Zoals al eerder aangegeven hangt het ervan af welke luchthavens worden aangedaan en welke maatschappij het betreft. Touroperators die stoelen inkopen zijn op de hoogte van de exacte specificaties. Wij hebben bijvoorbeeld de gehele specificatie van Amsterdam - Malta in ons bezit aangezien wij rechtstreeks bij Air Malta inkopen.
Wij moeten als reisorganisatie natuurlijk wel de specificaties van Air Malta aanhouden en geloven
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Verder is het zo dat wij alle toeslagen hebben getotaliseerd tot 1 bedrag aan luchthavenbelasting. Hier is overigens niets bovenop gezet. De vluchttoeslagen die gelden zoals bv voor het weekend komen ook bij de luchtvaartmaatschappijen vandaan. Een ticket op zaterdag is meestal duurder dan een ticket op maandag. Ook is er vaak sprake van hoog- midden en laagseizoen prijzen. Het is de keuze van de touroperator hoe dit gepresenteerd wordt bij de prijsopgave, apart of opgeteld bij een basis reissom.
Uiteindelijk zijn de luchtvaartmaatschappijen degenen die bepalen wat zij vragen voor hun ticket. Ook in de contracten met touroperators mogen achteraf wijzigingen worden doorgevoerd m.b.t. brandstof toeslagen e.d. Aangezien de inkoop van de touroperator daarmee verhoogd wordt zullen zij dit verschil doorberekenen aan de klant.
Uiteindelijk bent u als eindklant degene die beslist of u het wel of niet eens bent met de prijs, en het produkt wel of niet koopt. Dat in uitzonderlijke gevallen de prijs achteraf wijzigt (bv er wordt achteraf een toeslag verhoging aan u doorberekend) is natuurlijk vervelend, maar mag volgens de meeste reisvoorwaarden. Ik heb het persoonlijk gelukkig nog niet meegemaakt dat wij alle klanten moesten bellen met zulk nieuws.