LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanbetalen en restantbetaling hoe zit dat??

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Talla29

Aanbetalen en restantbetaling hoe zit dat??

Ongelezen bericht door Talla29 »

Morgen hebben we een afspraak bij Bruynzeel keukens voor het maken van een tekening en offerte van een keuken. Natuurlijk wil ik ook nog bij andere zaken kijken en daar ook eventueel een offerte laten maken als we daar ook een mooie keuken zien. Wat ik me afvraag is: is het nou wel of niet verplicht om aan te betalen? En hoeveel. Heb ook ergens gelezen dat mensen een aantal dagen VOOR de keuken wordt geplaatst al het restant bedrag betalen... Mij lijkt dat niet verstandig, maar ik weet niet wat verplicht is..... Waar kan ik deze informatie terugvinden?

Van der Voort

Re: Aanbetalen en restantbetaling hoe zit dat??

Ongelezen bericht door Van der Voort »

De hoogte van het aanbetalingsbedrag hangt af van de leveringsvoorwaarden. Conform de voorwaarden van het CBW geldt een maximum van 15%.

De vraag die u zichzelf kunt stellen is:
Wil ik bij een bedrijf kopen, die een aanbetaling vraagt?

Ik betaal zelf, uit principe, nooit aan.
Wel spreek ik af, dat wanneer de goederen zijn afgeleverd, ik
direct zorg voor het geld danwel voor een spoedbetaling via
internetbankieren.

U zou ook kunnen afspreken, dat u bijvoorbeeld bij levering
90% of 95% betaald en het restant binnen een x aantal dagen na plaatsing van de keuken.

In overleg is een heleboel mogelijk.

Succes.

Smartguy

Ongelezen bericht door Smartguy »

Het is natuurlijk logisch dat degene die moet presteren (de keukenzaak dus) eerst maar eens zijn prestatie levert, alvorens daarvoor beloond te worden. U krijgt uw salaris toch ook niet vooraf ?

Laat u niet misleiden door mooie praatjes over de CBW voorwaarden. Die stellen helemaal niets voor zoals u elders op dit forum kunt lezen. Daar wordt je gewoon mee voor de gek gehouden. Als het echt niet lukt om betaling na levering en montage overeen te komen met de keukenzaak en u heeft er verder nog wel vertrouwen in, dan zou u een bankgarantie kunnen aanbieden, incasseerbaar na deugdelijke levering en montage. Als het dan nog niet lukt, dan weet ik het ook niet meer. Maar ik ken wel een keukenzaak die het aanbod van een bankgarantie heeft geweigerd. Die had gewoon de cash van een aanbetaling hard nodig, net zoals indertijd Hans Verkerk en Van Horn en zo. Daar zijn mensen bakken geld verloren door vooruit te batalen.

Maar persoonlijk zou ik zeggen "wie betaalt bepaalt". Take it or leave it en in dat laatste geval maak ik graag een ander blij.
Laatst gewijzigd door Smartguy op 01 okt 2006 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Zelfstandige

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

Uit principe vraag ik zelf nooit om een aanbetaling.

Bij levering van goederen worden deze betaald (contant of pin).

Bij oplevering van keuken wordt montage voldaan.

En mochten er manco's zijn of gebreken vragen wij een inherent bedrag van het te betalen af te trekken....

Werk al jaren zo en lijkt me de netste oplossing..........

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Zelfstandige,

Ik denk dat het op die manier ook het beste werkt maar in de praktijk te vaak anders loopt.

Een klant ziet niet het verschil tussen de levering van goederen en diensten. Als iets fout gaat bij montage wil men het keukenbedrag achterhouden tot dit is opgelost. Dit betekent dan dat de ondernemer 4 weken op het bedrag mag wachten tot het nieuwe onderdeel geleverd zou zijn.

Als de keuken, dus de goederen, geleverd zijn is dat deel van het traject belopen en gaat de levering van diensten, zoals montage en service, in.

Wij werken volgens de CBW-voorwaarden. Hierin staan rechten EN plichten voor zowel ondernemer als klant. Deze regels werken 2 kanten op.

Het heeft geen nut om lid te worden van Het CBW en daarna alleen de logosticker te gebruiken.

MVG

Smartguy

Ongelezen bericht door Smartguy »

Ik begrijp zelfstandige wel en in de praktijk zal zijn oplossing ook meestal goed werken, maar besef wel dat de consument een keuken heeft gekocht en geen verzameling onderdelen. Bij levering van de onderdelen is er nog geen waardesprong gerealiseerd, immers er is dan nog geen netjes geinstalleerde keuken geleverd. Daarom zou ik het moment van betaling nog even willen opschuiven. Inkoop en exclusief BTW is de keuken nog niet eens de helft waard van wat die de consument uiteindelijk kost en dat bedrag staat dan bij de keukenleverancier nog een week of vier uit op leverancierskrediet. Ik denk dat het werkelijke probleem van de keukenleveranciers is dat ze vrezen dat de consument niet betaalt, zoals maxx aangeeft.

Scara

Ongelezen bericht door Scara »

15 %/80 % en 5 % na gereed zijn.
Een consument is niet verplicht om aan te betalen en een leverancier is niet verplicht tot leveren.
99 % van onze klanten heeft er geen moeite mee en hebben ze dat wel, dan is er altijd wel een oplossing.
Waarom 15 % bij opdracht ? Als leverancier ga je toch aan het werk, technische tekeningen, inmeten, bestellen en ga zo maar door.
Apparatuur is altijd wel makkelijk in te plannen indien er toch iemand van de koop af wil, maar kasten is al een stuk lastiger en een eventueel blad is vrijwel onmogelijk.

Regels zijn er om van af te wijken
Bij levering van de onderdelen is er nog geen waardesprong gerealiseerd,
Maar de geleverde goederen staan wel bij de klant in huis, dat vertegenwoordigt gewoon een waarde.
Wettelijk is het zo, dat de goederen pas eigendom zijn indien de klant heeft betaald.

U krijgt uw salaris toch ook niet vooraf

Krijg jij je salaris dan op de 31ste ?? En hoe zit het met vakantiegeld ?
Kan je ook als aanbetaling zien ?

Gas, water en licht betaal je met een voorschot, voor je begravenis en pensioen betaal je, terwijl je daar nog niets aan hebt.
Vakantie betaal je echt dik vooruit, de eerste rekening komt er al weer aan :lol:

Ik weet niet hoe het bij de grote jongens aan toegaat, maar bij ons is het in ieder geval lekker ongedwongen zonder te veel handjeklap en weigerachtige klanten.
Maar dat ligt dan weer aan onze klantenkring, onze organisatie en de kwaliteit van het geleverde.

NB Ik betaal overigens zelf als consument niet meer dan 5 % aan.

puttputt

Ongelezen bericht door puttputt »

Talla
Als je een offerte laat maken dab ben je ook nog nergens toe verplicht,

Wij hebben in Januarie onze nieuwe keuken uitgezocht bij een CBW erkend bedrijf.

Toen moesten we nog eerst gaan verbouwen, toen die verbouwing eenmaal klaar was.
en dat bedrijf nog eens na kwam meten of alle maen die wij hadden doorgegeven ook zuiver klopte.
Zijn ze de keuken gaan maken, en vroegen ze om een aanbetaling.
Onze keuken kosten kompleet 8500 euro, we hebben 1500 euro aanbetaald,.
En 6 weken later was die keuken klaar, die is verleden week geplaatst naar volle tevredenheid.
n daarna toen de keuken stond is het resterende bedrag betaald.
Wij waren wel nergens toe verplicht, maar als je een goed gevoel hebt over dat bedrijf en wij hadden zoiets van oke een aanbetaling doen we want dit zit wel goed.

Heb je zo`n zaak wat je niet echt wat lijkt of die moeilijk doen over de aanbetling.
Ga dan ergens anders naartoe.
Wij waren tot niks verplicht

Zelfstandige

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

Werk al jaren op deze manier, klant krijgt waar voor z'n geld....

Ben geen lid CBW......geeft geen meerwaarde naar klanten mijns inziens want ik vraag ook geen aanbetaling.

Goederen geleverd = goederen betaald mocht er tijdens de montage iets ontstaan zal IK de klant inlichten en vertellen dat er een bedrag op de montage ingehouden kan worden. Dat is wel zo eerlijk........ik vraag geen geld voor niet geleverde diensten of goederen.

Gelukkig in al die jaren weinig problemen mee gehad omdat dit altijd vatevoren besproken wordt........en dat blijft toch het duidelijkst.

Het is en blijft een vertrouwenskwestie, dan kan je dit beter maar vantevoren goed vastleggen. (Wij willen tenslotte ook de klant kunnen vertrouwen)

Gesloten