'n huidige baan niet kan aanhouden en pak 'm beet een jaar nodig heb om een vergelijkbare baan in genoemde uithoek van ons land te vinden.
Hoe je 't ook wendt of keert, één van beide zal dan het stempel "verwijtbaar werkloos" krijgen, en dat vind ik eigenlijk best onterecht.Of ben je van mening dat ik, vanwege zijn overplaatsing, dan maar "alles" moet accepteren om een "verwijtbaar werkloos" te voorkomen?

let wel, de geschetste situatie is fictief, maar daarom nog niet onmogelijk.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 27 Sep 2006 16:47 door Nicole1971

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Tuurlijk Dilbert je hebt helemaal gelijk.
Wacht maar tot je zelf met die dingen te maken
krijgt kijken of je dan nog hetzelfde beweerd.

Ik heb er mee te maken gehad...ik was administratief medewerkster op een gemeentehuis voordat ik stopte met werken.
Door mijn kapotte schouder had ik een aangepaste werkplek nodig en daar zat geen enkele werkgever op te wachten.
Toch heb ik de moed niet opgegeven en ben ik als schoonmaakster aan de slag gegaan. Zeker niet verkeerd hoor, maar het haalde mijn kwalificaties zeker niet
Ik ben ook 5 jaar lang zelfstandig onderneemster geweest, had een redelijk goedlopend bedrijfje, maar daar ben ik vorig jaar mee gestopt. Mede omdat ik dit werk ook vanuit mijn huis deed dus ik kwam de deur bijna helemaal niet meer uit.
Ik weet van mezelf dat ik heel wat kan, heb genoeg massa in mijn blonde koppie om een goeie baan te vinden, al dan niet met een aangepaste werkplek, maar ik kies er nu voor om in de avonduren te gaan werken.
===================================================

Geplaatst op: 27 Sep 2006 15:08 door Nicole 1971
--------------------------------------------------------------------------------
De enige regel waar ik nee op zou zeggen is het verhuizen.
Ik zit goed waar ik nu zit
Zwaar en vies werk heb ik nu ook bij een groothandel in verwarmingsonderdelen...man ik sjouw me een breuk aan die pakketten, gemiddeld 15 tot 25 kilo per pakket.
En als ik mag inpakken grijp ik ook tussen de vettige onderdelen, zie er na afloop van het werk viezer uit dan een straatwerker maar hey, het is mijn werk en ik doe het met plezier
Er is niks mis met zwaar en vies werk.
=================================================

Twee berichten van jou Nicole 1971.
En dat met je kapotte schouder.
Nou blijf je maar een breuk sjouwen kom je
er vanzelf wel achter.
Vind de berichten wel een beetje tegenstrijdig hoor.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Nou ik ben TROTS op je hoor Nicole.

Handicap en toch zulk zwaar werk.

Waar ik het b.v. over heb, slechthorend als handicap en dan overal te horen krijgt, sorry, maar voor jou hebben we helaas geen werk. Echt, dit maak ik in mijn omgeving mee. Iemand goed opgeleid en admistratieve werkervaring bij Interpay, nog geen 40 jaar, krijgt dat nu te horen. Komt NIET aan de bak tot op heden! Ook niet in de schoonmaak of verzorging e.d. Ra, ra, hoe kan dat?

Neemt zelf de moeite overal via het net, via CWI enz.enz te solliciteren.

Wordt door de gemeente en soc. dienst meegesleept naar banenmarkten en tot op heden, geen werk aangeboden gekregen. Als die banen er dan zijn, zeg mij dan eens WAAR?

Nog een voorbeeld: Iemand met astma zou inderdaad best kunnen werken, maar niet in de schoonmaak. Niet iedereen is dat voor geschikt Dilbert. En dat vergeten jullie omdat jullie, wees blij en gezegend, zelf gezond zijn.

Dit zijn zo een paar voorbeelden uit mijn omgeving.
[/b]

Nicole1971

Twee berichten van jou Nicole 1971.
En dat met je kapotte schouder.
Nou blijf je maar een breuk sjouwen kom je
er vanzelf wel achter.
Vind de berichten wel een beetje tegenstrijdig hoor.
Ja en? Wat wil je hier mee zeggen?
Er zit niks tegenstrijdigs in hoor.
Dat ik zwaar werk doe met een kapotte schouder is mijn keuze en zolang ik het vol kan houden blijf ik het ook doen.
Zal ik dan maar even uitleggen wat er met m'n schouder is?
Ik heb een ongeluk gehad waarbij m'n schouder uit de kom schoot en de spieren eromheen scheurden. Na 5 operaties kan ik 'm weer voor 80% gebruiken, dat was nog geen 20%.
Ik heb daar hard voor moeten knokken, in totaal bijna 3 jaar fysio gehad en ik ben inderdaad TROTS op wat ik weer heb bereikt en daar maak ik nu graag gebruik van.
Ik ga dus niet zielig doen en allerlei smoesjes tevoorschijn toveren over waarom ik niet zou kunnen werken.

Wat betreft dat slechthorendheid waar G7 het over heeft, dat is zeker geen reden om géén werk te vinden. Een werkgever mag iemand om die reden niet weigeren, enkel als het gevaar oplevert voor die persoon, bijvoorbeeld als er gewerkt wordt met bijv. heftrucks e.d.
Een administratieve functie kan bekleed worden door iemand met een slecht gehoor, zeker als diegene jarenlange ervaring heeft.
Ik denk eerder dat deze persoon wordt afgewezen vanwege zijn/haar leeftijd, ze zijn gewoon té duur.
Dat zou verboden moeten worden, iemand weigeren om die reden.
Met andere woorden...gooi het minimum (jeugd)loon eruit, wedden dat ervaring dan ineens heel essentieel wordt?

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Eindelijk een beetje begrip van iemand die de situatie ook van een andere kant bekijkt. Dat IS wat ik hier meerdere malen heb geprobeerd uit te leggen.

Natuurlijk zal er werk genoeg zijn. Ik zag gister op onze regionale zender nog een item, over dat werkgevers in rij staan bij de banenmarkten en CWI's, maar niet aan het juiste personeel kunnen komen. Dan denk ik, HIER ZITTEN ZE! Als ze dan ook eens een kans krijgen?

Nogmaals, ik heb werk, maar ik probeer deze mensen in mijn omgeving een beetje op weg te helpen, met tot nu toe geen enkel resultaat.

Dus werggevers in de omgeving Gelderland/Overijsel die administratief werk, dan wel alle werk aanbieden, als het maar in deze gevallen, niet tè zwaar is,
HIER ZIJN ZE!

Met een kleine beetje aanpassing zijn ze bereid en in staat om te willen en kunnen werken.

En Nicole bedankt, voor het toch nog enig begrip hebben, waar het hier om ging. :wink:

Nicole1971

Met een kleine beetje aanpassing zijn ze bereid en in staat om te willen en kunnen werken.
En het voordeel van die aanpassing is dat de werkgever daar nog subsidie voor krijgt ook. Dat is een wettelijke regel, maar helaas kijken veel werkgevers niet verder dan hun neus lang is.
Zij zien een handicap, een ziekte, dus ook verzuim. En zieke mensen kosten geld :?
Maar ze zien helaas niet de mens, die echt wíl en kán werken en dat is nou zo jammer.

En Nicole bedankt, voor het toch nog enig begrip hebben, waar het hier om ging.
Hehehehe dank je.
Ik heb er wel degelijk begrip voor, heb precies hetzelfde meegemaakt, en dan is het echt frustrerend als je iets zo graag wilt, maar ze laten je niet.
Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als mensen wel kunnen maar niet willen werken...die heb ik zelf ook in mijn (schoon)familie. En maar klagen dat het financieel niet goed gaat...daar kan ik me echt boos over maken.

Gesloten