LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Whirlpool MT66/Al Magnetron fabricagefout

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
UniqueHorn

Whirlpool MT66/Al Magnetron fabricagefout

Ongelezen bericht door UniqueHorn »

Niet veel mensen zullen technisch genoeg zijn om te onderzoeken en te ontdekken waarom een koelingsmotortje rare geluiden maakt en zelfs vastloopt. Juist één maand na de garantieperiode ging een reeds lang aanwezig raar geluid (misschien zelfs vanaf de aanschaf al) veel iritanter worden en reden tot wat onderzoek. Daarbij bleek één van de lagers van het koelmotortje geheel niet door de 'kartel-borging' ingesloten was geweest en altijd lustig had meegedraaid in het lagerhuis met als gevolg slijtage van bronzen lagerbus aan buitenzijde en dientengevolge toenemend kabaal. Service telefoon van Whirlpool kon alleen melden dat garantieperiode voorbij was en dat alleen hele nieuwe motor leverbaar was! Dat alleen al was dicht tegen de 100 euro voor een doe-het-zelver. Hoe toon je een fabricage/product fout eigenlijk ooit aan?
Wie heeft soortgelijke ervaring met deze MT 66/Al met service 'Philips' service nummer 8538 066 99681 en serie 37 0331 600490

bot321

Re: Whirlpool MT66/Al Magnetron fabricagefout

Ongelezen bericht door bot321 »

Ik begrijp iets niet.Het lagertje draait mee in
het lagerhuis omdat de borging niet goed is.
Het lagertje hoort vast te zitten in het lagerhuis
en geborgd met een klemveer zodat hij er niet uit kan.
Vervolgens heb je het over een bronzen lagerbus
die aan de buitenkant versleten is.Dat begrijp ik dus niet.
Als je het over een bronzen lagerbus hebt dan praat je
toch over een glijlager.Ik ken de situatie niet dus waar-
schijnlijk zie ik het verkeerd.
Overigens is het te repareren met locktite.

UniqueHorn

Inerdaad glijlager zoals in bijna alle inductiemotortjes die ik ken. maar dat glijlager dient door de borging net stevig genoeg opgesloten te zitten in het 'huis' om niet mee te draaien in dat huis. Als dat glijlager deze weerstand niet heeft draait hij ook in meer of mindere mate mee met de as hetgeen steeds meer geluidsoverlast had gegeven. De borging en ronde buitenvorm van her glijlager dienen alleen om het lager 'zelfzoekend' in de juiste stand t.o.v. de as te krijgen.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Helemaal juist bot321 het is een glijlager .Waar de as op z`n plaats wordt gehouden door een borg ring.
Hier mag u van verwachten bij normaal gebruik dat het minimaal 5 jaar probleemloos meegaat,Dit hoort de verkopende partij te weten

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Ok Unique Horn.
ik begrijp wat je bedoeld.
Vastzetten met locktite is dan niet
meer demontabel.Maar zowat.

UniqueHorn

Ja, OK. Dat was ook allemaal het probleem niet. Uiteraard heb IK het netjes opgelost. Het ging om de vraag hoe fabrikanten reageren op fabricagefouten en hoeveel onwetende klanten daarmee flink in de kosten raken (1 jaar garantie! of zo) en nooit meer een product van dat merk kopen als ze zo slecht worden benadert.

Dus liever: Wie heeft ook een dergelijke fout? Waren er meer van die productiedag door een 'deus' in elkaar gezet?

Toolboy

Die motortjes komen niet bij wp vandaan hoor .
Dit merk motortje zit in nagenoeg elke magnetron

UniqueHorn

Nee, uiteraard. Whirlpool is hooguit assemblage bedrijf maar wel verantwoordelijk voor het eindproduct.

Mirki

Ongelezen bericht door Mirki »

Als het apparaat net een maand buiten de garantietermijn valt, dan moet de fabrikant naar mijn idee nog zo coulant zijn om het apparaat in elk geval in te nemen en te bekijken wat het probleem is. In dit geval hadden ze volgens mij best kunnen zien dat het probleem al langer bestond, dus ook binnen de garantietermijn en zou er gewoon een vervangend product voor moeten komen.

UniqueHorn

Dacht ik ook, maar soms ben je toch nog afhankelijk van de willekeur of onkunde van een servicedesk.

Blijft de vraag of er meer gelijkluidende (nadruk op LUIDENDE) klachten zijn over herrie of vastlopen van magnetron koelmotortjes bij dit type van whirlpool.

Toolboy

Klopt ook wel een beetje .
Maar u heeft de magnetron niet bij de fabrikant gekocht dus moet u eigelijk naar de verkoper gaan.
Zowel de koelventilator als de hete lucht ventilator zijn vrij prijzig van deze magnetrons

waterink

Ongelezen bericht door waterink »

hallo

ik heb via m.p een magnetron van het merk Whirlpool mt 66/al gekocht en schrik nu van jullie reaktiesheb ik nu monster gekocht???

Hoor graag even :lol:

UniqueHorn

Mijn teleurstelling over de kille houding van de service afdeling geldt misschien helemaal niet voor alle MT66 aparaten. Dat was juist mijn vraag "zijn er herkenbare gevallen met het koel motortje of ben ik per ongeluk de enige".

Toolboy

Ik ben tot nu toe in 10 jaar tijd 1 magnetron tegengekomen waar het zelfde aan de orde was.en dan was geenWp
En ik heb er velen onder handen gehad kan ik u verzekeren.
U heeft een geval van pech en het zal zeer moeilijk zijn aan te tonen dat u mogelijk gelijk hebt

UniqueHorn

"U heeft een geval van pech en het zal zeer moeilijk zijn aan te tonen dat u mogelijk gelijk hebt"

Dat is nou precies de foute reactie want iemand die verstand heeft van deze zaken en eerlijk is zal onmiddelijk de oorzaak herkennen als fabricage fout en de klant ter wille zijn.

Toolboy

U kunt het ook zo lezen:
Als u hem bij mij had gekocht was het kosteloos hersteld.
Dat komt omdat ik het al eerder heb meegemaakt.
Uw verkopende partij niet blijkbaar.dat bedoel ik met pech

UniqueHorn

Ah, sorry :oops: , had ik je bijna verkeerd ingeschat. Ik heb dus voorlopig vette pech :wink:

Toolboy

Ik denk het wel.

Wat je wel kan proberen is effe bij een kringloop winkel langsgaan .
En daar een magnetron weghalen voor een paar euro en dan de ventilator overzetten

UniqueHorn

Prima tip. Hou ik in petto, want ik heb bij gebrek aan de juiste insluit veerplaatjes net zo lang met de ouden gemanouvreerd dat de bronzen glijlagertjes weer goed opgesloten zitten en de lagers met wat tikjes zich laten zetten in de 'wrijvingsloze' positie. Uiteindelijk waren de asgaten zelf in de lagers niet versleten of zo. Eén had alleen maar buitenwerks geslipt in het huis door de veerplaat die niet was aangedrukt.

Gesloten