LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegen met Arke Fly is een drama!!

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Linda28

Re: Vliegen met Arke Fly is een drama!!

Ongelezen bericht door Linda28 »

Ik ben net terug van een vakantie uit Kreta, geboekt bij Arke en gevlogen met Arke Fly.

Op zich een prima maatschapij, alleen vind ik het heel jammer dat zij oude airbussen leasen/huren van buitenlandse maatschappijeen, in mijn geval BMI uit Engeland en Iberstar uit Spanje.

Maar voor hetzelfde geld huren ze een vliegtuig bij een baggermaatschapij uit rusland, voormalig joegoslavie of turkije!!! Daar moet je sorry toch echt niet aan denken hoor. Ik vond dat toestel van Iberstar echt een ramp, een oude airbus 320 met oude nepleren stoelen die veel te dicht bij elkaar stonden zodat je er claustrofobisch van krijgt, er stonden zelfs stoelen voor de nooduitgangen!!! En je voelde de benen van je achter buren in je stoelleuning prikken. Ik weet dat andere maatschappijen ook zoveel mogelijk mensen in een vliegtuig proppen maar die doen dat tenminste in een eigen toestel die in nederland geregistreerd staat. Mijn conclusie is om verassingen te voorkomen dat ik toch liever met transavia, martinair of KLM ga vliegen. Liever dat dan in een afgedankte Rus of wat dan ook toestel.

Dutchie

Ongelezen bericht door Dutchie »

Wat zijn oude airbussen? Volgende keer even huiswerk doen:

Iberworld A320 EC-JRU: afgeleverd 19 september 2001
British Midland A321 G-MIDM: afgeleverd 3 april 2000

De stoelindeling in de Iberworld A320 is een standaard configuratie. Bij b.v. Martinair is dezelfde indeling net hun eigen A320's. Daarnaast vlogen zij ook met een ingehuurde Iberworld A320!

Stoelen bij de nooduitgang? Dit is bij alle maatschappijen zo in het geval van narrow body vliegtuigen (1 gangpad). Widebody hebben meestal geen stoelen bij de nooduitgang.

Transavia, Martinair en ArkeFly vliegen in principe met dezelfde seat pitch. KLM zal je nog kunnen verrassen, business class is daar hetzelfde als economy (6 stoelen op een rij) en geen extra beenruimte. Hint: neem volgende keer Comfort Class!

Wist je trouwens dat de 767 toestellen van Martinair en ArkeFly veel ouder zijn:
ArkeFly: 3x 1990 en 1x 1995
Martinair: 1x 1989, 1x 1990, 1x 1991, 2x 1992 en 1x 1993.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Oh Dutchie, wat een geruststelling! Ik moet nog met hun in December naar Spanje en toen ik die verhalen hier las, dacht ik al van, jeetje wat nu? Is het zo erg?

Maar gelukkig heb je mij gerust kunnen stellen met je info.
Bedankt! :wink:

RemcoS

Ongelezen bericht door RemcoS »

Hoi Allen,

ArkeFly staat synoniem voor vertraging in het luchtverkeer:

Ik ben onlangs naar Tenerife op vakantie geweest, heen en terug reis met ArkeFly.

Laat ik het kort houden:

Heen, +/- 8,5 vertraging, je hebt recht op een verklaring van vertraging zodat je het kan declareren bij de annulerings verzekering, om deze verklaring hebben wij zeker 4 uur moeten zeuren en toen wij hem uiteindelijk kregen stond hier 7,5 uur op. Uiteindelijk ligt de declaratie op dit moment bij mijn annuleringsverzekering.

Terug, dit was nog erger +/- 20 uur vertraging gehad. Na 3 uur zonder enige info in het vliegtuig te hebben gezeten werden we naar de looby gestuurd om daar 2 tot 3 uur te zitten zonder toelichting over wat en hoe. uiteindelijk moesten we weer onze koffers ophalen, maar of we gingen vliegen of een overnachting kregen kon niet verteld worden.
na een half uur kregen we te horen dat we naar een hotel gebracht zouden worden en in de bus zou er meer info zijn! En ja geen info in de bus, we kwamen aan in een ***** hotel en hier werden we behandeld als 3e rangs gasten, voorbeeld eten moest tussen 19.30 en 20.00 uur omdat hierna de echte gasten zouden komen, er zijn meer voorbeelden voorradig. na ieder uur vragen of iemand meer wist over wanneer we zouden vliegen kregen we om 22.15 te horen dat we om 00.00 uur opgehaald zouden worden. Bij de gate moesten we nog 3 kwartier wachten voor inchecken.

Eindelijk in de lucht waren de stewardessen chagerijnig ik zal geen voorbeelden geven.

Dus kort om mijn reis was niet optimaal, ik heb een klacht neer gelegd bij Arke en de uitzending van afgelopen maandag helpt mij uiteraard!

Mijn advies is NOOIT meer met ArkeFly te reizen!

rene112

Ongelezen bericht door rene112 »

en wat was de oorzaak van de vertraging juist het toestel stond in brusel
voor een probleem met het landings stel en schade aan de neus
door bliksen inslag ta en dat is volgens mijn toch echt over macht

Fiore

Ongelezen bericht door Fiore »

Fiets:
Trouwens wel raar: op de terugweg vloog er een hond mee.
wat is daar raar aan dan? als het 1 dier betreft mag het vaak gewoon meevliegen in de cabine

RemcoS

Ongelezen bericht door RemcoS »

De oorzaak was beide malen een technisch mankement, de laatste maal was het in iedergeval een bagageluik dat wel dicht ging maar niet sloot.

Dit is volgens de regelgeving geen overmacht, maar een bedrijfsrisico.

rene112

een hond mag normaal gespreken niet mee in het vliegtuig maar en het bagage ruim met wel vliegtuig type heeft uw gevlogen het toestel waar ik het over heb is een airbus a320

diepezucht

Ongelezen bericht door diepezucht »

Op europese vluchten mogen kleine huisdieren vaak mee, mits ze in een kleine kennel passen die onder de stoel past.

Voor de langere afstand moeten huisdieren in principe mee in het baggageruim.

Er is een uitzondering voor blindegeleidehonden, die mogen altijd mee de cabine in.

Niet dat dit de wet is, maar zo gaat het bij vele maatschappijen.

Caboro

Ongelezen bericht door Caboro »

Dus vluchten met kinderen aan boord mogen geen vertraging heben???? Heb liever op alle vluchten geen vertraging maar ja dat word erg lastig.... Mischien een idee special vluchten ZONDER kinderer wel zo lekker rustig.

Affijn heb alleen maar goede dingen over arkefly gehoord...

rene112

kan niet beter ben er heen mee naar aruba geweest en terug
tja een vertraging van 10 min ver troken wij en we kwamen ruim anderhalf uur tevroeg aan en op de terug weg geen vertraging en 20 min tevroeg op schiphol personeel aan boord en eten en drinken
heel goed

van mijn krijg arkefly een 10

winnen123

Ongelezen bericht door winnen123 »

Ik moet ook even mijn hart luchten. Samen met mijn gezin hadden we een pakketreis geboekt voor 4 persoenen via TUI /Holland International, voor 4.777,-- Euro om precies te zijn All Inclusive 5 sterrren etc etc. Na een jaar je suf te werken en hiervoor je spaargeld opzij te zetten, heb je dit wel verdiend en kijk je hiernaar uit. We hebben met de heenvlucht op 4 augustus 2006, vlucht TFL217 naar Heraklion exact 11 uur en 20 minuten vertraging gehad. De eerste telefonische verklaring was dat er "organisatorische problemen" waren en er geen toestel beschikbaar was..er werd gezocht naar een vliegtuig die de vlucht kon uitvoeren...Eenmaal dik elf uur later vertelde de captain van het vliegtuig dat het toestel op zijn vorige vlucht een "lekke band" had gekregen en dat ze daarom zo 'n enorme vertraging hadden. Ik ben redelijk bekend in de vliegwereld en kan vertellen, dat het wisselen van een band maximaal een uur kost. Overal ter wereld liggen reservebanden voor alle vliegtuigtypes klaar incl. montagepersoneel. Arkefly heeft zeer waarschijnlijk een leuk vluchtje voor een andere maatschappij, die echt in problemen zat, voor een aantrekkelijk bedrag kunnen uitvoeren. Je eigen passagiers probeer je af te kopen met ieder een bon van 19,95 Euro per persoon en een "tegemoetkoming" van 100,-- Euro voor 4 personen op je giro!?!!!
En dit voor 11 uur en 20 minuten vertraging! De zgn snelle incheck voor Arke Comfortfly waar je extra voor betaald is ook een sprookje; 2 balies ipv 3 open en gewoon minimaal 45 minuten in de rij staan voor de Economy Class.
Eenmaal aangekomen, Arke hostess ongeinteresseerd op het vliegveld en vervolgens de volgende morgen 1 uur te laat op de 1ste dag bijeenkomst. Na een half uur zijn de meesten vertrokken uit de zaal om eindelijk van de zon te genieten in het perfecte hotel (daar kan Arke natuurlijk niets aan verpesten, dit is in eigendom van de Greco-keten).
Helaas is het verhaal nog niet klaar; we moesten na 2 weken ook nog terug naar huis....met vlucht TFL218! Om 8.15 uur werden we van het hotel gehaald. Eenmaal op het vliegveld werd er bekend gemaakt (in de bus), dat we 2 uur vertraging zouden hebben. Na 1 uur voor de incheckbalie te hebben gewacht waren we ingecheckt en kwamen we in de vertrekhal....wat gebeurt er...? Het scherm geeft aan dat we nog 2 uur extra vertraging hebben! Via internet het naar Kreta komende vliegtuig opgezocht...deze vlucht(TFL217) stond nog steeds aan de grond op Schiphol met onbekende vertraging...Laat ons dan nog een aantal uur in het hotel verblijven als je dit als maatschappij overduidelijk geweten moet hebben...Om 12.00uur riep een Belgische TUI medewerkster om, dat we per bus van het vliegveld getransporteerd zouden worden naar een "Waterpark" om wat te eten en drinken en even van het vliegveld weg te zijn, aangezien de vertraging wat langer zou duren dan verwacht...Chaotische organisatie en de Tui dame had de regie totaal niet in handen....We hebben 1 uur op 3 bussen gewacht, buiten in 38 graden Celcius..Wat een ellende, kleine kinderen, 2 zwangere vrouwen, 2 dames met krukken, 1 rolstoel. Het waterpark is leuk, maar niet als je in je "reiskloffie"staat, met ieder een rugzak en de zwemkleding in je :oops: koffer, die reeds ingecheckt is op het vliegveld! Ja, er was een winkel met zwemkleding, herenzwembroek en damesbikini vanaf 40,--Euro p.st. en kinderzwemkleding vanaf 30,-- euro p.st. Arke, kunnen jullie voortaan de mensen of in hun eigen hotel laten zitten of in een normaal restaurant "parkeren". Onze 2 van 8 en 9 hebben even een duikje genomen in hun ondergoed en daarna gingen we met de 4 bonnen naar de zwemkantine. Meer dan een smerige zwemkantine was het niet. Het enige waar je recht op had was 1 frisdrank, 2 vieze hamburgers met frites en sla. Mijn man is direct na het nuttigen van 1 hamburger naar het toilet gerend om deze weer uit te spugen en ik heb daarna direct de kinderen de borden weggenomen en wat koekjes gegeven en droog brood en frisdrank zelf gekocht. Van de 2 Tui medewerksters die er zaten, kregen we nauwelijks informatie en op de vraag of we 1 drankje in ruim 8 uur vertraging kregen was het antwoord ook al niet veel soeps(u heeft toch al ieder een bon gekregen?). Einde van het verhaal is dat we uiteindelijk na 8 uur en 20 minuten vertraging eindelijk naar huis vertrokken. Volgens de captain "organisatorische redenen" (populair woord bij Arkefly :twisted: hoort zeker bij de opleiding). Teleurgesteld en een illusie armer. Een dure reis waarvoor je het hele jaar geld opzij legt en door een arrogante touroperator te verstaan wordt gemaakt geen enkel recht op vergoeding hebt. Ik heb een aangetekende brief naar ze toegezonden en een brief retour gekregen, dat ze geen vergoeding uitkeren. Ik heb er nu een advocaat op gezet en eis de vliegticketprijs voor heen en terugreis retour, wat ongeveer 1450,- bedraagt voor 4 personen (retour, hoogseizoen, Comfortfly).
Volgend jaar gaan we heerlijk naar Spanje, logeren bij Opa en Oma. Het vakantiegeld wat we uitsparen voor een "luxereis" via Tui/Arke, stoppen we bij de pot voor de nieuwe gezinsauto waarmee we in 2007 op vakantie gaan! Wedden dat we dan geen 19 uur en 40 minuten vertraging hebben in 2 weken tijd!
Arkefly zou echt onder de loep moeten worden genomen door TROS RADAR!

ASTRID
Laatst gewijzigd door winnen123 op 07 okt 2006 23:06, 5 keer totaal gewijzigd.

rene112

wees blij dat je weer in nederland bent
en als je een nieuwe auto koopt hoop ik niet voor je dat je met pech
komt te staan kan ook wel een 19 uur gaan kosten
en het geld voor de vliegreis a 1450 pp denk ik dat je daar naar kan fluiten

winnen123

Ongelezen bericht door winnen123 »

Ervaring of onwetendheid?

PS: Als je nou eerst goed leest voordat je reageert, heb ik het over 1450,-- voor 4 personen.

rene112

ja ga dan niet vliegen zij kunnen er ook niets aan doen dat het vliegtuig met panne aan de grond staat dus wat ik ook zeg
dat ik denk dat je kan fluiten naar je centen wand dit is wel overmacht
en hier kan arkyfly niets aan doen ik neem aan dat je ook weer goed en heel thuis wil komen

shayara

Ongelezen bericht door shayara »

Ik heb zelf laatst met Arkefly gevlogen. Het begon meteen als een vervelende reis. Heen totaal 9 uur vertraging en terug ruim 12 uur. Excuses was technisch. Maar dit wisten we pas op het moment van uitchecken!!!! De reis naar Dom.Republiek duurt zo'n 9/10 uur. Je gaat toch niet beweren dat je pas een aantal uur voor vertrek pas weet dat er geen vlucht meer gaat dezelfde dag? Service in de vliegtuig was ook waardeloos. Nog een keer met Arke, maak het eens een keer mee! En dan niet een vertraging van 1 uur of een kwartier.

diepezucht

Ongelezen bericht door diepezucht »

Rene112, de klachten zijn niet zozeer gericht op toestellen die stuk gaan. Dat gebeurt nu eenmaal.

Het euvel zit 'm zo te zien meer in de informatieverstrekking van TFL/TUI/HI/Arke en de manier waarop ze met hun klanten omgaan. En dáár kun je wel vrij eenvoudig wat aan doen.

(heeft jou computer trouwens geen 'punt', 'komma' en 'shift' toetsen?) :roll:

rene112

nee dat heeft ie zeker niet heb er nog een uit het jaar 0 ..?

Mr1

Ongelezen bericht door Mr1 »

Helaas staat vliegen met Arke synonieem aan vertraging...en dan neit een lullig uurtje, maar beginnend vanaf 6 uur!

sanend

Ongelezen bericht door sanend »

Rechten van vliegtuigpassagiers bij vertraging, annulering of overboeking

Sinds 2004 gelden er binnen de Europese Unie regels die vliegtuigpassagiers bij overboeking, annulering of vertraging recht geven op compensatie. Helaas is er veel onduidelijkheid over hoe de regels zijn en daar maken de luchtvaartmaatschappijen graag gebruik van. Vaak zullen zij zich beroepen op overmacht om onder een financiële compensatie uit te komen. Ook zijn er veel gevallen bekend van het gebrek aan verzorging van passagiers die niet of pas (veel) later kunnen vliegen.

Basisvoorwaarden voor compensatie
De regels zijn alleen van toepassing indien u vertrekt met een lijndienst- of chartervlucht (incl. campingvluchten, vluchten bij pakketreizen) vanuit een luchthaven binnen de Europese Unie of indien u vertrekt vanuit een luchthaven buiten de Europese Unie naar een luchthaven binnen de Europese Unie, mits u vliegt met een luchtvaartmaatschappij die zijn hoofdvestiging binnen de E.U. heeft.
Dus wel (voorbeelden):
- Vanuit Amsterdam naar elke bestemming met elke maatschappij
- Vanuit Kreta naar Amsterdam ongeacht met welke maatschappij gevlogen wordt
- Vanuit Barcelona naar elke bestemming met elke maatschappij
- Vanuit Aruba naar Amsterdam met KLM (heeft hoofdvestiging binnen EU)
Dus niet (voorbeelden):
- Vanuit Singapore naar Amsterdam met Singapore Airlines (heeft hoofdvestiging buiten de EU)
- Vanuit Dubai naar Abu Dhabi met KLM (vlucht vind buiten EU plaats)

Verder moet je in het bezit zijn van een geldig ticket (of e-ticket), een bevestigde boeking voor de betreffende vlucht en u moet tijdig ingecheckt zijn of in het geval van overboeking/annulering tijdig aanwezig geweest zijn om in te checken.

Indien aan de bovengenoemde basisvoorwaarden niet voldaan wordt, is er geen recht op compensatie zoals deze binnen de E.U-regels vastgelegd zijn.

Compensatie bij overboeking
Bij overboeking (meer plaatsen verkocht dan beschikbaar) zijn er 2 opties: vrijwillig afstand doen van een plaats op een vlucht of onvrijwillig afstand doen van een plaats op een vlucht.
Indien er vrijwillig afstand gedaan wordt, is het tussen de passagier en de maatschappij om de compensatie te bepalen. Het afstand doen zal gebeuren op verzoek van de luchtvaartmaatschappij waarbij er vrijwilligers gevraagd worden om tegen een compensatie hun stoel op te geven. Een passagier is nimmer verplicht een dergelijk aanbod te accepteren. Indien een passagier zich vrijwillig meldt, zal hij naast de eventuele afgesproken compensatie in de vorm van geld of een vluchtvoucher ook recht hebben om overgeboekt te worden op een andere vlucht of eventueel het ticket terugbetaald te krijgen.
Indien u door plaatsgebrek een stoel op een vlucht geweigerd wordt is er sprake van onvrijwillige afstand. In dat geval heeft u recht op een financiële vergoeding. Ook moet de luchtvaartmaatschappij u alternatief vervoer aanbieden of uw ticket terugbetalen. Tevens heeft u recht op verzorging: maaltijden, drinken, eventueel een hotelkamer (in dat geval inclusief transfer van en naar de luchthaven) en er is recht op een telefoongesprek, faxbericht, telexbericht en/of e-mail. Vaak wordt er een redelijke vaste vergoeding in contanten betaald ter compensatie van lokale kosten.
Bij onvrijwillige afstand naar aanleiding van overboeking is er ook recht op financiële compensatie. Deze staat los van de plicht tot verzorging. De hoogte financiële compensatie staat verderop vermeld.

Compensatie bij annulering
Er is sprake van annulering als de geplande vlucht niet vertrekt (ook niet met vertraging). Net als bij overboeking heeft u recht op verzorging en moet de maatschappij alternatief vervoer aanbieden of u uw ticket terugbetalen.
Indien er geen sprake is van buitengewone omstandigheden (bijvoorbeeld weersomstandigheden die hinderlijk of gevaarlijk zijn voor een vlucht, uitbrekende oorlogen of epidemiën, stakingen, politieke instabiliteit, veiligheidsproblemen etc.) dan heeft u tevens recht op een financiële vergoeding. Dit recht vervalt indien u tijdig van tevoren op de hoogte bent gebracht en er alternatief vervoer is aangeboden. Duidelijke regels of afspraken hoe lang de periode tussen verwittiging en oorspronkelijk vertrektijd moet zijn is niet vastgelegd. Ook is het onduidelijk in welke gevallen alternatief vervoer niet acceptabel is. Wij kunnen ons voorstellen dat een bootreis van Los Angeles naar Amsterdam die weken duurt geen redelijk alternatief is voor een vlucht die normaliter ongeveer 13 uur duurt.

Financiële compensatie bij overboeking of annulering
De vaste vergoedingen per passagier zijn als volgt:Vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 2 uur € 125,-
Vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 2 uur € 250,-
Vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 3 uur € 200,-
Vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 3 uur € 400,-
Vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 4 uur € 300,-
Vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 4 uur € 600,-

Betaling
De financiële compensatie moet binnen 7 dagen worden betaald. Dit kan contant gebeuren of door middel van overschrijving naar een bank- of postbankrekening. Indien u er zelf mee instemt mag er ook door middel van reiswaardebonnen betaald worden.

Compensatie bij langdurige vertraging
Er is sprake van langdurige vertraging indien de te verwachten aankomsttijd minimaal 2 uur later is dan de schema-aankomsttijd. Er is geen sprake van langdurige vertraging indien de vluchttijden anders zijn dan op uw ticket aangegeven staan, maar deze tijden ruimschoots voor vertrek doorgegeven zijn. Als u bijvoorbeeld een pakketreis heeft geboekt naar de Canarische Eilanden en op uw ticket van de bijbehorende chartervlucht staat een vertrektijd vermeld van 06:30 uur, dan is het mogelijk dat het reisbureau 2 dagen vooraf doorgeeft dat de vertrektijd is gewijzigd naar bijvoorbeeld 19:30 uur 's avonds. Er is in dat geval geen sprake van vertraging maar van gewijzigde vluchttijden. De reisorganisatie en de vervoerder hebben het recht deze tijden te wijzigen en volstaan met het mededelen dat de tijden gewijzigd zijn. Sommige vakantiegangers klagen over het feit dat ze in dat geval één vakantiedag "kwijtraken". Dat is echter niet het geval, want de vakantie begint op de afgesproken datum (vertrekdatum is niet gewijzigd), omgeacht het feit dat u pas na middernacht aan zult komen bij uw accommodatie. In theorie is het zelfs mogelijk dat de heenreis aanvangt om 23:59 uur en de terugreis om 00:01 uur. Bij een achtdaagse vakantie zijn er dan slechts 6 dagen ter plaatse over. Ondanks het feit dat dit oneerlijk overkomt bij reizigers, is hier helemaal niets aan te doen en is er onvoldoende basis om een claim in te dienen vanwege gemiste vakantiedagen.
Indien er wel sprake is van langdurige vertraging heeft u net als bij overboeking recht op verzorging. Verzorging houdt in maaltijden, drankjes, eventueel een hotelovernachting (incl. vervoer van/naar de luchthaven) en communicatie via telefoon, fax, telex en/of e-mail. De exacte inhoud hangt af van de duur van de vertraging, de aanwezige voorzieningen en de situatie ter plaatse.
Er is recht op verzorging bij de volgende door de luchtvaartmaatschappij verwachte vertragingen:
- minimaal 2 uur bij vluchten van minder dan 1.500 kilometer
- minimaal 3 uur bij vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer
- minimaal 4 uur bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer
Indien het bij een vertraging van meer dan 5 uur geen zin (meer) heeft om te vertrekken, moet de luchtvaartmaatschappij de passagier aanbieden het ticket terug te betalen met eventueel een gratis terugvlucht naar het oorspronkelijke vertrekpunt. Dit zal vooral spelen bij korte trips en bij zakenreizen.

Geen recht op financiële compensatie bij vertraging
In tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt is er in het geval van vertraging geen recht op een financiële compensatie zoals die er wel kan zijn bij overboeking of annulering van een vlucht. Uitzondering is als u aan kunt tonen dat u door de vertraging schade opgelopen heeft. Eventuele schade zult u moeten kunnen bewijzen en de luchtvaartmaatschappij kan zich beroepen op overmacht indien daar sprake van is.

Klachten?
Indien de luchtvaartmaatschappij weigert om u te compenseren en u meent daar wel recht op te hebben, dan moet u onmiddellijk een klacht indienen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Bij voorkeur doet u dit schriftelijk en overhandigt u de klacht persoonlijk aan een bemanningslid (meestal de purser) of aan het grondpersoneel. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben standaard klachtenformulieren waarvan u gebruik kunt maken.
In het geval van een geboekte pakketreis (vlucht + accommodatie) dient de klacht ingediend te worden bij de reisorganisatie waarbij de reis geboekt is (bijv. Sunweb, Neckermann, Jiba, Arke). Dit dient zo snel mogelijk te gebeuren, bij voorkeur na aankomst. Er dient rekening gehouden te worden met termijnen die in de reisvoorwaarden van de betreffende organisatie bepaald zijn.

Klacht inzake compensatieregeling niet goed afgehandeld?
Indien de luchtvaartmaatschappij of de reosorganisatie uw klacht niet goed afgehandeld heeft, dan kunt u dit melden bij de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat:
Inspectie voor Verkeer en Waterstaat
t.a.v. Loket Luchtvaartveiligheid
Postbus 575
2130 AN Hoofddorp
e-mail: [email protected]

Gesloten