LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] veiligheid elektra in huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door mnb »

Weet iemand welke eisen je hier aan mag stellen?

Mijn huurwoning is onveilig, echter de verhuurder wil mij laten betalen voor een grotere meterkast, en aarde doortrekken.

Ik vind dat een woning die ik nu anno 2006 huur, aan de eisen van deze tijd moet voldoen, dit betekent meer dan 2 groepen, aarde boven etc

Waar kan ik hier meer info over vinden???

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door Ulbe »

Zover ik weet behoort de verhuurder de woning van een acceptabele electrische installatie te voorzien,

Deze installaties zijn vaak al jaren oud, zeker wanneer er in de meterkast ( indien de meter in een kast zit! ) er voor te zorgen dat het systeem veilig is,

Wanneer echter de installatie is voorzien van elementen die verboden zijn, en die vervangen moeten worden omdat deze onveilig en verouderd zijn, behoort de verhuurder hiervoor te zorgen, dit is niet de taak van de huurder van de woning,

Even info vragen, en zeker weten dat de verhuurder bakzeil haalt in deze zaak,

Wil echter de huurder de electrische installatie aanpassen aan haar/zijn wensen, (extra groepen, kookgroep e.d.) is het redelijk dat de verhuurder hier extra kosten aan verbindt, de electrische installatie voldoet aan de vereiste normen,


Veel succes,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Goedemiddag,

De electrische installatie van uw woning hoeft niet te voldoen aan de eisen van deze tijd, echter wel aan de veiligheidseisen.
Maar dat is een ander verhaal. U duidt op extra groepen en geaarde wandcontactdozen op de bovenverdieping. (waarschijnlijk voor uw pc).
Helaas is dit niet een standaard waaraan wonignen moeten voldoen, zelf nieuwbouw woningen worden vaak opgeleverd zonder geaarde wcd op de verdieping.
Op de badkamer is het uiteraard wel vereist.

Maar nogmaals, als u een oude woning huurt hoeft de woning qua voorzieningen niet te voldoen aan de huidige eisen, maar aan de eisen die destijds gesteld werden. Anders zou dit betekenen dat woningcorporaties constant woningen moeten aanpassen omdat de eisen gewijzigd zijn.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, succes iig!

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door mnb »

Ik heb geinformeerd bij degene die hier deskundig in zijn, 1 sept 2003 is dit gewijzigd.
Woningen moeten voldoen aan de nieuwe NEN normen.

Positief voor mij en voor huurders. Het is eigenlijk ook niet meer dan normaal, ik betaal ook een huurprijs die bij 2006 past, de voorzieningen dienen er ook naar te zijn.
Zo worden woningen ook geisoleerd, aan de buitenkant geschilderd, de gezamenlijke tuin wordt vernieuwd etc. Dat hoort gewoon bij de woning.

Mooie uitslag dus en veel ONbekendheid over dit onderwerp

wilco2005
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2005 16:31

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door wilco2005 »

Het isoleren van bestaande woningen wordt veelal gedaan tegen een huurverhoging. Mensen kunnen dan zelf aangeven wel of niet mee te willen doen.
Schilderen hoort uiteraard bij het onderhoud van de woning.
Jouw informatie klopt niet, de NEN norm geeft niet aan hoeveel vrije groepen er aanwezig moeten zijn, en ook niet dat de gehele bovenverdieping van randaarde voorzien dient te zijn. Het geeft slechts de veiligheidseisen aan waaraan de electrische installatie moet voldoen.
Je zult dus niet je gelijk krijgen bij de woningcorporatie, helaas.
Ik moet wel zeggen dat slechts twee vrije groepen in de gehele woning extreem weinig is.
Heb je ze al geconfronteert met jouw probleem? Ik ben namelijk benieuwd naar de reactie.

Groet Wilco

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door ronald g »

De verhuurder is ook verplicht de woning aan de heden ten dage geldende eisen aan te passen, hier hoort de electra ook bij, vehuurder is er ook gebaat bij de woning in goede staat te houden zeker voor de opstalverzekering. Anders dan menig èèn denkt betalen we voor het gebruik en niet voor het huis ansich. Een onveilige electra komt dus voor rekening van verhuurder tot aan het stopcontact. Met andere woorden de kosten van de meterkast zijn voor de rekening van verhuurder.

Ronald.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door queenfan »

Ik weet het eigenlijk niet of dit wel zo is, anders moeten verhuurders bijna ieder jaar van alles aanpassen. Doe je ook niet als je een huiseigenaar bent.

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door mnb »

De normen worden misschien wel ieder jaar aangepast, maar de geldende normen blijven een aantal jaar staan.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door ronald g »

Op NEN gebied veranderd er jaarlijks niet zoveel. Maar neemt niet weg dat verhuurder verantwoordelijk is voor de structuele veiligheid van de woning. Het is immers zijn woning die hij verhuurd, de huurder is gehouden aan de kleine reparatie's de grote dingen zoals de electrische installatie, gas en water leidingen horen bij de grote reparatie's en komen niet voor rekening van de huurder.

Ronald.

dirkschaappzn
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2003 10:22

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door dirkschaappzn »

Uw woning voldoen waarschijnlijk aan de NEN 1010 norm. Wilt u echter zekerheid voor uw eigen veiligheid dan kunt u via een UNETO installateur een keuring uit laten voeren. De kosten bedragen ong €45,00. Het is echter niet zo dat uw woning moet voldoen aan de laatste eisen. Deze eisen zijn laatstelijk veranders op 1 juni 2006. Voor de eisen van NEN1010 is bepalend het jaartal van oplevering van de nieuwbouw van uw woning. Verplicht is dat de oudste woning voldoed aan de eerste NEN1010 versie. De nieuwste normen gelden alleen voor woningen/bedrijven gebouwd na 1 juni 2006. Aanvullende veiligheidsmiddelen zult u in overleg met uw verhuurder kunnen (laten)aanbrengen. Wie de rekening daarvan betaald is ook een overleg waard. De woning wordt in waarde vermeerderd en uw veiligheid komt op een hoger plan. Succes

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door ronald g »

Mooi verhaal, toch wat kanttekeningen als huurder mag u er van uitgaan dat de woning veilig is toch? als verhuurder u de kosten in rekening brengt om VERHUURDERS woning veilig te maken, dan kocht ik ook paar krotten en liet ze op kosten van huurders opknappen. Onder het motto woongenot en veiligheid. Nee zo werkt huurbescherming niet.

Ronald.

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door mnb »

1. De overheid spreekt de corporatie tegen in deze. De woningen moeten voldoen aan NEN 1010, vanaf 1 sept 2003 moeten ook bestaande woningen aan nieuwe normen (bijlage 9) voldoen.

2. De verhuurder zegt 'nee doen we niet, het ligt namelijk aan de apparaten' als u deze niet gebruikt, is de woning veilig.
Waar de grens ligt (mag je dan wel een droger of een vaatwasser???) dat zou een rechter moeten uitzoeken.
Uiteraard willen zij dit niet want dan moeten zij alle woningen up to date houden.

Inderdaad, huurders betalen steeds meer kosten. Zolang mensen het huren, kunnen verhuurders hun gang gaan. De huizen worden uitgeleefd en gaan dan voor een redelijke prijs weg. De kopers kunnen de zaak HELEMAAL opknappen.
Bedenk daarbij dat de corporaties met minder rente leningen via de Gemeente kunnen krijgen en dat woningen van deze leeftijd allang afbetaald zijn.
Hoe wordt ik rijk over de ruggen van de armen....
ofwel geld maakt geld

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door miraltje »

dit staat in het bouwbesluit van 2003 omtrent BESTAANDE BOUW.

de elektriciteitsinstallatie moet aan nagenoeg het zelfde veiligheidsnivo voldoen, de voorzieningen moeten voldoen aan de eisen in de tijd dat de woning gebouwd is.

dit staat op de website van vrom waar het hele bouwbesluit op staat.
Zie de toelichtingen op de artikelen van paragraaf 2.7.1 Nieuwbouw. In de bij ministeriële regeling aangewezen Model-aansluitvoorwaarden voor elektrische energie van EnergieNed wordt voor bestaande bouw verwezen naar een document, waarin aan de omvang en inrichting van een bestaande elektriciteitsinstallatie en noodstroomvoorziening eisen zijn gesteld die zijn afgeleid van NEN 1010. Een elektriciteitsinstallatie in bestaande bouw moet aan nagenoeg hetzelfde veiligheidsniveau voldoen als bij nieuwbouw. De omvang van de bestaande elektrische installatie mag echter wel beperkter zijn. Voor de omvang geldt slechts de eis die werd gehanteerd ten tijde van de aanleg van de installatie. Om een noodstroomvoorziening in geen enkel geval van toepassing te laten zijn voor woonwagens, is in tabel 2.52 de woonfunctie gesplitst in 1a 'woonfunctie van een woonwagen' en 1b 'andere woonfunctie' (Stb. 2002, 203)
bron vrom bouwbesluit 2003

waar u aan revereerd is alleen bedoeld voor recreatiewoningen

hierin staat het volgende
Om de bewoners van een recreatiewoning een persoonsgebonden beschikking te kunnen geven of om de woning een woonbestemming te kunnen geven, moet de woning voldoen aan het Bouwbesluit 2003. Wanneer een woning niet voldoet aan het Bouwbesluit, komt deze in principe niet voor beleidsverruiming in aanmerking. Wel kan de woning, die in eerste instantie niet aan het Bouwbesluit voldoet, na aanpassing aan de eisen voldoen. In dat geval moet de recreatiewoning worden aangepast aan het Bouwbesluit ten aanzien van Bestaande Bouw.
Dat neemt echter niet weg dat het denkbaar is dat op onderdelen ook voor de eisen uit het Bouwbesluit persoonsgebonden wordt gedoogd. Zolang hiermee maar geen onaanvaardbare inbreuk wordt gemaakt op een adequaat veiligheids- en gezondheidsniveau van de bewoners en gebruikers. Dit gedogen is en blijft echter altijd een verantwoordelijkheid van de gemeente en hiertoe kan alleen worden besloten na een zorgvuldige afweging. Die afweging vindt plaats op basis van een samenhangende beoordeling van de veiligheidsaspecten op het punt van de staat van het bouwwerk en de specifieke bewoningssituatie. Een en ander is verwoord in de brief van minister Dekker aan de Colleges van B&W van 17 november 2004.
bron vrom bouwbesluit 2003.

dit geldt dus niet voor u.

als u dit toch wilt, dan is dit een geriefs verbetering en is het de verhuurder vrij om een extra huurverhoging door te voeren ivm deze geriefsverbetering.

nweenink
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 okt 2006 13:14

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door nweenink »

Ik huur sinds kort een appartement en deze was nieuw en kaal opgeleverd. Nadat het gebruikelijke schilderwerk en het leggen van de laminaatvloer kon ik over. Bij het inrichten sloeg telkens de aardlekschakelaar om. Lampen nagekeken, niks aan de hand. Echter, zodra ik een apparaat aansloot op het stopcontact knalde de aardlek eruit. Dus het stopcontact opengeschroefd. Blijkt de installateur de stroomdraad op de aarde aangesloten te hebben. Okay, foutje, snel zelf herstellen, geen punt. Wel een fout waarvan ik denk 'die heeft flink zitten slapen of die zat al aan het bier op de vrijdagmiddag'. Gek genoeg constateerde ik na het losschroeven van alle andere stopcontacten exact hetzelfde euvel nogmaals in een andere kamer.
Een foutje kan, maar dit vind ik wel knullig. De buurman bleek dezelfde storing te hebben bij een stopcontact. :shock: Vreemd, en blijkbaar kijkt een verhuurder bij de oplevering niet naar zulk soort dingen maar gaat men er van uit dat het 'allemaal wel in orde is'. :roll:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik vind dat een woning die ik nu anno 2006 huur, aan de eisen van deze tijd moet voldoen, dit betekent meer dan 2 groepen,
Beste mnb, dat kun jij wel vinden, maar de wet zegt het niet.

holdyan
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2006 14:40

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door holdyan »

Niet alleen MNB vindt dit, dit is nog nooit echt in een proefproces geweest en ook de hoge heren van het bouwbesluit alsmede mijn advocaat denken dat hier nog een zaak te winnen kan zijn.

Kennelijk is het NEN instituut en VROM niet goed op de hoogte.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door Chanmaster »

En zo zit het in elkaar. Oudere woningen waarin reeds een elektrische installatie conform de NEN1010 aanwezig was hoeven niet aangepast te worden. Wanneer alles goed functioneert dan is er niets aan de hand.
Wanneer uw verhuurder de aardleiding wil doortrekeken naar bijvoorbeeld de schuur of berging dan is deze dat verplicht indien daar reeds een WCD (wandcontactood) aanwezig was. In dat geval mag de verhuurder u geen huursverhoging in rekening brengen omdat de installatie dan niet in orde was daar contactdozen in dergelijke ruimten druipwaterdicht dienen te zijn en zeker met een randaardvoorziening te zijn uitgerust. Is het echter zo dat uzelf aan de verhuurder verzoekt om het doortrekken van de aardleiding naar een door u bepaald punt i.v.m. eventueel een extra voorziening dan komen de kosten voor uw rekening.

Ik hoor wel van u.

grobbee
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:55

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door grobbee »

Wie kan mij vertellen of mijn verhuurder verplicht is om mijn meterkast aan te (laten) passen?

Ik heb slechts één groep en het geheel is niet geaard. Wel heb ik aardedraden door het hele huis lopen. Deze is op twee punten aangesloten op de 12mm waterleiding.

Moet de verhuurder een aarde laten slaan?
Is 1 groep, zonder aardlek toegestaan?

holdyan
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 nov 2006 14:40

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door holdyan »

Aardlek is bij mijn weten verplicht en aarde is ook verplicht voor wasmachines etc. Als je echt een zelfstandige woonruimte hoort, dus geen kamer oid met gemeenschappelijke ruimte, zou ik hem zeker aanspreken, anders naar de Gemeente gaan, woning en bouwtoezicht, succes ermee :wink:

grobbee
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:55

Re: veiligheid elektra in huurwoning

Ongelezen bericht door grobbee »

:roll:

Oké dan, ik zal eens naar de gemeente stappen en bouw- en woningtoezicht eens uithoren. Heb ook al last van lekkage en rotte kozijnen etc., dus er mag wel eens iets aan het huis gebeuren...

Thnx

Gesloten