LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoge taxatie

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
valk9
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2006 23:40

hoge taxatie

Ongelezen bericht door valk9 »

Om mijn huis te kunnen kopen moest ik net als zovelen een tophypotheek afsluiten , nu blijkt dat de hypotheekverstrekker 3 taxaties heeft laten doen , de eerste 2 makelaars taxeerden te laag en de derde kreeg van tevoren te horen hoe hoog de taxatie moest zijn .
Nu is mijn relatie op de klippen gelopen enmoest het huis verkopenen het huis is wel voor een goede prijs verkocht (in verhouding tot de werkelijke waarde) maar nu blijf ik zitten met een restschuld van 18000 euro .
Ik ben zelf hierin niet echt slim geweest maar de hypotheekverstrekker en makelaar spanden onder 1 hoedje om de hypotheek erdoor te krijgen , op een gewetenloze manier .
Ik denk dat de komende jaren heel veel mensen met dit probleem te maken krijgen met de almaar stijgende huizenprijzen, ik hoop dat heel veel mensen dit lezen en goed opletten dat ze niet hetzelfde meemaken, groetjes

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door Xpert »

Wanneer je dit kan aantonen sta je misschien nog wel sterk bij een procedure. Geldverstrekker heeft niet voldaan aan haar zorgplicht.

Momenteel is in het nieuws dat makelaars/taxateurs ter wille van de geldverstrekker / tussenpersoon een woning te hoog taxeren.

Raadpleeg je rechtbijstandverzekeraar misschien kan deze iets voor je betekenen.

Wel moet je beschiken over alle taxatierapporten als bewijslast en je zal moeten bewijzen dat de geldverstrekker bewust fout aan het handelen was.

Succes.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door Miss M »

In een geval als dit kun je de schuld niet volledig bij de geldverstrekker leggen. Mensen komen vaak dolenthousiast over een woning bij hen terecht en willen koste wat kost díe woning.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door NAK »

In een geval als dit kun je de schuld niet volledig bij de geldverstrekker leggen.
Waarom niet, het relaas van valk9 is toch duidelijk.
Mensen komen vaak dolenthousiast over een woning bij hen terecht en willen koste wat kost díe woning.
Geef eens aan waar dat, met name in het geval van valk9, uit blijkt.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door C200K »

Misschien uit het feit dat deze een "top"-hypotheek heeft agesloten i.p.v. een veilige van max 5 keer jaarsalaris.

Nu ik dit tik weet ik ook dat het nu dus de vraag is op hoeveel keer jaarsalaris deze hypotheek is afgesloten. Misschien is 't wel helemaal geen top-hypotheek volgens de norm.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door NAK »

Misschien is 't wel helemaal geen top-hypotheek volgens de norm.
Maar dus wel voor hem.......

FRANS1968
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2006 19:08

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door FRANS1968 »

dE NORM IS 5 JA MAAR ALLE BANKEN GEVEN ZONDER PROBLEEM5,5 X EN SOMMIGE (BANC OF SCOTLAND , UCB ) GEVEN ZO 6X

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door Janny »

De Hypotheek sluiten we af om ons aangekochte huis te betalen( er zijn er maar weinigen die het uit hun vestzakje betalen)
Hoeveel mensen kijken wanneer ze een huis willen kopen, naar huizen lager dan hun maximale mogelijkheden?
De mensen kijken steeds naar huizen die net iets of veel boven hun kunnen liggen. Ja, dan moet het natuurlijk nog gefinanciert worden, dat kan inderdaad alleen maar met een top hypotheek. De taxatie moet dan natuurlijk wel zo hoog mogelijk uitvallen, Ze vragen/eisen het gewoon ., Doe je het niet! dan vragen ze een tweede die wel hoger wil. Want ze willen nou eenmaal alleen dat huis.Leg niet alleen de schuld bij de taxateur, hoewel hij verantwoordelijk blijft voor zijn taxatie. maar zie ook naar al die mensen, die meer willen dan hun budget toelaat. En dan naderhand bij calimiteiten , breekt hun dit op.maar dan is de makelaar/taxateur de kwaaie pier! En heeft de makelaar of de taxateur de schuld.
Janny

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door NAK »

De mensen kijken steeds naar huizen die net iets of veel boven hun kunnen liggen.
En vergeten dan wat de term KOSTEN KOPER inhoud.

valk9
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2006 23:40

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door valk9 »

hallo sommige mensen (de meesten onder ons ) hebben een tophypotheek nodig voor simpel rijtjeshuis , dus praat niet over boven mijn budget kijken , even heel simpel een jaarinkomen van 35000 is behoorlijk maar dan nog 6x jaarsalaris nodig voor huis van 190000 met andere woorden hier in de buurt is er echt niks goedkopers hoor

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door Janny »

Ja, maar u blijft wel verantwoordelijk voor het kopen van uw huis.
U hebt wel die tophypotheek gevraagd.
U bent wel verantwoordelijk voor het betalen van de rente en eventuele aflossing.

Wanneer ieder een een huis blijft kopen boven vermogen, dan worden de prijzen vanzelf wel hoger!!!!!!!!!!!!! er wordt immers verkocht !!!!!!!!!.men biedt immers tegen elkaar op. Hij een mooi huis? ik wil ook. Deze tactiek is er mede de oorzaak geworden van de dure woningmarkt.
Niet kopen, en een verlaging van de renteaftrek van de belasting zal op den duur op de woningmarkt een verlaging van de huizenprijs te zien geven. Het is een harde en vervelende methode, maar zal wel werken.
Ben ik niet begaan met al die mensen die moeilijk zitten? juist wel, maar een tophypotheek, is op den duur alleen voor de geldverstrekker een fiks inkomen en voor de huiseigenaar een strop om de nek. Ik ben me er terdege van bewust dat het een vechten tegen de bierkaai is. Misschien wel een onmogelijke maar het moet op den duur kunnen.. ik ben geen luchtfietser.
Janny

Dirkie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door Dirkie »

De mensen kijken steeds naar huizen die net iets of veel boven hun kunnen liggen
Moet je voor de lol eens kijken naar het programma De TV Makelaar. Daar kunnen de mensen ook altijd "kiezen" uit 3 mogelijkheden. Dit zijn er dan meestal 2, die niet voldoen aan de eisen, maar wel aan het budget en 1 die niet voldoet aan het budget, maar wel aan de eisen. En dan mogen ze zogenaamd kiezen. En wat wordt dan gekozen.....

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door Janny »

Ik zou niet overgaan tot kopen. Bij beide ben ik de pisang.
Janny

vs
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2006 10:29

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door vs »

Allereerst een top hypotheek zegt niets anders dan dat je financiert tot 125% van de executiewaarde. Als je vindt dat je een TOP hypotheek hebt omdat je te hoog in de maandlasten zit, heb je mijn inziens zelf een foute keus gemaakt. Immers de geldverstrekker bepaalt niet hoeveel JIJ kunt betalen. Zij stellen een maximaal hypotheekbedrag vast en zoals bijna iedereen weet zitten er tussen de diverse vertrekkers grote verschillen. Het is derhalve slim om VOOR het kopen van een huis diverse berekeningen te laten maken en VOOR het afsluiten van een hypotheek ZELF te beredeneren of de maandlasten passen binnen je EIGEN uitgavepatroon. Het is natuurlijk wel heel makkelijjk om later te zeggen dat de financiering te hoog is.

ktn
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 nov 2006 18:49

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door ktn »

Is het de geldverstrekker drie keer heeft laten taxeren, of was het de tussenpersoon die anders de financiering niet rond kon krijgen ?

Een geldverstrkker heeft namelijk absoluut geen belang bij een te hoge taxatie.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: hoge taxatie

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Als de tussenpersoon drie keer heeft laten taxeren heeft hij dit waarschijnlijk ook gedaan om voor zijn klant de zaak rond te kunnen maken. De meeste mensen vinden het niet leuk als een adviseur zegt dat het huis te laag getaxeerd is en hij de hypotheek niet rond krijgt. In plaats van te accepteren dat ze een te duur huis hebben gekocht gaan mensen net zo lang door met "hypotheek"shoppen tot ze iemand vinden die d.m.v. hoge taxaties het wel rond krijgt. Dus het onder een hoedje spelen was in Valks belang om de zaak rond te krijgen en dat je dan achteraf spijt hebt? Tja..........

Gesloten