LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ton.w
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 jun 2004 19:19

Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening

Ongelezen bericht door ton.w »

In krap een half jaar heb ik nu al twee keer meegemaakt dat bedrijven waar ik nooit contact mee had gehad geld van mijn giro afschreven.
De eerste keer ging het om een Reisbureau die maar liefst 860,-- euro van mijn rekening haalde. De tweede keer ging het om een verzekering die 48,90 euro van mijn rekening haalde.

Navraag bij de Postbank leerde mij dat het om zogenaamde invoerfouten gaat die bedrijven met een incassomachtiging maken.

Dat betekent dus dat als een medewerker bij bedrijf X een slechte dag heeft hij bij U en mij geld van de rekening kan halen doormiddel van aanmaken van een onjuiste incasso-opdracht. De Postbank maar ook andere banken hebben geen veiligheden ingebouwd om u hier tegen te beveiligen

Dat is toch te gek voor woorden ?????????

Het zou naar mijn mening wat zorgvuldiger gaan als bedrijven die invoerfouten maken worden beboet met een fors bedrag per gemaakte fout.

Dat bedrag zou dan ten goede moeten komen aan de gedupeerden die nu zoals ik achter hun geld aan moeten en daarvoor kosten moeten maken.


Graag hoor ik uw ervaringen en zou ik willen weten of u achter mijn idee kunt staan.

Wellicht kan Rader eens aandacht aan besteden aan dit probleem.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening

Ongelezen bericht door SJZ »

Inderdaad kan door het maken van een invoerfoutje zomaar geld van een verkeerde rekening geplukt worden. Een machtiging is (technisch) niet nodig.

Als een bedrijf dit soort fouten maakt kan het incassocontract tussen dat bedrijf en de bank ontbonden worden. Vooral klagen dus!

berehok
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2004 19:32

Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening

Ongelezen bericht door berehok »

ja bij mij zijn ook in maand aug. en sept. geld afgeboekt naar een provider .
Met deze doe ik geen zaken en van deze nog nooit van gehoord .
Met deze provider gebeld en deze zou het terugstorten (moet nog )
Ook met postbank gebeld en deze schuift de schuld naar provider .

DIT MOET TOCH NIET KUNNEN -- COMPUTER MOET TOCH KIJKEN DAT BIJ BEPAALDE REK.NO. DE GOEDE NAAM STAAD ?????????????

BEREHOK

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening

Ongelezen bericht door Jan1 »

Dat is het gevaar van rekeningnummers met opeenvolgende nummering, als je bij een banknummer slechts één cijfer verkeert intypt, dan voldoet dat nummer al nietmeer aan de 11 proef.

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Berehok,

Je kan bij Postbank.nl zelf je geld terughalen.(binnen 30 dagen)

Het is trouwens mogelijk dat de andere klant zijn/haar rekeningnummer foutief heeft vermeld. 2 cijfers omgedraaid bijv.

De provider controleert dat (blijkbaar) niet.

Lieske

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening

Ongelezen bericht door SJZ »

COMPUTER MOET TOCH KIJKEN DAT BIJ BEPAALDE REK.NO. DE GOEDE NAAM STAAD
Die controle kan je uitzetten door bij het incasseren aan te geven dat het een zuiver postbankrekeningnummer is.

Gesloten