In krap een half jaar heb ik nu al twee keer meegemaakt dat bedrijven waar ik nooit contact mee had gehad geld van mijn giro afschreven.
De eerste keer ging het om een Reisbureau die maar liefst 860,-- euro van mijn rekening haalde. De tweede keer ging het om een verzekering die 48,90 euro van mijn rekening haalde.
Navraag bij de Postbank leerde mij dat het om zogenaamde invoerfouten gaat die bedrijven met een incassomachtiging maken.
Dat betekent dus dat als een medewerker bij bedrijf X een slechte dag heeft hij bij U en mij geld van de rekening kan halen doormiddel van aanmaken van een onjuiste incasso-opdracht. De Postbank maar ook andere banken hebben geen veiligheden ingebouwd om u hier tegen te beveiligen
Dat is toch te gek voor woorden ?????????
Het zou naar mijn mening wat zorgvuldiger gaan als bedrijven die invoerfouten maken worden beboet met een fors bedrag per gemaakte fout.
Dat bedrag zou dan ten goede moeten komen aan de gedupeerden die nu zoals ik achter hun geld aan moeten en daarvoor kosten moeten maken.
Graag hoor ik uw ervaringen en zou ik willen weten of u achter mijn idee kunt staan.
Wellicht kan Rader eens aandacht aan besteden aan dit probleem.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening
Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening
Inderdaad kan door het maken van een invoerfoutje zomaar geld van een verkeerde rekening geplukt worden. Een machtiging is (technisch) niet nodig.
Als een bedrijf dit soort fouten maakt kan het incassocontract tussen dat bedrijf en de bank ontbonden worden. Vooral klagen dus!
Als een bedrijf dit soort fouten maakt kan het incassocontract tussen dat bedrijf en de bank ontbonden worden. Vooral klagen dus!
Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening
ja bij mij zijn ook in maand aug. en sept. geld afgeboekt naar een provider .
Met deze doe ik geen zaken en van deze nog nooit van gehoord .
Met deze provider gebeld en deze zou het terugstorten (moet nog )
Ook met postbank gebeld en deze schuift de schuld naar provider .
DIT MOET TOCH NIET KUNNEN -- COMPUTER MOET TOCH KIJKEN DAT BIJ BEPAALDE REK.NO. DE GOEDE NAAM STAAD ?????????????
BEREHOK
Met deze doe ik geen zaken en van deze nog nooit van gehoord .
Met deze provider gebeld en deze zou het terugstorten (moet nog )
Ook met postbank gebeld en deze schuift de schuld naar provider .
DIT MOET TOCH NIET KUNNEN -- COMPUTER MOET TOCH KIJKEN DAT BIJ BEPAALDE REK.NO. DE GOEDE NAAM STAAD ?????????????
BEREHOK
Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening
Dat is het gevaar van rekeningnummers met opeenvolgende nummering, als je bij een banknummer slechts één cijfer verkeert intypt, dan voldoet dat nummer al nietmeer aan de 11 proef.
-
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12
Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening
Berehok,
Je kan bij Postbank.nl zelf je geld terughalen.(binnen 30 dagen)
Het is trouwens mogelijk dat de andere klant zijn/haar rekeningnummer foutief heeft vermeld. 2 cijfers omgedraaid bijv.
De provider controleert dat (blijkbaar) niet.
Lieske
Je kan bij Postbank.nl zelf je geld terughalen.(binnen 30 dagen)
Het is trouwens mogelijk dat de andere klant zijn/haar rekeningnummer foutief heeft vermeld. 2 cijfers omgedraaid bijv.
De provider controleert dat (blijkbaar) niet.
Lieske
Re: Ten onrechte afgeschreven bedragen van mijn postbankrekening
Die controle kan je uitzetten door bij het incasseren aan te geven dat het een zuiver postbankrekeningnummer is.COMPUTER MOET TOCH KIJKEN DAT BIJ BEPAALDE REK.NO. DE GOEDE NAAM STAAD