LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
soza
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2006 16:02

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door soza »

Wat een belachelijk idee! Ik werk zelf bij sociale zaken als klantmanager. De WWB is het vangnet van de maatschappij. Hoe kun je mensen nou hun vangnet afnemen??? Regels aanscherpen, oke, maar de niet-willers worden al strenger aangepakt en dat is zeker een goede zaak. Laten we de niet-kunners hun bestaansminimum niet afnemen! Er zijn nl. ook jongeren die geen ouders meer hebben waar ze een beroep op kunnen doen!

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Ninc »

sprokkel

Geplaatst op 07 Okt 2006 13:15 door sprokkel

Zeer slecht plan en weer een enkele groep die het afbouwen van ons sociaal stelsel moet ophoesten. Waarom hoor ik die politici nooit praten over het afschaffen van hun riante wachtgeld regeling.
iderdaad werkonwillige politicy mogen hun riante 'wachtgeldregeling' houden, terwijl ze durven te beslissen over mensen met het laagste van het laagste inkomen.

lidyroelse
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2006 16:44

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door lidyroelse »

Zeer ongenuanceerd! Hoe kom je in de bijstand? Na ww, goedgekeurd en dus wao of andere uitkering eruit gezet....

Voorbeeld 1: 21 jaar, 100% wajong, zelfstandig wonend, uitkering van 800 euro per maand. Maar zoals iedereen weet wordt de wao geschrapt. En dan? Waar betaal je je rekeningen van? Je huur, gas, water, ziektepremie? Te ziek om te werken, te ziek om naar school te gaan, maar wat zeker gaat gebeuren is dat je wel op straat gaat worden gezet omdat je je huur niet meer betaald? DAAR is de bijstand toch voor?

Voorbeeld 2: 21 jaar, 21% wajong, thuiswonend, aanvulling tot het sociaal minimum (bijstand) dat bijna 700 euro is. Maar zo iemand wordt onderhouden door de ouders. Dat betekend dat er alleen slechts LEEFGELD nodig is. Reduceren van het bijstandsbedrag voor thuiswonenden: ja. Maar bijstand aflasten? Nee

OOOOOOOOOOOOOO, je moet zo genaamd weer naar school? Wie begeleid dat? Waar leef je dan van?

Zoals ik al zei: zeer ongenuanceerd!!!!

biere149@adsl-comfort
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2005 10:55

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door biere149@adsl-comfort »

:roll: Men weet niet of deze motie wordt aangenomen, maar het zou wel eens goed zijn om de jeugd een beetje te ontmoedigen met het aanvragen van een uitkering, volgens mij is er genoeg werk te verrichten, ook al vindt men het werk niet leuk, toch doen, dat scheelt weer in de overheidsuitgave.

ik hoop dat men eindelijk een mes in die uitkeringen gaat zetten.
ik heb ook altijd hard moeten werken voor mijn salaris, is niets mis mee.
:!:

Suusjuh1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 okt 2006 18:36

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Suusjuh1985 »

Prima plan.
als de overheid dan even mijn master titel gaat betalen,
want tja als ik straks als afgestudeerd hbo-er geen werk kan vinden,
willen ze mij dan een opleiding als verkoper aanbieden ofzo?

Dan maar een master titel, op kosten van de overheid graag!

suuske60
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:39

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door suuske60 »

Vanaf de datum van invoeren zal het leiden tot nog meer crimineel gedrag. Inbraken, berovingen enz. enz. :roll:

oxazepam
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 aug 2006 13:49

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door oxazepam »

Prima plan.
als de overheid dan even mijn master titel gaat betalen,
want tja als ik straks als afgestudeerd hbo-er geen werk kan vinden,
willen ze mij dan een opleiding als verkoper aanbieden ofzo?
De insteek is dat je gaat werken. Of jou nou werk op bachelor niveau vindt of niet. Dan ga je toch eerst in een winkel staan, of in de bediening werken.

Hoe denk je dat werkgevers reageren als je een gat hebt op je CV?
Wat denk je dat beter overkomt?

A: JA die 9 maanden, toen was ik druk bezig met solliciteren, en heb ik een uitkering gehad.

of

B: Ja Ik kon niet direct werk krijgen dus die 9 maanden heb ik in de winkel gestaan.

Dan maar een master titel, op kosten van de overheid graag!

Denk je dat een universitaire studie bekostigd wordt van de 1600 euro collegegeld die je moet betalen??? (of 1310 in deeltijd)

Bolle62
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2006 21:08

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Bolle62 »

Wel en niet mee eens. Maar als het gaat om bezuinigingen zou ik zeggen pak dan ook de catogorie "Beroeps" afgekeurden eens harder aan. Hier gaat onterecht ook veel geld in zitten. Heb jammer genoeg een zwager én schoonvader die beide zijn afgekeurd en een invalide parkeerkaart hebben. Maar de werkelijkheid is dat ze wel een huis kunnen bouwen, plavuizen kunnen leggen, stucadoren en noem maar op. Ook is er een die in de handel van bromfietsen en brommobielen zit. Dit kunnen ze blijkbaar wel. Bij zulk soort mensen moeten ze de uitkering stop zetten en ze een flinke trap onder hun reet geven zodat ze geen raad weten om zo snel mogelijk bij het CWI te komen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door kiz »

Een collega'tje van mij is 24 en is alleenstaande moeder. Haar tijdelijke contract (reïntegratie binnen het bedrijf) wordt aan het einde van het jaar niet verlengd (bezuinigingen). Vanwege een rugaandoening kan ze niet terugkeren in haar oude functie. Vanwege de zorg voor haar zoontje is ze niet fulltime beschikbaar voor werk. Schoppen we haar maar op straat onder het mom "werken met je luie flikker" of heeft zo iemand weldegelijk recht op een uitkering??

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Cesar »

Je zult het kaf van het koren moeten scheiden.

Wat me wel opvalt is dat iedereen weet hoe de vork in de steel zit maar dat de ambtenarij er niks van snapt.

Ik ben van 1947 en heb altijd al gewerkt. Toen één van mijn vorige werkgevers er mee stopte heb ik zeggen en schrijven twee weken zonder werk gezeten. Nu werk ik al weer ruim 25 jaar bij mijn huidige werkgever en wat wij aan moeten horen en zien daar wordt je onpasselijk van. Zie mijn eerdere recatie.

Wij, ons bedrijf, reintegreert mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Ik heb al eerder geschreven: er zijn doelgroepen welke niet voor verbetering vatbaar zijn. Dit zijn ook de lui welke politie en ambulances lastigvallen. Als je werkt heb je daar geen tijd voor.

aferinga
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2006 21:02

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door aferinga »

Ik vind een goed plan. Er is voor veel jongere mensen werk genoeg.
Je moet wel onderscheid maken invalide en valide mensen.
Meestal zijn de jongere uit een lagere niveau. Daarom vind ik dat ze een cursus volgen, om in de praktijk te oefenen.Dan kan de bijstand uitkering van belang zijn om de kosten te dekken. Als beloning van € 50.00 per week aan zakgeld.

aferinga

snuitje
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:04

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door snuitje »

Bolle62


Heb jammer genoeg een zwager én schoonvader die beide zijn afgekeurd en een invalide parkeerkaart hebben. Maar de werkelijkheid is dat ze wel een huis kunnen bouwen, plavuizen kunnen leggen, stucadoren en noem maar op. Ook is er een die in de handel van bromfietsen en brommobielen zit. Dit kunnen ze blijkbaar wel.
In welk land woont u?
Als u heeft opgelet had u geweten dat de WAO op dit moment volledig wordt uitgekleed. De huidige herbeoordeling is geen feestje al denkt Dhr. Balkenellende daar anders over.
Bovendien is er zoiets als een kliklijn...misschien moest u die dan maar eens bellen ipv alle WAO-gerechtigden over 1 kam te scheren.
Heel jammer deze beeldvorming temeer omdat de meeste mensen die nu nog een WAO uitkering krijgen er gewoon echt wel recht op hebben.

brendasimone
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 apr 2005 22:55

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door brendasimone »

Het lijkt wel of iedereen denkt dat de bijstand één groot feest is. Lekker lang luieren, de hele dag doen waar je zin in hebt en verder gewoon niks doen, voor de tv hangen.
Nou zo is het mooi niet. De bijstand is echt het minimum van het minimum. Je vrijheid is weg. Geld voor een auto, brommer of een goede fiets heb je niet, laat staan dat je zoiets dergelijks in je bezit mag hebben.
Voor de jongere bijstandenrs die nog bij hun ouders wonen, gaat er nog veel meer vanaf. Het is een wonder als je misschien één goede spijkerbroek in de maand kunt kopen.
Heeft iemand wel enig idee hoeveel de bijstand is? Inwonend en uitwonend? Nou, geloof me dat wil je niet, tenzij pa en moe een hoop in je investeren, maar zie maar in een eigen woonruimte rond te komen.

Ik denk dat jongeren daar dan gauw op zijn uitgekeken. Strengere eisen vind ik niet per sé een noodzakelijke behoefte, wel een verscherping van wie nu wel of geen recht heeft op een uitkering. En ja, mensen die gewoon 100% gezond zijn, die moeten dan aan de studie (als ze die leer-gave hebben) of aan de bak. Jongeren zijn goedkope krachten, maar als hun minimum salaris bijna net zoveel is als de bijstand, wat schiet je er dan mee op? Geef ze een aanmoedigigsloon.

Zelf zit ik al vanaf mijn 24ste in de bijstand wegens ziekte en volledig afgekeurd zijn en geloof me, het is echt alles behalve FUN. Je hebt geen vrijheid!!! en bent altijd blut, kan nergens aan mee doen, uitjes op zak van anderen, een avondje terrasje zit er niet in....Ik kan me niet voorstellen dat een jongere zo zijn hele leven wil 'overleven'. Armoede in Nederland bestaat wel degelijk en Jan-Peter en al het PVDA, CDA, VVD vindt van niet. Laat hen maar eens 3 maanden rondkomen van een bijstand, elke dag weer een verrassing of er eten is die avond...

Dus wat mij betreft:
-minimumlonen voor jongeren omhoog --> werken aantrekkelijker
-verscherping van wie heeft 'recht' op bijstand
-zwevende studiebollen begeleiden met het vinden van een vervolgstudie.
-studie-eisen versoepelen.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door tienepien »

Dus wat mij betreft:
-minimumlonen voor jongeren omhoog --> werken aantrekkelijker
En minder aantrekkelijk voor werkgevers...
-studie-eisen versoepelen.
Waarom? zodat je makkelijker een diploma haalt? Een diploma wat tegelijkertijd ook veel minder waarde heeft?

klaassie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2006 12:22

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door klaassie »

Heel goed plan, mits goed begeleid als er geen werk te vinden is.
Ik heb een buurjongen van 20 die niets liever doet dan op een cross-brommen rondracen en totaal geen intersse in werk heeft. Ik begrijp niet dat zo'n knul niet aan zijn toekomst denkt, maar liever in de kroeg rondhangt.
Een ander en miscchien beter plan is echter om de dienstplicht (of sociale dienstplicht) weer in te voeren. Vooral in de militaire dienstplicht wordt ook goed geleerd hoe met waarden en normen moet worden omgegaan ( spreek uit ervaring , 40 jaar geleden).
Ook vind ik het onbegrijpelijk dat de ambacht school is afgeschaft, want daar konden de jongeren die niet over voldoende verstand beschikken om te gaan studeren, in ieder geval een vak leren.

irish
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2006 14:15

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door irish »

Wij hebben elkaar jong ontmoet en zijn getrouwd toen we 22 waren. Mijn man was een bedrijfje begonnen, maar wegens een oplichter liep dit na een jaar plotseling mis. We hadden toen net een baby. Met onze ouders hadden we op dat moment ruzie. Ik moet er niet aan denken als er toen geen bijstand was geweest. Ik denk dat mijn man ook niet zo snel gekozen had voor een eigen bedrijf. Een kind hadden we dan ook niet aangedurfd. Je kunt een kind van 4 prima onderhouden van de bijstand, de maatschappij heeft er voordeel van als mensen jong kinderen krijgen.We kregen natuurlijk beide sollicitatieplicht en na een half jaar verdienden we al bijna ons hele inkomen weer. Dit soort maatregelen is slecht voor ondernemerschap en kinderen krijgen. Dan moeten we straks allemaal hypotheek, twee banen,twee auto's alvorens aan de IVF te beginnen. Als je ouder bent heb je ook meer complicaties bij zwangerschap. Dat kost de maatschappij ook geld.

Antoine
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2006 18:45

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Antoine »

Na mijn reactie op "Geen bijstand onder de vijfentwintig' heb ik ook heel wat reacties mogen lezen die na mij reageerde.
Even ter verduidelijking en geef bij dezen aan hoe ik er overdenk, laat het duidelijk zijn dat ik iedereen die om wat voor reden verstandelijk of lichamelijk niet kan werken gun dat zij een uitkering krijgen!
Ook jonge moeders die geen hulp kunnen verwachte van ouders of deze zelfs niet meer hebben en zo zonder meer jonge moeders die misbruikt zijn hebben recht om geholpen te worden!
Dit dacht ik dat hierin de meeste wel zouden begrijpen dat dit niet het discussiepunt is en het ook voor zich zelf spreekt dat we met elkaar zorg moeten dragen voor al die mensen die dat (echt!!) nodig hebben.
Maar wat ik ook al bij anderen las en het daar roerend me eens ben dat het belachelijk is dat er werk te vinden is, maar men wil het niet omdat men dit te min vind of te weinig betaald.
Zelf heb ik ook heel veel werk gedaan wat bepaalt niet leuk of schoon was en ook nu niet altijd rijkelijk werd vergoed (dit is wel iets waar meer aandacht aangegeven zou moeten worden de beloning!).
Maar een ander hoef het toch niet voor mij te verdienen terwijl ik zelf daar voor in staat ben en wat iemand ook al noemde en ik in ons bedrijf ook ben tegen gekomen dat men geen mensen kan krijgen.
Ik doe al heel lang aan het arbeidsproces mee en heb nooit een dag zonder werk gezeten want er is altijd wel werk als je maar wil en niet te kieskeurig.
Ook wil ik nog een lans breken voor al die jongeren die wel naast hun studie werken en uiteraard de jongeren die geen misbruik maken van het systeem en ook werken.
Daar heb ik erg waardering voor en denk ook door dit niet te noemen we deze groep tekort doen en zij dan over de zelfde kam geschoren worden met de misbruik makers wat niet terecht is.
In mijn eerste reactie haalde ik diverse zaken aan waar ouderen voor betaald hebben erbij.
En waarom noem ik dit nu nog een keer, omdat er ook een reactie was over dat iedereen zijn eigenbelang erbij haalt.
Ik moest dit er wel bij halen omdat het over uitkeringen van jongeren gaat terwijl de overheid stelt dat er geen geld is.
Maar ik zie die zelfde jongeren wel geld krijgen en vraag me dan ook af waar dat door de overheid dan van betaald wordt.
En dat gaf voor mij de aanleiding om het feit te noemen dat ouderen al diverse jaren aan verschillende zaken verplicht (lees wel, niet vrijwillig!!) aan allerlei zaken betalen voor hun oude daags voorziening.
Ik mag dan toch ook (samen met alle andere ouderen) verwachte dat dit geld in een potje op hun ligt te wachten tot zij daar de leeftijd voor hebben om er gebruik van te kunnen maken.
En niet het verhaal te horen krijgen dat er geen geld is, want dan is mijn vraag waar is het dan wel?
En als er dan een discussie plaats heeft over jongeren tot 25 of zij recht hebben op geld, denk ik overbodige discussie want er is toch geen geld.
En wat die ouderen betreft dat is geen liefdadigheid om hun geld te geven want daar hebben zij hun werkzame leven toch aan betaald.
Rentezegel, VUT, prepensioen, AOW, pensioen, WAO gat en noem maar op plus straks weer de WIA en de WGA..
Mogen zij dan hier iets van terug zien, ik denk het wel!
En het zou niet ver wezen als uit deze vaatjes werd getapt om dat aan andere zaken te besteden waaronder mogelijk een uitkering aan jongeren die kunnen werken en niet willen werken!
Zouden de meeste onderons ook niet willen om bij een verzekeraar te moeten constateren dat je denk aan een bepaalde vorm van verzekering te betalen door daaraan mee te doen voor later en je van de verzekeraar te horen krijg “je geld is er niet meer dat hebben wij aan andere gegeven”.
Dit zie je duidelijk bij Kassa en Tros Radar hoe mensen dan reageren en terecht en ik denk namens de meeste ouderen te spreken dat zij dit ook met hun betaalde premie ook niet willen !
Natuurlijk zijn wij als ouderen hier ook veelal debet aan dat we de jongeren niet (of nauwelijks) hebben meegegeven dat het leven niet alleen bestaat uit krijgen maar dat er ook nog zoiets bestaat als geven.
Het liefst natuurlijk vrijwillig omdat dit de meeste waarde heeft, maar anders is het ook zinvol net als vroeger toen de dienstplicht voor jongens er was (heb dit zelf ook ondergaan), dat er nu weer zoiets zou komen maar dan voor beiden.
Dus zowel voor jongens als voor meisjes (zodat we niet de één te kort doen) en beiden dienstverlenging doen na de samenleving toe waar een roep om hulp is op allerlei vlak.
Dan ervaren zij ook de werkelijke nood die er in de samenleving is en voor de geen die nog nooit hebben gewerkt wat het inhoud je te moeten inspannen om aan geld te komen als dat moment voor hen gaat aanbreken om betaald werk te gaan verrichten.
Ja, als laatste, het is in de ogen van iemand die reageerde dan wel een consumentenbond en wonderlijk dat deze vraag door Tros Radar word gesteld.
Maar met het verdiende (en voor andere gekregen) geld van jongeren consumeren zij toch ook en is het dan toch ook enkel consumentenbelang want daar draait het toch telkens om, geld (helaas)!
En jammer genoeg veel minder om sociaal na elkaar betrokken te zijn, bedoel ik niet na mensen die geen zin hebben om te werken maar meer naar mensen toe die dat nodig hebben!

P.S. Ja, wat iemand ook terecht opmerkte, ook ouderen die misbruik maken van gemeenschapsgeld die bedoeld is voor hen die dat echt nodig hebben aanpakken en hun uitkering stoppen!
En willen ze niet werken dat is dan hun vrije keus maar hen niet belonen met een uitkering!
Laatst gewijzigd door Antoine op 08 okt 2006 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

musquetier
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2006 18:04

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door musquetier »

Ik vind het een zeer goed idee om mensen onder de 25 geen uitkering meer te geven, Ze zullen er wat voor moeten doen want werken is nog steeds geen schande , dus geen gehang meer op de straten maar studeren of werken desnoods gedwongen door de gemeente waar ze wonen, en geen smoesjes van dat kan/wil ik niet want ik ben opgeleid voor iets anders.

En dan hoeven de ouderen niet na hun 65e te werken (even voor de goede orde ik ben geen "oudere" )

Tazz
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2005 13:58

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Tazz »

IEDEREEN die aanspraak wil maken op een uitkering in de sociale dienst verplicht te werk stellen! WIl je geld, dan moet je er wel wat voor doen!
Het wordt dan aantrekkelijk om voor een salaris te gaan werken.

TonKokee
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2006 10:30

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door TonKokee »

Eindelijk slaat men spijkers met koppen. Het is een uitstekend idee, hopelijk zal de uitvoeren adequaat zijn.

Gesloten