LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Te lage capaciteit designradiator
-
Te lage capaciteit designradiator
Vorig jaar hebben wij onze badkamer laten renoveren. Wij hebben via de aannemer bij een groothandel o.a. een radiator besteld. Deze heeft ons een bepaald type radiator geadviseerd. Van de winter bleek dat wij onze badkamer met de nieuwe radiator niet warmer konden krijgen dan 16/17 graden. (achteraf blijkt er een verschil van 700 Watt. te zitten tussen de nieuwe en oude radiator).
Wij hebben contact met de groothandel gehad, deze wees aansprakelijkheid af en verwees ons door naar de aannemer, omdat die volgens de groothandel verantwoordelijk is voor de (controle) eindberekening van de warmtecapaciteit van de badkamer.
Na veel gedoe, wil de aannemer uiteindelijk de geplaatste radiator tegen de helft van de prijs terugnemen en een nieuwe radiator tegen meerprijs laten plaatsen.
Naar onze meming is dit niet terecht, de aannemer dient de radiator toch terug te nemen tegen de prijs die wij ervoor betaald hebben? Wij hoeven alleen de meerkosten van de nieuwe radiator te betalen?
De aannemer ziet het als een gunst, dat hij dit voor ons doet, naar onze mening heeft hij zijn werk niet goed gedaan en dient hij zijn fout te herstellen. Wij hebben toch garantie op zijn werk?
Wij hebben contact met de groothandel gehad, deze wees aansprakelijkheid af en verwees ons door naar de aannemer, omdat die volgens de groothandel verantwoordelijk is voor de (controle) eindberekening van de warmtecapaciteit van de badkamer.
Na veel gedoe, wil de aannemer uiteindelijk de geplaatste radiator tegen de helft van de prijs terugnemen en een nieuwe radiator tegen meerprijs laten plaatsen.
Naar onze meming is dit niet terecht, de aannemer dient de radiator toch terug te nemen tegen de prijs die wij ervoor betaald hebben? Wij hoeven alleen de meerkosten van de nieuwe radiator te betalen?
De aannemer ziet het als een gunst, dat hij dit voor ons doet, naar onze mening heeft hij zijn werk niet goed gedaan en dient hij zijn fout te herstellen. Wij hebben toch garantie op zijn werk?
Re: Te lage capaciteit designradiator
Grootste en meest opvallende fout in dit verhaal is dat ik nergens het
woord ''Installateur" zie.
Want daar zit hem net nou de kneep.
woord ''Installateur" zie.
Want daar zit hem net nou de kneep.
Ik begrijp uit uw verhaal dat u heeft een aannamer heeft gevraagt de badkamer te renovaren. Deze heeft een radiator geadviseerd en daar bent u mee ingestemd.
Van de aannemer mag worden verwacht dat deze kennis van zaken heeft. Hij moet zijn werk goed uitvoeren en daar lijkt mij in dit geval geen spraken van. Ik ben met u eens dat u het volledige schadeloos moet worden gesteld.
U kunt kijken bij de geschillencommissie om te kijken of er vergelijkbare gevallen zijn en hoe daarin is geoordeeld.
http://www.google.nl/search?q=site%3Age ... l+aannemer
http://www.google.nl/search?q=site%3Age ... stallateur
Van de aannemer mag worden verwacht dat deze kennis van zaken heeft. Hij moet zijn werk goed uitvoeren en daar lijkt mij in dit geval geen spraken van. Ik ben met u eens dat u het volledige schadeloos moet worden gesteld.
U kunt kijken bij de geschillencommissie om te kijken of er vergelijkbare gevallen zijn en hoe daarin is geoordeeld.
http://www.google.nl/search?q=site%3Age ... l+aannemer
http://www.google.nl/search?q=site%3Age ... stallateur
-
Ben Service technicus cv van beroep.wil even reageren op uw klacht.Indien men een rad vervangt dan moet men wel de juiste/zelfde capaciteit terug hangen,bij een Design rad is het extra opletten daar deze radiatoren groter van omvang zijn maar niet altijd een zelfde capaciteit hebben als de verwijderde rad.Voor deze rad is er per fabriekant een warmteafgifte tabel die de zelfde capacitiet moet hebben ald de verwijderde rad.
verder wens ik u hierin succes.
verder wens ik u hierin succes.
-
Even een reactie op de " ïnstallateur" deze is door de aannemer ingehuurd en heeft al het installatiewerk in opdracht van de aannemer gedaan, dus ook de radiator aangesloten enz.
De installateur is nooit voor de renovatie wezen kijken hoe de oude situatie was, dat heeft alleen de aannemer gedaan.
De radiator hebben wij via de aannemer bij een groothandel in sanitair besteld (de aannemer werkt met dit bedrijf samen) daar heeft men alleen aan ons gevraagd hoe groot de badkamer was.
Aan de hand van de badkamermaten heeft men de radiator aan ons geadviseerd (wij hebben alleen de vorm en de kleur uitgekozen) en besteld en wij als leek gingen er van uit dat het goed was.
Later hebben wij contact gehad met de sanitairzaak die wijst alle verantwoordelijkheid af en zegt dat de aannemer verantwoordelijk is voor alle berekeningen, hij had volgens hen de oude radiator moeten opmeten en aan hen moeten doorgeven.
De installateur is nooit voor de renovatie wezen kijken hoe de oude situatie was, dat heeft alleen de aannemer gedaan.
De radiator hebben wij via de aannemer bij een groothandel in sanitair besteld (de aannemer werkt met dit bedrijf samen) daar heeft men alleen aan ons gevraagd hoe groot de badkamer was.
Aan de hand van de badkamermaten heeft men de radiator aan ons geadviseerd (wij hebben alleen de vorm en de kleur uitgekozen) en besteld en wij als leek gingen er van uit dat het goed was.
Later hebben wij contact gehad met de sanitairzaak die wijst alle verantwoordelijkheid af en zegt dat de aannemer verantwoordelijk is voor alle berekeningen, hij had volgens hen de oude radiator moeten opmeten en aan hen moeten doorgeven.
17 graden in de winter lijkt me een prima temperatuur voor de badkamer.
Je bent daar toch meestal maar korte tijd.
Lijkt me verspilling van energie om deze radiator te vergroten.
Op het moment dat je daar langer verblijft voor bad of douche word de temp vanzelf hoger lijkt me.
Just my 2 cents.
Op het moment dat je daar langer verblijft voor bad of douche word de temp vanzelf hoger lijkt me.
Just my 2 cents.
De installateur hoort in z`n berekening 24 graden op te nemen, als daar later geen gebruik van gemaakt wordt zal hij het nooit horen, bij te weinig wel. Al ben je gewend om bij 5 graden je badkamer in te stappen, de installateur hoort gewoon de standaard berekeningen toe te passen tenzij dit nadrukkelijk anders is afgesproken.
Die hogere temperatuur is er niet alleen voor het comfort maar ook om vochtproblemen te verminderen.
Die hogere temperatuur is er niet alleen voor het comfort maar ook om vochtproblemen te verminderen.
-
Heren, heren, heren, wat een bull allemaal wat jullie ophalen om een forum aan de gang te houden. Meneer laat badkamer renoveren bij aannemer A, die is dus contractueel partner, en dat zegt genoeg, zijn er problemen dan is de aannemer de aangesproken persoon en niemand anders, wat die anderen hadden/kunnen/zouden moeten doen is inrelevant. U moet de gunst niet accepteren, stel hem schriftelijk in gebreke en ga naar de geschillencommissie als hij niet op korte termijn met de juiste oplossing over de brug komt. U moet hem wel een redelijke kans geven (2 a 3 weken) en leg alle afspraken schriftelijk vast, daardoor staat u later in een eventuele procedure sterker. Succes.
bedenk wel het gaat er in een geschil niet om wie gelijk heeft maar wie gelijk krijgt.
-
Dit is natuurlijk grote onzin.17 graden in de winter lijkt me een prima temperatuur voor de badkamer.
Het klopt wel dat de groothandel niets te verwijten valt, die maken
een voorstel en de installateur (of aannemer) moet de capaciteit narekenen op ongeveer 24 graden.
Maar waar hebben we het over?
afmetingen?
type radiator?
Buitenmuur of niet?
Hallo van Tongeren,
Was het niet geneog om op één forum uw vragen te stellen, of vertrouwd u de anderen niet. Bij het Vara forum hebt u namelijk hetzelfde verhaal staan. Als u zo te werk gaat kan ik me inderdaad wel voorstellen dat een aannemer / installateur u een oor aannaait met uw gezeur.
Was het niet geneog om op één forum uw vragen te stellen, of vertrouwd u de anderen niet. Bij het Vara forum hebt u namelijk hetzelfde verhaal staan. Als u zo te werk gaat kan ik me inderdaad wel voorstellen dat een aannemer / installateur u een oor aannaait met uw gezeur.
berna,
Bepaal jij wie hier post en wie niet?????
Bepaal jij wie hier post en wie niet?????
He Snerpo (toepasselijke naam trouwens)
Ik bepaal dat niet, maar ja als u niet kunt lezen......
Ik merk op dat meneer op meerdere plaatsen op hetzelfde moment dezelfde vragen stelt. Ik vind dat getuigen van wantrouwen, en daarom krijgen dit soort gasten van mij geen antwoord meer. Als ze met hun aannemer net zo wantrouwend omgaan kan ik me wel het e.e.a. voorstellen. Lekkere ventjes zijn dat.
Ik bepaal dat niet, maar ja als u niet kunt lezen......
Ik merk op dat meneer op meerdere plaatsen op hetzelfde moment dezelfde vragen stelt. Ik vind dat getuigen van wantrouwen, en daarom krijgen dit soort gasten van mij geen antwoord meer. Als ze met hun aannemer net zo wantrouwend omgaan kan ik me wel het e.e.a. voorstellen. Lekkere ventjes zijn dat.
hele stomme vraag hoor:
zit er wel een steig of zak pijp in de radiator?
zonder deze zullen de meesten dessing radiatoren hun beloofde capiciteit niet halen!!!
helaas zit zo een pijp niet standaart bij de radiator
zit er wel een steig of zak pijp in de radiator?
zonder deze zullen de meesten dessing radiatoren hun beloofde capiciteit niet halen!!!
helaas zit zo een pijp niet standaart bij de radiator